اخبار داغ

بحران بی آبی دغدغه امروز کشاورزان کوثری/80 درصد چشمه های زیرزمینی کور شده اند

بحران بی آبی دغدغه امروز کشاورزان کوثری/80 درصد چشمه های زیرزمینی کور شده اند
شهرستان کوثر با جمعیت 22 هزار نفری که 85 درصد آن کشاورز هستند این روزها با معضلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که بی آبی یکی از مهمترین مشکلات این قشر زحمت کش در پَس بازار نامتعادل اقتصاد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از کوثرخبر،شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی در جنوب استان اردبیل با جمعیت 22 هزار نفری این روزها با مشکل بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوثرخبر,

با وجود اینکه 85 درصد مردم این شهرستان به شغل شریف کشاورزی می پردازند ولی در حالت متناقضی کم آبی و بی آبی در این منطقه مزارع و باغات اهالی را تهدید می کند.

,

به طوری که در دو دهه اخیر مهاجرت به علت افزایش مشکلات کشاورزان منطقه، بیکاری، رکود اقتصادی در بازار و اوضاع نامناسب کسب و کار افزایش یافته و بالغ بر 10 هزار نفر از شهرستان کوچ کرده اند.

,

کارشناسان بر این معتقدند که اگر با اولویت بندی، نیاز ها و ظرفیت های موجود در منطقه را مرتفع و شناسایی کنیم، می توانیم ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان، مهاجرت معکوس را در منطقه محقق سازیم.

,

در همین خصوص و در سال 1383 کلنگ زنی، طرح ریزی و اقدامات اولیه سد گیوی جهت مرتفع ساختن مشکلات مربوط به کشاورزان شهرستان کوثر از سوی دولت عملیاتی شد و مقرر گردید که در عرض 4 سال سد گیوی به بهره برداری برسد اما با کم کاری های پی در پی و همچنین وجود تحریم و افزایش قیمت مصالح و ... سد گیوی به کما رفت، بعدها با هزاران گیرودار بی اعتباری فعال شد و هم اکنون پس از پیگیری های لازم تنها ساختمان سد گیوی به اتمام رسیده است، ولی معضل مهم قشر عظیمی از کشاورزان در خصوص بهره مندی از آب کشاورزی هنوز مرتفع نشده است.

,

خط انتقال سد و پایاب آن نیز از جمله مهمترین پروژه سد گیوی هستند که دولت می تواند با اتمام آن تحول عظیمی را در حوزه کشاورزی و در پی آن در عرصه های اقتصادی و صنعتی ایجاد کند.

,

ولی این پروژه با وجود پیگیری های امام جمعه کوثر، نماینده و دیگر مسئولان امر شهرستانی و استانی هنوز آغاز نشده و همچنان در ردیف نخست لیست مشکلات مردمی این منطقه خودنمایی می کند.

,

از سویی به گفته کارشناسان منطقه علیرغم اینکه مزارع آبی کشاورزان منطقه اندک است و بخش بیشتر محصولات بصورت دیمی برداشت می شود، بیش از 80 درصد چشمه های زیر زمینی، آب ها و قنات های قدیمی و ... منطقه کور شده و معادن آبی شهر نیز به شدت کاهش یافته است؛ هم اکنون به استثناء باغات گیوی، اکثر کشاورزان روستاها و همچنین منطقه 2 شهری از آب کشاورزی در مضیقه هستند.

,

به عبارتی اینک نیاز مبرم کشاورزان این منطقه که 85 درصد اهالی 22 هزار نفری کوثر را تشکیل می دهند، آب کشاورزی است و با وجود از بین رفتن چشمه های زیر زمینی و قنات ها و آب رودخانه ها، تنها امید مردم به تکمیل سد و پایاب سد گیوی است.

,

به گفته امام جمعه کوثر، شهرستان کوثر اگر به همین منوال پیش برود در 10 سال آینده خالی از سکنه خواهد شد یا حداقل مهاجرت بیش از پیش افزایش خواهد یافت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری گریبان گیر مظلومان منطقه خواهد شد.

,

مسئولان دقت داشته باشند که چون 85 درصد اهالی این منطقه را کشاورزان تشکیل داده اند، با پیگیری، آغاز و تکمیل سد و پایاب سد گیوی می توانند زمینه اقتصادی، صنعتی، معدنی، دامپروری و گردشگری و ... این منطقه را فراهم ساخته و در دیگر عرصه ها نیز، فعالیت در حوزه اشتغال و تولید را افزایش دهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه