اخبار داغ

بحران آب در سمنان؛

ذخیره آب سد دامغان نصف شد/ دامغانی ها صرفه‌جویی کنند

ذخیره آب سد دامغان نصف شد/ دامغانی ها صرفه‌جویی کنند
کارشناس سد دامغان گفت: سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان در تراز نرمال ظرفیتی بالغ بر 21 میلیون متر مکعب دارد که اکنون حجم ذخیره آب آن به 12 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد یحیایی نیا مدیر و کارشناس سد دامغان در گفتگو با تیتریک با بیان اینکه سد مخزنی شهید شاهچراغی در تراز نرمال دارای ظرفیتی بالغ بر 21 میلیون متر مکعب است، گفت: اکنون حجم ذخائر آبی آن به 12 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به اینکه ورودی و خروجی سد مخزنی دامغان در طی سالیان اخیر به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه و غیر مجاز در بالا دست سد، به شدت کاهش یافته است، افزود: حجم ورودی در سال آبی 92_91 حدود 21 میلیون متر مکعب بوده و این رقم در سال جاری  و در حال حاظر در تراز نرمال به 12 میلیون متر مکعب در مخزن سد می باشد.

,

یحیایی نیا با بیان اینکه تامین کننده اصلی آب سد دامغان، چشمه علی است، اظهار کرد: در مسیر چشمه تا سد سه روستای حقابه بر وجود دارد که اراضی زراعی و باغی خود را از آن تامین می کنند در پایین دست نیز 23 روستا و محله شهر از آب سد حقابه بر هستند که عمده حقابه آب چشمه علی مربوط به اراضی پایین دست می باشد.   

,

کارشناس سد دامغان با بیان اینکه بخش مهمی از آب این شهرستان از چشمه علی دامغان تأمین می‌شود، گفت: از طریق نهر کبیر چشمه علی به داخل سد مخزنی شهید شاهچراغی سر ریز می‌شد، اما متاسفانه به دلیل خشکسالی و کمبود آب، اضافه برداشت روستاهای پایین دست چشمه‌علی دامغان و کاهش بارندگی، میزان آب چشمه‌علی امسال افت پیدا کرده است .

,

یحیایی نیا  در خاتمه خاطرنشان کرد: با تعامل و همکاری مطلوب دستگاه قضایی و انتظامی شهرستان دامغان تعداد 5 بند غیر قانونی که در مسیر نهر کبیر چشمه علی دامغان توسط متخلفین درست شده بود و آب را غیر قانونی به باغات خود هدایت می کردند تخریب شد و آب به جریان اصلی خود در نهر کبیر و مسیر سد شهید شاهچراغی بازگشت که با انجام این کار و تخریب بندهای غیرقانونی و بازگشت آب به جریان رودخانه چشمه علی دامغان، میزان آب ورودی به داخل سد، تا 250 لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرده است.

,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه