اخبار داغ

آیت‌الله عالمی:

امام صادق(ع) محدودیت‌های ترویج علم را به فرصت تبدیل کرد/ مسئولان از رئیس مذهب شیعیان الگو بگیرند

امام صادق(ع) محدودیت‌های ترویج علم را به فرصت تبدیل کرد/ مسئولان از رئیس مذهب شیعیان الگو بگیرند
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام صادق(ع) از محدودیت‌هایی که دشمن برای ترویج علم و اسلام ایجاد کرده بود، بهره جسته و حداکثر استفاده را از فشارها در ترویج معارف دین کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقال از صبح توس؛ ابو عبدالله جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب (83 - 148 ق) امام ششم شیعیان دوازده امامی و امام پنجم شیعیان اسماعیلی در مدینه دیده به جهان گشودند. پدر گرامی آن حضرت، امام محمدباقر(ع) و مادر ارجمندش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, ,

 مدت امامت آن حضرت 34 و عمر ایشان 65 سال بوده است. آن حضرت در سن ۳۱ سالگی همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی امیه و سال‌های آغازین حکومت بنی عباس به امامت رسیدند. این اختر تابناک امامت نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع کردند تا جایی که از مذهب شیعه اثنی عشری با عنوان "مذهب جعفری" و از آن حضرت با عنوان رئیس این مذهب یاد می‌شود.

, , , ",

 

,

امام صادق(ع) در عصرى زیستند که علاوه بر حوادث سیاسى، سلسله حوادث اجتماعى و پیچیدگى‌ ها و ابهام‌ هاى فکرى و روحى پیدا شد که اسلام را تهدید مى‌‌کرد، بنابراین این امام همام که همواره مبارزی نستوه و خستگی ناپذیر وانقلابی بنیادی درمیدان فکر و عمل بودند قیام خود را درلباس تدریس وتأسیس مکتب وانسان سازی بنا نهاده و جهادی راستین کردند.

,

امام با استفاده از سه راه تشکیل مجالس درس عمومی که در آن همه اعم از شیعه و اهل سنت شرکت می‌کردند، مجالس خصوصی که اغلب در منزل امام تشکیل می‌شد و در آن فقط خواص شرکت می‌کردند و به وسیله شاگردانی چون هشام بن حکم، مفضل بن عمر، محمد بن مسلم ثقفی، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مؤمن طاق، جابر بن حیان، به تربیت شاگرد پرداختند.

, ,

 

,

آیت‌الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس با اشاره به شرایط متمایز زندگی امام جعفر صادق(ع) با سایر ائمه اطهار(ع)، اظهار کرد: امام صادق(ع) نسبت به سایر ائمه(ع) عمر طولانی‌ای داشتند که این فرصت مناسبی را برای ترویج اسلام و فرهنگی برخاسته از این دین مبین فراهم کرد.

, صبح توس,

 

,

وی با اشاره به روایات بسیار زیاد امام صادق(ع)، خاطر نشان کرد: در دوره معاصر این امام همام حکومت بنی امیه بسیار تضعیف شد و قدرت بنی عباس نیز هنوز تثبیت نشده بود، این بستر مناسبی را برای ترویج اسلام و  فرهنگ اهل عصمت و طهارت را به وجود آورد.

,

 

,

این عضو مجلس خبرگان افزود: بنی عباس پس از به قدرت رسیدن برای این اختر تابناک امامت محدودیت‌هایی را در زمینه ترویج علم و اسلام پدید آورد، از این رو مبارزات سیاسی امام صادق(ع) می‌تواند الگوی خوبی برای مسئولان باشد.

,

 

,

وی با اشاره به مناظرات ششمین امام شیعیان، عنوان کرد: مسئولان باید مقاومت، ایستادگی و تسلیم نشدن امام صادق(ع) در مقابل دشمنان را الگوی خود قرار دهند و همواره در مقابل جبهه باطل بیاستند زیرا ایشان در مقابل تمام فشارهایی که علیهشان اعمال شد دست از حفظ و ترویج دین نکشیدند.

,

 

,

آیت‌الله عالمی بیان کرد: امام صادق(ع) از محدودیت‌هایی که دشمن ایجاد کرده بود، بهره جسته و حداکثر استفاده را از فشارها در ترویج معارف دین و اسلام کردند لذا مسئولان نیز باید شیوه استفاده از محدودیت‌ها و تحریم‌ها را سرلوحه خود قرار دهند.

,

 

,

شرایط سیاسی و اجتماعی به امام اجازه داد تا وظیفه خود را از طریق نشر علوم و آثار اسلامی و تربیت شاگردان به انجام رسانند زیرا ایشان همواره با توکل به خدا از محدودیت‌ها فرصت می‌آفریدند.

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه