اخبار داغ

نامه سرگشاده روزنامه‌نگار تبریزی به مدیرکل ارشاد استان؛

یاد جشنواره هایِ طراز اولِ دهه هفتاد بخیر/ مدیریت های جزیره ای را به وفاق تبدیل کنید

یاد جشنواره هایِ طراز اولِ دهه هفتاد بخیر/ مدیریت های جزیره ای را به وفاق تبدیل کنید
خسروشاهی نوشت: آقای مدیرکل در سال اول مدیریتتان نمره خوبی نمی‌گیرید. خواهش می‌کنم این را فقط یک نقد ببینید نه مثل مدیران قبلی اداره‌تان بیافتید پی ریشه‌یابی این که نویسنده که هست و کجایی است و از چه محفلی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، حامد حامدی خسروشاهی روزنامه نگار تبریزی درخصوص فضای هنری و فرهنگی استان نامه ای خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نگاشته است که متن آن به شرح ذیل می باشد: 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

 

,

جناب آقای محمدپور

,

مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

,

سلام.

,

اول کار این را بگویم که این نامه هیچ ربطی به اظهارات چند روز پیش شما در اعتراض به شهردار و امثالهم ندارد و خواهشا طبق روال جاری ادارات استان نامه را به زیرمجموعه‌ها پاس ندهید که بیایید خط و ربط نویسنده این نامه را با فلانی و بهمانی پیدا کنید. این نوشته صرفا نقدی است بر عملکرد شما در مدتی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور داشته‌اید.

,

حتما مستحضرید که عملکرد سه مدیرکل پیش از شما در همان صندلی که بر آن جلوس کرده‌اید و اتفاقا عکسشان را هم در اتاق انتظار برای ملاقاتتان زده‌اید زیاد به مذاق اهالی فرهنگ و هنر استان خوش نیامده است و با نارضایتی هنرمندان این اتاق را ترک کرده‌اند (صد البته با درجات کم و زیاد).

,

در جریانیم که پس از انتقال مدیرکل سابق به تهران، گروه‌های سیاسی همسو با رییس جمهور در تبریز و جمعی از هنرمندان به تب و تاب افتادند تا فردی نزدیک به افکار اصلاح طلبی که سابقه حضور در اداره کل فرهنگ و ارشاد را هم داشته باشد را به مدیرکلی آن برسانند که قرعه کار در میان گزینه‌ها به شما افتاد.

,

رونق بخشیدن به فضاهای هنری استان، برگزاری رویدادهای مهم هنری و فرهنگی کشور با میزبانی تبریز، دلجویی از هنرمندانی که فارغ از همه خواسته‌های منطقی‌شان، فقط محبت می‌خواستند، از رئوس خواسته‌های هنرمندان از مدیریت جدید بود.

,

نباید از انصاف گذشت که به یمن نگاه فرادستی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش‌هایی در فضای هنری استان به وجود آمد که هنرهایی مانند موسیقی و تئاتر بیشترین سهم را از این میان به خود اختصاص دادند که صد البته در این میان نباید از حمایت همه‌جانبه استانی و شهری و تلاش وافر هنرمندان این عرصه در جلب توجه به این سمت غفلت کرد.

,

حال می‌رسیم به عملکرد حضرتعالی که بعد گذشت بیش از یک سال حالا مجال مناسبی برای نمره دادن است.

,

آقای محمدپور!

,

در مدتی که مدیرکل ارشاد بودید بزرگترین ایراد وارده را داشتن ژست مدیر اجرایی و دوری از گشاده‌رویی و گارد باز نسبت به هنرمندان می‌دانم. به بخشی از جامعه فرهنگ و هنر در اداره تحت مدیریت شما به دیده اپوزوسیون مدیریت فعلی نگریسته می‌شود. غیر از جلسات هر از چند گاه مرسوم اداری که با سخنان خشک و غامض شروع می شود و فضای بسته اجازه بحث های آزاد را خیلی نمی‌دهد، شما را کمتر در جمع‌های خصوصی هنرمندان دیده‌ایم.

,

در حالی از لزوم حمایت از رسانه‌ها سخن می‌گویید که اجالتا یک نشریه با کیفیت که توان عرضه در دکه‌های روزنامه‌فروشی تهران و دیگر شهرهای کشور را عرضه شود نداریم. نداریم آقای مدیرکل؛ با اضافه کردن عنوان روزنامه بین‌المللی و روزنامه سراسری هم به اول اسامی نمی‌توانیم این نقیصه را لاپوشانی کنیم. رسانه‌های مجازی ما در طول سال چندین خبر تولیدی از تبریز و استان را می توانند در رسانه‌های کشوری بازتاب دهند؟ وضع رسانه‌های ما مناسب نیست چه قبول کنید و چه نکنید.

,

کاش در سالی که از مدیریتتان گذشت ورودی می‌شد و جهت افزایش دانش‌افزایی خبرنگاران استان و توانمندسازی آنان برای مواقع بحران بودجه‌ای دولت و سوق دادنشان به سمت کار با بخش خصوصی و روش‌های بالابردن میزان مخاطبانشان کارهایی می شد. می‌دانید که مردم استان با نشریات محلی قهرند و شما هم که غریبه نیستید و می دانید دلیل اصلی آن مدیر زدگی نشریات محلی است؛ اصلا چند مدیر صحبت نکنند شک دارم فردا نشریات استان بتوانند منتشر شوند.

,

اگر موفقیت اخیر فیلم «ائو» را که مدیون تلاش شخصی یکی از هنرمندان پرتلاش تبریز است نادیده بگیریم در طول دهه اخیر یک فیلم مطرح در سینمای ایران از مبدا تبریز نداشته‌ایم.

,

دهه هفتاد را شما خوب به خاطر دارید؛ جشنواره فیلم وحدت که در رده نخست سینمای ایران عرض اندام می‌کرد و سالانه هنرمندان به نام بسیاری را در تبریز میزبان بود؛ جشنواره بین المللی خوشنویسی غدیر که همه نام‌های ثلث و نسخ و نستعلیق و شکسته‌نستعلیق را به تبریز کشاند، جشنواره تئاتر هفده شهریور و... . تبریز خالی شده از این جشنواره‌های مطرح آقای مدیرکل. جشنواره فیلم تبریز را دارید برگزار می‌کنید؛ دست مریزاد. صد البته در کنار لوگوی اداره شما چند لوگوی دیگر هم وجود دارد که بدون حضور آن‌ها این جشنواره برگزار نمی‌شد. امیدوارم تلاش کنید، عقیم نماند مثل جشنواره ای که سه مدیرکل قبلی پیگیرش بودند و به جایی نرسید.

,

آقای مدیرکل عکاسان مطرحی داریم که همه گلایه‌مندند.

,

خوشنویسان مطرح درگیر اختلافات شخصی درون صنفی هستند که نگاه پدرانه مدیرکل را می‌طلبد. کاش این یکسال برایشان چتر می‌شدید.

,

جامعه قرآنی علی رغم آمارهایی بزرگی که در قالب عدد و رقم‌های عجیب ارائه می‌شود حال و روز خوشی ندارد. این را در پی صحبت با مدیران موسسات قرآنی و قیاس با برنامه‌های وسیع قرآنی دهه هفتاد و دهه هشتاد در شهر تبریز فهمیده‌ام.

,

اماکن فرهنگی روزگار مناسبی ندارند. شکر خدا شهرداری به داد تئاتر شهر رسید و وضعیت مناسبی پیدا کرد، اما تالار شهری که سال‌ها ساخت آن در دستور کار اداره کل قرار دارد به جایی نرسیده است، مجتمع فرهنگی و هنری با مشلات عدیده مواجه است. از محوطه مجتمعد سینمایی که وارد می‌شویم عدم نگهداری صحیح دارد فریاد می‌زند.

,

کاش به جای مهاجه با مدیران استان در کنارشان بنشینید و مذاکره کنید برای براداشتن قدمی جهت حل این همه مشکل.

,

کاش مدیریت جزیره‌ای فرهنگ و هنر در تبریز را با کنار هم نشستن مدیران فرهنگی به وفاق و برداشتن گام‌های بزرگ بدل کنید.

,

می‌دانم که خواهید گفت بودجه نداریم. اما آقای مدیرکل! مدیر خوب مدیری است که با دست بسته هم خوب مدیریت کند و الا در فوران بودجه همه می‌توانند مدیر خوبی باشند.

,

کاش مثل خورشید باشید. همان خورشیدی که بر سر همه مردمان زمین یکسان می‌تابد و نگاه به مشرب سیاسی و انتقادی هیچکدام نمی‌کند.

,

تبریز 2018 فرصت بزرگی است که افتاده دست شهر ما. شما هم مدیر کل فرهنگ این شهرید. انتظار داریم به‌جای ساختن حاشیه در جلسات اختلافات خود با مدیران شهر را در اتاق‌های خصوصی حل کنید و خبری که از شما در رسانه‌ها منتشر می‌شود توافق برای برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های هنری در سطح بین‌المللی و ملی با کیفیتی در خور شان این عناوین در تبریز باشد.

,

آقای مدیرکل در سال اول مدیریتتان نمره خوبی نمی‌گیرید. خواهش می‌کنم این را فقط یک نقد ببینید نه مثل مدیران قبلی اداره‌تان بیافتید پی ریشه‌یابی این که نویسنده که هست و کجایی است و از چه محفلی است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه