اخبار داغ

یک متخصص طب سنتی:

سالمندان خود را از مصرف لبنیات محروم نکنند

سالمندان خود را از مصرف لبنیات محروم نکنند
یک متخصص طب سنتی با اشاره به اهمیت تغذیه سالمندان گفت: افرادسالمند خود را از مصرف لبنیات به دلیل طبع سرد آن ها محروم نکنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اصفهان شرق؛ محمد رضایی در گفتگویی پیرامون تدابیر غذایی لازم برای افراد در سنین سالمندی گفت: برخی از افراد میان سال با توصیه های غیر پزشکی دیگران از مصرف لبنیات خود را محروم میکنند و دلیل آن ها نیز سرد بودن طبع لبنیات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اصفهان شرق,

متخصص طب سنتی مصرف این دسته از گروه غذایی را همچون دیگر غذاها ضروری دانست و اظهار کرد: در سنین سالمندی امکان مصرف لبنیات وجود دارد اما لازم است برای حفظ سلامتی بدن افراد لبنیات با مصلحات آن مصرف شود تا از غلبه سردی موجود در لبنیات بر بدن پیشگیری شود.

,

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در طب سنتی به ۴۰ تا ۶۰ سالگی دوران میانسالی گفته می‌‌شود و مزاج آن رو به سردی و خشکی است و بالای ۶۰ سالگی را پیری می‌‌نامند که سردی و تری بر بدن غلبه دارد.

,

رضایی با اشاره به این موضوع گفت: باید توجه داشت از۴۰ سال به بعد باید تدابیر مربوط به سنین بالا آغاز شود و از ۶۰سال به بعد این امر باید خیلی جدی گرفته شود.

,

این متخصص تصریح کرد: افراد بویژه بالای 60 سال باید مراقب سردی و تری مزاج باشند و معمولا در این سن است که سالمندان بوضوح متوجه تغییر مزاجی شان می‌شوند و به ناسازگاری بدنشان با آنچه قبلا می‌خوردند یا می‌آشامیدند پی می‌برند.

,

وی اذعان کرد: در دوران پیری بر میزان رطوبت‌های زائد بدن افزوده می‌شود و گاهی مشاهده می‌‌شود برخی افراد مسن دچار پف‌ آلودگی در ناحیه صورت بخصوص زیر چشم‌ها، شلی و آویزان شدن بافت‌ها، پوست و عضلات، خواب ‌آلودگی و ‌ضعیف شدن حافظه می‌شوند که دلیل بروز همه این علائم می‌تواند وجود رطوبت زائد دربدن این افراد باشد.

,

رضایی در پاسخ به این پرسش که باید و نبایدهای تغذیه‌ای در این رده سنی شامل چه مواردی است اظهار کرد: باید تدابیر تغذیه‌ای که برای افراد سرد مزاج با غلبه خلط بلغم و سودا وجود دارد تاحدودی اجرا شود. به این ترتیب که این افراد باید از زیاده‌‌روی در مصرف ترشی‌‌، آب، لبنیات و میوه‌های سرد بپرهیزند و مصرف خوردنی‌های رو به گرم مانند نان‌ تازه، غلات، گوشت گوسفندی تازه یا عصاره گوشت، گوشت پرندگانی مثل کبک و بلدرچین را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

,

به گفته وی، گوشت‌های نام برده شده در گروه غذاهای خون ساز، سهل‌الهضم و پرانرژی، اما کم‌‌حجمی هستند که اغلب سالمندان به دلیل ضعیف بودن قدرت هاضمه‌شان باید بیشتر از آنها مصرف کنند؛ همچنین در میان تنقلات بادام، پسته و نارگیل یا عصاره آن مفید است و چون در اغلب سالمندان یبوست بروز می‌کند مصرف میوه‌هایی مانند سیب شیرین، سیب گلاب، انگور و بویژه انجیر توصیه می‌شود.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه