اخبار داغ

استاد حوزه علمیه:

امروز اولویت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه لحاظ نمی شود

امروز اولویت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه لحاظ نمی شود
حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده گفت: در حکومت اسلامی همه این افراد باید نهی از منکر شوند لذا باید همت خود را به جای زلف افراد، مصروف به اصلاح ساختارهای حکومتی و حاکمان کنیم؛ امروز در جمهوری اسلامی هیچ امری به اندازه اصلاح کارگزاران اولویت ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن عرب زاده در گفتگو با ناب نیوز در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر گفت: خداوند در قرآن می فرماید شما بهترین امت هستید و صفت این بهترین امت را توصیف می کند به اینکه امر به معروف ونهی از منکر می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ناب نیوز,

رشد و صلاح جامعه به امر به معروف و نهی از منکر وابسته است

, رشد و صلاح جامعه به امر به معروف و نهی از منکر وابسته است,

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امربه معروف  و نهی از منکر در همه زمان ها و دوران ها مهم است و صلاح و رشد جامعه وابسته به این امر است؛ اگر بخواهیم جامعه در مسیر فضائل باشد، باید معروف در آن جامعه از طرف همه آحاد، نه تنها آرزو، بلکه امر شود.

,

وی تاکید کرد: این جامعه به سعادت نمی رسد و در مسیر رشد و ترقی قرار نمی گیرد، مگر اینکه منکر در آن مورد تنفر  ونهی قرار گیرد؛ امر و نهی فراتر از محبوبیت و مقبولیت است چرا که ممکن است انسان چیزی دوست داشته باشد اما به کسی نگوید کار را انجام دهد یا از چیزی متنفر باشد و ازدیگران نخواهد آن را انجام ندهند.

,

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده اظهار داشت: قرآن می فرماید دستور دهید وامر و نهی کنید؛ ما اجازه نداریم سلیقه شخصی خود را حتی به فرزند خود تحمیل کنیم مگر اینکه مصلحت باشد کاری انجام دهد یا در کاری که انجام می دهد، مفسده باشد؛ در غیر این صورت اگر هیچ مفسده و مصلحتی نباشد، اجازه امر ونهی نداریم اما خداوند اجازه داده وقتی معروفی ترک می شود تک تک مسلمانان اجازه امرو  نهی دارند که همین اجازه اهمیت این فریضه را می رساند.

,

وی بیان کرد: لذا خداوند فرموده در جایی که معروفی ترک شده یا منکری انجام شده، حتی کوچک تر می تواند بزرگتر را امر و نهی کند؛ امر به معروف و نهی از منکر یکی از پایه های رشد جامعه است که متاسفانه امروز بد تصورو بد فهمیده شده است.

,

امروز اولویت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه لحاظ نمی شود

, امروز اولویت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه لحاظ نمی شود,

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اهمیت اینکه چه کسانی را باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم، عنوان کرد: فهم اینکه چه معروفات و منکراتی در جامعه اهمیت دارد، مسئله ای عقلایی است؛ وقتی فرزند شما مریض باشد اگر دچار سرماخوردگی شود یا به بیماری بزرگتری مبتلا شود، بیشترین دغدغه شما درمان بیماری بزرگتر است.

,

وی افزود: معروف ها و منکر ها هم درجه بندی دارند؛ معروف های بزرگ و دارای اهمیت بالا یا منکرات بزرگ در درجه اولویت امر و نهی هستند؛ اگر مدل موهای فردی که تضادی به مبانی دینی ندارد اما با سلیقه من سازگار نیست نباید همت خود را به اصلاح موی سر او معطوف کنیم در حالیکه بدترین منکرات در جامعه اجرا می شود.

,

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده با انتقاد از نشناختن اولویت ها در جامعه امروز اذعان داشت: رها کردن منکرات بزرگ و چسبیدن به منکرات کوچک و غیراساسی درست نیست؛ امروز اولویت در نهی منکرات و امر به معروفات در جامعه ما لحاظ نمی شود.

,

وی تشریح کرد: امام حسین (ع) حرکت و قیام خود را برای امر به معروف ونهی از منکر اعلام کرد؛ ایشان به سراغ ظالم زمان خود رفت و اورا نهی کرد و اینگونه نبود که مردم مدینه را از موسیقی یا لهو و لعب نهی کند بلکه به طور مستقیم به سراغ ریشه منکرات رفت.

,

اصلاح کارگزاران در حکومت اسلامی بیشترین اهمیت را داراست

, اصلاح کارگزاران در حکومت اسلامی بیشترین اهمیت را داراست,

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه ابتدا باید یزید را نهی از منکر کرد، گفت: در جامعه اگر منکرات زیادی می بینیم باید ریشه آن را نهی و ریشه ترک معروفات را امر کرد؛ مهم تر از همه باید حاکمان را امر و نهی کرد کمااینکه در روایت به اهمیت یک کلمه سنجیده و حق در نزد یک حاکم و کارگزار اهل جور اشاره شده است.

,

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده یادآور شد: البته ما معتقدیم در حکومت اسلامی که بر مبنای فقه و ولایت فقیه شکل گرفته، حاکم جائر نیست اما کارگزاران میان جامعه می توانند ظلم کنند؛ رئیس جمهور، مسئولین، وزرا و معاونین آنها، نمایندگان مجلس یا استانداران ممکن است دچار ظلم شوند.

,

وی ادامه داد: در حکومت اسلامی همه این افراد باید نهی از منکر شوند لذا باید همت خود را به جای زلف افراد، مصروف به اصلاح ساختارهای حکومتی و حاکمان کنیم؛ امروز در جمهوری اسلامی هیچ امری به اندازه اصلاح حاکمان و کارگزاران اولویت ندارد و باید افرادی که حکومت را طعمه رسیدن به مال دنیا کرده اند، اصلاح شوند.

,

غارتگران برای مخفی کردن خود سعی در اتهام زدن به اقشار محجوب جامعه دارند

, غارتگران برای مخفی کردن خود سعی در اتهام زدن به اقشار محجوب جامعه دارند,

این استاد حوزه علمیه با اشاره به حادثه اخیر تهران و تعرض به یک روحانی ابراز کرد: اگر آن فرد می دانست چه کسانی در جامعه ظلم می کنند، هرگز به یک طلبه پابرهنه تعرض نمی کرد؛ دزدان وچپاولگران در این کشور خود را پنهان کرده اند و افرادی مانند روحانیون، طلاب و اقشار محجوب جامعه مورد اتهام واقع شده اند.

,

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده عنوان کرد: البته در بین روحانیت افرادی هستند که شأن این لباس را نگه نمی دارند، در سطح مردم زندگی نمی کنند و آنها را فرامش کرده اند اما با نگاهی به زندگی طلبه ها در قم میبینیم غالب این صنف افراد پاکی هستند.

,

وی با اشاره به اینکه برخی می گویند حکومت آخوندی شده است، اظهار داشت: در شهرداری، نظام مهندسی و نظام پزشکی، وزارت نفت و ... روحانی وجود ندارد و همه مهندسین و متخصصین رشته ها هستند.

,

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه چپاولگران و غارتگران برای مخفی کردن خود دیگران را غارتگر نشان می دهند، خاطرنشان کرد: ما منکر و اهل منکر را نشناختیم؛ اگر مردم ما بدانند اصل منکرات کجاست به سراغ اهل آن می روند؛ اما گاهی افراد دیگری ظلم می کنند و حقوق های نجومی می گیرند در حالیکه گروه های تبلیغاتی افراد دیگر مانند روحانیت یا سپاه را معرفی می کنند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه