اخبار داغ

در گفتگو با رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات ایلام عنوان شد؛

علل هجمه های اخیر به شورای نگهبان/ جوسازی ها تأثیری در عملکرد شورا ندارد

علل هجمه های اخیر به شورای نگهبان/ جوسازی ها تأثیری در عملکرد شورا ندارد
۲۶ تیرماه در تقویم رسمی کشور بعنوان سالروز تأسیس شورای نگهبان نامگذاری شده است روزی که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار ؛ شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر نظریه متعالی ولایت فقیه تشکیل شده و توانسته است به تئوری حکومتی شیعه جامه عمل بپوشاند، توجه و اهتمام و پیروی از اندرزها، اوامر و کلیه منویات مقام ولایت، نه تنها مقدمه‌ای برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد، بلکه نکته‌ای است که از آثار و لوازم پذیرش حکومت الهی می‌باشد و لزوم عمل به آن بر همه مسئولان و کارگزاران نظام مفروض است. از سوی دیگر بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت و رهبری جامعه از جمله مهمترین تکالیفی است که بر عهده ولی فقیه، به عنوان بالاترین مقام نظام اسلامی، قرار گرفته است و رهبر دارای ولایت مطلقه بر سایر مراجع و نهادهای قانونی می‌باشد و ولی فقیه ضامن عدم انحراف نهادها از وظایف اصیل اسلامی آنها و حرکت در مسیر اسلام می‌باشد. از همین روی مشروعیت عملکرد همه مراجع قانونی و نهادها منوط به حرکت در چارچوب مسیری است که ولی فقیه برای آنها ترسیم می‌کند؛ و این مسئله در خصوص نهادها و مراجعی که دارای اهمیت و جایگاه والاتری در قانون اساسی و دارای نقش مهم‌تری در اداره کشور می‌باشند بیشتر احساس می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

شورای نگهبان نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی، که وظیفه حراست از قانون اساسی از طریق تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و ارائه نظرات تفسیری، و همچنین حراست از شرع از طریق تطبیق مصوبات با موازین  اسلام را بر عهده دارد؛ و از طرف دیگر در امر انتخابات به عنوان نهاد ناظر، صلاحیت قانونی لازم را در این امر دارد؛ در حقیقت به عنوان حافظ اسلامیت نظام و پاسدار قانون اساسی می‌باشد و نتیجتاً از جمله نهادها و مراجعی است که می‌بایست بر این اساس اتخاذ مسیر کند و با سرلوحه قرار دادن اندیشه‌ها، بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری در جهت اجرای هرچه بهتر وظایف خود اقدام کند. از این طریق است که می‌توان امیدوار بود حرکت با ثبات و منسجم نظام و به خصوص شورای نگهبان، برگرفته از یک اجتهاد و تفکر روزآمد و مستمر، با سرعت هرچه بیشتر و بهتر به سمت اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی صورت بگیرد؛ و امید است که با نگاه همه جانبه به فرمایشات و رهنمودهای مقام ولایت، و با دوری از برخورد گزینشی و مقطعی با آن، بتوان سعادت نظام و ملت را رقم زد.

,

علل هجمه های اخیر به شورای نگهبان

,

در همین راستا و به بهانه سالروز تشکیل این نهاد با رئیس دفتر هئیت نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام گفتگوی مختصری را انجام دادیم؛ "یوسف امیدی"، رئیس دفتر هیئت نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام در را رابطه با اهمیت تشکیل این نهاد گفت: یکی از وظایف مهم شورای نگهبان ، بررسی انطباق یا مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی ، با شرع و قانون اساسی می باشد؛ چنانچه مصوبات مجلس شورای اسلامی، با شرع یا قانون اساسی، مغایرت داشته باشد، آن را به مجلس اعلام، تا آنرا اصلاح نمایند.

,

وی اظهار کرد: در غیر این صورت، آن را تأیید می کنند تا برای اجرا ابلاغ شود، نکته‌ای که در این زمینه قابل توجه است، بحث اسلامی بودن قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است؛ زیرا عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع، بمعنای انطباق با شرع و اسلامی بودن قوانین مصوب، نیست؛ بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تلاش نمایند تا احکام شرع را برای اجرایی شدن، تدوین و بصورت قانون در آورند. برای اینکار لازم است علاوه بر تخصص در یک زمینه‌ی خاص ، با شرع مقدس نیز آشنایی کافی داشته باشند.

,

این مسئول افزود: در کشورهای دیگر نیز ساختارهای مشابهی وجود دارد که وظایف مشابهی انتخابات انجام می دهند؛ گاهی ناظر بر انتخابات هستند و گاهی وظیفه‌ی حفظ قانون اساسی کشور خود را دارند.

,

امیدی ادامه داد: تنها تفاوت اساسی شورای نگهبان با ساختارهای مشابه در کشورهای دیگر،‌ بررسی انطباق قوانین با شرع است که در کشورهای دیگر وجود ندارد؛ این موضوع بدلیل سکولار بودن و جدا بودن نهاد سیاست از نهاد دین در آن کشورها می باشد.

,

رئیس دفتر هئیت نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام بیان کرد: شورای نگهبان از رأی مردم صیانت می کند و در صورت مغایرت قوانین با شرع مقدس، آن را اعلام می نماید و این موضوع با مذاق سیاسی عده‌ای سازگاری ندارد، آنها دوست می دارند تا برای پیشبرد اهداف خود به مغایرت قوانین با شرع مقدس توجهی نشود؛ بعلاوه، بررسی صلاحیت در انتخابات‌های مختلف باعث خارج شدن عده‌ای افراطی و ناصالح از گردونه انتخابات می شود که این نیز خشم عده‌ی دیگری را بر می انگیزد. 

,

وی با اشاره به شمه‌ای از فعالیت‌های اخیر دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام نیز گفت: سازماندهی ناظرین و آموزش آنها با وظایف نظارتی ، آشنا نمودن ناظرین با دستورالعملهای انتخاباتی ، پشتیبانی انتخابات از جهت امکانات ، هماهنگی با نهادهای دست اندرکار انتخابات ، از جمله وزارت کشور ، ارسال اخبار فعالان انتخاباتی به ستاد شورای نگهبان، از جمله فعالیت های دفتر استان می باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه