اخبار داغ

در نشست خبری با مسئولان

پیگیری احداث سد تراز در لالی/ کلنگ زنی طرح آب رسانی دشت هارکله بزودی انجام می شود

پیگیری احداث سد تراز در لالی/ کلنگ زنی طرح آب رسانی دشت هارکله بزودی انجام می شود
نشست خبری تعدادی از از اصحاب رسانه شهرستان لالی به میزبانی دفتر ارتباطات مردمی علی عسکر ظاهری و با حضور مدیران ادارات جهاد کشاورزی و آبفا شهری به منظور پیگیری مهمترین مسائل این حوزه برگزار شد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از لالی نیوز، در این نشست خبری که به ابتکار عباد احمدی (مسئول دفتر ارتباطات مردمی علی عسکر ظاهری) به منظور انعکاس مسائل و مشکلات مردم در جهت پیگیری مسئولان و حل آن ها برگزار شده بود دانیال نیامد پور مدیر آبفا شهری و رقیه سلطانی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان لالی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لالی نیوز,

بخشی از مهمترین سوالات و مسائل مطرح شده از سوی این پایگاه خبری را به صورت خلاصه و مفید به شرح زیر مطرح شد :

,

لالی نیوز : سرانجام طرح های آبیاری دشت لالی و هارکله ؟

, لالی نیوز,

 

,

رقیه سلطانی (مدیر جهاد کشاورزی): از آن جایی که همه می دانیم زمین های کشاورزی دشت لالی در اسفند ماه سال 95 و با پیگیری های به عمل آمده از سوی مسئولان به تازگی به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اضافه شد و به صورت رسمی به وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی هم ابلاغ شد باید اعلام کنیم که مناقصه طرح آبیاری دشت هارکله برگزار شده و پیمانکار آن هم معلوم شده و با تجهیز کارگاه در هفته های آتی کلنگ زنی این طرح را با حضور مسئولان انجام خواهیم داد .

, رقیه سلطانی (مدیر جهاد کشاورزی),

 

,

طرح آبیاری هارکله در مساحتی به حدود 850 هکتار زمین با هدف توسعه باغات مرکبات و با علوفه هایی که در میان آن ها کشت خواهد شد می تواند تحول خوبی در شهرستان و این منطقه داشته باشد .

,

اما برای طرح آبیاری دشت لالی با وجود مشکلات و خرابی هایی که سیل در این راه ایجاد کرد هم اکنون مشاوران آب و برق در حال مطالعه محل تامین آب این منطقه جهت پمپاز هستند . گفتنی است از گزینه های مورد مطالعه در این خصوص حفر چاه جذبی ، اصلاح و جا به جایی ایستگاه تخریب شده قدیمی و آبگیری از دریاچه سد گتوند بوده که فعلا در دست مطالعه کارشناسان بوده و قرار است به زودی و تا پایان تیر ماه نتیجه این مطالعات اعلام شود .

,

لالی نیوز : ماجرای سیلوهای گندم و محصولی که در خیابان ها و ادارات انبار می شد ؟

, لالی نیوز,

 

,

رقیه سلطانی (مدیر جهاد کشاورزی): یکی از شاخصه های جذب اعتبار برای هر شهرستانی ظرفیت های آن منطقه است و تولیدات کشاورزی یکی از مهمترین مسائلی است که این ظرفیت ها را بیان می کند .

, رقیه سلطانی (مدیر جهاد کشاورزی),

 

,

امسال با توجه به این که در حدود 16 هزار تن گندم با مبلغ بیش از نه و نیم میلیارد تومان از کشاورزان خریداری کره بودیم حتی یک مرکز خرید هم نداشتیم و از آن جایی که زیرساخت های ضعیف لالی پاسخگوی تولیدات کشاورزی ما نبوده مجبور به انبار کردن آن در ادارات و بعضا خیابان ها شدیم .

,

اما طی جلساتی که با مسئولان گرفتیم و مکان یابی های لازم جهت احداث یک مرکز خرید تضمینی گندم در لالی صورت گرفت در صورت تامین اعتبار و بودجه لازم جهت اجرای این پروژه و تاسیس مرکز خرید وضعیت به نحو مطلوبی تغییر خواهد کرد .

,

لالی نیوز : وضعیت سایر حوزه های در جهاد کشاورزی شهرستان لالی ؟

, لالی نیوز ,

 

,

رقیه سلطانی (مدیر جهاد کشاورزی): در حال حاضر 800 هکتار اراضی آبی و غیر دیم در سطح شهرستان داریم که در صورت تخصیص مجوزهای آب برای این زمین ها بخش زیادی از مشکلات آن ها هم مرتفع می شود .

, رقیه سلطانی (مدیر جهاد کشاورزی),

 

,

همچنین در حوزه شیلات ، مطالعات آبزی پروری در لالی با توجه به وجود رودخانه ها و دریاچه سد گتوند در حال انجام است که می تواند ظرفیت خوبی برای فعالیت در این حوزه باشد .

,

 

,

در حوزه تولیدات دامپروری و کشاورزی باید اعلام کرد که در حال حاضر در حدود 60 واحد زنبور داری ، 23 واحد مرغداری ، 2 واحد گلخانه و تنها واحد پرورش بوقلمون خوزستان در لالی فعالیت دارند که بیش از 50000 تن در سال انواع محصولات کشاورزی و دامپروری تولید می کنند .

,

 

,

نکته مهمی که ضرورت دارد همه مردم و رسانه ها و مسئولان به صورت جدی به دنبال آن باشند موضوع احداث سد تراز است که می تواند ظرفیت های فراوانی برای شهرستان لالی در حوزه شرب ، کشاورزی و گردشگری ایجاد کند .

,

...

,

گفتنی است در همین رابطه در این جلسه با علی عسکر ظاهری نماینده مردم در مجلس ارتباط تلفنی برقرار شد که وی اعلام کردند موضوع احداث سد تراز هم اکنون در سطح وزارت نیرو و کمیسیون آب در حال پیگیری است .

, گفتنی است در همین رابطه در این جلسه با علی عسکر ظاهری نماینده مردم در مجلس ارتباط تلفنی برقرار شد که وی اعلام کردند موضوع احداث سد تراز هم اکنون در سطح وزارت نیرو و کمیسیون آب در حال پیگیری است . ,

لالی نیوز : وضعیت اجرای طرح تامین آب شرب مردم لالی ؟

, لالی نیوز ,

 

,

دانیال نیامد پور(رئیس آبفا شهری):  با توجه به پیگیری های به عمل آمده از سوی مهندس ظاهری نماینده مردم و با وجود این که تامین آب به صورت سنتی قدیمی جوابگوی نیاز فعلی شهرستان نمی باشد احداث سه حلقه چاه در منطقه سرکمری از توابع بخش حتی لالی در حال حاضر در دست اجراست که با اعتباری در حدود 6 و نیم میلیارد تومان تا اواخر شهریور و اوایل مهر ماه تحویل و وارد مدار آب رسانی به مردم می شود .

, دانیال نیامد پور(رئیس آبفا شهری),

حفر این چاه ها به صورت کوتاه مدت بوده به طوری که مشکلات فعلی آب شرب مردم مرتفع شود و در صورت احداث سد تراز که طبق گفته کارشناسان و برآورد آن ها سال 1405 خواهد بود یکی از گزینه های تامین پایدار و بلند مدت آب شرب مردم لالی آب دریاچه سد تراز خواهد بود .

,

همچنین در جواب عده ای از افراد که این اواخر شایعه کرده اند که حفر این چاه ها آب شرب منطقه را خشک می کند باید اعلام کنیم نه تنها حفر این چاه ها مشکل آب شرب مردم لالی و منطقه را حل می کند بلکه خوشحالی باغداران این منطقه را در جهت تامین آب باغات آن ها در پی دارد .

,

لالی نیوز : وضعیت نا به سامان فاضلاب شهری در لالی ؟

, لالی نیوز,

دانیال نیامد پور(رئیس آبفا شهری):  از آن جایی که شهرستان لالی مانند برخی از شهرهای دیگر خوزستان سیستم فاضلاب نداشته تاکنون نه تنها هزینه ای از مردم گرفته نشده بلکه بودجه ای هم در این حوزه تخصیص نیافته است.

, دانیال نیامد پور(رئیس آبفا شهری),

اما با پیگیری های مهندس ظاهری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی 4 میلیار تومان از اعتبارات استانی این حوزه به لالی تخصیص داده شده که در حال حاضر دو میلیارد به شهرداری و جهت احداث سیستم فاضلاب در محله های نقش جهان ، اصغر آباد و همچنین محله عالی پورها تخصیص داده شده است.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه