اخبار داغ

کشاورزان چشم انتظار شرکت بیمه؛

درختان اولین قربانیان گرمای بالای ۵۰ درجه در رودان +تصاویر

درختان اولین قربانیان گرمای بالای ۵۰ درجه در رودان +تصاویر
با شروع فصل تابستان  موج جدیدی از افزایش دما در هرمزگان حاکم شده به گونه ای که مرکبات شهرستان رودان بعنوان اولین قربانیان گرمای بی سابقه دچار آسیب شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودان نیوز؛گرمای هوا که در شهرستان رودان هر ساله از اواسط فصل بهار شدت می گیردبا رسیدن فصل تابستان به اوج خود رسیده و با عبور از مرز ۵۰ درجه مردم خونگرم این شهرستان را در زمینه های مختلف با مشکلات جدی مواجه ساخته و سختی های زیادی را برای آنان به دنبال دارد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودان نیوز,

شهرستان رودان با ظرفیت های بالای کشاورزی در بخش باغی و زراعی و وجود رودهای همیشه جاری و پرآب و انواع مرکبات که بخش عمده ای از نیاز کشور را تامین می کرد از قدیم به بهشت جنوب شهرت داشت که در فصول مختلف گردشگران زیادی را از سایر شهرستان های استان و حتی استان های همجوار در خود جای می داد.

,

اما اکنون با وجود شدت گرمای زیاد در این شهرستان بزرگترین مشکلی که کشاورزان و باغداران رودانی با آن دست و پنجه نرم می کنند معضل کم آبی و امروزه مشکل جدی تری که به آن اضافه شده ،آفتاب سوختگی درختان آنها به همراه محصول که زحمات یک ساله و گاهاً شبانه روزی این کشاورزان را نابود کرده است.

,

جهت تهیه گزارش از آسیب دیدگی درختان به یکی از باغات در جنوب مرکز شهرستان و در بخش مرکزی رفتیم تا از نزدیک به بررسی میزان خسارت وارده به محصولات مرکبات باغدران و ضررو زیان آنان در فصل گرم تابستان بدون حمایت هیچ یک از شرکت های بیمه کشاورزی و دستگاه های مربوط در این حوزه بپردازیم.

,

 

,

, ,

بخش عمده ای از محصولات روی شاخه های درختان نابود شده است

, بخش عمده ای از محصولات روی شاخه های درختان نابود شده است,

ارغش، یکی از کشاورزانی که درختان مرکبات خود را به دلیل شدت گرمای زیاد و آفتاب سوختگی از دست داده در گفت و گو با خبرنگار رودان نیوز گفت: شدت گرما به اندازه ای زیاد است که با وزش بادهای سوزان و آفتاب غیر قابل تحمل بخش عمده ای از محصولات که حاصل یک سال تلاش و دسترنج ما می باشد به طور کامل آسیب دیده و نابود شده است.

, رودان نیوز,

وی افزود: این مشکل برای اکثر کشاورزان رودانی  به وجود آمده است و محصولات آنان رو به نابودی کامل می رود که از یک طرف وضعیت نابه سامان بازار خرید و فروش محصول در کنار هزینه های سنگین آب و برق چاه های کشاورزی و از طرف دیگر نابودی محصول قبل از برداشت بر روی درخت ما را با مشکل و چالش جدی روبرو ساخته است .

,

 

,

, ,

 

,

این کشاورز خسارت دیده در ادامه با اشاره به هزینه های بالای نگهداری یک ساله محصولات باغی و همچنین برداشت آن اظهار کرد:در طول یک سال هزینه های زیادی بابت به بارآوری درختان را باید بپردازیم و انتظار داریم که در پایان فصل نگه داری محصول خود را برداشت کرده و این هزینه های را جبران کنیم که متاسفانه با این شدت گرما محصول تولید شده به برداشت نرسیده و روی درخت در حال نابودی است.

,

ارغش با گلایه از شرکت بیمه محصولات کشاورزی تصریح کرد:هر ساله قبل از آغاز فصل گل دهی ،درختان خود را در این شرکت بیمه می کنیم اما این شرکت در پاسخی  غیر قابل قبول می گوید که خسارت آفتاب سوختگی و گرمای زیاد به شما پرداخت نخواهد شد و تنها تعهد ما به شما به هنگام وارد آمدن خسارت های ناشی از باد ها و بارندگی های شدید است.

,

وی در پایان ضمن درخواست از مسئولین مربوط خاطر نشان کرد: به نمایندگی از همه کشاورزانی که متحمل خسارت های زیادی به جهت گرمای زیاد و آفتاب سوختگی شده اند از مقامات مسئول می خواهیم نسبت به پرداخت خسارت ناشی از این آسیب دیدگی توسط شرکت بیمه محصولات کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهند.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

خسارت ۳۰ درصدی باغات رودان در اثر گرمای شدید

, خسارت ۳۰ درصدی باغات رودان در اثر گرمای شدید,

عباس مؤیدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان  در گفت و گو با خبرنگار رودان نیوز با اشاره به خسارت وارده به باغات شهرستان رودان گفت: شهرستان رودان قطب کشاورزی استان هرمزگان به شمار می رود ودر تولید محصولات باغی در استان رتبه اول  را دارد که لیموترش، لیمولیبسون، پرتقال، انبه، لیموشیرین و نخیلات از مهمترین محصولاتی هستند که بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت دیده اند.

, رودان نیوز,

وی افزود: سطح زیرکشت باغ‌های مرکبات این شهرستان قریب به ۳۴ هزار هکتار است  که بر اساس برآورد کارشناسان بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان خسارت به این باغ‌های وارد شده که آفتاب سوختگی و گرمای شدید مهمترین عامل در نابودی محصولات باغی می باشد.

,

 

,

, ,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان اظهار کرد: باغ‌های شهرستان رودان ۱۲ درصد باغ‌های استان را تشکیل می‌دهند،گرمای شدید و خشکی هوا بیشترین خسارت را در بخش مرکزی، جغین، برنطین و زیارتعلی وارد کرده است.

,

مؤیدی در پایان خاطر نشان کرد:تمامی ارقام کشت‌شده باغی در این منطقه به‌دلیل بارندگی و طوفان در فصل گلدهی اردیبهشت‌ماه دچار کاهش کیفیت محصول شدند، که متأسفانه آفتاب‌سوختگی مرکبات جزو تعهدات بیمه‌ای نیست و این امر باعث شده که کشاورزان از مزایای بیمه‌ای برای جبران خسارت محروم بمانند.

,

امید است با توجه به حجم زیاد خسارت وارد شده به باغات کشاورزان در شهرستان رودان مقامات مسئول در راستای جبران خسارت ناشی از آسیب دیدگی محصولات و درختان در جهت حمایت از این قشر زحمت کش جامعه یعنی کشاورزان که بیشترین وقت خود را در به ثمر نشستن محصول خود صرف می کنند برداشته باشند تا موجب خوشحالی و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت آنان گردد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه