اخبار داغ

کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه با غنی سازی اوقات فراغت

کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه با غنی سازی اوقات فراغت
در راستای غنی سازی اوقات فراغت باید تعامل و همکاری بین دستگاهی در شهرستان وجود داشته باشد چرا که غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان نقش موثری در کاهش آسیب ها در جامعه دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  سامان ما، هدف از اجرای پایگاه های تابستانی اوقات فراغت پر کردن و غنی سازی اوقات فراغت به خصوص در فصل تابستان است و در این دوره ها سعی بر این شده است که رشته های مورد تاکید قرار گیرد که تا حدودی موجب کار آفرینی در آینده برای  دانش اموزان باشد .

اوقات فراغت زمانی است که کودک باید آزادانه به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد. تنظیم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت برای کودکان به‌عهده بزرگسالان است.

همه ما فصل تابستان را فصل تعطیلی مدارس می دانیم در حالیکه امام خمینی (ره) با یک جمله کوتاه اما زیبا به تعطیلی مدارس معنا بخشیده و فرموده:« مدارس تعطیل می شود اما تعلیم و تربیت هرگز تعطیل نمی شود.» با تکیه بر این کلام پرمعنا باید برای ایام تابستان کودکانمان برنامه ریزی صحیح و درست داشته باشیم.

کودکان برای رشد خود به تحرک و بازی نیاز دارند. تحرک رمز سلامت کودکان است. بازی‌های پرتحرک سبب تخلیه هیجانی و در نتیجه آرامش کودکان می‌شود.

 جهت پر کردن اوقات فراغت بچه ها نباید آنها را با اصرار به کلاس فرستاد، بلکه می‌توان از خودشان پرسید که چه چیزی خستگیشان را برطرف می‌کند و آنها را به سمت کارهای مورد علاقه‌شان سوق می‌دهد.

یکی از روش هایی که می‌تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زیر پوشش قرار داده و بسیاری از ضعف ها و کمبودهای جسمانی و روانی را رفع و درمان کند، ورزش و تفریحات سالم است.

تربیت بدنی و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستی افراد، آنان را برای زندگی، تلاش و اهداف مشترک آماده می‌سازد. این امر در ایجاد هماهنگی حرکت مشارکت نموده و به پیشگیری و تنظیم اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

 پرداختن به فعالیت بدنی هدایت شده می‌تواند باعث پرورش سایر رفتارهای بهداشتی مثل پرهیز از سیگار، مواد مخدر و رفتارهای خشونت‌بار گردد و نیز کودکانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند نتایج تحصیلی بالاتری نیز کسب کرده‌اند.

اوقات فراغت یعنی گذراندن وقت برای فعالیت خاص و با هدف خاص. فراغت یعنی وقت آزادی که فرد به فعالیت خاصی مشغول نیست. معمولاً چون کار اهمیت دارد، برای آن برنامه ریزی می شود. ولی به اوقات فراغت توجهی نمی شود و برنامه ای برای چگونه گذراندن آن در نظر گرفته نمی شود.

اوقات فراغت تربیت غیررسمی نوجوانان تلقی می شود. تحقیقات نشان می دهد که میان انواع تربیت، تربیت غیررسمی و زمینه های اجتماعی- فرهنگی بیش از از محیط ها و عوامل تربیت رسمی در تغییر رفتار مؤثر است.

بنابراین اگر تربیت غیررسمی در زمینه هایی صورت گیرد که مورد علاقه و رغبت افراد است و با ظرفیت های روانشناختی و زمینه های اجتماعی- فرهنگی آنان هماهنگی دارد، تأثیرات مثبت بیشتری بر رشد آنان خواهد گذاشت.

فعالیت های غیررسمی و مورد علاقه نوجوانان که معمولاً آزادانه انتخاب می شود، تأثیر غیرقابل انکاری در جوانب مختلف رشد آنان به جای می گذارد.

سرمایه گذاری مادی و معنوی برای رشد سالم و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان و جوانان، در واقع اساسی ترین و مهمترین سرمایه گذاری خانوادگی و اجتماعی و مالی است.

این سرمایه گذاری از جنبه های مختلف انسانی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است. توجه به نوجوانان مستلزم تأمین نیازمندی های زیستی، روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنان است.

تربیت سالم آنان نیز پاسخگویی عملی به همین نیازهای آنان است. نحوه تربیت نیازمند شرکت و تصمیم گیری خود نوجوانان، والدین، مربیان، متخصصان تعلیم و تربیت است.

کمک نهادهای اجتماعی شامل ایجاد تسهیلات لازم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راستای اهداف فوق برای نوجوانان و جوانان است.

برنامه ریزی فعالیت های اوقات فراغت نوجوانان و برآوردن نیازمندی های آنان باید از جنبه های فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دینی مورد توجه قرار گیرد.

کمک به نوجوانان و جوانان برای کشف خویشتن و شکوفایی امکانات بدنی، عاطفی، شناختی و اجتماعی خودشان باشد.

فراهم کردن زمینه های تربیت اجتماعی برای بهبود مناسبات نوجوانان و جوانان با خانواده، دوستان و به طور کلی زندگی در جامعه را فراهم کند.

توجه به استقلال نوجوانان و جوانان جهت کمک به آنان که در ارتباط های متقابل اجتماعی خود احساس شخصیت کنند و روابط سالم و حقوق برابر را رعایت کنند.

جهت تدوین هدف ها و راه های پرورش مهارت های شغلی برای دستیابی تدریجی به استقلال اقتصادی نوجوانان و جوانان.

برنامه ریزی فعالیت های فوق برنامه فرهنگی و اخلاقی و دینی در عصر حاضر ضرورت بیشتری دارد. کمک به نوجوانان و جوانان برای آراستن اندیشه و احساس و رفتار خود به تعالیم ادیان الهی، ایمان و عمل به موازین متعالی فرهنگی کشور، تقویت فضایل اخلاقی، بهره گیری از فرهنگ و هنر و ادبیات ملی و جهانی و استفاده از فرهنگ انسانی در زمینه های گوناگون.

حضور 250 نفر دانش آموز در کلاس های ورزشی غنی سازی اوقات فراغت در شهرستان سامان

معاون پرورشی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان ساماندر گفتگو با خبرنگار سامان ما  با اشاره بر اینکه با تخریب ساختمان کانون فرهنگی میثاق شهر سامان کلاس های اوقات فراغت در حوزه ورزشی برگزار شده است ، بیان داشت: در حال حاضر 250 دانش آموز در کلا س های ورزشی کاراته، ژیمناسیک، والیبال, بسکتبال و فوتسال شرکت کرده اند.

محسن امیری با بیان اینکه  کانون فرهنگی میثاق در حال حاضر در دبیرستان نجمه دایر است  بیان داشت:کلاس های اوقات فراغت در سال دیگر در کانون برای علاقمندان دایر خواهد بود .

امیری با اشاره بر اینکه فضای کنونی کانون برای برگزاری کلاس های غنی سازی اوقات فراغت و ... مناسب تر است و امنیت این مسیر برای تردد کودکان و نوجوانان بهتر است .

وی با بیان اینکه دلیل اصلی تخریب کانون ساخت مدرسه شش کلاسه در این منطقه است، عنوان کرد : اگر این تخریب در این فصل صورت نمی گرفت سازمان نسوازی مدارس اعتبار این پروژه را به شهرستان دیگر اختصاص می داد .

برای اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت باید دستگاه فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر تعامل داشته باشند

مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره به اینکه در راستای غنی سازی اوقات فراغت کودک و نوجوانان شهرستان سامان از برگزاری  کلاس های از قبیل نقاشی، خوش نویسی، سفالگری و روخوانی کتاب با حضور  80 کودک و نوجوان شهر سامان  خبر داد و ابراز کرد: در کلاس های ویژه نیز 50 نفر در نمایش فیلم، کار دستی، قصه گویی و شعر خوانی، نمایش عروسکی و نقالی حضور  دارند.

ژیلا مهندس با اشاره بر اینکه کلاس های ادبی از قبیل کارگاه داستان و شعر نیز در کانون برای علاقمندان بر گزار می شود، بیان داشت: استقبال کودمکان و نوجوانان از کلاس های کانون خوب است و باید برای دور کردن قشر کودک و نوجوان همه دستگاه های اجرایی با یکدیگر هماهنگ باشند .

وی با بیان اینکه برای برگزاری جشن کودک توسط کاروان سایر از استان تنها فرمانداری، منابع طبیعی، آموزش و پرورش و شهرداری همکاری لازم را برای برگزاری این برنامه داشته اند ، عنوان کرد: مابقی دستگاه از جمله نیروی انتظامی و پلیس راهور در این برنامه حضوری نداشتند در حالی که این دو دستگاه باید نظم و امنیت برنامه را بر قرار کردند حضور نداشتند.

مهندس با تاکید بر اینکه برای اجرای برنامه ها برای دور کردن بچه ها از فضای مجازی یک دست صدا ندارد و باید همه دستگاه های فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر هماهنگ باشند، عنوان کرد: خانواده ها سهم به سزایی در غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دارند و باید در این زمینه خانواده خود مشتاق تر از دستگاه ها برای فرزندان خود باشند .

وی با اشاره بر اینکه در سال گذشته برای عبور مرور بچه های کانون سررویس از طرف شهرداری در نظر گرفته شده بود بیان داشت: امسال به دلیل نداشتن راننده از سوی شهرداری سرویس برای عبور مرور نتوانستیم داشته باشیم.

رئیس کانون پرورشی و فکری کودک و نوجوان با بیان اینکه ازکودکان و نوجوانان از سن 6 سالگی تا 17 سالگی در کانون در کلاس های اوقات فراغت شرکت می کنند ، بیان داشت: بیشترین رنج سنی که در کلاس ها شرکت می کنند سن 8 تا 12 سال است  و نوجوانان پسر در برنامه های کانون خوب فعالیت می کنند .

آسمانی ها یکی از مهم ترین طرح های کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تابستان است.

حجت الاسلام مراد یوسفی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری چهارمحال و بختیاری  گفت: طرح اوقات فراغت «آسمانی ها» یکی از مهمترین طرح های کانون های فرهنگی هنری مساجد در فصل تابستان است.

وی افزود: جوانان و نوجوانان در شهرها و روستا های استان همه ساله استقبال خوبی از طرح اوقات فراغت «آسمانی ها» می کنند.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری چهارمحال و بختیاری ابراز کرد: جذب جوانان و نوجوانان به مساجد یکی از مهترین اهداف برگزاری طرح اوقات فراغت «آسمانی ها» است.

حجت الاسلام یوسفی تصریح کرد: برنامه ریزی برای برگزاری کلاس های متنوع اوقات فراغت در قالب طرح آسمانی ها یکی از وظایف اعضای کانون های فرهنگی هنری در جوار مساجد است.

وی ساماندهی فعالیت های اوقات فراغت کانون، هماهنگ سازی و ایجاد وحدت رویه در فعالیت های مسجد، استفاده از کلیه ظرفیت های موجود در تشکل های حوزه مسجد، برنامه ریزی در جهت غنی سازی زمان اوقات فراغت کانون ها، ایجاد هم افزایی و دوری از موازی کاری با سایر نهاد های مستقر در مسجد را از دیگر اهداف برگزاری طرح اوقات فراغت «آسمانی ها» عنوان کرد.

وی به کتاب رهنامه «آسمانی ها» اشاره کرد و گفت: همه پایگاه های طرح اوقات فراغت «آسمانی ها» باید کلاس های اوقات فراغت خود را طبق کتاب رهنامه «آسمانی ها» برگرفته از نظام نامه جامع اوقات فراغت برگزار کنند.
 
انتهای پیام /
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سامان ما,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, .,
,
, حضور 250 نفر دانش آموز در کلاس های ورزشی غنی سازی اوقات فراغت در شهرستان سامان, حضور 250 نفر دانش آموز در کلاس های ورزشی غنی سازی اوقات فراغت در شهرستان سامان,
,
, سامان ما,
,
,
,
,
,
,
,
, برای اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت باید دستگاه فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر تعامل داشته باشند, برای اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت باید دستگاه فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر تعامل داشته باشند,
,
, سامان ما,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آسمانی ها یکی از مهم ترین طرح های کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تابستان است., آسمانی ها یکی از مهم ترین طرح های کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تابستان است.,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه