اخبار داغ

برپایی نمایشگاه سکه های معاصر سمنان؛ نیازمند رایزنی های دیپلماتیک/ مسئولان به حوزه گردشگری توجه کنند

برپایی نمایشگاه سکه های معاصر سمنان؛ نیازمند رایزنی های دیپلماتیک/ مسئولان به حوزه گردشگری توجه کنند
موزه مهر و سکه کومش سمنان در صورت فراهم بودن شرایط، امسال نمایشگاه سکه های معاصر ملل را برپا خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، بهمن‌ 91 بود که خبر احتمال گشایش نخستین موزه تخصصی مهر و سکه استان سمنان در شهر سمنان منتشر شد، موزه‌ای که حدود سه ماه بعد و در اردیبهشت‌ سال 92 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های موزه عشایری ایل سنگسر افتتاح شد. این موزه یکی از 4 یا 5 موزه مهر و سکه در کشور ماست که سکه‌های ارزشمند و جالبی در آن نگه‌داری می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, ,

برخی از این سکه‌ها مربوط به بسطام، بیارجمند و دیگر نقاط استان سمنان است که در کاوش های باستان شناسان کشف شده اند. در این موزه حتی سکه‌های تقلبی دوران باستان که در واقع حلقه‌های مسی با روکش طلا بودند نیز دیده می شود و این نشان می‌دهد بشر از دیرباز با تقلب آشنا بوده است!

,

استقبال سفیر فنلاند از پیشنهاد موزه‌دار سمنانی

, استقبال سفیر فنلاند از پیشنهاد موزه‌دار سمنانی,

دی ماه 94، محمود پازوکی مدیر موزه مهر و سکه کومش اعلام کرد به سفیر فنلاند پیشنهاد داده است تا بخشی از موزه مهر و سکه به نمایشگاه سکه‌های معاصر ملل اختصاص یابد. این پیشنهاد مورد استقبال سفیر فنلاند قرار گرفت و در مهرماه سال 95، هاری کمراینن برای دومین بار طی سه سال گذشته با حضور در موزه مهر و سکه کومش، 10 سکه رایج در کشور خود را به این موزه اهدا کرد. این امر اقدام مهمی در جهت راه‌اندازی نمایشگاه سکه‌های معاصر ملل در سمنان تلقی می‌شود.

,

فراهم‌سازی زمینه‌های پژوهش؛ با برپایی نمایشگاه سکه‌های معاصر ملل

, فراهم‌سازی زمینه‌های پژوهش؛ با برپایی نمایشگاه سکه‌های معاصر ملل,

برپایی این نمایشگاه سه هدف عمده دارد: انتقال فرهنگ‌ها، کمک به رونق گردشگری با رویکردهای اقتصادی و فراهم‌سازی زمینه‌های پژوهش در حوزه‌های گسترده و گوناگون تاریخی مرتبط با مهر و سکه که هدف واپسین، هدف اصلی و البته ارزشمندتری برای مدیران موزه مهر و سکه است. به گفته محود پازوکی، هم‌اکنون این آمادگی وجود دارد تا پژوهشگران بین‌المللی، فعالیت‌های مطالعاتی مشترکی را با مجموعه موزه مهر و سکه سمنان آغاز کنند و این موضوعی است که مورد توجه مسئولان اتاق بازرگانی استان سمنان نیز قرار گرفته و احتمالا از آن حمایت خواهد شد.

,

دانشگاه‌های کشور از ظرفیت موزه مهر و سکه استفاده کنند

, دانشگاه‌های کشور از ظرفیت موزه مهر و سکه استفاده کنند,

در داخل کشور نیز بازدید از این موزه افزون بر عموم مردم برای بسیاری از کارکنان ادارات و سازمان‌ها جذاب خواهد بود؛ ضمن آن که دانشگاه‌هایی که در رشته‌های تاریخ، هنر، تاریخ هنر، باستان‌شناسی، اقتصاد و... فعالیت‌های پژوهشی دارند نیز می‌توانند از ظرفیت موزه مهر و سکه کومش استفاده کنند. راه‌اندازی نمایشگاه سکه‌های معاصر ملل البته زمینه‌های پژوهشی را گسترش خواهد داد.

,

رایزنی‌های دیپلماتیک برای جلب مشارکت کشورها در برپایی نمایشگاه

, رایزنی‌های دیپلماتیک برای جلب مشارکت کشورها در برپایی نمایشگاه,

برپایی این نمایشگاه نیازمند جمع‌آوری رسمی سکه‌های رایج از کشورهای مختلف دنیاست؛ اقدامی که به طور دیپلماتیک از طریق رایزنی با سفارتخانه‌های بسیاری از کشورها در دست انجام است و بسیاری از سفارتخانه‌ها نیز نسبت به همکاری در این امر ابراز تمایل کرده‌اند؛ چرا که مشارکت در این اقدام، دست‌کم بازخوردهای فرهنگی مثبتی برای کشورشان به دنبال خواهد داشت.

,

نمایشگاه در انتظار اقدام سفارتخانه‌ها

, نمایشگاه در انتظار اقدام سفارتخانه‌ها,

در حال حاضر سکه‌های معاصر بیش از 30 کشور در مجموعه مهر و سکه گرد آمده است که در خزانه این موزه نگهداری می‌شود اما به نتیجه رسیدن رایزنی‌های دیپلماتیک برای تکمیل سکه‌ها قدری زمان‌بر خواهد بود؛ ضمن آن که برخی از مراحل فرایند تکمیل سکه‌ها به فعالیت مدیریت موزه مهر و سکه بستگی ندارد و باید منتظر اقدام سفارتخانه کشورهای مختلف ماند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که یکی از پیش‌زمینه‌های لازم برای راه‌اندازی موزه سکه‌های معاصر ملل، گسترش فضای نمایشگاهی موزه مهر و سکه است. در سال گذشته نیز مسئولان موزه اعلام کرده بودند که اگر فضای کافی فراهم شود؛ موزه مهر و سکه به موزه پول تغییر خواهد یافت تا بدین واسطه اسکناس‌های رایج در کشورهای مختلف نیز به نمایش درآید. در حال حاضر نیز آثار موجود در فضای نمایشگاهی موزه به صورت دوره‌ای تغییر می‌کند.

,

گامی در جهت رونق صنعت گردشگری سمنان

, گامی در جهت رونق صنعت گردشگری سمنان,

ابعاد اقتصادی و گردشگری راه‌اندازی نمایشگاه سکه‌های معاصر ملل، حائز اهمیت بسیار است. باید درنظر داشت که هر گردشگری که با هدف بازدید از نمایشگاه سکه‌های معاصر ملل وارد شهر سمنان می‌شود، تنها برای نمایشگاه و موزه عواید اقتصادی به همراه نخواهد داشت؛ بلکه سایر بخش‌های اقتصادی شهر نیز از حضور گردشگران منتفع می‌شوند و شهر سمنان در این حوزه تجربه‌های ارزشمندی دارد. جالب است بدانید که طبق آمارهای رسمی، هر گردشگر به طور میانگین، 1500 دلار در ایران خرج می‌کند.

,

سکه‌ها؛ پنجره‌ای به سوی فرهنگ ملت‌ها

, سکه‌ها؛ پنجره‌ای به سوی فرهنگ ملت‌ها,

اما فارغ از ابعاد اقتصادی، برپایی نمایشگاه مذکور، به لحاظ فرهنگی نیز اهمیت بسیاری دارد. در دوران باستان، سکه‌ها، تنها رسانه‌های کشورها بودند. بسیاری از کشورهای اروپایی از چند سال قبل به «منطقه یورو» وارد شدند و این امر عملا به کمرنگ‌شدن نقش پول‌های بومی این کشورها منجر شده بود؛ اما با توجه به احساس نیاز کشورهای حوزه یورو، هریک از این کشورها مجاز شدند تا نمادهای بومی خود را در طراحی پول سکه ها و اسکناس های خود دخیل کنند. این موضوع به خودی خود، نشاندهنده نقش و اهمیت فرامتن فرهنگی پول هاست و می تواند الگوی مناسبی برای تمامی کشورها از جمله ایران باشد تا نمادهای تاریخی و ملی خود را بیش از پیش در طراحی سکه ها و اسکناس های خود بکار ببرند. با این حساب برپایی نمایشگاه سکه‌های معاصر ملل، فرصت مغتنمی برای شناخت بخشی از فرهنگ کشورهای مختلف خواهد بود.

,

مسجد امام، موزه مهر و سکه را در آغوش گرفته است

, مسجد امام، موزه مهر و سکه را در آغوش گرفته است,

اما در پایان جالب است بدانید که ساختمان تاریخی موزه مهر و سکه سمنان از بسیاری از ساختمان‌های امروزی مقاوم‌تر و ایمن تر است. ساختمان این موزه دیوارهای ضخیمی دارد و از سه جهت، هیچ دیوار مشترکی با ساختمانی جز مسجد تاریخی امام ندارد؛ گویی که مسجد امام، ساختمان موزه را در آغوش گرفته است.

,

از این گذشته، سرقت از موزه‌ها و به ویژه موزه مهر و سکه این روزها صرف نمی‌کند! به خصوص در شرایطی که سارقان می‌توانند با سرقت دلار، آن را در خیابانی در نزدیکی محل سرقت به فروش برسانند؛ اما با سرقت سکه‌ها برای رسیدن به پول باید دردسرهای زیادی را تحمل کنند!

,

کوتاه سخن؛ اگر هنوز از موزه مهر و سکه سمنان بازدید نکرده‌اید؛ به شما توصیه می‌کنیم فرصت را از دست ندهید و به تماشای سکه‌های تاریخی ایران بروید؛ نشانی: خیابان امام خمینی(ره)، جنب مسجد امام(ره)، تیمچه تکیه پهنه.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه