اخبار داغ

گزارش/

سایه شوم بحران آب بر سر صنایع دستی میناب+ تصاویر

سایه شوم بحران آب بر سر صنایع دستی میناب+ تصاویر
بحران آب خسارت جبران ناپذیری را بر صنایع دستی حصیری وابسته به رونق باغات و نخیلات در شهرستان میناب وارد کرده و هم اکنون این گونه از صنایع دستی روند نزولی را طی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صنایع دستی در میناب شامل چندین دسته و گروه است که یک بخش آن صنایع دستی حصیری که از درخت نخل و مشتقات آن بدست می آید که باز این چندین شاخه می شود که یک گروه صنایع دستی در این شهرستان صنایع دستی سفالی که از خاک و سفال ساخته می شود که شامل جهله یا همان کوزه های قدیمی و شتر گلی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

 

,

یک دسته از صنایع دستی شهرستان میناب کار خوس دوزی و گلابتون دوزی که بیشتر بانوان فعالیت دارند که البته در کل استان هرمزگان این نوع صنایع دستی رایج  و صنایع دستی دریایی در میناب بسیار کم است اما دیگر صنایع دستی که شامل حصیری ، سفال گری و خوس دوزی و گلابتون دورزی در این شهرستان رایج می باشد.

,

 

,

روستاهایی که بیشتر در شهرستان میناب در حوزه صنایع دستی فعال هستند اکثر روستاهای بخش مرکزی شهرستان میناب  شامل روستای بهمنی ،شهوار و حکمی و گورزانگ و...رونق دارد اما در حال حاضر آن دسته کسانی که کار سفال گری را انجام می دهند در روستای شهوار که دو برادر مشغول به فعالیت هستند.

,

صنایع دستی حصیری وابسته به رونق باغات و نخیلات در میناب دارد

, صنایع دستی حصیری وابسته به رونق باغات و نخیلات در میناب دارد,

صنایع دستی حصیری وابسته به رونق باغات و نخیلات در شهرستان میناب دارد و با توجه به اینکه بیشترین صنایع دستی حصیری از درخت نخل خرما بدست می آید متاسفانه مسئولان بیشتر خشکسالی را علت نابودی باغات و نخیلات این شهرستان عنوان می کنند اما به دلیل برداشت آب های زیر زمینی و روی زمینی در میناب که با سیاست های غلط برای تامین آب شرب بندرعباس انتقال داده اند باعث از بین رفتن باغات و نخیلات میناب شده است.

,

 

,

نابودی نخلیلات میناب زیر پوست تاراج منابع آبی

, نابودی نخلیلات میناب زیر پوست تاراج منابع آبی,

متاسفانه طی این سال ها چاره خوبی برای تامین آب بندرعباس اندیشیده نشده است ضربه بسیار سنگینی به نخیلات و باغات میناب وارد شده که این هم توانسته در صنایع دستی میناب تاثیر منفی بگذارد و تمایل مردم به صنایع دستی را کمتر کند.

,

 

,

وقتی که نخل و وسایل درخت نخل که شامل پیش ، برگ و تنه درخت نباشد ناخودآگاه صنایع بخش حصیری کم رونق می شود که اگر باغات در شهرستان میناب و آنچه که در حال حاضر وجود دارد حفظ شود و نجات پیدا کند که قطعا می تواند بر روی صنایع دستی این شهرستان تاثیر مثبت بگذارد.

,

 

,

با توجه به اینکه 70 درصد جمعیت میناب روستایی هستند و باغات در شهرستان میناب از دو حیث منبع تامین معاش مردم است و یک بخش از ثمر باغات و نخیلات میناب برای درآمد خانواده ها است و یک بخش زائده های درخت خرما که البته زائده چنانی ندارد که بخواهد دور ریخته شود و از همه وسایل و همه آنچه که به عنوان زائده محسوب می شود در صنایع دستی کاربرد دارد و استفاده می شود.

,

کم آبی و کوچ زنان مینابی به سمت صنایع دستی

, کم آبی و کوچ زنان مینابی به سمت صنایع دستی,

بعد از اینکه کم آبی در میناب شدت گرفت زنانی که در گذشته در کشاورزی ها مشغول پیاز چینی ، بادمجان چینی ، گوجه چینی و... بودند به دلیل کم بود آب و کم شدن کشاورزی ها زنان کار صنایع دستی را جایگزین کشاورزی و باغات کرده اند.

,

 

,

شرکت تعاونی صنایع دستی کاش و پیش روستای بهمنی میناب 600 عضو دارد

, شرکت تعاونی صنایع دستی کاش و پیش روستای بهمنی میناب 600 عضو دارد,

علی صادقی بهمنی، مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع دستی کاش و پیش شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار هرمز ،با بیان اینکه شرکت تعاونی صنایع دستی کاش و پیش روستای بهمنی میناب قریب به 500 عضو دارد ،گفت: شهرستان میناب ظرفیت های فراوانی در امر صنایع دستی دارا است و همواره تشنگی و عطش فعالیت در این زمینه وجود دارد اما هیچ گونه تسهیلات به هنرمندان داده نمی شود.

,

 

,

بدون حمایت مسئولان شرکت تعاونی صنایع دستی را راه اندازی کرده ام 

, بدون حمایت مسئولان شرکت تعاونی صنایع دستی را راه اندازی کرده ام ,

وی با اشاره به اینکه قریب به 16 سال است شرکت تعاونی صنایع دستی را راه اندازی کرده ام ،افزود: این شرکت تعاونی کاش و پیش در روستای بهمنی شهرستان میناب با هزینه شخصی خودم بدون هیچ گونه حمایتی از سوی مسئولان ساخته شده است.

,

 

,

مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع دستی میناب ادامه داد: هزینه های آب و برق این شرکت تعاونی با فروش پایین محصولات صنایع ستی بدست نمی آید و برخی اوقات از حق زن و بچه خودم می گذرم تا این شرکت تعاونی و صنابع دستی آن حفظ شود و هنر اجداد و نیاکان ما از بین نرود.

,

در خانه قدیمی زندگی می کنم

, در خانه قدیمی زندگی می کنم,

صادقی اضافه کرد: هنوز خانه ای از خود نداریم و در خانه قدیمی زندگی می کنم و سقف خانه ام گلی است و در زمان بارندگی امکان هر لحظه تخریب دارد و مسئولان بارها وضعیت زندگی ما را دیده اند اما دریغ از کوچکترین کمکی و تسهیلات در زمینه نکرده اند.

,

 

,

برای حفظ آثار فرهنگی با مشکلات دست و پنجه نرم می کنم

, برای حفظ آثار فرهنگی با مشکلات دست و پنجه نرم می کنم,

مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع دستی کاش و پیش میناب یادآور شد: طی این 16 سال که از راه اندازی این شرکت تعاونی می گذرد با توجه به اینکه سودی عایدمان نمی شود اما برای حفظ ارزش فرهنگی و ارزش صنایع دستی این حیطه را ادامه داده ام.

,

 

,

صادقی اظهار کرد: ساخت کالاهای صنایع دستی در این شرکت تعاونی 190 قلم کالا می باشد و صنایع دستی میناب در تابستان فروش بسیار پایینی دارد لذا در عید نوروز فروش قابل توجهی دارد که بالاترین فروش به 5 میلیون تاکنون رسیده است.

,

 

,

از هنرمندان شهرستان حمایتی نمی شود

, از هنرمندان شهرستان حمایتی نمی شود,

مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع دستی کاش و پیش میناب با اشاره به مسائل و مشکلات پیش رو گفت: مسئولان فرصت‌های شغلی حاصل از ارج نهادن به صنایع دستی را به باد می‌دهند‌ و از هنرمندان شهرستان حمایتی نمی شود.

,

 

,

وی تصریح کرد:شرکت تعاونی صنایع دستی کاش و پیش میناب در پرونده خود دارنده 5 مدال طلا ،کارآفرین برتر سال 91 کشوری ،کارآفرین برتر سال 93 هرمزگان،صدور بیش از یک هزار و 300 کارت صنعتگری در سال 88-89 ، شرکت در صد نمایشگاه دائمی ،ساخت و ساز نمایشگاه های دائمی با چوب و تنه درخت خرما ،همکاری با دستگاه های دولتی و خصوصی و بزرگترین تولید کننده صنایع حصیری بادوشعبه در هرمزگان ....در کارنامه خود دارد.

,

 

,

صادقی بیان کرد:مردم این روستا بسیار فقیر و از نظر درآمد اقتصادی ضعیف هستند و کار اکثریت بانوان این روستا صنایع دستی است و شاید در این روستا تعداد اندکی کارمند باشند مردان این روستا بیشتر کارگری کار می کنند.

,

تنها درآمد زندگی ما از فروش صنایع دستی است

, تنها درآمد زندگی ما از فروش صنایع دستی است,

مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع دستی کاش و پیش میناب با بیان اینکه تنها درآمد زندگی ما از فروش صنایع دستی است؛ افزود: میخواهم فضای این شرکت تعاونی راگسترش دهم اما متاسفانه خیلی در تنگنا هستیم و مسئولان هم حمایتی نمی کنند و بارها در خصوص کمبود مکان با مسئولان مطالبه کردیم اما هیچ توجهی و دغدغه ای به هنر و صنایع دستی و حفظ آن در این شهرستان ندارند.

,

 

,

تمامی مسئولان مشکلات را می‌بینند اما هیچکس کاری نمی‌کند

, تمامی مسئولان مشکلات را می‌بینند اما هیچکس کاری نمی‌کند ,

وی خاطر نشان کرد:بار‌ها مشکلات نوشته شده چند سال گفتیم و گوش نکردند، تمامی مسئولان مشکلات را می‌بینند کمبود فضا برای فروش داریم و در تنگنا هستیم اما هیچکس کاری نمی‌کند حرفی بزنیم گوش نکنند چه فایده‌ای دارد ما هم دیگر پیگیری نمی‌کنیم شاید همین را می‌خواهند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه