اخبار داغ

واکنش امام جمعه موقت باشت به حذف شرط اذن همسر برای خروج زن از کشور

واکنش امام جمعه موقت باشت به حذف شرط اذن همسر برای خروج زن از کشور
امام جمعه موقت باشت گفت:شرع مقدس اسلام خارج شدن زن از منزل را با اجازه شوهر و ولی می داند و کسی نمیتواند این موضوع در اسلام را تغییر دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری باشت نیوز فراکسیون زنان مجلس در تلاش است تا طرحی را در مجلس به تصویب برساند که بر اساس آن به دنبال حذف شرط اذن ولی و همسر برای دریافت پاسپورت و خروج زنان از کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, باشت نیوز ,

حجت السلام سید حبیب بلادی امام جمعه موقت باشت در مصاحبه با خبرنگار این پایگاه خبری ضمن اشاره به دستورات الهی در رابطه با خروج زن از منزل گفت: شرع مقدس اسلام خارج شدن زن از منزل را با اجازه شوهر و ولی می داند و کسی نمیتواند این موضوع در اسلام را تغییر دهد.

,

وی افزود:در آیه ۳۴ سوره نساء خداوند می فرماید: مردان سرپرست زنان اند به دلیل آنکه خداوند برخی از ایشان را از برخی دیگر برتری داده و به این دلیل از اموالشان خرج می کنند.این آیه این مفهموم را میرساند به دلیل اینکه زنان قیومیت مردانشان قرار می گیرند باید تابع مردان باشند.

,

بلادی اظهار کرد:یکی از حقوقی که همه  فقها در زندگی مشترک برای مردان قائل هستند حق خروج زن است که زنان باید با اجازه همسرانشان از منزل خارج شوند.

,

وی ضمن اشاره به  حالت های خروج خانم از منزل عنوان کرد:اگر شرط ضمن عقد باشد،یعنی وقتی خانم و آقایی بخواهند عقد کنند و خانم شرط کند که بعنوان مثال: من مشغول به کار هستم و باید اجازه بدهی بعد از عقد من از منزل خارج شوم و به شغلم ادامه بدهم،در این صورت خروج زن مشکلی ندارد.حضرت امام خمینی(ره)  میفرمایند : اگر کسی شرط،ضمن عقد را بپذیرد باید به شرط خود پایبند باشد.

,

امام جمعه موقت باشت گفت: از موارد دیگر که زن حق خروج دارد خروج برای عمل واجب است .به عنوان مثال رفتن به حج برای یک خانم واجب شده و به حد استطاعت رسیده و مرد باید به همسرش اجازه دهد از منزل خارج شده و عمل واجب خود را انجام دهد.

,

وی افزود: از موارد دیگر که زن حق خروج از منزل را دار این است که اگر زن برای یادگیری علوم دینی راهی جز بیرون رفتن از منزل ندارد باید همسر و ولی اجازه خروج بدهد و یا مرد اگر به همسرش نفقه ندهد و او مجبور باشد برای امرار و معاش زندگی اش از منزل خارج شود، اسلام حکم میکند که مرد اجازه خروج به خانم را بدهد.

,

سید حبیب بلادی تصریح کرد: خروج زن برای عمل غیر واجب از دیگر صحبت ها می باشد که فقها در این مسئله اختلاف نظر دارند.برخی میگویند خروج منافات با از بین رفتن حق مرد نباشد یعنی خارج شدن خانم به منزله این نباشد که حق مرد از بین برود.همه فقها می فرمایند اگر حق مرد از بین نرود مشکلی ندارد و خانم میتواند از منزل خارج شود.

,

 وی ادامه داد: اما اگر خروج زن باعث از بین رفتن حق مرد باشد مشهور گفته اند جایز نیست و نباید از منزل خارج شود. غیر منشور مانند آیت االه خوئی و آیت الله مکارم فتوا داده اند که زن  بدون اذن شوهر از منزل خارج نشود.

,

لادی اظهار کرد: این مباحث طبق آیه قران است و روایت از محمد بن مسلم که از امام باقر علیه  السلام می فرمایند: زنی رسید محضر پیامبر و از ایشان پرسید حق مرد بر گردن زن چیست؟! ایشان فرمودند:اولین مورد اطلاعت زن از شوهرش  است.زن نباید بدون اذن شوهرصدقه بدهد ،زن نباید بدون اجازه شوهرش روزه مستحبی بگیرد و از لحاظ جنسی خود را از شوهرش دریغ نکند و بدون اذن شوهرش از منزل خارج نشود.

,

وی گفت:  اگر زنان بدون اجازه همسرشان از منزل خارج شوند فرشتگان آسمان و زمین فرشتگان غضب و فرشتگان رحمت تا زمان بازگشت آن را لعن میکنند.

,

ان شاءالله نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دیدگاه اسلامی و اخلاقی به این موضوع نگاه کرده و نسبت به آن نظر بدهند.مجلس شورای اسلامی  است و پسوند اسلامی دارد که نمایندگان محترم نسبت به این مهم خدای نکرده غفلت نکنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه