اخبار داغ

پشت صحنه ویلا سازی ها در مزارع کشاورزی چیست؟

زمین خواری و کوه خواری زائیده رانت های اطلاعاتی!

زمین خواری و کوه خواری زائیده رانت های اطلاعاتی!
در چند ساله اخیر شاهد رشد زمین خواری و کوه خواری بسیاری در سراسر کشور بوده ایم که کرمان و روستاهای اطراف آن نیز از این قائده مستثنی نیستند ، در روستای کوهپایه کرمان ، ماهان و ده بالا و.... همه روزه شاهد تخریب منازل و ویلاهایی هستیم که تنها به وسیله رانت ، زدو بند های اطلاعاتی خرید و فروش شده و تغییر کاربری داده اند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان ؛ یکی از سرفصل های تحلیل آماری نتایج سرشماری در مورد آمارهای مالکیت و سکونت در بازار مسکن است ، نتایج سرشماری 95 حاکی از افزایش 55 درصدی خانه‌های خالی در کشور نسبت به سال 90 است و این در حالی است که در این مدت کل موجودی مسکن کشور با احتساب خانه‌های خالی تنها 17 درصد افزایش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان , شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان ,

کل موجودی مسکن کشور در سال 90 حدود 21 میلیون و 663 هزار واحد بوده که با 17 درصد رشد به 25 میلیون و 412 هزار واحد در سال 95 رسیده است. در مقابل، آمار خانه‌های خالی از یک‌ میلیون و 663 هزار واحد در سال 90 به 2 میلیون و 587 هزار واحد در سال جاری افزایش یافته و حدود 55 درصد رشد کرده است. مقایسه این دو آمار به خوبی اتلاف سرمایه ساختمانی عمدتا در سال‌های 90 تا 92 را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد بخش زیادی از ساخت‌وساز ها در این فاصله غیرمصرفی، لوکس و متراژ بزرگ بوده که با جنس خانوارها (با ابعاد کوچک‌تر از یک دهه قبل) سازگار نبوده است.

,

با این حساب نسبت خانه‌های خالی به کل موجودی واحدهای مسکونی کشور 11 درصد است که نشان می‌دهد از هر 10 خانه در کشور، حداقل یکی خالی است.

,

 

,

در حالی که آمار کل کشور از خانه های شهری بسیار دقیق است اما به نظر می آید آمار خانه های ویلایی در روستاها که تنها برای آخر هفته ها ساخته شده اند، از این قائده مستثنی شده اند به طور مثال روستاهایی که زمانی منبع تولید و عرضه مواد غذایی شهر نشین ها بوده اند اکنون خود به مصرف کنند گانی بدل شده اند که از محصولات ساخته شده کارخانه های بزرگ و کوچک شهرها تولید ، استفاده می کنند .

,

 

,

, ,

 

,

اکنون زندگی شهری در روستاها رخنه کرده است و به جای ترویج زندگی روستا نشینی زندگی شهر نشینی در روستاها فراهم شده است که تنها امکاناتی برای روستائیان فراهم می شود که یک شهرنشین برای آخر هفته ای خود در آن روستا ها مورد نیاز است و البته حالت طبیعی روستا و خوی سادگی نیز از مردم و اهالی آن ها گرفته شده است .

,

 

,

اکنون روستاها ی خوش آب و هوای کشور دستمایه گروهی متمول و زمین خوار و کوه خوار گردیده که تنها روستا ها را منبع درآمدی برای حرص و ولع سیر نشدنیشان می دانند روستاهایی مانند کوهپایه و  ماهان کرمان که از بهترین و آب و خاک بهره مند هستند مورد عنایت ویژه افرادی قرار گرفته اند که تنها با رانت های اطلاعاتی و منابع باد آورده برای منابعشان برنامه ریزی می کنند تا در سال های آینده سود کافی از سرمایه گزاری امروزیشان ببرند .

,

 

,

علی اکبر مشرفی رئیس خانه صنعت ، معدن ، تجارت و عضو شواری شهر کرمان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در خصوص مهاجرت شهر به روستا و احیاء دوباره فرهنگ تولیدی روستا ها گفت : در چند سال گذشته  به واسطه خشکسالی هایی که در منطقه کرمان رخ داده است، سبب شده  عدم امکانات و اشتغال در بخش های دور دست به مرکز شهر کرمان ، شاهد یک مهاجرت معکوس از روستا ها به حاشیه شهرها باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان,

 

,

وی ادامه داد : روستاهای اطراف کرمان که قبلا محل تولید مواد غذایی و لبنی مختلف در استان بوده اند سبب شده است که مهاجرتی وسیع از روستا به شهر کرمان داشته باشیم و همان هایی که روزگاری تولید کننده بودند به جرگه مصرف کنند گان پیوستند و برای تامین مایحتاج خود در شغل های کاذب فعالیت خود را شروع کردند.

,

 

,

مشرفی ابراز کرد : گرچه عدم امکانات مناسب در روستا ها راکه جزئی از دلایل مهاجرت از روستا ها به شهرها است نباید نادیده گرفت ، در نقطه مقابل روستاهایی که از امکانات کافی برخوردار نبودند و دچار خشکسالی شده بودند ،روستا های خوش آب و هوا و البته حاصلخیزی که از امکانات بهتری همبرخوردار بودند ، قرار دارند .

,

 

,

رییس خانه صنعت و معدن کرمان اظهار کرد  : در روستاهای خوش آب و هوا نیز شاهد یک مهاجرت معکوس از شهر به روستا هستیم گرچه نمی توان حرکت تفریحی مردم را برای اینکه یک روز یا چند روز را در یک روستای خوش آب و هوا بگذارند و عملا جنبه تفریحی دارد را مهاجرت معکوس نامید زیرا این حرکت عملا محصولی را تولید نمی کند .

,

 

,

وی افزود : مردم شهرها کسانی که توانایی خرید زمین یا باغ  در روستا های خوش آب و هوا داشتند را به این مناطق مراجعه کردند و کم کم زمین های کشاورزی را از مردم و روستاییان منطقه خریداری و با تغییر کاربری زمین از کشاورزی به ویلا های مسکونی برای آخر هفته ها و روز های تعطیل شد .

,

 

,

, ,

 

,

مشرفی اذعان کرد : بنابر این در روستا های تقریبا پر آب اطراف کرمان زمین های کشاورزی تبدیل به خانه های ویلایی شد و آب و زمینی که باید صرف تولید مواد غذایی و کشاورزی شود تبدیل شد به آب مصرفی مردم در خانه های ویلایی و زمین ها هم  به ویلاهایی که عمدتا در تعطیلات آخر هفته مورد استفاده قرار می گرفت و در طول هفته عملا راکد بودند  تبدیل گردیدند.

,

 

,

وی ادامه داد  : با این اوصاف در روستا های اطراف کرمان مهاجرتی مثبت و معکوس به معنای واقعی صورت نگرفته است بلکه مهاجرتی صورت گرفت که در کلان قضایا تولید را در سطح استان کرمان کاهش داد لذا از روستا های خوش آب و هوای کرمان که دستخوش تغییر کاربری نادرست شده اند می توان به کوهپایه ، جوپار ، ده بالا، محی آباد ماهان و... اشاره کرد که کوهپایه به مراتب بیشتر ، زیرا تمام آب کشاورزی کوهپایه به آب مصرفی و شرب مردمی تبدیل شده است که تنها آخر هفته را در انجا سپری می کنند و متاسفانه الان به وضعیتی رسیده که حتی این آب کفایت همه افراد را نمی کند .

,

 

,

مشرفی اذعان کرد : مهاجرت نادرست روستا به شهر ها و به العکس از تولید استان کرمان کاسته است ، چه مهاجرت مستقیمی که از روستا های دور دست و فاقد امکانات به شهرها صورت گرفت و چه مهاجرت معکوسی که به روستا های اطراف کرمان انجام گرفت.

,

 

,

شهرهای بزرگی مانند : بافت و رابر ، نیز مناطق ییلاقی استان کرمان نامیده می شوند اما شهرستانی مانند بافت به علت نبود امکانات سبب شد تا جمعیت کثیری از آن به کرمان مهاجرت کنند و چون فاصله ان شهر تا مرکز استان زیاد بود از نعمت مهاجرت معکوس هم بهره ایی نبرد لذا سیل مهاجرت که در چند سال گذشته کنترل نشد باعث شد که سطح تولید در شهر و استان کرمان پایین آمده و کاهش پیدا کند.

,

 

,

وی در رتبه بندی روستا های استان از لحاظ خوش آب و هوایی و مسافت گفت : روستاهای زیادی در استان کرمان وجود دارند که بسیار خوش آب و هوا و زیبا هستند مانند ساردوئیه بافت ،اطراف بافت ،لاله زار ، راین ، گلزار ، بهرام جرد و امثال ان که روستاهای بسیار زیبایی هستند اما این روستا ها به علت فاصله ی زیادی که از مرکز استان دارند کمتر مورد مهاجرت معکوس و تغییر کاربری قرار گرفتند.

,

 

,

مشرفی تصریح کرد  : اما روستاهایی مانند کوهپایه ، و توابع آن دچار مهاجرت معکوس منفی شدند لذا روستاهایی که اولویتا دچار این نوع مهاجرت شدند روستاهای  اطراف کرمان که در شعاع 30 کیلومتری ان بودند همچون کوهپایه  ،جوپار و توابع ، محی آباد و توابع ، ماهان و ده بالا که اولویت 1 تا 5 را برای جذب مردم در اخر هفته ها انهم در تابستان دارند .

,

 

,

, ,

 

,

شهریاری رئیس املاک و بنگاه داران کرمان نیز در خصوص وضعیت ساخت و ساز در مناطق ییلاقی کرمان گفت : وضعیت بازار مسکن از سال ۹۲ در تمام کشور دچار بحران و  رکود شدیدی گردیده که متاسفانه عدم  توجه نهادهای ذیربط  به این مسئله هنوز در حالت رکود قرار داریم .

,

 

,

وی ادامه داد :  این رکود در مسکن شهری و خشکسالی های مداوم سبب رشد فروش زمین در مناطق ییلاقی اطراف کرمان  گردیده است  که  بر اساس مرغوبیت و تمایل خریداران به شرح زیر می باشد : کوهپایه کرمان از بعد مسافت و آب و هوا ،ماهان ، سیرچ ، لاله زار ،جوپار و سکنج  است ،  مزایای مناطق ییلاقی  بر اساس آب و هوا و مسافت و مراکز تفریحی و تاریخی و گردشگری رتبه بندی می گردند.

,

 
شهریاری اذعان کرد : ساخت و ساز ویلا باعث رشد قیمت زمین در مناطق ییلاقی گردیده و باعث بهبود وضعیت معیشتی اهالی بومی و ایجاد شغل گردیده و از سویی دیگر نیز مشکلات زیست محیطی و معضلات دیگری نیز برای این مناطق به همراه داشته است .

,
,

 

,

وی افزود : مناطقی از ۷ باغ بخصوص مناطق نزدیک به ماهان که دارای آب و هوای بهتری است مشتریان بیشتری دارد و در مجموع محور ۷ باغ بدلیل اینکه شرکت عمران علوی به طور مستمر در حال نظارت و ساماندهی آن می باشد و  طرح های توریستی ،گردشگری و ورزشی متنوعی را در دست اجرا دارد ، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و بدلیل نزدیکی به کرمان و مسیر مناسب ، متقاضیان بیشتری دارد .

,

 

,

حسینی مدیر املاک گوهری کرمان نیز در خصوص زمین های روستای کوهپایه کرمان به خبرنگار ما گفت : وضعیت  خرید زمین در چند ساله اخیر در کوهپایه کرمان بسیار خوب بوده است ، به گونه ایی که زمینی که در سال 89 قصبی 500 هزار تومان خرید و فروش می شد اکنون به قصبی 7تا 8 میلیون تومان رسیده است .

,

 

,

, ,

وی به شایعه ایی که باعث قیمت دار شدن زمین های کوهپایه کرمان شد نیز اشاره کرد و گفت : در سال های گذشته به مردم اعلام شد که قرار است جاده مشهد از این روستا بگذرد لذا خریداران و دلالان شروع به خرید زمین ها از روستاییان کردند لذا اکنون در این زمان با قیمت های گزاف آن را به مشتریان خود می فروشند ، گرچه روستاییان زمین های کشاورزی خورد را برای ویلا شدن می فروختند و باعث تغییر کاربری زمین می شد اما باعث فراهم شدن امکاناتی از قبیل ، انشعاب گاز ، خطوط تلفن ماهواره ایی ، سالن ورزشی و در کل امکانات رفاهی برای مردم این روستاگردید .

,

 

,

با این احتساب به نظر می آید کسی برای روستاییان دل نمی سوزاند و هر جا امکانات رفاهی ایجاد شود برای متمولینی است که از رانت های خبری موقعیت و نقشه زمین ها را برای  چند سال آینده می یابند و برای افزایش ثروت و قدرت خود چنگ و دندان تیز می کنند .

,

 

,

 

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه