اخبار داغ

راهبرد امام صادق(ع) برای نجات جامعه؛

احیاء حیاء

احیاء حیاء
سالروز شهادت بنیانگذار مذهب جعفری امام جعفر صادق (ع)، فرصت مغتنمی است تا به موضوع حیاء از منظر آن امام همام بپردازیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در همین لحظه که این متن را می‌خوانید افراد بسیاری در سرتاسر جهان و از جمله در ایران، در اندیشه و تکاپوی بهبود شرایط فرهنگی جامعه خود هستند؛ تلاشی که دست‌کم در ایران در حد انتظار نتیجه‌بخش نبوده است. اما شاید این پرسش، پرسش کارآمدی باشد که شاه‌کلید بهبود شرایط اجتماعی چیست؟ و چه زمانی ما مردم به مرحله‌ای می‌رسیم که نه تنها خودمان به لحاظ فرهنگی از خودمان حفاظت کنیم بلکه نیروهای پیش‌برنده و پیش‌رونده این نهضت باشیم؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

به عبارت غربی کلمه! چه زمانی مردم و افکار عمومی به جای این که تهدید و یا سربار تلقی شوند، فرصت و سرباز خواهند بود؟ امام صادق(ع) این شاه‌کلید را به ما معرفی کرده است. از منظر امام صادق(ع) هرچند شباهت‌هایی میان ما و حیوانات وجود دارد، اما خداوند افزون بر خرد، نیرو و حریمی در آدمی به ودیعت نهاده است که در حیوانات نیست و ما آن نیرو را شرم و حیا می‌خوانیم.

,

اگر دستگاه‌های فرهنگی اهتمام خود را تماما صرف احیاء حیا کنند، ضرر نکرده‌اند چراکه حیا و شرم پادزهری در برابر بسیاری از هجمه‌های اخلاقی، فرهنگی و رسانه‌ای است. توضیح این نکته ضروری است که معمولا هنگامی که از حیا سخن می‌رود، ذهن ما تنها به سراغ مفهوم حیای جنسی و حیا در برابر شهوت می‌رود؛ حال آن چنان‌که امام صادق(ع) می‌گوید، حیا یک مفهوم عام است.

,

فقدان حیا، یعنی نجنبیدن رگ آدمی! یعنی برای من مهم نباشد که دانش در کشورم به کدام سو می‌رود... انسان بی‌شرم به انسانی بی‌درد تبدیل می‌شود. انسانی که برایش مهم نیست حکومت و اقتصاد و سیاست در دست چه کسانی باشد و اتفاقاتی که در رسانه و نظام تعلیم و تربیت می‌افتد برایش علی‌السویه باشد. جامعه بی‌حیا، جامعه‌ای است که در آن خطا با گردن‌فرازی انجام می‌شود... گرانفروشی بدون شرمندگی، دروغگویی بدون شرمندگی، دزدی بدون شرمندگی، رشوه گرفتن بدون شرمندگی...

,

و البته یکی از مصادیق حیا، حیا و شرم جنسی است؛ مسأله‌ای که در بسیاری از کشورهای جهان، از هضم رابع هم گذشته است! امروز در حوزه مسائل جنسی در جهان، علنا اقداماتی صورت می‌گیرد که پیش‌تر وقیحانه تلقی می‌شدند! عده‌ای سرشان بالا می‌گیرند و وقیحانه این سخنان را می‌گویند.

,

رئیس جمهور آمریکا امروز صراحتا از ازدواج همجنس‌بازان حمایت می‌کند. پاپ، رهبر مسیحیان جهان می‌خواهد رسما نگاه کلیسا به همجنسگرایی را تعدیل کند.

,

بی‌بی‌سی به سادگی مستندی از زندگی یک همجنس‌باز را برای برانگیختن حس همدردی با وی پخش می‌کند! باور بکنیم یا نکنیم برخی از زنان و مردان آمریکایی و فرانسوی جلوی چشم رسانه‌ها با حیوانات اهلی و وحشی ازدواج می‌کنند و این اقدام در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ در اروپا و آمریکاست.

,

در سال 91 یک زن آمریکایی به دلیل این که یک الاغ جانش را نجات داده، دلداده الاغ شد و با او ازدواج کرد! کافی است جستجوی گذرایی در اینترنت داشته باشید تا لباس عروسی و دامادی را بر تن حیوانات ببینید! و موضوع هنگامی جالب‌تر می‌شود که بدانید مجلس سنا 5 سال قبل قانون آزادی روابط جنسی با حیوانات را در ارتش آمریکا تصویب کرده است!

,

کوتاه سخن؛ راهبرد امام صادق(ع) برای نجات جامعه از ناهنجاری‌ها، احیاء حیاست. در سالروز شهادت آن امام همام قدری درباره این راهبرد تأمل کنیم...

,

محسن حسن زاده

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه