اخبار داغ

جنون ترامپ و بیانیه تهدید آمیزش

جنون ترامپ و بیانیه تهدید آمیزش
حقیقتی که ترامپ تاب پذیرش آن را ندارد، برچیده شدن بساط آمریکا در سوریه به موازات بسته شدن پرونده داعش در این کشور است و این به معنای شکست در برابر ایران و روسیه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندی پیش و در چارچوب تحولات میدانی جاری در سوریه، کاخ سفید بدون ارائه هرگونه سندی، دمشق را به تدارک برای انجام حمله شیمیایی متهم و این کشور را تهدید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کاخ سفید در بیانیه‌ ای با مطرح کردن این ادعا، نتایج حمله ‌ای که هنوز انجام نشده، را پیشگویی کرده و مدعی شد که احتمالا این حمله به کشتار ‌جمعی از شهروندان سوری از جمله کودکان بی‌ گناه منجر خواهد شد.

,

همچنین کاخ سفید در این بیانیه مدعی شده بود، فعالیت‌ های یاد شده یادآور تدارکات نظام سوریه قبل از حمله شیمیایی ۴ آوریل ۲۰۱۷ به منطقه «خان شیخون»، در استان ادلب سوریه است، حمله ای که پس از آن آمریکا بدون ارائه هرگونه مدرک و سندی و قبل از انجام هرگونه تحقیقات بین المللی و مشخص شدن واقعیت ها و پس از متهم کردن نظام سوریه به دست داشتن در آن شت پرده حمله ادعایی مذکور، پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را موشک باران کرد.

,

بیانیه کاخ سفید هشدار داده که اگر نظام سوریه اقدام به کشتار دیگری با سلاح شیمیایی کند، دمشق و در راس آن «بشار اسد» و ارتش سوریه بهای گزافی پرداخت خواهند کرد.

,

هم زمان با این تهدیدات، ارتش رژیم صهیونیستی در اقدامی آشکار در حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله گروه تکفیری «جبهه النصره» در جنوب سوریه که عملیات گسترده ای را در استان قنیطره با هدف تصرف شهر «البعث» در ریف قنیطره آغاز کرده بود، مواضع ارتش سوریه در این استان را بمباران کرد که منجر به کشته و زخمی شدن چند نظامی و غیر نظامی سوری شد.

,

نکته حائز توجه در این دور از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه، استمرار آن است، به گونه ای که طی ۱۰ روز جنگنده های صهیونیستی برای ششمین بار مواضع ارتش سوریه در جنوب این کشور را در حمایت از گروه تکفیری جبهه النصره بمباران کردند.

,

بیانیه تهدید آمیز کاخ سفید در کنار تجاوزات دنباله دار رژیم صهیونیستی اکنون به شدت سوالاتی را درباره سناریوهای پیش روی بحران سوریه در این مرحله مطرح می کند که مهم ترین آن، سناریو ورود مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی به عرصه میدانی سوریه و میزان جدی بودن آن است.

,

, ,

مروری بر تحولات یک سال اخیر

,

برای آنکه بتوان تحلیلی درست و جامع از تحولات سوریه و میزان جدی بودن سناریو ورود مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی به عرصه میدانی سوریه ارائه داد، لازم به نظر می رسد، نگاهی به روند رویدادها و تحولات میدانی یک سال گذشته سوریه داشته باشیم.

,

به این جهت که روند تحولات میدانی یک سال اخیر بحران سوریه با سیر تحولات سال‌ های قبل تفاوت بسیاری دارد، از جمله اینکه اغلب این تحولات به سود نظام سوریه و محور مقاومت رقم خوردند، همچنین اغلب این تحولات از تاثیرگذاری بالایی برخوردار بودند، به گونه ای که موجب تغییر موازنه قوا و معادلات میدانی در بسیاری از جبهه های عملیاتی شدند، به همین دلیل این تحولات نقطه عطفی در سیر روند بحران سوریه از آغاز تا کنون تلقی می شوند  و مهم ترین و بارزترین آنها را می توان در موارد زیر ملاحظه کرد:

,

-  ورود مستقیم روسیه به بحران و عرصه میدانی سوریه

,

- افول قدرت و توان جنگندگی گروه های مسلح، به گونه ای که این گروه ها دو بار (یک بار زمستان گذشته در ریف جنوبی حلب و بار دیگر طی عملیات آزادسازی حلب) در آستانه شکست کامل قرار گرفتند، اما با دخالت آمریکایی‌ ها از فروپاشی کامل نجات یافتند

,

- انتقال ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از موضع دفاعی به موضع تهاجمی

,

- تغییر موضع معارضان سوری در برابر نظام سوریه و عقب نشینی از مقوله برکناری «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه

,

- آزادسازی کامل شهر حلب و برقراری آتش بس

,

- برگزاری نشست های دوره ای آستانه که باید آن را نتیجه تضعیف بیش از پیش گروه های تروریستی، ناامیدی حامیان منطقه ای و بین المللی گروه های تروریستی از تحقق اهداف مورد نظر در سوریه، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت در آمریکا و تغییر رویکرد ترکیه ارزیابی کرد

,

- کشاندن شماری از گروه های تروریستی به مذاکرات آستانه که موجب بروز شکاف های جدید بین این گروه ها و تعمیق اختلافات گذشته شد

,

- شکست و ناکامی آمریکا در ایجاد مناطق کاهش بحران در استان درعا و به تبع آن شکست در ایجاد منطقه حائل در شرق سوریه

,

- شکست رژیم صهیونیستی در ایجاد مناطق امن در جنوب سوریه و به طور مشخص در منطقه جولان سوریه و ناکامی جبهه النصره به عنوان گروه مورد حمایت صهیونیست ها در تحقق اهداف و منافع تل آویو در جنوب سوریه

,

- پیروزی های جدید ارتش سوریه در مرزهای شرقی سوریه و تلاقی آنها با نیروهای ارتش و الحشد الشعبی عراق در مرزهای مشترک بین دو کشور

,

تمام این تحولات تاکید می کند که نظام سوریه و محور مقاومت در حال قدرت گیری در سوریه به زیان گروه های تروریستی و متحدان آنها در این کشور هستند که دستاورد آنها عموما طی بحران و به طور مشخص در این یک سال جز شکست و عقب نشینی نبوده، دستاوردی که مرد سودجو و منفعت طلبی چون «دونالد ترامپ» را به مرز جنون رسانده است.

,

, ,

جنون ترامپ و بیانیه تهدید آمیزش

,

بنابراین در ارزیابی اولیه از بیانیه تهدید آمیز ترامپ نمی توان آن را فراتر از بازتاب و انعکاس خشم دیوارنه وار رئیس جمهوری آمریکا از شکست ها و ناکامی های محور ضد سوری در پرونده سوریه ملاحظه کرد.

,

ترامپ به خوبی می داند که تمام نقشه ها و برنامه هایی که کشورش طی ۵ سال بحران سوریه برای براندازی نظام در این کشور ریخته بود، با شکست و ناکامی های بزرگ مواجه شده اند، بحرانی که قرار بود، از سوریه به کشورهای محور مقاومت تسری یابد و آنها را از پای درآورد، اکنون غرب و آمریکا را نشانه گرفته و در حال انتقال وضعیت به غرب است.

,

وی از داده های میدانی و نظامی نیز با خبر است، داده هایی که تاکید می کنند، ظرف چند ماه آینده با در هم پیچیده شدن طومار «داعش» در سوریه و عراق، آنچه از این گروه تکفیری مزدور برجا خواهد ماند، گروه هایی کوچک و پراکنده است که به انتقام شکست های سنگین متحمل شده، عملیات های تروریستی و انتحاری آنها بیش از هر کشوری در جهان، آمریکا و اروپا را هدف خواهد گرفت. گمانه زنی ها تاکید می کند که با شکست داعش در عراق و سوریه روزهای خونینی در انتظار حامیان غربی و عربی این گروه خواهد بود.

,

اما حقیقتی که ترامپ تاب پذیرش آن را ندارد، برچیده شدن بساط آمریکا در سوریه به موازات بسته شدن پرونده داعش در این کشور است و این نه تنها به معنای قبول شکست در سوریه است، بلکه پذیرش شکست در برابر ایران و محور مقاومت و روسیه است که دستاوردهای این پیروزی بزرگ را بین خود تقسیم می کنند.

,

, ,

سناریو الشعیرات ۲

,

این حقیقت تلخ پیش زمینه سناریو «الشعیرات ۲» بود که نشان می دهد، ترامپ خود را برای ورود گسترده تر به میدان سوریه آماده می کند، احداث ۶ پایگاه نظامی بزرگ در عراق و اردن، ایجاد نقاط ارتباط و اتصال مستقیم در مرزهای مشترک بین اردن و عراق با سوریه، افزایش کمک های تسلیحاتی و نظامی به کُردها، تلاش برای گرفتار کردن اردن در ورطه بحران سوریه، بخشی از تحرکات نظامی جدید آمریکا در سوریه بود که نشان می دهد، ترامپ خود را برای اقدام نظامی مستقیم در سوریه آماده می کند.

,

در این بین اظهارات «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه که اقدام آمریکا علیه دمشق در صورت تکرار حمله شیمیایی را مورد تایید قرار می داد، نشان داد، آمریکا در حال تشکیل ائتلافی جدید با هم پیمانان اروپایی خود جهت مشروعیت بخشیدن به تجاوزات مکررش علیه ارتش و نظام سوریه است، رویکردی که منابع آگاه اروپایی آن را مورد تایید قرار داده و از تدارک اروپایی ها برای اتخاذ تدابیری جدید با هدف اعمال فشار بیش از پیش بر دمشق و امتیاز گیری از نظام سوریه خبر داده و سناریوهایی را مطرح کردند:

,

سناریو حمله پیش دستانه

,

در دانش نظامی حمله یا اقدام یک کنشگر به قصد از میان بردن امکان حمله قریب‌ الوقوع طرف مقابل حمله پیش‌ دستانه تعریف شده است که با جنگ پیش‌ گیرانه تفاوت دارد. تاکتیک حمله پیش‌ دستانه زمانی قابل اجراست که از فوریت و حتمیت اقدام نظامی طرف مقابل اطمینان حاصل شده باشد و از نظر حقوق بین‌ الملل تا حدودی قابل قبول است.

,

پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل»، نزدیک به منابع نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در گزارشی از احتمال حملات پیش ‌دستانه آمریکا در سوریه خبر داد که مشابه تجاوز نظامی آمریکا به پایگاه الشعیرات است، با این تفاوت که حمله به پایگاه الشعیرات بعد از وقوع حمله شیمیایی صورت گرفت.

,

هدف آمریکا از حمله پیش دستانه به سوریه را می توان تلاش برای تغییر موازنه قوا در این کشور ارزیابی کرد، علاوه بر اینکه حمله پیش دستانه تاکتیکی مناسب جهت نابودی زیر ساخت ها و استحکامات نظامی سوریه است.

,

, ,

- سناریو حمله مقطعی

,

آمریکا به بهانه حمله شمیایی نظام سوریه، تجاوزهای نظامی مقطعی به مناطق مختلف سوریه و در دراز مدت انجام می دهد. این سناریو تا حدودی محتمل است، چون پیش تر آمریکایی ها و ائتلاف بین المللی موسوم به «ضد داعش» به رهبری آمریکا دست به چنین حملاتی علیه ارتش سوریه زده بود و با عنوان خطا و اشتباه اطلاعاتی و میدانی بر آنها سر پوش گذاشته بود.

,

از سوی دیگر، کارشناسان نظامی آمریکا تاکتیک حمله مقطعی را مناسب ترین و کارآمدترین تاکتیک نظامی برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه می دانند، بنابراین واشنگتن با حملات مقطعی تلاش خواهد کرد دو هدف مهار نظام سوریه و مقابله با نفوذ ایران و محور مقاومت در سوریه را محقق کند که هدف دوم نسبت به سایر اهداف در اولویت خواهد بود.

,

- سناریو حمله گسترده و تمام عیار

,

حمله گسترده و تمام عیار در واقع همان ورود مستقیم به عرصه میدانی سوریه و صف آرایی نظامی در برابر ایران و روسیه است که علی رغم جنجال و هیاهوی رسانه ای غرب پیاده شدن آن به دلایل متعدد غیر ممکن نشان می دهد.

,

یک: مخالفت های داخلی

,

واقعیت امر این است که بسیاری از آمریکایی ها مخالف ورود و دخالت نظامی این کشور در بحران سوریه هستند و در این خصوص به حضور نظامی و جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان و پیامدهای این حضور و نتایج این جنگ ها استناد کرده و به ترامپ درباره هرگونه اقدام نظامی در سوریه هشدار می دهند، وقتی ترامپ فرمان موشک باران پایگاه نظامی الشعیرات را صادر کرد، سناتورهای دموکرات کنگره آمریکا به دولت ترامپ درباره گرفتن مجوز از کنگره برای حمله نظامی به سوریه هشدار دادند.

,

همچنین شبکه خبری «سی ان ان» اقدام ترامپ در بمباران سوریه شتاب زده و بدون تامل در پیامدهای آن توصیف و از واکنش نظام سوریه ابراز نگرانی کرده بود. با انتشار بیانیه اخیر ترامپ و اتهاماتی که به نظام سوریه در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی وارد کرده بود، کنگره آمریکا بار دیگر ضمن مخالفت با مواضع ترامپ در سوریه و تأکید بر اینکه دولت این کشور هیچ راهبردی در قبال بخران سوریه ندارد، درباره هر گونه اقدام نظامی در این کشور هشدار دادند. «بن کاردین»، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به «ترامپ» هشدار داد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و دولت آمریکا هیچ مجوزی برای استفاده از زور علیه دولت سوریه ندارد.

,

دو: بازگشت به یک‌ جانبه ‌گرایی آمریکایی و عواقب آن

,

یک‌ جانبه ‌گرایی آمریکا در حمله نظامی به افغانستان و عراق و همچنین ناتو به لیبی، موجب هدر رفتن تریلیون ‌ها دلار ثروت آمریکا، از دست رفتن جان هزاران آمریکایی و کشته و آواره شدن میلیون‌ ها شهروند بی ‌گناه در منطقه و مهم ‌ترین عامل بی ‌ثباتی‌ های اخیر منطقه و رشد تروریسم لجام گسیخته شد. این واقعیتی بود که ترامپ در دوران رقابت های انتخاباتی اش و اخیرا تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به آن اشاره داشتند و پیش از آنها باراک اوباما نیز بدان واقف بود، از این رو سعی کرد، سیاست یک‌ جانبه‌ گرایی آمریکا را به چند جانبه ‌گرایی سوق دهد که یکی از نتایج این تغییر رویکرد، حل بحران هسته ‌ای ایران بود. بی شک هرگونه حمله نظامی ترامپ به سوریه، اقدامی به سمت بازگشت به روند یک‌ جانبه‌ گرایی از سوی آمریکا تلقی خواهد شد که موجب تکرار عواقب وحشتناک گذشته برای این کشور، منطقه و جامعه جهانی خواهد بود.

,

سه: واکنش روسیه و ایران

,

بی شک هرگونه اقدام نظامی آمریکا در سوریه عبور از خط قرمز روسیه، ایران و محور مقاومت تلقی شده، با واکنش های قاطع متحدین دمشق مواجه خواهد شد. علاوه بر اینکه رویارویی آمریکا با هر یک از این طرف ها می تواند، آتش جنگی را روشن کند که تمام دنیا را در برخواهد گرفت و هیچ کشوری از پیامدهای ویرانگر آن در امان نخواهد ماند. پس از انتشار بیانیه ترامپ، وزارت دفاع روسیه ضمن دادن هشدار به طرف آمریکایی در خصوص «غیر قابل قبول بودن» تکرار اتهام حمله شیمیایی از سوی ارتش سوریه، تاکید کرده بود که مسکو آمادگی دارد تا از متحد خویش (دولت سوریه) دفاع کند.

,

, ,

همچنین یک نشریه آمریکایی به ترامپ درباره رویارویی نظامی با ایران و عواقب وخیم آن هشدار داده و می نویسد: ایران بزرگترین دشمن امریکا نیست. این یک دام است؛ بزرگترین دشمن ما اکنون داعش است. ایران امروز از ایران سال ۲۰۰۳ میلادی قوی تر شده است. ایران نه تنها دشمن ‌اش یعنی صدام را حذف کرد، بلکه به متحد عراق نیز تبدیل شده است.

,

این نشریه به ترامپ توصیه‌ می کند: در مواجهه با حکومت‌ هایی چون ایران بهترین روش همان رفتار اوباماست، رویکرد اوباما اگرچه یک رویکرد ایده ‌آل نبود، اما بهترین گزینه در میان گزینه‌ های بد پیش ‌روی واشنگتن است. نیروی نظامی و استفاده از آن ممکن است، ابزار موثری برای تغییر نظام در سوریه باشد، اما این به معنای جنگ تمام‌عیار با ایران است.

,

چهار: تغییر معادلات و اصول بازی

,

آمریکا در دوره دولت جدید دونالد ترامپ اگرچه تحرکات نظامی خود را در سوریه افزایش داده، اما این به معنای قصد این کشور برای ورود مستقیم به عرصه میدانی سوریه نیست، بلکه هدف آمریکایی ها نقش آفرینی های تازه در پرونده سوریه، جهت تغییر و باز گرداندن معادلات میدانی و سیاسی به گونه ای است که دست برتر با نظام دمشق و متحدانش نباشد. در این میان مانع حقیقی در برابر آمریکا جریان مقاومت است. کاخ سفید حتی از جانب روسیه هم نگرانی زیادی ندارد، زیرا در قالب بده و بستان های سیاسی، مسکو را نسبت به تحرکات خود از جمله استقرار سامانه موشکی قانع می کند. لذا هدف اصلی دمشق و متحدانش در محور مقاومت هستند که مانع دخالت ها و توسعه طلبی های امریکا در سوریه به شمار می آیند.

,

پنج: نشان دادن چراغ سبز به تروریست ها

,

یکی از اهداف آمریکا در متهم کردن نظام سوریه مبنی بر فراهم کردن مقدمات حمله جدید شیمیایی به مناطقی از این کشور آگاهی و اطلاع کاخ سفید از وقوع یک حمله شیمیایی در سوریه است که مسلما عامل آن تروریست ها خواهند بود و به این طریق آمریکا از یک سو، با متهم کردن نظام سوریه به تلاش برای انجام این حمله، شرایط را برای تروریست ها آماده می کند و از سوی دیگر، موافقت خود با این حمله و حمایت خود از این تروریست ها در چنین اقدامی را به آنها گوشزد می کند.

,

شش: هدف گیری نیروی هوایی سوریه

,

یکی از سناریوهای مطرح در خصوص تحرکات نظامی جدید آمریکا در سوریه، نیروی هوایی این کشور است. ترامپ در حالی نظام سوریه را به تدارک برای حمله شیمیایی متهم می کند که تمام سلاح‌ های شیمیایی سوریه در سال ۲۰۱۴ با نظارت سازمان ملل، روسیه، آمریکا و غرب تخلیه شد و سوریه در حال حاضر هیچ گونه سلاح شیمایی در اختیار ندارد که قدرت به خدمت گیری آن را داشته باشد.

,

به همین دلیل یکی از اهداف غرب و آمریکا از افزایش فشار بر سوریه در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی نابودی نیروی هوایی این کشور پس از نابودی زرادخانه شیمیایی این کشور بود، بر این اساس می توان گفت، فاز جدیدی از بحران سوریه توسط آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز شده و آن ضربه زدن به نیروی هوایی سوریه است که وی صدها هواپیمای جنگی روسی در اختیار دارد.

,

حملات اخیر نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به اطراف قنیطره و درعا نشان می ‌دهد که یک سناریو با شرکت اسرائیل، آمریکا و عربستان برای سوریه تهیه شده که با اجرای آن تا علاوه بر زمین گیر کردن نیروی هوایی سوریه، محور مقاومت هم مورد حمله قرار می گیرد، لذا آمریکایی ‌ها درصدد جریان سازی و حمله‌ به مواضع ارتش سوریه و حزب ‌الله هستند و در روزهای آینده شاهد بحران جدیدی در سوریه خواهیم بود که این بحران ممکن است، به فراتر از مرزهای سوریه کشیده شود.

,

هفت: برهم زدن معادلات و پیچیده تر کردن بحران

,

دولت آمریکا از این که ارتش سوریه در حلب، حمص و حماة و حومه دمشق پیشروی گسترده‌ ای انجام و پیروزی های بزرگی کسب کرده، خرسند نیست. سوریه توانسته، مرزهای خود با عراق را در شرق برای نخستین بار باز کرده و تعدادی از چاه‌ های نفت و گاز در دیر الزور را که تحت اشغال داعش بود، تحت تصرف خود درآورد. نیروهای سوری طبق آخرین اخبار به مرزهای اردن رسیده اند. در چنین وضعیتی دولت آمریکا می‌خواهد شرایط را مجدداً در سوریه مشتعل کند، چراکه نمی ‌خواهد این جنگ به هیچ وجه متوقف شود.

,

در شرایط کنونی تروریست های مورد حمایت امریکا و برخی از کشورهای عربی روز به روز در حال عقب نشینی هستند و کارشناسان معتقدند، در کنار پایان یافتن بحران عراق، می توان به زودی به پایان بحران سوریه نیز امیدوار بود، از آنجا که این مسئله برای امریکا شکست بزرگی محسوب می شود، ترامپ در این شرایط به دنبال آن است تا از یک سو با طرح حمله شیمایی نوعی مجوز به تروریست ها برای حمله شیمیایی صادر کند و از سوی دیگر برای تجهیز دوباره تروریست ها زمان بخرد و همچنین مسدود کردن پیروزی های ارتش سوریه را در دستور کار داشته باشد.

,

, ,

هفت: ورود مستقیم اسرائیل به جنگ سوریه

,

تحولات جدید سوریه نشان‌ می دهد، بحرانی تازه بر اساس سناریوهای طرح‌ ریزی شده از سوی آمریکا و در امتداد آن اسرائیل و عربستان در سوریه در حال شکل گیری است. تهدید اخیر آمریکا در متهم کردن دولت سوریه به تدارک حمله شیمیایی علیه مردم این کشور، یکی از این سناریوها است که در دل خود سناریو حمله به دمشق، مرکز سوریه را دارد، به ویژه آنکه اطلاعات موجود تاکید می‌کند که سناریو حمله به دمشق بیش از گذشته محتمل است، دلیل این مدعا پیوند احتمالی القاعده و داعش در سوریه است که در حال نمایان شدن است.

,

متغیر مهم دیگر، افزایش حمایت های همه جانبه عربستان و اسرائیل از جبهه النصره است که با تقابل ‌های جدید میدانی در سوریه همراه شده تا بتواند علاوه بر هدف قرار دادن براندازی نظام در سوریه، کمربندی امنیتی برای تل آویو ایجاد کند.

,

خلاصه سخن

,

تحرکات جدید ترامپ در سوریه با هر هدف و انگیزه ای و در هر قالب و شکلی انجام شود، تنها یک هدف را دنبال خواهد کرد و آن حذف محور مقاومت از صحنه و تامین امنیت رژیم صهیونیستی است، لذا بر این باوریم، رئیس جمهوری جدید آمریکا از هیچ اقدامی هر قدر خطرناک باشد، در راه تحقق اهداف صهیونیست ها دریغ نخواهد  کرد و همین موضوع موجب می شود، برای هر اقدام و تحرکی از سوی آمریکایی ها در سوریه آماده و مهیا باشیم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه