اخبار داغ

استاد حسن رحیم پورازغدی:

جهان مدرنیته امروز شبیه جاهلیت عرب دوران پیامبر(ص) است

جهان مدرنیته امروز شبیه جاهلیت عرب دوران پیامبر(ص) است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وضعیت فرهنگی امروز زن مدرنیته در غرب، در عرب قبل از اسلام نیز وجود داشت فقط ابزار آن متفاوت بود امروز ماهواره، سینما و غیره وجود دارد که آن زمان نبود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از صبح توس؛ حسن رحیم‌پور ازغدی شب گذشته در سلسله نشست‌های فرهنگی اجتماعی« برهان »  که با موضوع ابعاد نقش‌آفرینی بانوان در عرصه جهاد فرهنگی در محل مجتمع اقامتی فرهنگی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد،عنوان کرد: وقتی از فعالیت فرهنگی و اجتماعی زنان و حضور در  مسیر جهاد فرهنگی و عرصه تبلیغ، تفکر و تدریس سخن به میان می‌آید بخش اعظمی از این فعالیتها بین زن و مرد تفاوتی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه تفاوت بین زن مرد برمیگرد بین تفاوت جسمانی زن و مرد اظهار کرد:هرچه مسائل روحانی‌تر و انسانی تر می شود از جنسیت فاصله می گیرد و تقسیم شدن به زنانه و مردانه ضعیف تر می‌شود؛ اصل سعادت یا شقاوت، رشد و تکامل یا سقوط و انحطاط زنانه و مردانه نیست به بلکه اینها مفاهیم انسانی است. 

,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بخشی که به فعالیتهای اجتماعی مربوط به اختلاط  و ارتباط زنان و مردان و فعالیتهای اجتماعی بیرون از خانه می شود، در کنار 95 درصد از شباهتها چند درصد تفاوتها و حساسیتهای برای حفظ جامعه و بنیان خانواده به وجود می آید.

,

 رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه اسلام حضور زن را در جامعه ممنوع نمی کند بلکه با مدیریت می کند ادامه داد: برای حفظ حریم زنان و خانواده و اینکه زن از تیر رس مردان خاص در امان باشد محدودیت‌هایی برای فعالیت اجتماعی زنان عنوان می شود.

,

وی افزود: مسئله مشارکت زن در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره که لازمه اش ترک خانه و حضور در عرصه عمومی و فاصله گرفتن از همسر و فرزند کاملا در قرآن پذیرفته شده است.

,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیه امر به معروف و نهی از منکر خداوند می فرمایید: زنان و مردان مومن نسبت به هم ولایت دارند یعنی  زنان  ولایت سیاسی و اجتماعی که این به معنای مشارکت سیاسی و اجتماعی در بیرون خانه با حفظ و  رعایت حرمت‌ها و تاکید اکید بر حفظ خانواده، همسر و فرزندان دارند.

,

رحیم‌پور ازغدی ابراز کرد: تفاوت نقش و مسئولیتی که بین زنان و مردان وجود دارد طبعتا  از یک جهاتی حضور اجتماعی زن در یک حساسیت ویژه‌ای می‌طلبد

,

وی در ادامه تفسیر آیه امر به معرو ف و نهی از منکر عنوان کرد: در این بحث زن و مرد و جود ندارد و همه در رابطه با حوزه عمومی وظایفی دارید و باید در چارچوب اخلاقیات در اجتماع حضور داشته باشند و به وظایف خود عمل نمایند.

,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر یعنی نظارت بر عرصه عمومی و یک فعالیت بیرون از خانه است گفت:زنان باید در عرصه های مختلف حضور داشته باشند و  و به مسائل اشتباه اعتراض کنند و جنبش اجتماعی، رسانه ای را بی اندازند و  کاملا در صحنه حضور داشته باشندو جامعه زنان انقلابی، مومن و متعهد اثر گذار باشند.

,

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به قبل از انقلاب و حرکت زنان مشهد در سال 56 ابراز کرد: اولین تظاهرات سیاسی انقلاب ایران را زنان مشهد انجام دادن و در زمان انقلاب این حضور زنان بود که ما در جنگ پیروز شدیم همان طور که امام ره باره عنوان کرد اگر زنان نبود نه ما در انقلاب می توانستم پیروز باشیم و نه در جنگ نمی توانستیم 8 سال مقاومت کنیم.

,

وی با بیان اینکه اویل انقلاب خیلی ها دنبال حذف زنان از عرصه اجتماع و سیاست بودند اظهار کرد: با آیات و روایت  که در مورد حضور زنان در جامعه بود گزینشی برخورد شد و نگاه جامعه ای به آیات نشد بنا براین  بعضی  جایگاه و مخاطب آیات و روایات را درست تشخیص ندادند و گفتند قرآن به زنان پیغمبر گفته است که در خانه‌های خود بنشینید.

,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: رژیم فاسد سلطنتی دنبال زنانگی زنان بود تا سو استفاده خود را داشته باشد بنابراین برهنگی شرط حضور زنان در جامعه بود نه به عنوان یک انسان فعال اجتماعی در جامعه به عنوان یک منث می خواست زن در جامعه حضور داشته باشد.

,

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: برورد گزینشی با آیات باعث شده  سوءاستفاده فمنیستی به اسم دمکراسی زن و نگاه ابرازی زن یا به اسم دیانت زن و اسلام، زن را از حقوق و وظایف اجتماعی خود محروم کردند.

,

وی شرط حضور زنان را در جامعه منوط به چند عنوان کرد و ادامه داد: فعالیت اجتماعی زن نباید باعث  از هم بپاشد خانواده و یا  فساد شدن اخلاق جنسی زن و مرد شود؛ مرد وظیفه دارد در جامعه باشد اما زن حقوق اجتماعی و حضور دارد اما وظیفه ندارد اما هیچ کدام از این دو حضور نباید منجرب به دو مورد قبل بشود.

,

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همسر حضرت محمد (س) یک فعال اجتماعی اقتصادی بود و پیامبر یکبار نسبت به این مسئله چه قبل از بعثت و چه پس از آن نکته منفی مطرح نکردند و حتی تجلیل کردند، عنوان کرد: حضرت خدیجه یک تجار بین المللی بودند و همه این فعالیتها  در اوج طاهرت و حیا اخلاق انجام میدادند

,

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه از رفتار پیامبر با همسرش می توان نگاه ایشان به حضور مشروط زنان در جامعه را متوجه شد عنوان کرد: این شروط برای مصلحت زن در نظر گرفته شده چرا که مردانی هستند که به‌لحاظ جنسی بیمارند بنابراین قرآن به زنان پیامبر سفارش می‌کند که با مردان محکم، قاطع و از پشت پرده صحبت کنید و صدایتان نازک نباشد.

,

وی ادامه داد: بشر در مسائل جنسی در هزار ساله ایر ضعیف تر از قبل باشد و به هیچ وجهه بشر عاقل بالغ تر از لحاظ جنسی نشده اند  نشانه این موضوع آمار بالا طلاق و خیانت است و قرآن برای حفظ زن و حریم خانواده  ابتدا به مردان مومن می‌گوید که به زنان خیره نشوید و رفتار جنسی خود را کنترل کنید و پس از آن به زنان این موضوع را متذکر می شود.

,

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جزیان مباله عنوان کرد: پیامبر در بزرگترین جریان انقلابی دینی حضرت فاطمه (س) را در خط مقدم یک حرکت اجتماعی و دینی همراه خود می کند  

,

رحیم پور ازغدی  عنوان کرد: زمانی که پیامبر می خواستند بیعت بگیریدند آیه نازل شد باید با زنان نیز مستقل از پدران و همسرانشان بعیت گرفته شود و این نشان از استقلالی است که اسلام برای جضور زنان در جامعه دارد.

,

وی با اشاره به دو زن نمونه در اسلام عنوان کرد:  فاطمه از دختران امام حسین (ع) یک نمونه از زنان قهرمان جهاد فرهنگی در سخت‌ترین شرایط است و سخنرانی‌هایی کوبنده‌ای دربرابر ابن‌زیاد و یزید پس از واقعه کربلا و در اسارت داشته است.‌

,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وضعیت امروز جهان مدرینته با زمان جهالیت عرب تفاوت چندانی ندارد اظهار کرد: اکنون در  شهرهای بزرگ دنیا از 35 تا 75 درصد فرزندان نمی‌دانند پدرشان چه‌کسی است که این مسائل در زمان جهالیت عرب ها رواج داشت. 

,

 رحیم پور ازغدی  بیان کرد: وضعیت فرهنگی امروز زن مدرنیته در غرب، در عرب قبل از اسلام نیز وجود داشت فقط ابزار آن متفاوت بود امروز ماهواره، سینما و غیره وجود دارد که آن زمان نبود.

,

وی گفت: حلال‌زادگی و حرام‌زادگی در روایات ما امری واقعی است به طوری که در همه جای دنیا که بدترین ناسزاها درباره مادر و حلال‌زادگی است و این یعنی مسئله مادر و تولد فرزند از چه نوع زنی و در چه خانواده‌ای جایگاه ویژه بین جوامع بشری دارد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه