اخبار داغ

تابستان و دغدغه ای به نام اوقات فراغت؛

اوقات فراغت؛ زمان بیکاری یا فرصتی برای شکوفایی استعدادها؟

اوقات فراغت؛ زمان بیکاری یا فرصتی برای شکوفایی استعدادها؟
با پایان یافتن ایام امتحانات، نحوه استفاده از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به دغدغه بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، با پایان یافتن امتحانات مدارس و دانشگاه ها و آغاز فصل تابستان اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نیز آغاز می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

اوقات فراغت به معنای رهایی موقت از کار و اشتغال رسمی و انجام فعالیت‌هایی که موردنظر و به‌دلخواه فرد باشند و کارکردهای اصلی آن را رفع خستگی، سرگرمی، تفریح، رشد و شکوفایی شخصیت انسان می توان برشمرد.

,

همه ما تابستان را فصل تعطیلی مدارس و به نوعی وقفه در تعلیم و آموزش می دانیم اما آموزه های دینی و دستورات بزرگان همواره بر عدم تعطیلی تربیت و تعلیم تاکید دارد. از این رو باید برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه ریزی مناسبی را در نظر بگیریم.

,

, ,

چالش جدی تمام پدران و مادران نیز پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود است که بتوانند در سه ماهه فصل تابستان باعث شوند فرزندان خود بهترین استفاده را داشته و حرفه، درس و یا رشته ورزشی را آموزش ببینند. گذراندن این اوقات حتی برای خانواده‌های مرفه و تنگ‌دست معنا و مفهومی متفاوت دارد، بسیار دیده شده که در خانواده‌های تنگ‌دست فرزندان به ‌منظور امرارمعاش در فصل تابستان به کار کردن روی می‌آورند و شاید هیچ‌گاه معنای این لحظات را نتوانند درک کنند.

,

از طرفی با فراگیر شدن فضای مجازی و سهولت در دسترسی به ابزارهای مختلف آن حتی برای کودکان، بخش اعظمی از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به این امر اختصاص یافته که پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد. چرا که علاوه بر تاثیرات مخرب جسمی به دلیل سکون و عدم تحرک به دنبال دارد، آسسب های روانی و اجتماعی از جمله جامعه پذیری ناقص، گوشه نشینی و دوری از جمع های خانوادگی و دوستانه و در نتیجه عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران را نیز در پی خواهد داشت.

,

از طرفی دیگر فرزندانی در خانواده‌هایی مرفه هستند که با صرف هزینه‌های گزاف، روز و اوقات خود را در دویدن و تکاپو در بین کلاس‌های مختلف و گوناگون تابستانی صرف می‌کنند و شاید این گروه هم هیچ‌گاه درک درستی از اوقات فراغت نداشته و چه بسا از آن ناخشنود باشند.

,

, ,

اما آنچه که بطور کلی در اوقات فراغت آنچه به ذهن متبادر می شود فعالیتهایی اعم از ورزشی، تفریحی، فرهنگی، هنری علمی و برخی شاخه های دیگر است. بارزترین ویژگی اوقات فراغت آزادی انتخاب و نوع فعالیت است، ولی والدین به تصور این‌که باید وقت نوجوان و جوان فارغ شده از درس و مدرسه را لزوماً پر کنند، بدون توجه به علایق آن‌ها کلاس‌های درسی، هنری، ورزشی، اردو و غیره را برای آن‌ها تجویز و فرزندانشان را ملزم به شرکت در آن می‌کنند که این خود باعث عدم استقبال نوجوانان و جوانان می‌شود.

,

به گفته کارشناسان در دنیا طی یک سال  80 روز به عنوان اوقات فراغت درنظر گرفته شده، اما وجود 90 روز فراغت در ایران بدون احتساب تعطیلات متوالی که در ایامی غیراز تابستان در تقویم ما گنجانده شده، حاکی از تفاوت الگوی ملی کشورماست. به نظر می رسد آنچه درسال های گذشته درکارنامه طرح اوقات فراغت به جا مانده اینکه خروجی این همه کلاس و صرف هزینه ها و وقت، آن چیزی نبودکه همگان انتظار داشتند.

,

همیشه موازی کاری در دستگاه ها برای اجرای طرح اوقات فراغت دانش آموزان، از جمله مسایلی بوده که از دیرباز تا امروز برطرف نشده است و این شیوه فعالیت، مانع بزرگی در رسیدن به اهداف اصلی اجرای این طرح بوده است. دستگاه های فرهنگی به تناسب توان خود دراین زمینه برنامه هایی راتدارک می بینند اما در اجرا با مشکل روبرو می شوند.

,

, ,

مدیریت اوقات فراغت با پُر کردن آن تفاوت دارد

, مدیریت اوقات فراغت با پُر کردن آن تفاوت دارد,

مهدی عشق آبادی جامعه شناس و استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق و متناسب با جغرافیا و علایق و استعدادهای افراد در اوقات فراغت گفت: بسیاری از آموزش‌هایی که باید دانش‌آموزان در اوقات حضور در مدرسه آن را فراگیرند، به علت نقص در مجموعه آموزش‌ها آن را در خارج از مدرسه جدا از اثربخشی آن فرامی‌گیرند. اغلب خانواده‌های ایرانی اوقات فراغت بچه‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و به طور مرتب برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند، در حالی که آنها باید وقت بچه‌ها را مدیریت کنند نه پر.

,

هم اکنون برخی از خانواده‌ها اوقات فراغت کودک را به صورت فشرده برنامه‌ریزی می‌کنند و در این میان نگاه غالب، نگاه آموزشی است و از جنبه‌های دیگر نیاز بچه‌ها از قبیل اجتماعی، فرهنگی و هنری غفلت می‌شود. علاوه بر این خانواده‌ها نباید همه اوقات فراغت بچه‌ها را پر از برنامه‌های متعدد کنند در حالی که باید به آنها اجازه دهند بخشی از اوقات خود را به فکر کردن بگذرانند و از توانمندی‌ها و علایق و استعداد آنها غفلت نکنند.

,

, ,

ثبت 3 هزارو 629 برنامه در استان سمنان

, ثبت 3 هزارو 629 برنامه در استان سمنان,

مصطفی مرادی معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی ستاد ساماندهی اوقات فراغت استان سمنان گفت: تا کنون دو هزار و ۹۰۰ برنامه با محوریت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در پرتال اوقات فراغت استان ساماندهی شده است.

,

وی در ادامه اظهار کرد: ثبت 3629 برنامه در 8 شهرستان استان در پورتال جامع اوقات فراغت جوانان و نوجوانان استان سمنان به آدرس www.faraghatejavan.ir ، توزیع بیش از ۵۰ هزار کارت ویزیت معرفی سامانه اوقات فراغت در بین دانش آموزان استان و خانواده های این عزیزان به جهت معرفی این سامانه و ثبت نام اینترنتی آن توسط خانواده ها که دغدغه ای در سطح استان وجود ندارد.

, www.faraghatejavan.ir,

, ,

240  کانون فرهنگی مساجد سمنان مجری طرح غنی‌سازی اوقات فراغت

, 240,  کانون فرهنگی مساجد سمنان مجری طرح غنی‌سازی اوقات فراغت,

حجت الاسلام محمدرضا حدادیان مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در کانون فرهنگی و هنری مساجد استان سمنان برنامه هایی در زمینه احکام، روخوانی و جزء خوانی قرآن، امر به معروف و نهی از منکر، هنری، علمی، آموزشی، اقتصاد مقاومتی، بصیرت افزایی عفاف و حجاب، تحکیم بنیان خانواده و برنامه های ورزشی در نظر گرفته شده است.

,

امسال با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تعداد شرکت کنندگان در طرح اوقات فراغت کانون‌های مساجد استان سمنان نسبت به سال گذشته افزایش می یابد و به 20 هزار نفر خواهد رسید.

,

, ,

حجت‌الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به ساماندهی ۱۳۰پایگاه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان استان برای تابستان سال جاری، گفت: این تعداد نسبت به تابستان گذشته ۲۵درصد رشد داشته است.

,

۸۰ پایگاه دراین‌بین طرح ابلاغی سازمان تبلیغات و ۵۰ پایگاه صرفاً رسالت ترویج قرآنی را بر عهده خواهند داشت که به فراخور جمعیت هر شهرستان، تقسیم و ساماندهی می‌شوند.

,

به هرروی موضوع اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از دغدغه‌های جدی عصر حاضر است و با توجه به ماشینی شدن زندگی‌ها و آپارتمان‌نشینی گسترده که لطمات جبران‌ناپذیری به نسل آینده ما زده است خانواده‌ها باید از فرصت ۳ ماهه تابستان به بهترین نحو برای آشنایی فرزندان خود با رشته‌های مختلف ورزشی استفاده کنند تا فقر حرکتی که در طول ۹ ماه ایجادشده تا حدودی مرتفع شود.

,

, ,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه