اخبار داغ

گزارشی از صادرات رایگان دولت به اروپا؛

آنتی دامپینگ اروپا علیه فولاد، دست دولت را از صادرات ارزان کوتاه کرد+ سند

آنتی دامپینگ اروپا علیه فولاد، دست دولت را از صادرات ارزان کوتاه کرد+ سند
با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اتهام (یوروفر) مبنی بر دامپینگ فولاد مبارکه را رد کرد، روز گذشته کمیسیون اروپا بر روی اعمال تعرفه آنتی دامپینگ در مورد ایران به علت صادرات ارزان قیمت ورق فولاد مبارکه به توافق رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تهران نیوز، اواخر سال قبل بود که اتحادیه فولادسازان اروپا (یوروفر)، ایران را به دلیل صادرات فولاد تخت رولی گرم به اروپا متهم به دامپینگ کرد که با واکنش‌های مختلفی از طرف مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت روبه رو شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز, یوروفر, دامپینگ,

دامپینگ به معانی فروش محصول یک کشور در کشور مقصد با قیمت پایین‌تر از تولید یا قیمت پایین‌تر از رقبا به منظور به دست گرفتن سهم بیشتر از بازار است.

, دامپینگ, یک, با, , قیمت, پایین‌تر, پایین‌تر, به, , منظور, به, , دست,

در اصل صادرات و تجارت، شرکت‌هایی توانایی دامپینگ را دارند که دارای تولید انبوه و مازاد مصرف داخلی هستند و در غیر این صورت به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد و تنها هدر رفتن منابع است.

, شرکت‌هایی, دامپینگ, را, , دارند, به, , هیچ, , وجه,

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت در رابطه با اتهام دامپینگ فولاد گفت: وکیل گرفته‌ایم تا از حقانیت ایران حمایت کنیم، ضمن آنکه آن‌ها مدرکی ندارند.

, دامپینگ,

فولاد مبارکه(شرکت نیمه دولتی) یکی از کارخانجات تولید کننده مواد فولادی از عمده صادرکنندگان مواد اولیه به خارج از کشور به خصوص به اروپا است و این شرکت به دلیل نیمه خصولتی بودن آن از طرف دولت مورد حمایت قرار می‌گیرد.

,

اما روز گذشته  کمیسیون اروپا بر روی اعمال تعرفه آنتی دامپینگ در مورد ایران به علت صادرات  ارزان قیمت ورق فولاد مبارکه به توافق رسید.

,

 

,

, ,

در همین رابطه پلاتس نوشت: یکی از اسناد اولیه کمیسیون اروپایی نشان می دهد که این کمیسیون پیشنهاد کرده که تعرفه های قطعی ضد دامپینگ بر واردات فولاد از کشورهای ایران، روسیه، اوکراین و برزیل اعمال شود. این تعرفه ها برای حمایت از مصرف کنندگان اروپایی معادل کمترین قیمت فولاد وارداتی به اروپا خواهد بود.

,

تعرفه های پیشنهادی بین ۵٫۳ تا ۳۳ درصد خواهد بود و بسته به هر شرکت و هر کشور متفاوت است. برای فولاد تولیدی شرکت فولاد مبارکه ایران تعرفه ۲۳ درصدی تعیین شده است. این گزارش حاکی است، تعرفه های ضد دامپینگ بر فولاد وارداتی از صربستان اعمال نخواهد شد.

,

کمیسیون پیشنهاد کرده که حداقل قیمت وارداتی ۴۷۳٫۲۷ یورو در هر تن تعیین شود که افزایش قیمت مواد خام بعد از دوره تحقیقات انجام شده نیز در آن لحاظ شده و در این مورد «مناسبت ترین نوع اقدام» توصیف شده است.

,

بر اساس این سند، تعرفه های ضد دامپینگ تعیین شده به تولید کنندگان اروپایی اجازه خواهد داد تا تاثیرات مخرب اقدامات دامپینگی کشورهای صادر کننده فولاد به اتحادیه اروپا را جبران کنند. این اقدام با هدف توانمند سازی شرکت های فولاد اروپا برای رسیدن به یک سطح پایدار از سوددهی اتخاذ شده است.

,

جهت حمایت از تولید داخل اتحادیه فولادسازان اروپا تصمیم بر افزایش تعرفه‌ها وارداتی کردند که در آن برای واردات محصولات فولاد مبارکه ۲۳درصد تعرفه اعمال شده است، یعنی ایران بعد از روسیه بالاترین تعرفه را دارد که این نشان از ارزان فروشی کشور نسبت به چین (بزرگترین تولیدکننده جهان) است.

,

اما این بازار به شدت آینده مدیریتی فولاد کشور را به مخاطره می‌اندازد و به گفته تولیدکنندگان خطری است هم از جهت صادرات و هم مدیریت این صنعت بزرگ در کشور. به عبارت دیگر اقدام فولاد مبارکه در ارزان فروشی محصولات خود نه تنها این شرکت را بلکه تمام تولید کنندگان فولاد را درچار مشکل می‌کند.

,

 

,

, ,

بنا به فرمایش رهبر انقلاب، وارد کردن اجناسی را که مشابه داخلی دارند، «رمطلقاً ممنوع» می باشد.
همانطور که ملاحظه می کنید شرکت فولاد مبارکه در حالی ورق آهن گرم تولیدی خود را با قیمت ۱۵۹۶۰ ریال بر کیلوگرم صادر می‌کند که مصرف کننده پایین دستی در داخل کشور باید برای همان ورق ۲۱۹۷۸ ریال بر کیلو گرم پرداخت کند.

, بنا به فرمایش رهبر انقلاب، وارد کردن اجناسی را که مشابه داخلی دارند، «رمطلقاً ممنوع» می باشد.,
,

بنا به گفته سرقینی، معاون صنایع و معدن وزارت صنعت و معدن، مبنی بر عرضه ۹۰۰۰۰ تن ورق آهن در بورس در معاملات این هفته، فولاد مبارکه متاسفانه با عرضه کم سبب افزایش قیمت شده است. این در حالی است که کارگزاران قیمت‌های پایین‌تری را اعلام کرده بودند.

,

کارگزار رسمی فولاد مبارکه، مبین سرمایه، قیمت‌ها را حداکثر تا ۱۰ درصدافزایش می‌توان داد.

,

در همین راستا امیر حسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران گفت: شرکت فولاد مبارکه با لابی و استفاده از اهرم‌های مختلف با تضمین تامین ورق آهن مصرف کنندگان داخلی مسبب افزایش تعرفه واردات به ۲۰درصد شد. حال آن‌که پس از تثبیت وضعیت خود از تامین مواد اولیه کارخانه های تولیدی امتناع می ورزد.

,

کاوه تصریح کرد: انحصار طلبی مبارکه و بالا بردن قیمتها در بازار داخلی، مصرف کننده را به سمت واردات سوق می‌دهد در صورتی که آن شرکت با استفاده از نیروی کار و انرژی ارزان و سایر منابع داخلی در بازار صادراتی ارزان فروشی می‌کند تا جایی‌که اتحادیه ارو پا تنها چاره را پیشنهاد اعمال ۲۳  عوارض ضد دامپینگ بر صادرات فولاد مبارکه دیده است تا ارزان فروشی مبارکه را خنثی نماید.

,

شرکت فولاد مبارکه در حالی تحویل مواد اولیه صادراتی خود را ظرف مدت یک ماه انجام می‌دهد که مصرف کننده داخلی باید حداقل سه ماه در انتظار دریافت مواد اولیه خود باشد.

,

فولاد مبارکه تامین کننده مواد اولیه صنایع پایین دستی است، این شرکت بزرگ بنا به درخواست دولت از انرژی‌های ارزان قیمت استفاده می‌کند تا مواد اولیه تعداد زیادی از کارخانجات تکمیلی داخل را فراهم کند.

,

بنا به گفته کارشناسان، فولاد مبارکه و همچنین ذوب‌آهن اصفهان از عوامل مهم در خشک شدن زاینده رود و کم آبی در اصفهان است.

,

حمایت ویژه دولت از فولاد مبارکه و کارخانجات نیمه خصولتی دیگر مانند ذوب‌آن و ایران خودرو بر کسی پوشیده نیست. تعطیلی کارخانه ارج یکی از بزرگترین واحدهای تولید کشور بعد از چندین دهه خبری بود که بسیاری از افراد جامعه را شوکه کرد. آقای نعمت زاده وزیر صنعت در رابطه با تعطیلی آن گفت: این کارخانه باید زودتر از این تعطیل می‌شد چرا که صنعت و تکنولوژی آن به روز نبود.

,

این درحالی است که تکنولوژی ذوب آهن و دیگر واحدهای نیمه خصولتی هم قدیمی است.

,

تصویر زیر بخشی از شرایطی که فولاد مبارکه برای مشتریان خارجی خود فراهم کرده است.

,

, ,

انبار ویژه محصولات صادراتی جهت کاهش هزینه‌ خریدار خارجی یکی از مواردی است که فولاد مبارکه جهت سهولت کار صادرات انجام داده است.

,

فولاد مبارکه ظرف ۱۰روز بعد از درخواست خریدار خارجی محصولات خود را با قیمت پایین‌تر از داخل صادر می‌کند، جالب است که این شرکت همان محصولات را وارد می‌کند این در حالی است که یکی از عمده مشکلات کارخانجات تکمیلی داخل کمبود مواد اولیه است.

,

به علت کمبود شدید داخل و عدم عرضه مناسب در بورس، طی هفته گذشته قیمت هر کیلو ورق حدود ۴۰۰تومان گران شد. انحصاری بودن فولاد مبارکه در قیمت گذاری و توزیع، سبب کاهش ظرفیت واحدهای تکمیلی شده است.

,

به علت کمبود شدید داخل و عدم عرضه مناسب در بورس، طی هفته گذشته قیمت هر کیلو ورق حدود ۴۰۰تومان گران شد. انحصاری بودن فولاد مبارکه در قیمت گذاری و توزیع، سبب کاهش ظرفیت واحدهای تکمیلی شده است.

, به علت کمبود شدید داخل و عدم عرضه مناسب در بورس، طی هفته گذشته قیمت هر کیلو ورق حدود ۴۰۰تومان گران شد. انحصاری بودن فولاد مبارکه در قیمت گذاری و توزیع، سبب کاهش ظرفیت واحدهای تکمیلی شده است.,

امیر حسین کاوه ،دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «تهران نیوز» در رابطه با اتهام اخیر اروپا مبنی بر دامپینگ یکی از شرکت‌های دولتی گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان که تولیدکننده فولاد گرم است چند سالی است، صادرات این محصول که نیاز اساسی کارخانجات پروفیل و دیگر واحدهای تولیدی می باشد به اروپا را افزایش داده است.

, امیر حسین کاوه, تهران نیوز, دامپینگ, می, , باشد,

کاوه  بابیان این مطلب که شرکت فولاد مبارکه واردکننده فولاد گرم است افزود: چگونه امکان دارد یک شرکت فولاد گرم که در داخل تولید می شود را به اروپا صادر کند و از طرفی آن را با قیمت بالاتر وارد کند؟

, بابیان, واردکننده, یک, می, , شود, با, , قیمت,

وی اظهار کرد: چین با تولید ۸۰۰ میلیون تن ورق گرم می تواند به روش دامپینگ عمل کند ولی کشور ما با تولید کمتر از ۱ میلیون تن که پاسخگویی نیاز داخل نیست چگونه دامپینگ می کند.

, ۸۰۰, , میلیون, می, , تواند, دامپینگ, ۱, , میلیون, دامپینگ, می, , کند,

 

,

, ,

 

,

 

,

یزدانی مدیر عامل شرکت فولادگران اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی  تهران نیوز، گفت: مبارکه یک بنگاه اقتصادی است که طبیعتا منافع سهامدارانش را در نظر می گیرد و باید سیاست های ابلاغی را رعایت کنند این درحالی است که یکی از وظایف این کارخانه تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی است ولی این وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد.

, یزدانی, تهران نیوز, تهران نیوز,

یزدانی افزود: اگر دولت در حل مشکلات صنایع پایین دستی اقدامی انجام ندهد مطمئنن با طیف عظیمی از بیکاران روبه رو شوند که هزینه سنگی برای دولت دار.

,

وی تصرح کرد: فولاد نباید در انحصار شخص یا فرد باشد و می‌طلبد نظارت بیشتر بر آن صورت بگیرد و این امکان را فراهم کند که صنایع پایین دستی به راحتی و ارزان‌تر از قیمت جهانی تهیه کند.

,

کارشناسان و تولید کنندگان معتقدند که دامپینگ فولاد مبارکه باعث کاهش صادرات محصولات تکمیلی به خارج از کشور می ‌شود.

,

هنوز هیچ پاسخی از طرف مسوولان این کارخانه در رابطه با این اقدام داده نشده است.

,

این افزایش شدید قیمت در حالی رخ می‌دهد که مجتمع فولاد مبارکه با مهندسی در عرضه قطره چکانی مسبب افزایش قیمت داخلی و افزایش تعرفه واردات شده است .
از طرفی با تعرفه سنگین ۲۰ درصدی مانع واردات این مواد اولیه صدها کارخانه تولیدی پایین دستی بخش خصوصی می شوند و از طرف دیگر علیرغم وجود محصول دپو شده در فولاد مبارکه آن را در بورس کالا عرضه نمی کنند.

,
,

این اولین بار نیست که دولت منابع کشور را ارزان در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهد.مدتی قبل اسنادی  فاش شد که نشان داد دولت گاز را به صورت مجانی به ترکیه صادر می‌کند. و امسال این انرژی را به بهانه ارزان بودن در داخل افزایش داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه