اخبار داغ

یک نویسنده و شاعر کودک و نوجوان:

ادبیات کودک و نوجوان پایه و اساس جوامع است

ادبیات کودک و نوجوان پایه و اساس جوامع است
مریم زرنشان شاعر و نویسنده کودک و نوجوان اظهار داشت: ادبیات کودکان و نوجوانان پایه واساس جوامع است. همان گونه که کودکان به غذای جسم نیاز دارند به غذای روح نیز نیاز دارند و شعر و داستان قادر است روح کودک را تغذیه کند. به بیان دیگر نویسندگان در تربیت کودکان نقش به سزایی دارند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان،  دنیای کودکان دنیای پر از پاکی وصداقت است. ادبیات و داستان کودکان بی گمان از لالایی ها و قصه های  مادران شروع می شود. آرزوها و امید های  یک مادر در  قالب لالایی برای فرزندش بیان می شود. در گام نخست هدف از  شعر ولالایی برای کودک ایجاد آرامش روحی  است اما رفته رفته به ایجاد شور و شعف در کودکان  می انجامد و در بخشی از زندگی  کودک  بیان داستان اهمیت بسزایی می یابد و نقش چشمگیری در انتقال ارزش های اجتماعی ,شناخت جهان پیرامون ,انسجام لغات, علاقمند کردن کودک به مطالعه , سرگرم کردن ، تربیت و آموزش غیر مستقیم وی  دارد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان، ,

در این گزارش  با یکی از شاعران و نویسندگان کودکان و نوجوانان گفتگویی انجام داده ایم . مریم زر نشان شاعر همدانی و نویسنده اثاری همچون کبوتر می شوم و هیولای مهربان از سوره مهر و چندین اثر دیگر است. همچنین  زرنشان با کتاب نقطه چین تا خدا در پانزدهمین جایزه قلم زرین شایسته تقدیر شناخته  شد.

,

به عنوان اولین سوال از وی می پرسم در چه سالی کار برای کودکان را آغاز کردید و چه چیز باعث شد ادبیات کودک را انتخاب کنید؟

, به عنوان اولین سوال از وی می پرسم در چه سالی کار برای کودکان را آغاز کردید و چه چیز باعث شد ادبیات کودک را انتخاب کنید؟,

زرنشان  پاسخ داد: از سال 72 وارد حیطه شعر شدم. ابتدا در همه قالبها شعر می سرودم در سال 89 با پشوانه قوی و سابقه کار چند ساله در عرصه کودک شعر سرودم .به دلیل دنیای پاک و بی غل وغشی  که کودکان دارند  به شعر وداستان نویسی در عرصه کودک روی آوردم.

,

از سوابق خود در عرصه شعر و ادبیات داستانی کودکان بگویید  نوشتن برای کودکان چه تاثیری در روحیه شما دارد ؟

, از سوابق خود در عرصه شعر و ادبیات داستانی کودکان بگویید  نوشتن برای کودکان چه تاثیری در روحیه شما دارد ؟,

مریم زرنشان  اظهار داشت : به لطف خدا تا کنون 25 جلد کتاب شعر و داستان برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته ام و در جشنواره های ملی متعددی حائز رتبه  شده ام . با انتشارات سروش ,امیر کبیر ,مدرسه ,مهر ,نارنجی و .....همکاری کرده ام و نیز با مجلات تخصصی کودک همکاری تنگاتنگ دارم. زمانی که برای کودکان می نویسم آنقدر در دنیای کودکان غرق می شوم که به صورت ناخداگاه لحن ,صدا ,حرکاتم مانند کودکان می شود و تعجب اطرافیانم را برمی انگیزد .

,

نویسندگی در عرصه کودکان به چه مهارت ها و توانایی هایی نیاز دارد ؟

, نویسندگی در عرصه کودکان به چه مهارت ها و توانایی هایی نیاز دارد ؟,

نویسنده و شاعر کودکان و نوجوانان اذعان داشت : از نظر من نویسنده کودک باید کودک درونش فعال و پویا باشد. استعداد و پشتوانه محمکمی در زمینه ادبیات داشته باشد. نسبت به  دنیای کودکان و علاقمندی هایشان آگاه باشد. روانشناسی کودک, تسلط بر شعر و فنون داستان نویسی از جمله  پارامترهایی هستند که شاعر و نویسنده در زمینه کودکان و نوجوانان باید دارا باشد .

,

هدف از خلق آثار ادبی در زمینه کودک و نوجوان چیست ؟

, هدف از خلق آثار ادبی در زمینه کودک و نوجوان چیست ؟,

مریم زرنشان ابراز داشت :ادبیات کودکان و نوجوانان پایه واساس جوامع هستند. همان گونه که کودکان به غذای جسم نیاز دارند به غذای روح نیز نیاز دارند. کارشناسان متعقدند مادران در دوران بارداری از طریق خواندن لالایی و کتاب با جنین ارتباط برقرار می کنند. همچنین آزمایشها نشان داده است اگر هنگام گریه نوزاد برایش همان لالایی و یا کتابی که در دوران جنینی برایش خوانده می شد را بخوانند کودک واکنش نشان می دهد و ساکت می شود .

,

نقش نویسندگان در تربیت و شکل گیری شخصیت  کودکان  چیست ؟

, نقش نویسندگان در تربیت و شکل گیری شخصیت  کودکان  چیست ؟,

زرنشان اظهار داشت: نویسندگان در تربیت کودکان نقش به سزایی دارند.  به طور کلی رسانه ها نقش پررنگی در تربیت کودکان ایفا می کنند. اما متاسفانه گاهی اوقات خانواده ها فارغ از نیاز های روحی کودک زمانی را  برای بازی با کودکان و کتاب خواندن برای آنها اختصاص نمی دهند و کودکان را با فضای مجازی تنها می گذارند که باعث آسیب های جبران ناپذیری در روحیه کودکان می شود کودکان نیاز به بازی وشعرهای شاد کودکانه دارند .

,

همدان در زمینه ادبیات کودک چه جایگاهی دارد و اگر کاستی هایی دارد بفرمایید ؟

, همدان در زمینه ادبیات کودک چه جایگاهی دارد و اگر کاستی هایی دارد بفرمایید ؟,

مریم زرنشان بیان کرد :همدان به نقل از اکثر کارشناسان از جایگاه ویژه ای در زمینه ادبیات کودک برخوردار است اکثر کارشناسان و اساتید این حوزه اهل همدان هستند. در اکثر جشنواره ها  رتبه ها و آثار برتر سهم شاعران کودک همدان است در مجلات تخصصی کودکان اثار شاعران همدان پر رنگ است.  با وجود این همه پتانسیل کاستی که در این زمینه وجود دارد این است که خروجی مناسب نداریم. متاسفانه ناشران بومی نسبت به حوزه کودک ناآشنا و کم لطف هستند. لازم به ذکر می دانم که از حوزه هنری تشکر ویژه ای داشته باشم با برنامه شب ادبیات کودک در حوزه شعر و قلمک در حوزه استان باعث دلگرمی علاقمندان شده است همچنین با برگزاری کارگاه های تخصصی با حضور اساتید به نام در این حوزه در  پیشرفت اعضا موثر بوده است  .

,

کدام یک از آثار خود را بیشتر دوست دارید و چرا ؟

, کدام یک از آثار خود را بیشتر دوست دارید و چرا ؟,

نوسنده و شاعر کودک و نوجوان اذعان داشت :همه آثارم را دوست دارم چون  حس وحالی که هنگام نوشتن هریک از آثار دارم برایم ارزشمند است البته این سوال را  باید از مخاطبان پرسید .

,

اگر بخواهید تنها برای فرزند خودتان بنویسید محتوای آثارتان چگونه خواهد بود ؟

, اگر بخواهید تنها برای فرزند خودتان بنویسید محتوای آثارتان چگونه خواهد بود ؟,

زرنشان بیان کرد :همه کودکان دنیا بچه های من هستند بدون در نظر داشتن دین و نژاد و زبان و قومیت فطرت پاک کودکان را عاشقانه می ستایم .اما سعی می کنم شعر و داستانی بنویسم که آموزشی نباشد کودکان و نوجوانان با خواندن اشعار و داستان هایم بخندند و لحظات شادی داشته باشند .

,

آیا فرزندان شما با آثارتان ارتباط برقرار می کنند ؟

, آیا فرزندان شما با آثارتان ارتباط برقرار می کنند ؟,

شاعر و نویسنده کودکان اذعان داشت: بله دخترم آثار مرا مطالعه می کند و منتقد سختگیر آثارم است. با توجه به اینکه آموزگار هستم شعرها و داستان هایم را برای بچه ها می خوانم اگر ارتباط خوبی  برقرار کردند می فهمم کارم خوب است و ادامه می دهم اگر نه بازنویسی می کنم .

,

انتهای پیام / 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه