اخبار داغ

اوضاع نا به سامان سرمایه‌گذاری خارجی در چهارمحال و بختیاری

اوضاع نا به سامان سرمایه‌گذاری خارجی در چهارمحال و بختیاری
در این میان استان چهارمحال و بختیاری با وجود ظرفیت‌های عظیم و منابع غنی که دارد در این سال‌ها با کاهش شدید جذب سرمایه خارجی روبه‌رو بوده است میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان در سال ۹۲ رقمی بالغ‌بر ۱۸۳ میلیون دلار بود که این میزان در سال ۹۵ به ۱۶/۶ میلیون دلار رسید یعنی با کاهش محسوس به کمتر از یک دهم در آغاز دولت یازدهم رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سالیان اخیر به یکی از مهم‌ترین محل مناقشات در عرصه اقتصاد و سیاست خارجی کشور تبدیل شده است. گشودن درهای کشور و توسعه مناسبات بین‌المللی بیانگر عزم دولت در راستای جذب سرمایه‌گذاری است؛ به نحوی که اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیش از هر فاکتور دیگری در عرصه‌های اقتصادی و سیاست خارجی دولت یازدهم به‌منظور تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی دخیل بوده است.

آمارهای بین‌المللی حاکی از عدم توفیق دولت در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده به نحوی که روند جذب سرمایه از منابع بین‌المللی با روندی نزولی مواجه بوده است، سرمایه‌گذاری مستقیم جذب شده توسط جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ وارد سومین سال متوالی کاهشی خود شده و ۲/۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، همچنین در سال ۲۰۱۴ با کاهش حدود ۳۰ درصدی و در سال ۲۰۱۳ با کاهش ۳۵ درصدی مواجه بوده است.

این در حالی است که آمار جدید حکایت از آن دارد که بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌های نفتی یا وابسته به نفت انجام شده است. افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، اثر فوری بر افزایش درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی خواهد داشت. تنوع ارزی، ریسک سرمایه‌گذاران را کاهش می‌دهد و آنان از هر کشوری با هر ارزی به سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌کند.

در این میان استان چهارمحال و بختیاری با وجود ظرفیت‌های عظیم و منابع غنی که دارد در این سال‌ها با کاهش شدید جذب سرمایه خارجی روبه‌رو بوده است میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان در سال ۹۲ رقمی بالغ‌بر ۱۸۳ میلیون دلار بود که این میزان در سال ۹۵ به ۱۶/۶ میلیون دلار رسید یعنی با کاهش محسوس به کمتر از یک دهم در آغاز دولت یازدهم رسیده است.

یکی از مواردی که مدیران در توسعه استان‌ها همواره باید مدنظر قرار دهند ظرفیت‌های موجود استان‌ها در روند توسعه منطقه است آنچه در این سال‌ها و با روی کار آمدن دولت‌ها همواره جزء سیاست‌های اصلی توسعه استان ما بوده است تنها پرداختن به ایجاد صنایع گوناگون در استان است.

یکی از ضعف‌هایی که امروز استان از آن رنج می‌برد عدم وجود سند توسعه بلندمدت استان است. یعنی سیاست‌های توسعه استان با تغییر مدیران ریشه‌ای تغییر می‌کند و در این بین آنچه اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد ظرفیت‌هایی است که استان ما را از سایر استان‌ها متمایز کرده است ظرفیت‌هایی مانند گردشگری، صنایع دستی و کشاورزی که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد و سال‌هاست به دست فراموشی سپرده شده است.

استان ما از دیرباز به استانی چهارفصل مشهور بوده و همواره مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار گرفته است اما هیچ‌گاه در نگاه کلان مدیران به این ظرفیت به چشم یک صنعت نگاه نشده، صنعت گردشگری امروز یکی از پردرآمدترین و اشتغالزاترین صنایع موجود در جهان است که می‌توان این ظرفیت را با جذب سرمایه‌گذار خارجی بکار برد.

حوزه‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری، بخش‌هایی نظیر هتل‌ها، مراکز بهداشت و درمان (در امر توریسم سلامت)، گردشگری بازرگانی، تورهای ماجراجویانه، گردشگری ورزشی، موزه‌ها و پارک‌ها، تجهیز هتل‌ها و گردشگری فصلی، آموزش کارکنان شاغل در گردشگری، کمپ‌ها، مراکز خرید، مراکز آموزش گردشگری، نوسازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی و هوایی و ریلی را در بردارند.

امروز استان ما تنها به دلیل ضعف مدیریت دچار کمبود زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی بعضا شنیده می‌شود نه‌تنها تلاشی برای جذب سرمایه وجود ندارد که در راه کسانی که با امکانات خود حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان هستند نیز سنگ‌اندازی می‌شود.

از طرفی استان ما به دلیل میزان آلودگی کمتری که نسبت به سایر استان‌ها دارد و همچنین آب و هوای مناسب، می‌تواند قطب مراکز درمانی نیز باشد. عملیاتی شدن توجه به گردشگری سلامت اقدامی است که می‌تواند به توسعه اقتصادی و ارزآوری در کشور کمک کند و مجموعه دستگاه‌ها به همراه وزارت بهداشت موظف هستند به این امر توجه زیادی داشته باشند. از سویی دیگر با توسعه گردشگری سلامت امکان استفاده بهتر از تکنولوژی روز دنیا را خواهیم داشت و می‌توان با استفاده از این شرایط زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه به روز شدن امکانات و تجهیزات پزشکی نیز استفاده کرد.

این در صورتی است که قیمت تمام شده خدمات درمانی در ایران به نسبت کشورهای مختلف پایین بوده این درحالی است که خدمات مناسبی نیز به بیمار ارائه می‌شود لذا می‌توان از این ظرفیت برای بحث توجه به توریسم درمانی استفاده کرد.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان با جذب سرمایه‌گذار خارجی، به افزایش صادرات استان کمک کرد صنایع دستی استان است صنایع بی‌بدیلی که از لحاظ ظرافت و کیفیت بی‌نظیر و خیره‌کننده است.

در این میان با وجود این حجم از هنر و توانایی تولید صنایع دستی بی‌بدیل و ارزشمند به دلیل نبود برنامه‌های حمایتی و عدم توجه مسئولین این ظرفیت استان به جای صادرات به کشورهای جهان اکنون در حال فراموشی است اگر مسئولین امر با جذب سرمایه‌گذار خارجی به‌منظور تولید صنایع دستی، استان را به دروازه صادرات صنایع دستی تبدیل می‌کردند علاوه‌بر کاهش چشمگیر آمار بیکاری اکنون شاهد حضور چندین برابری توریست‌هایی از اقصی نقاط مختلف جهان نیز بودیم.

سرمایه‌گذاری خارجی تاثیر مهمی بر توسعه اقتصاد پایدار در کشور، خلق فرصت‌های شغلی جدید و افزایش میزان صادرات دارد، از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری خارجی بالا رفتن امنیت مالی به دلیل ذی‌نفع شدن سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های خارجی در ثبات اقتصادی کشور و تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه‌ها در کشور به عنوان جایگزین با مکمل منابع داخلی است که این مهم تنها با برنامه ریزی و همت مسئولین دلسوز و دغدغه‌مند حاصل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه