اخبار داغ

متن و حاشیه جلسه امروز هیئت دولت؛

از علت گرانی پیاز و گوجه تا فیلترینگ 137000 کانال تلگرامی/ پاسخ مبهم نهاوندیان به حضورش در دولت دوازدهم/ سیف:پرداخت سود برای بانک‌ها محدود می‌شود

از علت گرانی پیاز و گوجه تا فیلترینگ 137000 کانال تلگرامی/ پاسخ مبهم نهاوندیان به حضورش در دولت دوازدهم/ سیف:پرداخت سود برای بانک‌ها محدود می‌شود
جلسه هیئت دولت صبح امروز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آن‌ها پاسخ دادند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلسه هیئت دولت صبح امروز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آن‌ها پاسخ دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نشست امروز با واکنش مبهم نهاوندیان در خصوص حضورش در دولت دوازدهم، ترکیب فراجناحی کابینه دولت بعد و خبر فیلترینگ 137هزار کانال تلگرامی همراه بود.

,

همچنین سیف رئیس بانک مرکزی از محدود شدن سود بانک‌ها و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست از تصویب "راهبرد ملی در انرژی" در جلسه امروز هیئت دولت خبر دادند و وزیر کشاورزی هم علت اصلی گران شدن پیاز و گوجه در بازار را بیان کرد.  

,

 

,

اقدامات آمریکا در تعارض با روح و جسم برجام است (مشروح سخنان رئیس جمهوری را اینجا بخوانید)

, اقدامات آمریکا در تعارض با روح و جسم برجام است (مشروح سخنان رئیس جمهوری را , اقدامات آمریکا در تعارض با روح و جسم برجام است (مشروح سخنان رئیس جمهوری را , اینجا , اینجا , اینجا , بخوانید), بخوانید),

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در ابتدای این جلسه با اشاره به بدعهدی‌های اخیر آمریکا در تعهدات بین‌المللی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین المللی خود پایدار خواهد ماند هرچند که آمریکایی ها با دست پس می زنند و با پا به پیش می کشند و از سویی با گزارش رسمی به کنگره اعلام می کنند که ایران به تعهداتش کاملا متعهد بوده و بنابراین ناچارند به برجام احترام بگذارند و نمی توانند برجام را نقض کنند و از سویی دیگر به بهانه های مختلف بدنبال اعمال یکسری تحریم های جدید هستند که با هیچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است.

, .,

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: از تخلفات آمریکا نمی گذریم و در برابر آنها می ایستیم اما در عین حال حواسمان جمع است که باید چگونه از این فضای بوجود آمده بهره برداری کنیم.

,

 

,

ترکیب فراجناحی دولت دوازدهم

, ترکیب فراجناحی دولت دوازدهم, ترکیب فراجناحی دولت دوازدهم,

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هیات دولت در تشریح جلسه امروز گفت: آقای دکتر روحانی در خصوص خواست مردم و گفتمان انتخابات در جلسه امروز توضیحاتی دادند.

, .,

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور گفتند مشغول رایزنی و مذاکره با شخصیت ها و بزرگان جریان‌های سیاسی کشور هستند و تاکید داشتند که ترکیب دولت دوازدهم فراجناحی خواهد بود و از توانمندی و ظرفیت های نظام استفاده خواهد شد.

, .,

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خبر داد که سران کشورهای مختلف در مراسم تحلیف حضور خواهند داشت.

, .,

 

,

واکنش مبهم «نهاوندیان» به حضور در دولت آینده

, واکنش مبهم «نهاوندیان» به حضور در دولت آینده, واکنش مبهم «نهاوندیان» به حضور در دولت آینده,

محمد نهاوندیان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در پاسخ به سوالی که آیا اعضای کابینه دوازدهم نهایی شده اند؟ گفت: انشاالله خبرها هارا خواهید شنید.

, .,

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در دفتر روحانی حضور خواهید داشت اظهار داشت: موفق باشید!

, !,

 

,

فیلترینگ 137000 کانال تلگرامی

, فیلترینگ 137000 کانال تلگرامی, فیلترینگ 137000 کانال تلگرامی,

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده وزارت ارتباطات برخی دستورهای قضایی درباره فیلترینگ برخی کانال‌های تلگرامی را اجرا نمی‌کند، اظهارداشت: آنچه مربوط به حکم قضایی است و یک قاضی حکم داده و آنچه را که کار گروه تعیین مصادیق مجرمانه مشخص کرده، به آن عمل شده است.

, .,

وی با بیان اینکه در این بین چیزی وجود دارد که ما متوجه آن نمی‌شویم، ادامه داد: در طول روز بعضاً کانال‌هایی را درست می‌کنند و از افراد سوالاتی را کرده و در آن منتشر می‌کنند که اگر اینها هم محتوای مستهجن داشته باشد، با آن برخورد می‌کنیم، اما برخی موارد دیگری مانند مسائل سیاسی در این کانال‌ها وجود دارد که باید به صورت روشن برای ما مشخص شود، مثلاً در ایام انتخابات کانال‌هایی وجود داشت که به نوعی از یک گروه حمایت می‌کرد و به ما گفته می‌شد که این کانال باید بسته شود.

, .,

واعظی با بیان اینکه تاکنون 137هزار کانال مستهجن و غیر اخلاقی را بسته ایم در باره هشت هزار کانالی که گفته شده وزارت ارتباطات اقدامی نکرده است گفت: این هشت هزار کانال ادعایی برای ما نیامده است و درست نیست؛ شما از کسانی که دارند اعلام می کنند بپرسید به کجا فرستاده اید و نامه اش کجا است

, ,

وزیر ارتباطات درباره مسدود شدن تلگرام صوتی خاطرنشان کرد: تلگرام صوتی با دستور قوه قضائیه بسته شده و ربطی به ضرر و زیان شرکت‌های مخابراتی ندارد.

, .,

 

,

2 علت اصلی افزایش قیمت پیاز و گوجه

, 2 علت اصلی افزایش قیمت پیاز و گوجه, 2 علت اصلی افزایش قیمت پیاز و گوجه, 2 ,

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی اظهارداشت:‌ علت اصلی افزایش محصولات کشاورزی همچون پیاز و گوجه بازار سیاه و فعالیت دلالان و از طرف دیگر کاهش تولید این محصولات است.

, .,

وی ادامه داد:‌ بررسی سود حاصل از افزایش قیمت محصولات کشاورزی توسط دلالان این بازار بر عهده ما نیست بلکه بررسی این موضوع بر عهده سازمان تعزیرات، بازرسی و سازمان حمایت است.

, .,

حجتی درباره عدم پرداخت کامل خسارت خشکسالی در سال گذشته به کشاورزان گفت: آن دسته از کشاورزان که دارای بیمه بوده‌اند مشکلی نخواهند داشت و خسارت آنها پرداخت خواهد شد و تاثیر آن تنها به دلیل روند تخصیص منابع است و آن کشاورزانی هم که بیمه نبوده‌اند این موضوع باید در ستاد حوادث استان‌ها بررسی شود چرا که منابع دولت کشش این حجم از مبالغ را ندارد و به محض تصویب دولت این هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد.

, .,

وی در خصوص حضورش در کابینه بعدی و اینکه وی به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران است، اظهار داشت: بنده در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی هستم و این که در آینده در کجا فعالیت داشته باشم به نظر آقای روحانی بازمی‌گردد چرا که من کارمند آقای رئیس‌جمهور هستم.

, .,

 

,

پور محمدی: مبارزه با فساد، مهم‌ترین موضوع در بحث اقتصادی است

, پور محمدی: مبارزه با فساد، مهم‌ترین موضوع در بحث اقتصادی است, پور محمدی: مبارزه با فساد، مهم‌ترین موضوع در بحث اقتصادی است,

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص تخلفات و مجازات صنفی اظهارداشت: بسیاری از مجازات‌ها بازدارندگی آن‌ها ضعیف است و ما نمی‌توانیم کاری خارج از حیطه قانون انجام دهیم و این حکم قانون است؛ برخی از تخلفات در اصناف، دادگاه آن‌ها در خود صنف برگزار می‌شود که معمولاً مراعات حال افراد در این دادگاه‌ها می‌شود.

, .,

وی گفت: نظارت‌ها و شفافیت‌ها باید افزایش یابد و با چنین اقداماتی افکار عمومی آگاه‌تر شوند. تجربه جهانی نشان داده است که تشدید مجازات از کارائی لازم برخوردار نمی‌باشد.

, .,

پورمحمدی درباره مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصاد مقاومتی در دادگستری عنوان داشت: اول آنکه موضوع مبارزه با فساد، مهم‌ترین موضوع در بحث اقتصادی می‌باشد. در سازمان تعزیرات بحث مبارزه و برخورد با قاچاق کالا و ارز در حال پیگیری است و موضوع دوم بحث حمایت از مالکیت فکری به شمار می‌رود. لذا جهت تثبیت اقتصاد مقاومتی باید به اقتصاد دانش‌بنیان اتکا داشته باشیم.

, .,

پورمحمدی گفت: امیدواریم وزارت دادگستری بتواند رسالت خود را در دولت آینده به خوبی انجام دهد.

,

 

,

ابتکار: "راهبرد ملی انرژی کشور" در جلسه امروز هیات دولت تصویب شد

, ابتکار: "راهبرد ملی انرژی کشور" در جلسه امروز هیات دولت تصویب شد, ابتکار: "راهبرد ملی انرژی کشور" در جلسه امروز هیات دولت تصویب شد,

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، صبح امروز در حاشیه نشست هیات دولت گفت: امروز در هیات دولت مصوبه راهبرد ملی انرژی کشور را داشتیم.

, معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، صبح امروز در حاشیه نشست هیات دولت گفت: امروز در هیات دولت مصوبه راهبرد ملی انرژی کشور را داشتیم., .,

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های مهم ما سیاست مربوط به انرژی در ابعاد مختلف، چالش های زیستی و همچنین آلودگی هواست.

, وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های مهم ما سیاست مربوط به انرژی در ابعاد مختلف، چالش های زیستی و همچنین آلودگی هواست, .,

 

,

صالحی‌امیری: شورای پاسداشت زبان فارسی هر ماه تشکیل می‌شود

, صالحی‌امیری: شورای پاسداشت زبان فارسی هر ماه تشکیل می‌شود, صالحی‌امیری: شورای پاسداشت زبان فارسی هر ماه تشکیل می‌شود,

سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای پاسداشت زبان فارسی در مقابل سایر زبان‌ها و به خصوص زبان انگلیسی، اظهار داشت: شورای پاسداشت زبان فارسی در وزارت ارشاد به ریاست وزیر ارشاد و عضویت دستگاه‌های مختلف مانند وزارت علوم، ناجا، قوه قضائیه، ثبت شرکت‌ها و به خصوص با حضور فعال رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی دکتر حداد به صورت ماهیانه تشکیل می‌شود و این مسئله را دنبال می‌کنیم.

, .,

وزیر ارشادبا بیان اینکه در این بخش همزمان نیازمند سه اقدام هستیم، گفت: هماهنگی در سطح ملی و انسنجام همه دستگاه‌ها، ساز و کارهای قانونی که بتوانیم اختیارت لازم را برای اعمال قانون داشته باشیم و دیگرمسئله اجراست.در حال حاضر این انسجام شکل گرفته و ساز و کارهای لازم برای اصلاحات قانونی نیز فراهم شده است. در سطح اجرا با  قوه قضائیه و ناجا جلساتی داریم و به تدریج جهت‌گیری به سمت اصلاح این روند پیش می‌رود.

, .,

وی ادامه داد:‌ باور داریم زبان فارسی دارای هویت و تبار تاریخی است و هیچ زبانی نمی‌تواند جایگزین ارزش‌های بالای این زبان شود. کار فرهنگی در قالب صدا و سیما، رسانه‌ها و فضای مجازی بسیار مهم است. مسئله فرهنگ‌سازی زبان فارسی در حوزه پیامک‌ها را در گذشته داشتیم، می‌بینیم که مردم به راحتی از آن عبور کردند. در حال حاضر بیشتر پیامک‌ها به شکل فارسی ارسال می‌شود و این مسئله جزو فرهنگ عمومی شده است.

, .,

وی تاکید کرد: صدا و سیما هم به این بحث باور دارد، جهت‌گیری مثبتی آغاز شده، جلسات ما به صورت مستمر ادامه دارد و انشاءالله نتایج آن را خواهید دید.

, .,

 

,

بخشی از موسسات مالی و اعتباری طی دو تا سه سال گذشته ساماندهی شدند

, بخشی از موسسات مالی و اعتباری طی دو تا سه سال گذشته ساماندهی شدند, بخشی از موسسات مالی و اعتباری طی دو تا سه سال گذشته ساماندهی شدند,

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد ظهر امروز چهارشنبه در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مسئولیت نظارت بر موسسات مالی، نظارت و مدیریت آنها با بانک مرکزی است که برای هر یک متناسب با شرایط آنها برنامه داشته و در حال اجرای برنامه هاست؛ بخشی از موسسات مالی و اعتباری طی 2 تا سه سال گذشته ساماندهی شدند و ساماندهی باقی مانده آنها در دستور کار است.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت سهام عدالت، خاطرنشان کرد: این طرح در راستای گسترش مالکیت عمومی و توزیع عادلانه درآمد در کشور به اجرا رسید که طی آن فروش اقساطی سهام شرکت های دولتی انجام شد
.
وزیر امور اقتصادی و دارایی باتاکید براینکه با توجه به اینکه مطابق قانون 10 سال زمان برای پرداخت اقساط سهام تعیین شده و سال 95 نیز سال پایانی آن بود، ادامه داد: این طرح را به سمت مرحله نهایی و آزادسازی پیش می بریم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون وضعیت صورت حساب های مردم به آنان ارائه شده و افراد به مراجعه به سامانه می دانند چه میزان از سهام را مالکند و در صورت تمایل برای مالکیت باقی مانده سهام چقدر باید بپردازند.
طیب‌نیا با بیان اینکه سود سهام سال 95 متعلق به مردم است، ادامه داد: نزدیک به 50 میلیون نفر در کشور سهامدار سهام عدالتند که پس از برگزاری مجامع شرکت های سرمایه پذیر و مشخص شدن سود قطعی آنها، این سود پرداخت خواهد شد.
وی اظهار داشت: آزادسازی اصل سهام بتدریج در حال انجام شدن است و در آینده این سهام در اختیار افراد قرار گرفته و قابلیت معامله پیدا خواهد کرد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به برنامه های اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه، تصریح کرد: تمرکز اصلی ما در این زمینه در شناسایی منابع رشد و رفع آسیب پذیری فرآیند رشد است؛ در اقتصاد مقاومتی، دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار مد نظر است تا این رشد بتواند به بهبود و ارتقای شرایط زندگی مردم انجامیده و آسیب پذیری کمتری در برابر تکانه های اقتصادی داشته باشد.
طیب نیا ادامه داد: امسال با توجه به اینکه سال نخست اجرای برنامه ششم توسعه است، سالی سخت همراه با شرایط خاص خواهد بود که در آن دستیابی به نرخ رشد هشت درصدی برای ارتقای سطح زندگی مردم هدفگذاری شده است.
وی تصریح کرد: مشکلات تامین مالی بویژه در سیستم بانکی که نیازمند یک اصلاح ساختاری در آن هستیم و مشکلات ساختار بودجه ای دولت که بدون اصلاح آن امکان مقابله با تورم و دستیابی به رشد امکانپذیر نیست، عمده چالش های دستیابی به رشد هدفگذاری شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: مقاله با این چالش ها و سایر مشکلات نیازمند اجرای یک برنامه اصلاح ساختاری منسجم و همچنین تیم اقتصادی و دولت منسجم است که در این زمینه رئیس جمهوری در حال چینش تیمی هماهنگ هستند تا کشور در مسیر دستیابی به این اهداف قرار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به اصلاحات در دستور کار نظام مالیاتی، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی طرح جامع مالیاتی، مقابله با فرار مالیاتی است تا بر اساس اطلاعات شفاف، درآمدهای واقعی افراد شناسایی ومالیات حقه به صورت عادلانه دریافت شود.

, علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد ظهر امروز چهارشنبه در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مسئولیت نظارت بر موسسات مالی، نظارت و مدیریت آنها با بانک مرکزی است که برای هر یک متناسب با شرایط آنها برنامه داشته و در حال اجرای برنامه هاست؛ بخشی از موسسات مالی و اعتباری طی 2 تا سه سال گذشته ساماندهی شدند و ساماندهی باقی مانده آنها در دستور کار است.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت سهام عدالت، خاطرنشان کرد: این طرح در راستای گسترش مالکیت عمومی و توزیع عادلانه درآمد در کشور به اجرا رسید که طی آن فروش اقساطی سهام شرکت های دولتی انجام شد
, .,
,
, .,
, 10 , .,
, .,
, .,
, .,
,
, .,
, .,
, .,
, .,
,
, .,

 

,

پرداخت سود برای بانک‌ها محدود می‌شود

, پرداخت سود برای بانک‌ها محدود می‌شود, پرداخت سود برای بانک‌ها محدود می‌شود,

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی موسسات مالی مانند کاسپین گفت: متاسفانه برخی التهاب آفرینی کاذب می کنند.

, ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی موسسات مالی مانند کاسپین گفت: متاسفانه برخی التهاب آفرینی کاذب می کنند., .,

وی ادامه داد: ضوابط می‌گوید چنین مشکلاتی تحت نظر مرجع قضایی حل شود و وظیفه بانک مرکزی دفاع از حقوق سپرده گذاران است.

, وی ادامه داد: ضوابط می‌گوید چنین مشکلاتی تحت نظر مرجع قضایی حل شود و وظیفه بانک مرکزی دفاع از حقوق سپرده گذاران است, .,

سیف در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید، هفته گذشته مدیرعامل بانک ملی اعلام کرد که سود سپرده ها به 12 درصد می‌رسد، آیا شورای پول و اعتبار این نرخ سود را تصویب کرده است، گفت: شورای پول و اعتبار در این مورد تصمیم نگرفته است.

, سیف در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید، هفته گذشته مدیرعامل بانک ملی اعلام کرد که سود سپرده ها به 12 درصد می‌رسد، آیا شورای پول و اعتبار این نرخ سود را تصویب کرده است، گفت: شورای پول و اعتبار در این مورد تصمیم نگرفته است, .,

وی توضیح داد: مکانیزم بانکداری بدون ربا براین اساس است که سپرده ها به وکالت به بانک سپرده شود تا منابع را در فعالیت اقتصادی به کار بگیرند و در حقیقت سود اصلی قابل تخصیص به سپرده گذار در آخر دوره مالی و پس از حسابرسی و بستن صورت های مالی مشخص شود در گذشته به تدریج این تقاضا مطرح شد که مبلغی از سود حاصل را بانک ها به صورت علی الحساب به سپرده گذار بدهند که در بازار رقابتی این علی الحساب ها افزایش یافت و در دو سه سال گذشته شرایط به نحوی شد که سود علی الحساب از رقمی که حق سپرده گذار است بیشتر شد و این اشکالی است که به وجود آمده است

, وی توضیح داد: مکانیزم بانکداری بدون ربا براین اساس است که سپرده ها به وکالت به بانک سپرده شود تا منابع را در فعالیت اقتصادی به کار بگیرند و در حقیقت سود اصلی قابل تخصیص به سپرده گذار در آخر دوره مالی و پس از حسابرسی و بستن صورت های مالی مشخص شود در گذشته به تدریج این تقاضا مطرح شد که مبلغی از سود حاصل را بانک ها به صورت علی الحساب به سپرده گذار بدهند که در بازار رقابتی این علی الحساب ها افزایش یافت و در دو سه سال گذشته شرایط به نحوی شد که سود علی الحساب از رقمی که حق سپرده گذار است بیشتر شد و این اشکالی است که به وجود آمده است, ,

سیف بر همین اساس ادامه داد: موضوعی که ما درصدد عملیاتی کردن آن هستیم و به زودی اعلام می‌کنیم این است که هیچ بانکی مجاز نباشد که سود علی الحساب را بیشتر از میزانی که در شورای پول و اعتبار تصویب شده پرداخت کند که نرخ سود علی الحساب شورای پول و اعتبار نیز 15 درصد است این به هیچ وجه به معنی تعیین نرخ سود نیست و نرخ سود 15 درصد علی الحساب حداکثری است که پرداخت می‌شود و در بررسی آخر سال اگر سود مکتسبه ای که قابل تخصیص و حق سپرده گذار است بیشتر از 15 درصد باشد مابه التفاوت پرداخت می شود کما اینکه در سال های قبل نیز این اتفاق در نظام بانکی می افتد و این مدل باعث می شود انضباط دقیق تری نیز ایجاد شود.

, سیف بر همین اساس ادامه داد: موضوعی که ما درصدد عملیاتی کردن آن هستیم و به زودی اعلام می‌کنیم این است که هیچ بانکی مجاز نباشد که سود علی الحساب را بیشتر از میزانی که در شورای پول و اعتبار تصویب شده پرداخت کند که نرخ سود علی الحساب شورای پول و اعتبار نیز 15 درصد است این به هیچ وجه به معنی تعیین نرخ سود نیست و نرخ سود 15 درصد علی الحساب حداکثری است که پرداخت می‌شود و در بررسی آخر سال اگر سود مکتسبه ای که قابل تخصیص و حق سپرده گذار است بیشتر از 15 درصد باشد مابه التفاوت پرداخت می شود کما اینکه در سال های قبل نیز این اتفاق در نظام بانکی می افتد و این مدل باعث می شود انضباط دقیق تری نیز ایجاد شود, .,

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین اقدامات بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی و مهمترین اولویت دولت دوازدهم ، گفت: یکی از اساسی ترین نکات در بحث اقتصاد مقاومتی که باید به آن توجه کرد پیش بینی اقدامات و عملیاتی است که می تواند منجر به ایجاد شوک در اقتصاد کشور شود و وظیفه بانک مرکزی پایش و آرامش اقتصاد کشور و پیش ینی پذیر شدن آن است که در این زمینه اقدامات مناسبی نیز داشته ایم.

, رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین اقدامات بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی و مهمترین اولویت دولت دوازدهم ، گفت: یکی از اساسی ترین نکات در بحث اقتصاد مقاومتی که باید به آن توجه کرد پیش بینی اقدامات و عملیاتی است که می تواند منجر به ایجاد شوک در اقتصاد کشور شود و وظیفه بانک مرکزی پایش و آرامش اقتصاد کشور و پیش ینی پذیر شدن آن است که در این زمینه اقدامات مناسبی نیز داشته ایم, .,

وی اظهارداشت: یکی از نمونه های بازار غیرمتشکل پولی و موسسات غیرمجازی است که مشاهده می کنید که چند مورد بیشتر نمانده و فکر می کنم سال 96 سالی است که مساله موسسات غیرمجاز حل می شود و اقتصاد کشور برمبنای بازار مالی تحت کنترل و نظاررت بانک مکزی فعالیت کند که می تواند آثار مثبت بیشتری داشته باشد و در حقیقت بحث اصلی تخصیص منابع محدود است که فعالیت های مثبت اقتصای در بازار غیرمتشکل و خارج از نظارت عملیاتی انجام می شود که مخرب اقتصاد است و نمی تواند استمرار پیدا کند و بنابراین دستاوردهایی که در اقتصاد حاصل می‌شد با تلاطم‌ها و نوسانات مختلف مواجه می کند.

, وی اظهارداشت: یکی از نمونه های بازار غیرمتشکل پولی و موسسات غیرمجازی است که مشاهده می کنید که چند مورد بیشتر نمانده و فکر می کنم سال 96 سالی است که مساله موسسات غیرمجاز حل می شود و اقتصاد کشور برمبنای بازار مالی تحت کنترل و نظاررت بانک مکزی فعالیت کند که می تواند آثار مثبت بیشتری داشته باشد و در حقیقت بحث اصلی تخصیص منابع محدود است که فعالیت های مثبت اقتصای در بازار غیرمتشکل و خارج از نظارت عملیاتی انجام می شود که مخرب اقتصاد است و نمی تواند استمرار پیدا کند و بنابراین دستاوردهایی که در اقتصاد حاصل می‌شد با تلاطم‌ها و نوسانات مختلف مواجه می کند, .,

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره رقم دیرکرد نیز گفت: رقمی که در بودجه پیش بینی شده بود به تدریج تخصیص می یابد و تا جایی که من اطلاع دارم تا 40 میلیون تومان کاهش یافته و رقم هایی که در ابتدا اعلام شد 10 میلیون تومان بود که هم اکنون 40 میلیون تومان رسیده است.

, رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره رقم دیرکرد نیز گفت: رقمی که در بودجه پیش بینی شده بود به تدریج تخصیص می یابد و تا جایی که من اطلاع دارم تا 40 میلیون تومان کاهش یافته و رقم هایی که در ابتدا اعلام شد 10 میلیون تومان بود که هم اکنون 40 میلیون تومان رسیده است, .,

وی در خصوص دیگر اقدامات بانک مرکزی گفت: اقدام دیگری که بانک مرکزی انجام داد این بود که به دلیل طولانی شدن صف قرض الحسنه های ازدواج بانک مرکزی بانک ها را دعوت و از آنها خواست که تا مردادماه و حداکثر شهریور ماه صف قرض الحسنه های ازدواج تمام شود و یا در سطح قابل قبولی قرار گیرد چرا که این صف ها طولانی شده بود.

, وی در خصوص دیگر اقدامات بانک مرکزی گفت: اقدام دیگری که بانک مرکزی انجام داد این بود که به دلیل طولانی شدن صف قرض الحسنه های ازدواج بانک مرکزی بانک ها را دعوت و از آنها خواست که تا مردادماه و حداکثر شهریور ماه صف قرض الحسنه های ازدواج تمام شود و یا در سطح قابل قبولی قرار گیرد چرا که این صف ها طولانی شده بود, .,

خبرنگاری درباره تامین منابع 30 هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی پرسید که رئیس بانک مرکزی گفت: منابع تخصیص داده شده که به تدریج براساس مکانیزم و تجربه مثبت سال گذشته توسط بانک ها در کارگروه های استانی پروژه ها بررسی می شود و می تواند مورد عمل قرار گیرد

, خبرنگاری درباره تامین منابع 30 هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی پرسید که رئیس بانک مرکزی گفت: منابع تخصیص داده شده که به تدریج براساس مکانیزم و تجربه مثبت سال گذشته توسط بانک ها در کارگروه های استانی پروژه ها بررسی می شود و می تواند مورد عمل قرار گیرد, ,

وی بیان کرد: یکی از وظایف بانک ها تخصیص منابع به فعالیتی است که ارزش افزوده ایجاد کند بنابراین در بانک ها و کارگروه استانی تلاش می شود که ببینند این تقاضا منطبق با اصول است یا نه و این نباید سخت گیری تلقی شود. منابع باید در جایی استفاده شود که اطمینان داشته باشیم که قابل بازگشت است و ایجاد تولید و اشتغال می کند

, وی بیان کرد: یکی از وظایف بانک ها تخصیص منابع به فعالیتی است که ارزش افزوده ایجاد کند بنابراین در بانک ها و کارگروه استانی تلاش می شود که ببینند این تقاضا منطبق با اصول است یا نه و این نباید سخت گیری تلقی شود. منابع باید در جایی استفاده شود که اطمینان داشته باشیم که قابل بازگشت است و ایجاد تولید و اشتغال می کند, ,

سیف گفت: از آنجایی که منابع توسط بانک ها تامین می شود این اختیار به بانک ها داده شده که قابل بازگشت بودن منابع را بررسی کنند و اگر در بررسی های خود علیرغم مصوبه کارگروه ایراد و تردیدی در بازگشت سرمایه مشاهده کنند می توانند پروژه ها را به کارگروه برگردانند و پیش بینی شده اگر اختلاف نظری بین کارگروه و بانک وجود داشته باشد بانک مرکزی می تواند ورود پیدا کند و مشکل را برطرف کند

, سیف گفت: از آنجایی که منابع توسط بانک ها تامین می شود این اختیار به بانک ها داده شده که قابل بازگشت بودن منابع را بررسی کنند و اگر در بررسی های خود علیرغم مصوبه کارگروه ایراد و تردیدی در بازگشت سرمایه مشاهده کنند می توانند پروژه ها را به کارگروه برگردانند و پیش بینی شده اگر اختلاف نظری بین کارگروه و بانک وجود داشته باشد بانک مرکزی می تواند ورود پیدا کند و مشکل را برطرف کند, ,

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری درباره گزارش موسسات مالی غیرمجاز به مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در دو سه روز گذشته جلسات مفصلی با هیات رئیسه و نائب رئیس مجلس داشتیم و بحث های مختلفی انجام شده و براساس آن مکانیزم عمل می کنیم و آنچه مسلم است بانک مرکزی موظف و مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات عمل کند و با ارتباطی که با مرجع قضایی و بانک مرکزی وجود دارد به تدریج عمل می شود و بانک مرکزی اطلاعیه هایی می دهد و بر آن اصول نیز شرایط پیش می رود.

, وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری درباره گزارش موسسات مالی غیرمجاز به مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در دو سه روز گذشته جلسات مفصلی با هیات رئیسه و نائب رئیس مجلس داشتیم و بحث های مختلفی انجام شده و براساس آن مکانیزم عمل می کنیم و آنچه مسلم است بانک مرکزی موظف و مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات عمل کند و با ارتباطی که با مرجع قضایی و بانک مرکزی وجود دارد به تدریج عمل می شود و بانک مرکزی اطلاعیه هایی می دهد و بر آن اصول نیز شرایط پیش می رود, .,

خبرنگاری درباره پرداخت های علی الحساب سپرده سپرده گذاران و پرداخت کامل سپرده ها پرسید که رئیس کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه عده‌ای در مساله موسسات غیرمجاز و پرداخت ها التهاب آفرینی کاذب دارند در حالی که مقررات و ضوابط می گوید در زمانی که چنین مشکلاتی پیش می آید باید این موارد تحت نظر مرجع قضایی حل شود و بانک مرکزی نیز در این مورد به مرجع قضایی کمک می کند و وظیفه بانک مرکزی نیز دفاع و صیانت از سپرده سپرده گذاران است و با این مکانیزم نیز ورود کرده است

, خبرنگاری درباره پرداخت های علی الحساب سپرده سپرده گذاران و پرداخت کامل سپرده ها پرسید که رئیس کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه عده‌ای در مساله موسسات غیرمجاز و پرداخت ها التهاب آفرینی کاذب دارند در حالی که مقررات و ضوابط می گوید در زمانی که چنین مشکلاتی پیش می آید باید این موارد تحت نظر مرجع قضایی حل شود و بانک مرکزی نیز در این مورد به مرجع قضایی کمک می کند و وظیفه بانک مرکزی نیز دفاع و صیانت از سپرده سپرده گذاران است و با این مکانیزم نیز ورود کرده است, ,

وی افزود: اما متاسفانه التهاب های کاذب و دخالت ها شرایط روانی ویژه ای را ایجاد می کنند اما این مساله هیچ تاثیری بر روند کار بانک مرکزی ایجاد نمی کند و بانک مرکزی به صورت جدی کار را دنبال می کند و با توجه به تخمین ها 90 درصد مانده حساب در تاریخ انحلال موسسه فرشتگان که در تاریخ 1 شهریور 1394 بوده است به کسر مبالغی که بعد از آن دریافت کرند پرداخت می شود.

, وی افزود: اما متاسفانه التهاب های کاذب و دخالت ها شرایط روانی ویژه ای را ایجاد می کنند اما این مساله هیچ تاثیری بر روند کار بانک مرکزی ایجاد نمی کند و بانک مرکزی به صورت جدی کار را دنبال می کند و با توجه به تخمین ها , 90 , 1394 , .,

سیف بیان کرد: متعاقبا دارایی های جدید که کم هم نبوده شناسایی شده و به بنیه مالی اضافه می شود و در نهایت متناسب با دارایی های شناسایی شده اولویت اول کسر علی الحساب ها است و مرحله بعد به سود متعارف شورای پول و اعتبار اضافه می شود و مرحله سوم اگر دارایی هم بود بانک مرکزی هیچ حساسیتی نسبت به نرخ های بالاتر ندارد چرا که موسسه ای بوده و تعهداتی به سپرده گذاران داده و ما علاقه مند هستیم که تا ریال آخر تعهدات خود را بپردازد و مشکلی وجود ندارد و هم اکنون نیز موسس این تعاونی در زندان است و تحقیقات ادامه دارد

, سیف بیان کرد: متعاقبا دارایی های جدید که کم هم نبوده شناسایی شده و به بنیه مالی اضافه می شود و در نهایت متناسب با دارایی های شناسایی شده اولویت اول کسر علی الحساب ها است و مرحله بعد به سود متعارف شورای پول و اعتبار اضافه می شود و مرحله سوم اگر دارایی هم بود بانک مرکزی هیچ حساسیتی نسبت به نرخ های بالاتر ندارد چرا که موسسه ای بوده و تعهداتی به سپرده گذاران داده و ما علاقه مند هستیم که تا ریال آخر تعهدات خود را بپردازد و مشکلی وجود ندارد و هم اکنون نیز موسس این تعاونی در زندان است و تحقیقات ادامه دارد, ,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه