اخبار داغ

مسئول میراث فرهنگی سرایان خبرداد

برگزاری دوره آموزش گلیم‌بافی در شهر سه‌قلعه سرایان

برگزاری دوره آموزش گلیم‌بافی در شهر سه‌قلعه سرایان
مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان از برگزاری اولین دوره آموزشی گلیم‌بافی در شهر سه‌قلعه شهرستان سرایان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد عرب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان در گفتگو با سرایان‌بیدار، گفت: صنایع دستی در چارچوب فرهنگ و بینش هر منطقه و با دیدگا‌ه‌هاى قومى ساخته و پرداخته مى‌شود و صنایع دستى بازتابى از تاریخ تمدن هر ملت و قومى است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان‌بیدار,

وی افزود: سرایان از دیرباز با توجه به پتانسیل دامپروری که داشته یکی از مراکز تولید گلیم‌های مرغوب استان به شمار می‌رود و این حرفه ازسالیان دوردرشهرستان سرایان رواج داشته و گلیم یکی ازشاخص ترین واصیل ترین محصولات صنایع دستی شهرستان محسوب می گرددوهم اکنون نیز دستان توانمند بانوان شهرستان این محصول را تولید می کند.

,

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان اظهارکرد:با هدف افزایش مهارت های آموزشی منتهی به اشتغال دوره آموزشی گلیم بافی باهمکاری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری وفنی و حرفه ای شهرستان با حضور 15 کارآموزبصورت مقدماتی و پیشرفته درشهرسه قلعه برگزار گردیده است که در پایان به پذیرفته شدگان گواهینامه مهارت ازمیراث فرهنگی و فنی وو حرفه ای اعطا خواهد گردید.

,

عرب گفت:چنانچه افراد علاقمند بعد ازدوره آموزشی واردبازار کار شوند ومحصولات آنها از کیفیت مناسب برخوردار باشد برای آنها پروانه تولید صادرومی توانند ازمزایایی همچون بیمه صنعتگران ،شرکت در نمایشگاه ها،معافیت های مالیاتی و... برخوردار گردند.

,

وی خاطرنشان کرد:گلیم دست بافته ای ساده است ازتار (پنبه یا پشم) و پود (پشم) که معمولاً از پشم حیوانات اهلی بردار افراشته و بافته شده که هرمنطقه طرح مختص به خود را داراست وعموماً به عنوان فرش کاربرد داشته است.می توان گفت هرجا که پرورش بزوگوسفند وشتر رواج داشته و مردمانش دربافت فرش تخصص داشته اند گلیم هم بافته اند.

,

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان بیان داشت : درادبیات گلیم ، فرشی است که از بافتن پود بر تار هایی که بر دار افراشته تنیده شده است بافته می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه