اخبار داغ

گزارشی از اطلاع نهادهای مربوط از وقوع سرما در مازندران؛

سرمای سال‌گذشته مهمان ناخوانده نبود/ عدم اطلاع‌رسانی باغداران را به خاک سیاه نشاند

سرمای سال‌گذشته مهمان ناخوانده نبود/ عدم اطلاع‌رسانی باغداران را به خاک سیاه نشاند
مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به سرمای سال گذشته اظهار کرد: یک هفته قبل از ورود سرما به استان از وقوع آن اطلاع داشتیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، سال گذشته توده هوای سرد بی سابقه‌ای وارد مازندران و موجب یخ زدگی باغات استان شد، این سرمای بی سابقه، که دمای آن به منفی 6 درجه می‌رسید، خسارت‌های زیادی را به محصولات کشاورزی به خصوص مرکبات استان وارد کرد به گونه‌ای که هزار میلیارد تومان خسارت وارده شده به باغات استان برآورد شد، دولت نیز پس از آن، متحمل هزینه‌های زیادی برای جبران خسارت تولیدکنندگان شد و در این راستا، بیش از 300 میلیارد تومان تسهیلات به باغداران خسارت دیده پرداخت کرد؛ هرچند قرار بود این مبلغ در قالب مشوق صادراتی به صادر کنندگان مرکبات پرداخت شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , بلاغ,

گذر از همه‌ی این مسائل، سئوالی در ذهن متواتر شد که آیا اداره کل هواشناسی مازندران از وقوع این سرما آگاهی نداشت تا با اطلاع رسانی به باغداران، پیش از موعد، بتواند جلوی بخش زیادی از این خسارت را بگیرد؟ اگر این آگاهی وجود داشت پس چرا باغداران را از وقوع این سرما آگاه نکرد؟.

جالب تر وقتی از باغداران می‌پرسیدیم که کسی از سازمان‌های مربوطه شما را از وقوع این سرما مطلع کرده بود، با پاسخ منفی مواجه می‌شویم!! به خصوص که باغداران نمی‌دانستند در صورت وقوع سرما برای حفظ محصول خود باید چه کاری انجام دهند!

8 روز قبل، از وقوع سرما اطلاع داشتیم
چندی پیش مدیرکل هواشناسی مازندران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در پاسخ به این پرسش گفت: 8 روز قبل از ورود سرما به استان از وقوع آن آگاهی داشتیم و مراتب را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده بودیم.

سید محمدرضا رضوی با بیان اینکه اداره کل هواشناسی استان هر دو روز یکبار با کارشناسان جهاد کشاورزی جلسه برگزار می‌کند، اظهار کرد: هرگونه نوسانات احتمالی آب و هوایی به اطلاع مدیران مربوط در سازمان جهاد کشاورزی برای آگاهی به کشاورزان می‌رسد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به سرمای سال گذشته اظهار کرد: یک هفته قبل از ورود سرما به استان از وقوع آن اطلاع داشتیم، البته پیش بینی نمی‌کردیم که سرما تا به این حد خسارت وارد کند، اما با نزدیک‌تر شدن به روز حادثه پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد.

وی افزود: 5 روز قبل از وقوع حادثه شدت بارش باران اجازه جمع‌آوری محصول را به باغداران نمی‌داد، و حتی اطلاع رسانی آن نیز کمکی به باغداران نمی‌کرد.

این سخنان رضوی موجب شد تا موضوع را با رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در میان بگذاریم.

امکان جمع آوری 3 میلیون تن مرکبات در 3روز وجود نداشت!
دلاور حیدرپور با رد این ادعا که وقوع سرما 8 روز قبل پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: ضریب اطمینان بالا از وقوع چنین سرمایی به سه روز قبل از وقوع حادثه بر می‌گردد.

وی افزود: در این مقطع زمانی، سه میلیون تن مرکبات در استان تولید شده بود که 90 درصد آن هنوز روی درخت قرار داشت و به زمان برداشت نرسیده بود.

حیدرپور افزود: امکانات موجود در استان ظرفیت آن را نداشت که چنین حجم بالایی از مرکبات را منتقل و ذخیره سازی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: چگونه در طی سه روز می‌توانستیم بازار، انبارها، سورتینگ داران و ناوگان حمل و نقل را با خود همراه کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان وقوع حادثه پرتقال هنوز به زمان برداشت خود نرسیده بود، اظهار کرد: حتی در صورت برداشت نیز باغداران متضرر می‌شدند، چون محصول آنان به زمان برداشت نرسیده بود.

وی تاکید کرد: هرچند برخی از مرکبات مانند کیوی و نارنگی تا 40 درصد برداشت شده بود، اما رشد پرتقال کامل نشده و امکانات برداشت آن نیز در استان وجود نداشت.

پرهیز از حدس و گمان و بیان واقعیت‌ها
نکته قابل تامل این است که مدیران هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی می‌بایست با وجود شرایط سخت همچون بارندگی شدید و نبود امکانات لازم، اطلاع رسانی را به باغداران انجام می‌دادند و مسئولیت این موضوع را نیز بر عهده آنها می‌گذاشتند! عدم اطلاع رسانی به موقع و عدم ارائه مشاوره‌های درست و اصولی پس از وقوع حادثه موجب شد تا بر پشته‌های این خسارت افزوده شود. هر چند فعالیت سازمان جهاد کشاورزی مازندران پس از وقوع سرما برای احقاق حق باغداران قابل ستایش است، اما انتظار می‌رفت این دو نهاد همکاری بهتر و بیشتری برای پیشگیری از بروز خسارت و اطلاع رسانی صادقانه با کشاورزان می‌داشتند و از بیان حقیقت به خاطر برخی حدس و گمان‌ها پرهیز می‌کردند، چراکه هر نوع تصمیمی با زندگی تولیدکنندگان و امنیت غذایی استان در ارتباط است.
,
,
,
,
,
, 8 روز قبل، از وقوع سرما اطلاع داشتیم, 8 روز قبل، از وقوع سرما اطلاع داشتیم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امکان جمع آوری 3 میلیون تن مرکبات در 3روز وجود نداشت! , امکان جمع آوری 3 میلیون تن مرکبات در 3روز وجود نداشت! ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پرهیز از حدس و گمان و بیان واقعیت‌ها, پرهیز از حدس و گمان و بیان واقعیت‌ها,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه