اخبار داغ

توطئه های خطرناک آینده عراق را تهدید می کند

از موصل تا اربیل

از موصل تا اربیل
این رقص عربی ناشی از آزادی موصل در فضای شهر نیمه خرابه موصل اگر چه مرحمی است بر زخم سنگین توطئه استکبار بر مردم منطقه، لکن ..
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آذر سلام، موصل مهمترین شهر شمال عراق پس از مدتها اشغال در دست گروه تکفیری داعش به همت مردم عراق و ارتش این کشور آزاد شد و موج شادی و شعف در بین مردم این سرزمین و آنهائیکه به تمامیت ارضی این کشور اعتقاد راسخ دارند ایجاد نمود ، چون داعش آمده بود تا نیمه شرقی کشوری که قرار بود بنام دولت اسلامی عراق و شام در خاورمیانه ایجاد شود در عراق کامل کند و اکنون که موصل آزاد شد و داعش در عراق نفس های آخر عمر خود را می کشد تشکیل یک دولت جدید در دل کشورهای موجود منتفی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذر سلام,

 

,

این رقص عربی ناشی از آزادی موصل در فضای شهر نیمه خرابه موصل اگر چه مرحمی است برزخم سنگین توطئه استکبار بر مردم منطقه و لکن حاصل تجربه گران سنگی است که می بایست درس فراموش ناشدنی را در کتب تاریخ این سرزمین برای نسل های آینده بدهد.

,

 

,

داعش که داعیه تشکیل دولت با رویکرد خاص مذهبی منحصر به فرد در عراق بود به تاریخ این سرزمین سپرده شد، اما بوی تفرقه از مطبخ غرب برای سفره عراق همچنان به مشام می رسد ، شاید موصل چند صباحی از طرح تجزیه خارج شود اما در آن نزدیکی در شهر اربیل این موج در حال شکل گیری است.

,

 

,

طرح تجزیه کشور عراق که بی شک قبل از جنگ های خلیج فارس و حمله آمریکا و متحدانش به این کشور توسط صهیونیسم بین الملل ریخته شده است در یک پازل ناموفق ظاهر شد و آزادی موصل حداقل برای مدتی این طرح را به تعویق انداخت اما طرح مجدداً به نحو دیگری قابل تصور است.

,

 

,

نمونه این سازه ناهماهنگ در همین نزدیکی در شهر اربیل و همسایه موصل به گوش می رسد، اربیل که مدتهاست مرکز اقلیم خودمختار کردستان عراق مطرح می باشد و تا دیروز خود در خطر سقوط و تصرف داعش قرار داشت امروز با طرح همه پرسی برای استقلال راه خطرناکی را حتی بدتر از حمله داعش به موصل آغاز نموده است.

,

 

,

آژیر خطر این طرح زمانی به گوش رسید که متوجه شدیم رئیس اقلیم کردستان فراتر از اندیشه و خردی که در او و همکارانش سراغ داشتیم ادعایی نموده است، مسعود بارزانی با انتقاد شدید از عملکرد شیعیان حاضر در دولت بغداد وقوع جنگ خونین در صورت عدم استقلال کردستان عراق را احتمالی جدی دانست و گفت وقتی نمی توانیم در یک کشور شرکای خوبی باشیم بهتر است همانند دو همسایه صلح طلب به زندگی ادامه دهیم.

,

 

,

این تهدید به درگیری نظامی برای دولت عراق که مجروح از جنگ با داعش از حیث امکانات مادی و معنوی است می تواند یک حرف جدی تلقی شود، صرف نظر از هر نوع واکنش بغداد به این تصمیم اربیل، یک فرض قابل پیش بینی است و آن اینکه در صورت جدی بودن این طرح، موضوع استقلال کردستان عراق با مخالفت جدی کشورهای همسایه اقلیم از جمله ترکیه و ایران مواجه خواهد شد، حلقه ای از مخالفت ها اقلیم و مسئولان آنرا در یک وضع دشواری برای یک تصمیم مهم قرار خواهد داد، لکن آنچه مهم است سود و زیان این تصمیم مهم برای اقلیم است،ترکیب قومیتی این مناطق خود بیانگر آن است که این طرح با مخالفت کشورهایی مثل ترکیه، عراق، ایران و سوریه مواجه خواهد شد و این اقدام منجر به چالش بین کشورهای همسایه اقلیم کردستان خواهد شد و لذا هم به ضرر اقلیم هم به ضرر همه این کشورهاست، لکن این سوال مطرح می شود که چه سودی در این طرح هست که اینهمه ضرر برای سایرین خصوصاً همسایگان را توجیه کند و یا به تعبیر دیگر چه کسی از این طرح سود می برد، در فرض موافقت مردم مسلمان کرد با تشکیل کشور مستقل کرد و اعلام استقلال چه اتفاقی می افتد.

,

 

,

 تنها سود این موضوع قهقهه مستانه کشورهای استکباری همچون آمریکا و رژیم صهیونستی است که در سایه سار اختلاف مذهبی و قومی بین ملت های مسلمان برای چند روز عمر بیشتر دولت جعلی صهیونستی تلاش می کند ، حال مردم کرد مسلمان اقلیم چه سودی خواهد برد جای بحث دارد.

,

 

,

اقلیم کردستان زیر پرچم کشور عراق مدتهاست که بطور خود مختار اداره می شود ، تغییر یک عنوان و اعلام استقلال آن در شکل اداره آن تغییر چندانی ایجاد نمی کند و به تبع آن به حال مردم محروم فرق نمی کند ، ایجاد یک کشور در حلقه کشورهای مخالف تشکیل و استقلال بدون رعایت حسن همجواری و اتکا بر برخی از راهکارهای سنتی صادرات کالاهای قاچاق ، و تدمین منابع ارزی ناشی از قاچاق کالا دردی را دوا نمی کند.

,

 

,

اربیل و مسئولان اقلیم کردستان بدون توجه به آثار و نتایج اقدام احتمالی خود در جغرافیای سیاسی آینده کشورهای همسایه موضوع همه پرسی را مطرح کرده اند در حالیکه نیک می دانیم وجود برادران کرد در کشورهای سوریه ، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران طرح همه پرسی را تشدید قومیت گرایی در این مناطق شده در حالیکه ضرورت وحدت مسلمانان جهان با محوریت انقلاب اسلامی زیر پرچم اسلام ناب محمدی (ص) احساس می شود، حرکت بر خلاف این جریان یعنی شنا کردن مخالف جریان رود آب و هدر رفتن زحمات و ایجاد فرصت برای دشمنان اسلام خصوصاً رژیم صهیونیستی است تا با دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی زمینه انشقاق درون امت اسلامی را ایجاد نماید.

,

 

,

طرح خودمختاری اقلیم کردستان خود به اندازه کافی در شکل گیری این موج موثر بوده و هست و لکن بحث همه پرسی برای استقلال یک جرقه بر بشکه باروت است که طراحان آن از عمق فاجعه ای که جهان اسلام را در آتش این اختلاف می سوزاند یا خبر ندارند و یا خود را به بی خبری زده اند.

,

 

,

به مسئولین اقلیم کردستان ؛ درس گرفتن از تاریخ یکصدساله غرب آسیا و تجزیه امپراتوری عثمانی تحت تلاش کشورهای استکباری و ایجاد نتایج اختلافات قومی در منطقه خصوصاً ظهور پدیده ناسیونالیسم عربی و ایجاد کشور جعلی صهیونیسم در قلب کشورهای اسلامی توصیه می شود.

,

 

,

یادداشت از مهدی اسماعیلی - کارشناس مسائل سیاسی - کارشناس ارشد جرم جزا و جرم شناسی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه