اخبار داغ

اردوی جهادی بسیج دانشجویی شهرستان دامغان + تصاویر

اردوی جهادی بسیج دانشجویی شهرستان دامغان + تصاویر
شیرپوری مسئول طرح جهادی و خدمت‌رسانی بسیج دانشجویی شهرستان دامغان از اردوی جهادی دانشگاه های شهرستان گزارش داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتر یک اردوی جهادی نزد دانشجویان از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است، چراکه نیروی جوان و طالب علم از جرگه نفس خارج شده و جوانی خود را با هدف عشقی الهی در کمک به نیازمندان عرضه می‌کند

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اردوی‌های جهادی در قالب‌های مختلفی تشکیل می‌شود از جمله اردوی جهادیدانشجویی، اردوی جهادی اقشار، اردوی جهادی پزشکان، اردوی جهادی طلاب و … 

,

 

,

, ,

 

,

"مصطفی شیرپوری" مسئول بسیج دانشجویی شهرستان دامغان و مسئول طرح جهادی و خدمت‌رسانی بسیج دانشجویی شهرستان در این مقوله از اردوی جهادی دانشجویان گزارش می‌دهد.

,

جای خالی طرح‌های جهادی و خدمت‌رسانی به مردم در دانشگاه و تحصیلات تکمیلی دیده می‌شد، لذا بسیج  دانشجویی تصمیم گرفت طرح جهادی و خدمت‌رسانی در این شهرستان را با رویکردی متفاوت اجرا کند؛ بنابراین از 15 خردادماه سال 96 کارگروهی تشکیل شد تا با گام‌های استوار این طرح را درشهرستان عملی سازد.

,

با حضور15  گروه از دانشجویان این دانشگاه در رشته‌های مختلف(ارشد و دکتریپایه عـلمی ، آمـــوزشی، تــــربیتی شکل گرفت

,

این گروه جهادی دانشجویی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی، آموزشی، سلامت و بهداشت، عقیدتی، سیاسی و تربیت بدنی فعالیت کرده و 11 روستا با جمعیتی بیش از 1800 نفر با حضور   15 گروه از دانشجویان  دانشگاه های شهرستان دامغان در رشته‌های مختلف کارشناسی،ارشد و دکتری با پایه عـلمی ، آمـــوزشی، تــــربیتی شکل گرفت را تحت پوشش قرار دادند..
 
رئوس برخی کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌ها
 
اصول و مهارت‌های زندگی - مشاوره عمومی و فردی (از جمله ادامه تحصیل، مشکلات دوره نوجوانی، ازدواج، روابط در خانواده و...) - کارگاه‌های آموزشی حقوق زنان و وظایف مردان - فعالیت‌های فوق برنامه (تئاتر، نقاشی، کاغذدیواری، شعر و...) - پخش فیلم برای اهالی روستا (فیلم‌های جشنواره عمار، دفاع مقدس و...) همراه با برگزاری مسابقه - جلسات مشاوره دینی، فرهنگی و تربیتی(راهکارهای تربیت دینی فرزندان - مهارت مدیریت خانواده - اخلاق در خانواده - مهارت ایجاد هم‌دلی و هم‌دردی در خانواده و ارتباط صحیح افراد خانواده با یک‌دیگر - ضرورت ازدواج از نظر اسلام - برگزاری کارگاه آموزشی سبک زندگی سالم مبتنی بر ارتقاء بهداشت و سلامت خانوادگی و فردی - بیماری‌های مشترک دام و انسان از جمله تب مالت - بهداشت فردی - بهداشت دهان و دندان - بهداشت زنان و دختران - احکام جلسات تخصصی احکام ویژه آموزش قرائت صحیح نماز و بیان شکیات نماز - احکام بانوان و پاسخ‌گویی به مسائل شرعی آنان - بحث حجاب و عفاف- تشکیل مهدهای قرآن( آموزش‌ها و بازی‌های هدفمند و در جهت آشنایی کودکان روستایی با فرهنگ دفاع مقدس، شناخت شهید و جانباز، شناخت امام زمان(عج) و آموزش و صحبت در مورد نماز و وضو، احترام به پدر و مادر و رعایت بهداشت...همچنین شعر، سرود احکام، سرود ولایت و....- کارگاه دشمن‌شناسی و یهود (ویژه قشر تحصیل‌کرده مناطق)- برنامه‌ریزی آموزشی و مشاوره درسی- آموزش‌های مختلف در عرصه کشاورزی و باغ‌داری و... و همچنین برنامه‌های داخل گروهی جهت دانشجویان جهادگر.
 
کلیات شیوه و محورهای طرح جهادی

,
,
,
,
,
,
,

فعالیت‌های طرح جهادی از 10 خرداد و توسط بسیج دانشجویی شروع شد و بعد از قطعی شدن منطقه های کار در روستاهای شهرستان ،از 16 خرداد یک سفر شناسایی به روستاه ها و منطقه هدف توسط مسئولان گروه جهادی بسیج دانشجویی صورت گرفت. در این سفر شناسایی نیازمندی‌های مختلف منطقه در ابعاد گوناگون با سازمان‌های و ادارات شهری و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و در طول یک ماه تا شروع طرح نیز این نیازمندی‌ها، مشکلات و معضلات به مرور تکمیل شد.

,

در واقع سعی شد ابتدا نیازهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی منطقه استخراج شود و گروه جهادی بر مبنای آن به برنامه‌ریزی جزئی و دقیق بپردازد. لازم به ذکر است محوری‌ترین ادارات در شناسایی منطقه و روستاها، آموزش و پرورش و همچنین کمیته امداد بود. قبل از اجرای طرح و همچنین در روز نخست طرح، یک‌سری کلاس‌ها و کارگاهی توجیهی و تخصصی برای جهادگران قرار داده شد و سپس جهادگران در همان روز برنامه‌های خود را با بازدید از خانواده شهدای منطقه و تجدید با شهدای روستا ادامه دادند.

,

جهت اجرای طرح جهادی، کل دانشجویان جهادگر به15گروه تقیسم‌بندی شدند که ده گروه در عرصه‌های علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی فعالیت داشتند و یک گروه سلامت و بهداشت وچهار گروه در عرصه کشاورزی مشغول بودند. هر کدام از این گروه‌ها هر روز یک روستا را پوشش می‌دانند و اگر فعالیت آن‌ها در روستا تمام می‌شد روز بعد به روستای جدید می‌رفتند و به فعالیت می‌پرداختند.

,

محل فعالیت جهادگران در روستاها، در حسینیه یا مساجد و در صورت وجود، مدرسه و یا خانه بهداشت بود. 
اولویت گروه جهادی، دانش آموزان و جوانان منطقه بود و سعی شد تا حد امکان مطالب و آموزش‌ها در قالب کارگاه‌های آموزشی و با استفاده از روش‌های نوین آموزشی به گروه مخاطب ارائه شود.

,
,

دانش آموزان، جوانان و مردم منطقه با توجه به تفکیک جنسیتی و سنی در محل‌های آموزشی مشخصی حضور پیدا می‌کردند و گروه جهادی در طول مدت طرح و با برنامه‌ریزی کارآمد و فراگیر به سلسله اقدامات و فعالیت‌های خود در قالب کارگاه‌های آموزشی و با استفاده از ابزارهای آموزشی در زمینه احیاء، ارتقاء و هم‌افزایی سطـح سلامـت در سـه بُــعد جسمـی، روحـی و اجتماعـی پرداخت.

,

گروه های جهادی علاوه بر فعالیت‌های فوق که به صورت روزمره در روستاهای کوچک و بزرگ، دور و نزدیک اجرا کرد؛ یک‌سری فعالیت و برنامه به‌صورت متمرکز نیز انجام داد که از جمله آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- یادواره شبی با شهدای روستا (که با حضور مسئولان محلی و شهری و خانواده‌های شهدا و با برنامه‌های مختلف در یکی از روستاهایی که محل زندگی یکی از شهیدان بود و اکنون پیکر پاک این شهید در آن روستای کوچک و دورافتاده به خاک سپرده شده است، یکی از برنامه‌های جانبی این یادواره، برگزاری نمایشگاه‌ها بود).
2- برگزاری جشن بزرگ ولادت حضرت معصومه (سلام ا... علیها) و جشن روز دختر
3- برگزاری جشنواره غذاهای محلی و سنتی که با استقبال کم‌نظیر بانوان روستا تحت پوشش فعالیت روبرو شد

,
,
,
,

, ,


4- برگزاری مسابقه فوتبال در بین جوانان روستاهای مختلف که البته به‌طور متمرکز در یکی از روستاها برگزار شد. (از جمله جوایز آن اهدای کاپ قهرمانی و مدال به تیم‌های برتر بود.)
 

,
,
,

, ,


5- برگزاری مسابقه فرهنگی در بین خانواده‌های روستاهای منطقه از جمله فعالیت‌های علمی و آموزشی بود و به 10 نفر از شرکت‌کنندگان جوایز و هدایا تعلق گرفت.

,
,

, ,


6- کتاب‌خانه و تجهیز آن در مرکز دهستان

,
,

7- تهیه، طراحی و چاپ پوسترها و بنرها در سایزهای مختلف جهت تجهیز ادارات مرکز دهستان و مدارس منطقه؛ این پوسترها و بنرها که متناسب با رفع نیازها و مشکلات منطقه تهیه شده بود در اختیار آن‌ها جهت نصب قرار گرفت.

,

 

,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه