اخبار داغ

رئیس مدرسه علمیه جعفریه سرایان:

بیت حضرت امام صادق(ع) دانشگاه بزرگ جعفری علما بوده است

بیت حضرت امام صادق(ع) دانشگاه بزرگ جعفری علما بوده است
رئیس مدرسه علمیه جعفریه سرایان گفت: بیت حضرت امام جعفرصادق (ع) مانند یک دانشگاه همواره مملو از بزرگان و علما در رشته‌های مختلف بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام نباتی رئیس مدرسه علمیه جعفریه سرایان در گفتگو با سرایان‌بیدار، گفت: علم اهل بیت علیهم السلام، علم الهی بود. آنان به علم بی پایان خداوندی متصل بودند و علمشان از معدن علم الهی سرچشمه می گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان‌بیدار,

وی افزود: امام جعفر صادق علیه السلام ازامیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل می کند:

,

نیکان عترت من و پاکان خاندان من، بردبار ترین مردم در کودکی و داناترین آنها در بزرگی هستند. علم ما ازعلم خداست و به حکم خدا حکم می کنیم و سخن ازپیامبرراست گو شنیده ایم. اگراز آثارما پیروی کنید، با راهنمایی ماهدایت می یابید وپرچم حق با ماست که هرکس ازآن پیروی کند به حق می رسد وهرکسی از آن روی گرداند، درگمراهی غرق می شود.

,

رئیس مدرسه جعفریه سرایان اظهارکرد:گستردگی دانش امام صادق علیه السلام ازیک سوواخلاق کریمانه و مقام معنوی ایشان ازسوی دیگر، شاگردان فراوانی را ازفرقه های مختلف برای خوشه چینی درمحضرآن حضرت گرد آورده بود.

,

نباتی گفت: ابوزهره در این زمینه می نویسد:

,

علمای اسلام با تمام اختلاف نظرها و تعدد مشرب هایشان، درفردی غیر از امام صادق وعلم اواتفاق نظر ندارند.

,

وی خاطرنشان کرد:به گفته اکثرعلمای دینی بیت جعفرصادق علیه السلام مثل یک دانشگاه همواره از بزرگان وعلما در رشته های مختلف علوم چون حدیث، تفسیر و حکمت پر بود. درمجلس درسش بیش ازدوهزارنفرو گاهی چهار هزارنفرزعلمای مشهور حاضر می شدند. شاگردانش تمام درس ها واحادیث او را درمجموعه ای از کتاب ها جمع آوری کرده اند که به مثابه دایره المعارفی برای مذهب شیعه یا مذهب جعفری شمرده می شود.

,

عظمت علمی امام صادق علیه السلام

,

رئیس مدرسه جعفریه سرایان بیان داشت:حضرت به منبع علم الهی متصل بود وعلمش علم لدنی بود. علم امام منحصر به بحث یا فن خاصی نبود و این علوم را از همان اوان کودکی و تولد در سینه خود داشت. اودرتمام علوم سرآمد بود. ازاین رو، پیش نیامد که ازحضرت پرسشی شود و حضرت در پاسخ بگوید نمی دانم یا درمناظره ای ناکام گردد. امام کامل ترین پاسخ را به پرسش ها می داد ودرتمام مناظره ها پیروز بود. بزرگان اهل سنت ازصالح بن ابی اسود نقل کرده اند که:

,

شنیدم از جعفر بن محمد که می گفت: «سلونی قبل ان تفقدونی فانه لا یحدثکم احد بعدی بمثل حدیثی؛ از من بپرسید پیش از اینکه از میان شما بروم که همانا پس ازمن کسی نیست که مثل حدیث مرا برای شما بازگو کند» .

,

 

,

نباتی اظهارداشت:جالب این است که مخالفان و پیروان مذاهب دیگر نیزبه عظمت او اقرارواعتراف داشته اند:

,

منصور دوانیقی: او که دشمن جان حضرت صادق علیه السلام بود، با این حال تحت تأثیر عظمت و جایگاه او قرار گرفته می‌گوید: «إنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحمَّدٍ کانَ مِمَّنْ قالَ اللَّه فیهِ «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَینا مِنْ عِبادِنا» وَ کانَ مِمَّنْ اصْطَفَی اللَّهُ وَ کانَ مِنَ السّابِقینَ بِالْخَیراتِ؛به راستی جعفر بن محمد از کسانی بود که خدا درباره آنها می‌فرماید: «سپس این کتاب [آسمانی] را به گروهی از بندگان برگزیده خود به ارث دادیم.» و او از کسانی بود که خدا او را برگزیده بود، و او از پیشتازان انجام خیرات بود.»

,

وی بیان داشت :همه ساله درسالروزشهادت حضرت امام جمعفرصادق (ع)مراسم عزاداری درمحل این مدرسه برگزارمی گرددکه امسال هم این مراسم با حضورارادتمندان به ساحت مقدس ائمه اطهار)ع)صبح روز شهادت برگزارخواهدشدوهیاتهای مذهبی سطح شهربه سینه زنی وعزاداری خواهندپرداخت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه