اخبار داغ

گزارشی از حرف تا عمل شعار " سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری"

صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان تشنه تدبیر/ توسعه بدون زیرساخت ممکن نیست

صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان تشنه تدبیر/ توسعه بدون زیرساخت ممکن نیست
سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایران و جهان در سال 96 انتخاب شده است اما این استان پهناور با دارا بودن ظرفیت ها و پتانسیل های بی نظیر و منحصر به فرد گردشگری متاسفانه از عدم توسعه یافتگی زیرساخت های اساسی صنعت توریسم همواره رنج می برد و از ابتدایی ترین و کمترین امکانات گردشگری و تفریحی بی بهره است و در حلقه صنعت نوین گردشگری به فراموشی سپرده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از تفتان ما، صنعت گردشگری و افزایش سفر نقش بسیار مهمی در ایجاد فرصت های شغلی و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه و منطقه ای دارد و لذا این امر مهم با توسعه زیر ساخت های گردشگری رابطه مستقیمی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما, تفتان ما,

استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان٬ داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه ی آزاد و کوه دل انگیز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز جذابیت های خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

,

وجود مرزهای طولانی زمینی، دریایی، سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.

,

به همین دلیل و دلایلی دیگر این استان به عنوان «مقصد گردشگری» مطرح شده است و باید در اینجا بر لزوم تأمین زیرساخت های این امر پا می فشاریم.

,

استان پهناور و زیبای سیستان و بلوچستان به سبب پیشینه طویل خود که در اعماق ایران زمین ریشه دوانده و نیز به علت گستره زیبای جغرافیایی همانند نگینی در پهنای ایران زمین می‌درخشد و حائز جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است.

,

این سرزمین زیبایی با توجه به داشتن ظرفیت های گردشگری بالقوه و بالفعل از لحاظ امکانات موجود و فراهم  شدن امکاناتی که باید برای این حوزه ایجاد شود، حائز اهمیت است.

,

از ابتدای سال با خبرهای خوش همراه است، خبرهای خوشی که اغلب نشان از میزان حضور میلیونی گردشگران داخلی و خارجی به استان سیستان و بلوچستان و به خصوص به شهرهای شمالی سیستان و جنوبی چابهار داشت.

,


هرچند که در نظر گردشگران دیدن آثار منحصر به فرد استان سیستان و بلوچستان ارزشمند است اما صنعت به روز و در حال توسعه گردشگری باید بتواند دیگر نیازهای گردشگران را با هدف اقامت و ماندگاری بیشتر در استان تامین کند.

,
, .,

علی ای حال سیستان و بلوچستان جز مناطق بکر گردشگری کشور است که متاسفانه با توجه به ناشناخته ماندن و همینطور تصور غلطی که در چند سال گذشته از این استان در ذهن ها شکل گرفته است و با توجه به ظرفیت بالای جذب گردشگر در کشور همچنان مغفول مانده است.

,

 

,

, ,

 

,

در واقع کمبود امکانات و عدم ایجاد زیرساخت های مناسب نیز یکی دیگر از مشکلات مهم مقوله گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است و علی رغم همه تاکیدات، هنوز مغفول مانده و بیشتر دچار روزمرگی شده تا جایی که نه تنها نتوانسته گردشگر درخوری برای توسعه استان جلب کند، بلکه در بخش هایی از استان به دلیل بی توجهی و عدم رسیدگی، با سیر کاهش گردشگر نیز مواجه بوده است.

,

* هیچ کدام از جاده های استان دو بانده و استاندارد نیست

, * هیچ کدام از جاده های استان دو بانده و استاندارد نیست, * هیچ کدام از جاده های استان دو بانده و استاندارد نیست,

نادر شهنوازی یکی از شهروندان خاشی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با انتقاد از وضعیت عدم موجود بودن زیرساخت های گردشگری در شهرستان خاش و استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: هیچ کدام از جاده های استان دو بانده و استاندارد نیست و این مسیرها که پر تردد هستند متاسفانه روزها شاهد تصادفات بسیار زیادی در محورهای مواصلاتی هستیم که باید مسئولین به این مسئله توجه کنند.

, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما,

وی با بیان اینکه ایجاد فرصت های شغلی و ارز آوری از مزایای مستقیم صنعت گردشگری است، تصریح کرد: ارتقای سطح زندگی مردم، فروش خدمات و کسب درآمد از سایر مزایای مهم این صنعت است.

,

شهنوازی ادامه داد: باغداری، کشاورزی، خدمات و کالاهای مصرفی، ماهیگیری، توسعه و بهبود تجهیزات زیربنایی مثل جاده ها، خطوط ارتباطی و سیستم های حمل و نقل از مزایای غیر مستقیم سنعت گردشگری است.

,

* هیچ گونه خدماتی در مناطق ساحلی ارائه نمی شود

, * هیچ گونه خدماتی در مناطق ساحلی ارائه نمی شود, * هیچ گونه خدماتی در مناطق ساحلی ارائه نمی شود,

محمدصالح بزی یکی دیگر از شهروندان در گفت و گئ با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه انتخاب استان سیستان و بلوچستان بعنوان مقد سفر گردشگری بسیار انتخاب خوبی بود، اظهار کرد: عدم زیرساخت های مناسب گردشگری مسئله بسیار مهمی است که باید مسئولین با توجه به شعار گردشگری امسال به این مهم توجه کنند.

, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما,

وی با بیان اینکه هیچ گونه خدماتی در مناطق ساحلی ارائه نمی شود، گفت: صنعت توریسم به شدت بر اشتغال تاثیر می گذارد و گردشگری نه تنها موجب کسب درآمد مستقیم و چند برابر چرخه مالی غیرمستقیم موجب رشد تولیدات صنایع دستی و صنعتی نیز می شود.

,

 

,

, ,

 

,

* صنعت گردشگری یک فعالیت اقتصادی جایگزین در یک اقتصاد تک محصولی است

, * صنعت گردشگری یک فعالیت اقتصادی جایگزین در یک اقتصاد تک محصولی است, * صنعت گردشگری یک فعالیت اقتصادی جایگزین در یک اقتصاد تک محصولی است,

سارا نوتی زهی یکی از معلمان شهرستان خاش نیز به خبرنگار تفتان ما گفت: هزینه های که گردشگر در سفر به استان سیستان و بلوچستان خرج می کند بر سیستم اقتصادی شهرها و مناطقی که میزبان هستند اثرات بسیار خوبی دارد.

, تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما ,

وی که خود را دانشجو معرفی کرد، ادامه داد: صنعت مهم و پراهمیت گردشگری یک فعالیت اقتصادی جایگزین در یک اقتصاد تک محصولی می تواند روند رشد و پیشرفت را با تنوع بخشی به اقتصاد ملی تسریع کند.

,

* صنعت گردشگری برای اشتغال زایی و درآمد ساکنان یک منطقه می تواند مفید باشد

, * صنعت گردشگری برای اشتغال زایی و درآمد ساکنان یک منطقه می تواند مفید باشد, * صنعت گردشگری برای اشتغال زایی و درآمد ساکنان یک منطقه می تواند مفید باشد,

نواب خاشی کمال آبادی یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه صنعت گردشگری از جهت اشتغال زایی و ایجاد درآمد برای ساکنان یک منطقه می تواند مفید باشد، اظهار کرد: استان پهناور سیستان و بلوچستان و شهرستان خاش از بسترهای طبیعی و بکر و دست نخورده بسیار زیادی برخوردار است که باید مسئولان امر با اجرای طرح های مناسب از این فرصت در جهت اشتغالزایی و رونق اقتصادی استفاده کنند.

, تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما ,

وی با بیان اینکه گردشگران باید به مسئله محیط توجه کنند، گفت: گردشگران نباید در پارک ها، رودخانه ها، سواحل دریایی زباله بریزند و سبب تخریب محیط زیست و برهم زدن آرامش و آسایش جانوری و گیاهی شوند.

,

* شهرستان خاش می تواند گردشگران بسیار زیادی را جذب کند

, * شهرستان خاش می تواند گردشگران بسیار زیادی را جذب کند, * شهرستان خاش می تواند گردشگران بسیار زیادی را جذب کند,

نماینده مردم شهرستان خاش و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه خاش به معنای "خوش"  معروف است، اظهار کرد: این نامگذاری به دلیل آب و هوای بسیار خوب و مناسب تعیین شده است.

, تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما ,

علی کرد گفت: شهرستان خاش با دارا بودن مناطق بکر و دیدنی و گردشگری می تواند گردشگران بسیار زیادی را جذب کند.

,

وی دهستان ها و چشمه سارها در شمال تفتان و رودخانه ها در غرب سردریا و جنوب شرق شهرستان خاش و مناطق روستایی بکر تمندان، کوشه، ولان و سندان را از سایر مناطق بکر و دست نخورده این شهرستان دانست.

,

 

,

, ,

 

,

* صنعت گردشگری رابطه مستقیمی با اشتغالزایی و در آمدزایی دارد

, * صنعت گردشگری رابطه مستقیمی با اشتغالزایی و در آمدزایی دارد, * صنعت گردشگری رابطه مستقیمی با اشتغالزایی و در آمدزایی دارد,

کرد با بیان اینکه در صورتی که گردشگران به این شهرستان و استان سر سبز و پهناور سیستان و بلوچستان سفر کنند اشتغالزایی و در آمدزایی خواهد شد، تصریح کرد: قلعه حیدرآباد، ده آباد، سنگان، کلچات، کارواندر و غیره بخشی از فضاهای تفریحی و گردشگری برای جذب توریسم است.

,

وی بیان کرد: باید مسجد جامع خاش به ثبت ملی برسد و نیز به این مجموعه عظیم توریستی شهر خاش اضافه کرد و نیز گِل‌فشان‌های خاش در دنیا بی‌نظیر است اما متأسفانه مانند بسیاری دیگر از مناطق این شهر حتی برای مردم خود شهر نیز  معرفی نشده است.  

,

 

,

* سازمان میراث فرهنگی نتواسته برای معرفی پتانسیل‌های شهرخاش اقدام مثبتی انجام دهد

, * سازمان میراث فرهنگی نتواسته برای معرفی پتانسیل‌های شهرخاش اقدام مثبتی انجام دهد, * سازمان میراث فرهنگی نتواسته برای معرفی پتانسیل‌های شهرخاش اقدام مثبتی انجام دهد,

نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه صنعت گردشگری با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بی نظیر ولی در استان مغفول مانده است، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نتواسته برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری این شهر قدم از قدم بر دارد و اعتبارات هم بیشتر برای مسائل سیاسی هزینه می‌شوند و کسی به فکر بیکاری و بی‌پولی مردم این شهر غنی نیست.

,

وی بیان کرد: تبلیغات از سوی رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و مجازی تاثیربسزایی در بالفعل کردن ظرفیت گردشگری شهر خاش و شهرهای حومه آن دارد.

,

* هیچ زیرساخت مناسبی جهت جذب گردشگر و توریسم در شهرستان خاش وجود ندارد

, * هیچ زیرساخت مناسبی جهت جذب گردشگر و توریسم در شهرستان خاش وجود ندارد, * هیچ زیرساخت مناسبی جهت جذب گردشگر و توریسم در شهرستان خاش وجود ندارد,

کرد با بیان اینکه هیچ زیرساخت مناسبی جهت جذب گردشگر و توریسم در شهرستان خاش وجود ندارد، گفت: در حالی که حیات‌وحش ایرندگان در کنار رودخانه و سواحل آن می‌تواند محل ییلاق و قشلاق بسیاری از مسافران و گردشگران بوده و حتی در کنار آن‌ ویلاها، سکونتگاه و هتل‌های بسیار زیبا ساخت اما متاسفانه مسئولین در این موارد غیرفعال هستند.

,

* امکانات گردشگری در استان سیستان و بلوچستان زیر صفر است

, * امکانات گردشگری در استان سیستان و بلوچستان زیر صفر است, * امکانات گردشگری در استان سیستان و بلوچستان زیر صفر است,

وی با بیان اینکه علاوه بر نبود هتل، ناوگان حمل و نقل و امکانات بین راهی و گردشگری در استان سیستان و بلوچستان زیر صفر است، خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان باید برنامه کوتاه، میان و بلند مدت برای بلافعل کردن ظرفیت‌های بالقوه گردشگری آن شهرستان ارائه دهد.

,

 

,

, ,

 

,

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: صدا وسیمای مرکز استان علاوه بر اینکه می‌تواند در برنامه‌های مختلف مناطق بکر و تاریخی خاش را معرفی کرده باید با مدیران رسانه ملی برای معرفی این شهر از شبکه‌های اصلی تلویزیون رایزنی کنند.

,

وی با بیان اینکه کشاورزی و گردشگری را مهمترین ظرفیت اشتغالزایی استان است، اذعان کرد: مدیران ارشد دولت باید جهت جذب سرمایه بخش خصوصی، جذب فرهیختگان و نخبگان اقتصادی به منظور سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی و مذاکره کنند و با فعال شدن صنعت گردشگری شهرستان خاش می‌توان تحولات عظیمی را در توسعه و رونق منطقه برداشت و چهره فقیر و تنگ‌دست شهر را با درآمدزایی و ایجاد شغل تغییر داد و مانع از مهاجرت بومیان شد.

,

* فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس وظیفه خطیری بر دوش دارد

, * فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس وظیفه خطیری بر دوش دارد, * فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس وظیفه خطیری بر دوش دارد,

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس وظیفه خطیری بر دوش دارد و درآمد گردشگری می‌تواند با درآمد نفت برابری کنند اما متأسفانه مدیران، همیت و برنامه‌ای برای کسب درآمد از این طریق ندارند.

,

* شهرستان خاش دارای جاذبه ها و استعدادهای بی نظیری است

, * شهرستان خاش دارای جاذبه ها و استعدادهای بی نظیری است, * شهرستان خاش دارای جاذبه ها و استعدادهای بی نظیری است,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه شهرستان خاش دارای جاذبه ها و استعدادهای بی نظیری است، اظهار کرد: در صورت سرمایه گذاری و اطلاع رسانی می تواند زمینه ورود تعداد بیشتری گردشگر از سراسر کشور را به این خطه مهیا کرد.

, تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما ,

ملک مسعود ریگی بیان کرد:‌ شهرستان خاش با داشتن جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی مانند قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان، گل فشان طبیعی پیرگل، رودخانه های زیبای کارواندر و ایرندگان و کاواری، درختان سرو کهنسال، ارتفاعات تفتان، بیرک، مورپیش، سیاه بندان، پنج انگشت، قلعه های تاریخی ایرندگان، حیدرآباد، کمال آباد و برجک قدیمی بلوی گوهرکوه، چشمه های آب سرد و گرم و دریاچه طبیعی سردریا واقع در حاشیه تفتان و دهها اثر دیگر از قطبهای مهم گردشگری در سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

, .,

وی بیان کرد: صنعت گردشگری نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می کند و جاذبه های توریستی می تواند از پایدارترین منابع سرمایه ای برای کسب درآمد ارزی محسوب شود.

,

* اعتبارات در حوزه گردشگری و تقویت این صنعت بسیار کم است

, * اعتبارات در حوزه گردشگری و تقویت این صنعت بسیار کم است, * اعتبارات در حوزه گردشگری و تقویت این صنعت بسیار کم است,

ریگی با بیان اینکه متاسفانه اعتبارات در حوزه گردشگری و تقویت این صنعت بسیار کم است، گفت: در حوزه  گردشگری نیز با این طرز تفکر و برنامه محور بودن می توان تغییرات گسترده ای را انجام داد که در راستای جذب گردشگر و سرمایه گذار باشد.

,

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌ آید، افزود: با سرمایه گذاری لازم در این دو بخش اقتصاد استان و حتی کشور متحول خواهد شد بنابراین مسئولان باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.

, .,

وی اذعان کرد: توسعه و گسترش گردشگری روستایی می توان فعالیت ‌های اقتصادی‌ و مشاغل متنوعی را در مناطق روستایی به وجود آورد.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاش با بیان اینکه بزرگترین و محوریترین بحث عدم ارائه تسهیلات به بخش گردشگری است، اظهار کرد: در گذشته محور گردشگری در استان برای هدایت گردشگر وجود نداشته و این بزرگترین معضل سیستان و بلوچستان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه