اخبار داغ

گفتگو با هنرمند خوشنویسی کُردستانی :

بهترین لحظات زندگی ام را با خوشنویسی می گذرانم / بسیاری از آثار هنری پشت در مانده اند

بهترین لحظات زندگی ام را با خوشنویسی می گذرانم / بسیاری از آثار هنری پشت در مانده اند
هنرمند خوشنویس کُردستانی خواستار حمایت بیشتر از این قشر شده و معتقداست؛ که اگر هنرمندان پشتوانه داشته باشند می توانند یکی از قطب های تولید و ایجاد اشتغال باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، خوشنویسی و خط نوشتن شاید علاقه بسیاری از ما در دوران نوجوانی بوده باشد. علاقه ای که عده ای دنبالش رفتیم اما در سختی های راه به خط نیمه خوشمان بسنده کردیم و کنارش گذاشتیم تا سرمشق ها و مشق های آن دوران حالا گوشه ای از یادگاری های کاغذی کمد و صندوقچه خاطراتمان شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,


می گویند که هندوان در آغاز هر کتابی می نویسند: «درود بر آن کسی باد که خط را اختراع کرد.» ما نیز چنین ستایشی را به حق در خور آن کس می دانیم، چون کلید هر دانشی خط است.

,
,

 

,


بیش از هزار سال است که سر انگشت توانای خوشنویسان ایرانی، بر سینه پرنیانی کاغذ و سیمای فیروزه ای کاشی و دل سخت سنگ، به نقش آفرینی پرداخته است.حاصل این تلاش مستمر امروزه زینت بخش موزه ها، کتابخانه ها، بناها و مجموعه های خصوصی صاحبان ذوق در سراسر جهان است.

,
,

 

,


هنر پربار خوشنویسی که هر قطعه اش را چون «ورق زر» می برند، مدیون خوشنویسان ناموری هستیم که طی سده های بسیار عشق به هنر سر انگشت توانای آنان را نیرو بخشید تا سیاهی مو را به سپیدی کاغذ ببازند و با قلم نیین گلزاری چنین دلنشین بپردازند.

,
,

 

,


کاوه چمنی یکی از هنرمندان خوشنویس موفق کُردستانی است که از همان دوران نوجوانی به دلیل علاقه ی زیادی که به هنر خوشنویسی داشته است این راه را در پیش گرفته و امروز بعنوان یک هنرمند شاخص استانی در رشته ی خوشنویسی مشغول به فعالیت است در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

,
,

, ,


·    لطفا خودتان را معرفی نمایید و بفرمایید چطور شد که تصمیم گرفتید، هنر خوشنویسی را ادامه دهید؟
بنده کاوه چمنی متولد 1357 ، و حدود 20 سال است که در رشته ی خوشنویسی مشغول به فعالیت هستم، از دوران کودکی معمولا عده ای از بچه های کلاس به ورزش علاقه دارند و عده ای هم به هنر ، و من از همان دوران علاقه ی زیادی به خط خوب نوشتن داشتم و در این مسیر سعی کردم تا به امروز این راه را ادامه دهم و خوشحالم که خداوند این هنر را در وجود قلم هایم قرار داد.

,
,
,

 

,


·    شما تاکنون در چه نمایشگاههایی شرکت نموده اید؟
در سال 81 در جشنواره بین المللی که در تهران برگزار شد بعنوان هنرمند خوشنویس برتر برگزیده شدم و در بیش از 50 نمایشگاه جمعی شرکت داشته ام ، و همچنین 4 نمایشگاه قرآنی دایر که در سال 82 همراه با عده ای دیگر از استادان خوشنویسی کتابت یک روزه قرآن از سحر تا افطار را انجام دادیم که در حال حاضر در موزه ارشاد اسلامی نگهداری می شود.

,
,
,

 

,


·    نقاشی خط ارتباطی به خوشنویسی دارد؟
نقاشی خط ارتباطی به خوشنویسی ندارد بلکه از خوشنویسی کمک می گیرد اما خود من می گویم خوشنویسی را خیلی جدی بگیرید وگرنه خلاء آن را بعدها در کارهایتان احساس می کنید و آن وقت دیگر توان برگشت به آن را ندارید. من در خلوت خودم مدام خط می نویسم. استاد آیدین آغداشلو حرف خوبی می زند و می گوید کلمه «قدسی» که از قدیم روی خوشنویسی گذاشته شده اجازه نقد کردن آن را نمی دهد. وقتی هنرمندها کارهایشان سفارشی شده و هنرمند دارد مطابق ذائقه گالری دار و مجموعه دار کارهایش را تولید می کند دیگر این قدسی بودن زیر سوال رفته است».

,
,
,

 

,


·    هنر خوشنویسی را چگونه می توان با زندگی ماشینی امروزی و مشغله های زندگی متنوع تر کرد و در هم آمیخت؟
ابزار متنوع موجود در زندگی ماشینی اگر چه کار را قدری ساده و مسیر را سهل الوصول نموده است ولی همواره خلاقیت پیشگام بوده خاصه در فعالیت های هنری چرا که هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند       
    «داند آنکس که آشنای خط است    که صفای خط از صفای دل است»

,
,
,
,

 

,

, ,


·    با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ و هنر بعنوان زیر ساخت بخش های مختلف اتماعی، اقتصادی و غیره عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟
متاسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی که امروزه مردم با آن روبرو هستند شاید هنر کمی آرام تر پیش می رود ، لذا وضعیت هنر کمی بهتر بود اما امید می رود مسئولان یک تکانی بخورند و قدری درگیریهای سیاسی خودشان را کنار بگذارند، به نظر من مشکل ما آنقدر که دارد شکل فرهنگی به خود پیدا می کند و نیاز به فرهنگ دارد، مشکل اقتصادی ندارد چرا که اکنون جنگ، جنگ فرهنگی و هنری است و مسئولان و متولیان مملکتمان بدانند که ما بایستی به ابزار هنر تجهیز باشیم، پرداختن به هنر و هنرمند ضروری است تا بتوانیم کارهای بزرگی را به انجام برسانیم، این توان، پتانسیل و حتی افراد توانمند بیشماری در این رابطه داریم که می توانند اثر بخش باشند.

,
,
,

 

,


·  انتظار شما در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ و هنر چیست؟
من به جرأت عرض می کنم که هنرمندان خوشنویس بسیاری هستند که آثار فاخرشان در زیرزمین منازلشان نگهداری می شود اما بستری فراهم نیست تا آثارشان را عرضه نمایند ، چرا که برای دریافت یک جواز هنری که در کشورهای دیگر یک روز طول می کشد در اینجا باید سه ماه دنبال آن باشید و این کم لطفی مسئولین را به هنر و هنرمند می رساند ، هنرمندان خوشنویس تنها قادراند گاهی با هزینه هایی کاملاً شخصی به برگزاری گالری اقدام نمایند لذا انتظار ما این است که متقاضیان هنر به جای حمایت از هنرمندان زیر پای آن ها را خالی نکنند برخی ها با خالی کردن زیر پای هنرمندان مانع  از رشد و پیشرفت آنها در هنر می شوند.

,
,
,

 

,


·

,
, ,


·   سخن آخر شما ...؟
خوشنویسی هنری است که علاوه بر زیبایی بخشیدن به نوشتار به انسان آرامش می دهد، اما اگر به فلسفه خوشنویسی در کشورمان اشاره کنیم خوشنویسی از زمان صفویه به اوج هنر نمایی رسیده است، اما سرمایه گذاری در کار هنری بسیار ارزشمند است و می تواند هنر را بیمه نماید و باعث ترغیب هنرمند در خلق آثار جدید می شود .

,
,
,

 

,


باید تولیدات در زمینه هنر انقلاب اسلامی در کشور فرهنگ سازی شود لذا اگر فرهنگ سازی را در بین هنرمندان به ویژه هنرمندان انقلابی گسترش دهیم، قطع به یقین ظرف مدت کوتاهی به این سمت خواهیم رفت که تولیداتشون هم نشأت گرفته از همین تفکر خواهد بود.

,
,

 

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه