اخبار داغ

فاصله فرنگ تا فرهنگ یک (ه)به قدمت هزاران سال تمدن

فاصله فرنگ تا فرهنگ یک (ه)به قدمت هزاران سال تمدن
«ویل دورانت» معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌ است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ هر روز در خیابان‌های شهرمان دستفروشان زیادی را می بینیم، انسان های شریفی که برای به دست آوردن روزی، تن به تکدی‌گری یا دزدی نمی دهند، تن پروری هم نمی کنند، بادست فروشی به دنبال کسب روزی حلال هستند؛ فقر، همان که بزرگان دین می‌گویند جرم نیست، امتحان الهی ایست؛ دلیل شغل این افراد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

 با آنها که صحبت می کنم، می گویند به هر دری زده اند ولی باز نشده و این، تنها کاری است که از دستشان برمی آید؛ به گفته خودشان تمام دارایی‌شان همین یک سبد میوه، همین چند جفت جوراب و همین خرت و پرت های ارزان قیمت و ... است؛ وقتی دلیل جمع آوری بساط دست فروشان را از مامورین می پرسم می گویند: چهره شهر را زشت می کنند.کسانی که فقر فرهنگی‌شان روی جامعه را سیاه کرده است.

,

حال باید پرسید چرا بساط کسانی که فقر فرهنگی‌شان روی جامعه را سیاه کرده است جمع آوری نمی شود؛ فقر مالی شریف‌تر از فقر فرهنگی است.

,

عروسک‌های دست ساخته، با لباسهایی که نوشته های سخیف غربی را تبلیغ می کنند و به حراج خود افتخار؛ خود را حراج کردن، نتیجه فقر فرهنگی است، چرا تذکر به آنها که شخصیت خود را حراج کرده اند، نقض حقوق بشر است و برخی سر و صدا می کنند که آزادیشان را گرفته اند، مفهوم آزادی برای آنها اسیر شدن به بند بی بند و باری است.

,

فاصله فرنگ تا فرهنگ یک (ه)به قدمت هزاران سال تمدن

, فاصله فرنگ تا فرهنگ یک (ه)به قدمت هزاران سال تمدن, فاصله فرنگ تا فرهنگ یک (ه)به قدمت هزاران سال تمدن,

برهنگی از واردات فرنگ است؛ جالب است این روزها همه بر آن شده ایم که کالای ایرانی مصرف کنیم ولی کسی حواسش به این محصول نیست. بعضی ها فکر می کنند هر چیزی که سوغات فرنگ است فرهنگی است ولی نمی دانند از فرنگ تا فرهنگ یک {ه}به قدمت هزاران سال تمدن فاصله است.

,

پوشش در ایران باستان همیشه سبک و اسلوب خاصی داشته‌ است. به هیچ وجه چه زنان و چه مردان ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی در برهنگی به سر نمی برده‌اند. تا جایی که برخی معتقدند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن حجاب در دنیا است.

,

"ویل دورانت" معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌ است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.

,

زرتشت در حدود بیش از هزار سال (و به روایاتی بیش از هزاران سال) پیش از میلاد مسیح، در کتاب "یسنا" بر عفت سرشتین در کنار پوشش ظاهری پافشاری کرده‌ است. برای نمونه در جنگ‌ها، بانوان مبارز ایرانی پوششی همچون مردان می‌پوشیدند که گواه این سخن جنگ سهراب با گردآفرید است که تا زمانی که کلاهخود از سر "گردآفرید" نیفتاد، سهراب به زن بودن او پی نبرده بود.

,

ساختار طبیعی فلات ایران در طول اعصار تاریخی این مرز و بوم و مرکزیتی که به دلیل داشتن پل ارتباطی بین شرق و غرب عالم داشت باعث شد که این سرزمین سالیان سال در معرض یورش و تهاجمات اقوام و ملل گوناگون قرار گیرد.

,

دوران قاجاریه به عنوان نخستین دوران رویارویی نزدیک با غرب و آغاز رفت و آمدها به دربار و ارتباط خارجیان با ایرانیان در نوع پوشش مردان تأثیر گذاشت و کم کم استفاده از پیراهن و کفش چرمی معمول گشت. اما پوشش زنان در بیرون از خانه تا دوره مشروطیت و مدتی پس از آن به همان شکل سنتی (چادر، چاقچور و روبنده) بود.

,

در دوران پهلوی ورود اجناس و البسه گوناگون اروپایی و حضور خیاطان و طراحان فرانسوی، و تقلید از آنها، کم کم، باعث تغییراتی مهم در وضع لباس ایرانیان و خصوصا زنان ایرانی شد.

,

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات سیاسی در جامعه زنان بی‌تأثیر نبود، به ویژه آنکه احزاب سیاسی و گروه‌های متعدد مسئله تعلیم و تربیت زنان و اصلاح وضعیت آنان را در رأس برنامه خود قرار داده بودند. آنان یکی از عوامل اصلی متمدن بودن را حضور زنان در عرصه اجتماع می‌دانستند و مانع اصلی این حضور را در سبک و شیوه زیستی و سنتی جامعه و نوع پوشاک جست وجو می‌کردند. بنابر این به دنبال یک سری انتقادات نسبت به حضور زنان در منازل، خواستار حضور آنان در جامعه بودند.

,

بدین منظور یک جریان پنهان اما مستمر با بیان آزادی زن از اسارت، بین تجددخواهان بروز کرد. اینان خواستار حضور زن در عرصه اجتماعی بودند و از وضع حجاب سخن به میان می‌آوردند.

,

اما گذشته از سبک زندگی ایرانیان در دوران باستان و پیش از اسلام،با توجه به روی آوردن مردمان خداجوی ایران به دین اسلام،تاکید بر پوشیدگی و داشتن حجاب بر اساس اعتقاد دینی مردم پر رنگ تر و گسترده تر شد،آیات متعددی از قرآن کریم به اهمیت حجاب وعفاف پرداخته است؛خداوند در آیه(احزاب/۵۹)می فرماید:

,

«اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه به پاکی شناخته شوند و مورد آزاربیماردلان قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»

,

این آیه به خوبی نشان می دهد که در دوران قبل از اسلام زنان عرب روسری یا همان جلباب را به صورت نیمه باز بر سر خود می کشیدند ولی خداوند در قرآن کریم حجاب برتر و درست را به زنان متذکر می شود؛این موضوع نشان دهنده ی اهمیت حجاب است.

,

خداوند نماز را برای مسلمانان واجب کرده است  ولی کیفیت  و چگونه اقامه کردن نماز در قرآن کریم شرح داده نشده است و آموزش آن به عهده ی پیامبر قرار گرفته است؛ این در حالی است که خدای متعال چگونگی حجاب داشتن را در قرآن کریم بیان فرموده است:

,

«به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش فرو گیرند (از نگاه هوس آلوده) و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را به جز آن مقدار که نمایان است، آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه‌ خود افکنند تا گردن و سینه با آن پوشانده شود، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان و (محرم‌های دیگر) ... و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی‌شان دانسته شود و همگی به سوی خدا باز گردید ای مؤمنان تا رستگار شوید(سورهٔ نور-آیهٔ ۳۱)»

,

به گفته قرآن کریم حجاب امری است که مخصوص زنان نیست ولی خداوند بنا بر خصوصیت جسمی و روحی زنان حجاب یا پوشش را برای زنان ملزومتر و بیشتر تعیین کرده است.

,

قرآن کریم در آیه ۳۰ سوره نور می فرماید: ای پیامبر به مردان مومن بگو: «چشم هایشان را (از نگاه حرام) فرو کاهند، و دامانشان را (در امور جنسی) حفظ کنند. که این برای آنان [پاک کننده تر و] رشدآورتر است، [چرا] که خدا به آنچه با زیرکی انجام می دهند آگاه است.»

,

درادیان دیگر نیز خداوند زن را به داشتن  حجاب و عفاف ارج می دهد، مریم مقدس زنی عفیفه و با حجاب بود که لایق مادری پیامبر خدا شد. و (به یاد آورید) هنگامی را که فرشتگان گفتند: «ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برتری داده است. (سوره آل عمران، آیه ۴۲)»

,

قرآن کریم لازمه عفاف داشتن زنان را حجاب و پوشش می داند؛ درآیه۳۳سوره احزاب خداوند خطاب به زنان پیامبر و زنان مومن می فرماید:«و در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید (بی حاجب و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خودآرایی نکنید و نماز به پا دارید و زکات بدهید، و از خدا و رسولش اطاعت کنید؛ همانا خداوند اراده کرده است که پلیدی (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.»

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه