اخبار داغ

رجبی دوانی مطرح کرد؛

دلیل نپذیرفتن پیشنهاد خلافت از سوی امام صادق (ع)

دلیل نپذیرفتن پیشنهاد خلافت از سوی امام صادق (ع)
محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: امام اگرچه که می‌ دانند دولت غاصب و خون خوار اموی درشرف سقوط است اما در جامعه ای که در اثر طغیان به دست ابومسلم خراسانی با کشتار و خونریزی های فراوان از حاکمیتی به دیگری تن می دهد، نمی توان در رأس چنین حکومتی قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسین رجبی دوانی درگفتگو با پایگاه خبری ناب نیوز ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) در خصوص سیره زندگی این امام بزرگوار گفت: امام صادق (ع) اگرچه مشهور به انجام کارهای فرهنگی، علمی و تربیت گسترده شاگردان هستند اما از سوی دیگر به سبب وظیفه الهی خود که باید رهبری امت اسلام را برعهده می داشتند،  درفرصت های گوناگون برای رشد جامعه وسوق دادن آنها به سوی سعادت دنیا وآخرت تلاش می ‌کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ناب نیوز ,

عدم معرفت مردم نسبت به جایگاه امامت و ولایت منجر به تنها ماندن رهبر الهی می شود

, عدم معرفت مردم نسبت به جایگاه امامت و ولایت منجر به تنها ماندن رهبر الهی می شود,

این پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: این وجود مقدس برای هدایت مردم ونجات آنها باکارفرهنگی حرکت خود را آغاز کرد چرا که تجربه تاریخی نشان داده وقتی مردم به جایگاه امامت و ولایت معرفت پیدا نکرده باشند، اگر رهبر الهی درصحنه حضورداشته باشد، تنها می‌ماند.

,

وی بیان کرد: وقتی جامعه لیاقت همراهی با رهبران الهی را ندارد، هم رهبر آسیب می‌بینند وهم جامعه به شقاوت خواهد افتاد که نمونه اعلای  این مسئله در دوران خلافت امیرالمومنین (ع) ودوره کوتاه امامت امام حسن مجتبی (ع) وهمچنین قیام حضرت سیدالشهدا (ع) کاملاً خود را نشان داد.

,

رجبی دوانی ابراز کرد: وقتی بنی امیه روبه سقوط می رفت و دولت عباسی درشرف به دست گرفتن قدرت بود، سرکرده دعوتگران بنی عباس از امام صادق دعوت می‌کند که به کوفه آمده و با آن حضرت تبعیت کنند و حاکمیت حکومت را در اختیار امام (ع) قرار گیرد.

,

دلیل نپذیرفتن پیشنهاد خلافت از سوی امام صادق (ع)

, دلیل نپذیرفتن پیشنهاد خلافت از سوی امام صادق (ع),

وی افزود: به نظر می‌رسد که ظاهرا فرصت مناسبی بود که امام با سقوط بنی امیه در رأس قدرت ورهبری مسلمین قرارگیرد اما می‌بینیم که امام صادق (ع) درخواست را رد می‌کنند و پاسخ تندی به فرستاده سرکرده دعوتگران بنی‌عباس یعنی ابوسلمه خلال می‌دهد.

,

رجبی دوانی تاکید کرد: دلیل این امر مهم این است که امام اگرچه که می‌ دانند دولت غاصب و  خون خوار اموی درشرف سقوط است اما در جامعه ای که در اثر یک طغیان به دست ابومسلم خراسانی با کشتار و خونریزی های فراوان از حاکمیتی به دیگری تن می دهد،  نمی توان در رأس چنین حکومتی قرار گرفت.

,

این پژوهشگر تاریخ اسلام تشریح کرد: چرا که اگر امام صادق (ع) می خواست این پیشنهاد را بپذیرد، چون مردم در اثر جنایات و سختگیری های ابومسلم حاکمیت جدید را می پذیرند،  امام صادق هم باید همین روش حکومت را حفظ کنند که چنین شیوه ای از سیره پاک اهل بیت (ع) دور است لذا حکومت پا نخواهد گرفت و همانطور که اجداد بزرگوارش رها شدند و تنها ماندند امام تنها مانده و به شهادت می رسند و اشقیا بر عالم اسلام مسلط می شوند.

,

اهداف امام صادق (ع) از فعالیت های گسترده علمی و فرهنگی

, اهداف امام صادق (ع) از فعالیت های گسترده علمی و فرهنگی,

وی اظهار داشت: از این رو می بینیم که امام در پوشش فعالیت های گسترده فرهنگی و علمی دو هدف را دنبال می کنند؛ یکی تربیت شاگردان و مردمی که از نظر علم و معرفت در حد مطلوبی باشند یعنی کار علمی و بالا بودن سطح جامعه در بعد علوم و معارف گوناگون و دیگری اینکه از همین طریق مردم چنان شناختی به جایگاه امامت و ولایت پیدا کنند که لازم نباشد امام به سراغ آنها برود.

,

رجبی دوانی عنوان کرد: دراین صورت مردم باید خود برای سعادت دنیا و آخرت به سراغ امام بروند و تقاضا کنند رهبری آنها را به دست گیرد و حاضر باشند با اطاعت خود و تلاش برای اهداف امام سعادت خود و جامعه اسلامی را رقم بزنند.

,

دیدگاه های نظری امام صادق (ع) در کنار سیره پاک امیرالمومنین می تواند چراغ راه مسئولین باشد

, دیدگاه های نظری امام صادق (ع) در کنار سیره پاک امیرالمومنین می تواند چراغ راه مسئولین باشد,

این محقق تاریخ یادآور شد: از آنجا که امام (ع) در رأس قدرت قرار نگرفته بودند، نمی توانیم حاکمیت ایشان را ببینیم و الگویی برای مسئولان زمان حال تعریف کنیم؛ لذا به این اعتبار نمی توان از سیره امام برای کسانی که الان حکومت دارند مواردی مشخص کنیم.

,

وی تصریح کرد: اگرچه ایشان دردریای بی کران معارفی که بیان فرمودند، در مقام نظر، برای اداره امور مسلمین و حاکمیت برآنها تعالیمی دارند که اگر مسئولان ما واقعا در پی عمل به سیره اهل بیت باشند، می توانند دیدگاه های نظری امام صادق (ع) را در کنار سیره پاک امیرالمومنین که هم در مقام نظر و هم عمل ارائه شده، باعنوان چراغ راه خود برگزینند.

,

در انتخابات گذشته برخلاف سیره تابناک اهل بیت (ع) عمل شد

, در انتخابات گذشته برخلاف سیره تابناک اهل بیت (ع) عمل شد,

رجبی دوانی اذعان داشت: اما با توجه به انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم، جای شرمساری است برای کسانی که در این انتخابات برای رسیدن به قدرت به هر وسیله ای دست زدند؛ همچون دروغ گفتن، شانتاژ کردن و تخریب و ترور شخصیت طرف مقابل حتی به قیمت زیرسوال بردن و اتهام زدن به تاریخ پر افتخار تاریخ اسلامی جهت جمع کردن آرا و به چنگ آوردن مجدد قدرت.

,

این محقق تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: به امام صادق (ع) قدرت پیشنهاد می شود اما چون امام فضا را مناسب نمی بینند حاضر نیستند به هرقیمتی حکومت کنند چون به اصول و ارزش هایی معتقدند که باید فراهم شود و جامعه به درجه ای از رشد برسد تا جایگاه امام را دریابد و به او رو بیاورند؛ متاسفانه در کشورما بر خلاف اصول اخلاقی و سیره تابناک اهل بیت رفتار شد که اگرچه ابراز شرمساری نکردند، اما جای شرمندگی تاابد برای آنها باقی خواهد ماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه