اخبار داغ

هرمزگان همچنان بر مدار بی آبی؛

گرمای تابستان عطش جنوبی ها را بیشتر نمایان ساخت

گرمای تابستان عطش جنوبی ها را بیشتر نمایان ساخت
بحران کم آبی و گرما در فصل تابستان معیشت و عطش ساکنان استان های جنوبی و ساحل نشینان را برای ادامه حیات به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ تجربیات هر ساله در فصل تابستان گواه بر این است که نام این فصل با گرما و بحران کم آبی و در برخی از شهرها و روستاها با بی آبی عجین گشته و پس از شروع این فصل همواره باید منتظر شنیدن اخبار نارضایتی و گلایه های مردمی باشیم که در اوج افزایش دما و  شدت گرما با این بحران دست وپنجه نرم می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

سونامی بی آبی گریبانگیر اکثر استان های کشور به ویژه مناطق جنوبی شده است حتی استان هرمزگان با وجود قرار گرفتن در کنار آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان و برخورداری از کیلومترها مرز دریایی به دلیل خشک سالی های پی در پی در دوهه اخیر نیز از این قائده مستثنی نیست  به گونه ای که ۱۱شهر از این استان با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کنند و از یک هزار و ۷۳۰ روستا در سراسر هرمزگان بیش از ۴۰۰ روستای آن فاقد تاسیسات آّبرسانی هستند.

,

کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر سبب شده است معیشت ساکنان استان های جنوبی بویژه مناطقی که محرومیت و عدم توسعه شهری گریبانگیر آنها شده  را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. برخی از مناطق این خطه از جنوب کشور نه تنها از آب شرب سالم محروم هستند بلکه با گذشت چندین دهه همچنان محرومیت در آنها  بیداد می کند به گونه ای که مدت هاست دیگر توانی برای مقابله با  کم آبی ندارند و  از عمق جان به ستوه آمده اند و در این میان فقط نگاه ویژه مسئولین و متولیان امر آبرسانی می تواند بارقه امیدی در دلها و چشم های آنان روشن کنند چون دیگر کارشان از صبوری گذشته!!!!!

,

, ,

 

,

همسایگان بزرگ ترین سد هرمزگان آب ندارند

, همسایگان بزرگ ترین سد هرمزگان آب ندارند,

شهرستان میناب بدلیل خشکسالی های اخیر،  کاهش نزولات جوی، برداشت بی رویه و غیرکارشناسانه منابع زیر سطحی دشت میناب با کاهش ذخائر آبی و نابودی اقتصاد مبتنی بر کشاورزی در این شهرستان و در برخی از موارد باعث  ایجاد محدودیت هایی در توزیع آب شرب شده است.

,

وجود رسوبات، فرسودگی لوله های انتقال و  هدر رفت آب در پی ترکیدگی مکرر خطوط دست به دست هم داده تا برای مشترکان این منطقه نگرانی هایی را موجب شود تا جایی که این مسئله گلایه اهالی روستا را به دنبال داشته است.

,

در سال های اخیر در کنار انتقال آب از سد میناب به مرکز استان(بندرعباس) و چند شهر دیگر، حفر چاه هایی تحت عنوان چاه های اضطراری در بستر رودخانه میناب و با هدف “تامین نیاز آب شرب بندرعباس و بندرخمیر موجب شده تا علاوه بر افت شدید سطح آب در آبخوان ها، درصد شوری آب در دشت میناب افزایش قابل توجهی پیدا کند.

,

ایجاد فرونشست زمین که کارشناسان از آن به عنوان” زلزله خاموش یا سرطان زمین یاد می کنند” در دشت های میناب یکی از مهمترین تهدیدات حیات شهرها و روستاها به شمار می رود که در اثر کاهش حجم مخزن و تخلیه آبخوان ها در دشت ها رخ می دهد.

,

 

,

 حلوایی، روستایی تشنه تر از همیشه

,  حلوایی، روستایی تشنه تر از همیشه,

قاسم حیدری، نماینده ۱۲۰ نفر از ساکنین روستای حلوایی میناب گفت: مردم روستای حلوایی به دلیل نداشتن آب شرب مناسب با وجود نزدیک بودن به مرکز شهرستان مظلوم واقع شده اند.

,

حیدری اظهار کرد: بعد از گذشت پنج سال و پیگیری‌های متعدد قول های عمل نشده زیادی شنیدیم  و باز مردم روستای حلوایی با قطعی و افت فشار آب مواجه هستند.

,

وی بیان کرد: مشکل کمبود آب در این روستا باعث شده تا خانوار های با تمکین مالی بیشتر به مرکز شهرستان مهاجرت کنند ولی تعداد ۱۲۰ نفر از جمعیت این روستا همچنان منتظر وعده های مسئولین چشم به راه نشسته اند.

,

حیدری تاکید کرد: آب و فاضلاب شهری و روستایی موظف هستند تا مشکلات آب شرب روستائیان این شهرستان  را رفع کند تا شاهد برگشت جمعیت از شهر به روستاها باشیم و روستا بیش از این با پدیده مهاجر گریزی مواجه  نشود..

,

این  ساکن روستای حلوایی با ابزار گلایه از وضع موجود در روستاهای میناب گفت: معضل کم آبی در روستای حلوایی باعث شده تا دانش آموزان این روستا نیز از نعمت داشتن امکانات و رفاه بیشتر محروم شوند.

,

, ,

 

,

 

,

بشاگرد تشنه یک جرعه آب

, بشاگرد تشنه یک جرعه آب,

کمبود آب در بشاگرد باعث روی آوردن مردم به انواع آب های سطحی و یک جا جمع شده یا رودخانه های گل آلود  و پر از میکروب که در دراز مدت باعث بروز بیماری های کلیوی می شود، شده و کسانی که وسیله ای دارند با جابه جا کردن آب از چشمه های غیر بهداشتی و نامعلوم و فروش آن با قیمت چند برابر سود کلانی به جیب می زنند.

,

وضعیت روستاهای بشاگرد به مراتب بدتر از مرکز شهرستان است که با بی توجهی مسئولان همان چشمه های قدیمی دست ساز خود مردم که بر اثر بارندگی می توانستند تا حدودی آب مورد نیاز خود را تامین کنند،  تخریب شده و همین دلخوشی مردم، که نیاز های اصلی این روستا را برطرف می کند.

,

دانشمند، رئیس شورای شهرستان بشاگرد با بیان اینکه نه تنها روستاهای بشاگرد بلکه سردشت مرکز شهرستان با کمبود شدید آب مواجه شده است، گفت: آب قسمتی از شهر که از چاه روستای بیسکاو تامین می شود قبلا یک روز در میان بود الان دو روز در میان با فشار ضعیف که تعدادی از منازل اصلا آب نمی رود.

,

وی افزود: قسمتی دیگر مرکز شهرستان هم یک روز در میان آب وصل می شود که البته به تعدادی از منازل اصلا آبرسانی انجام نمی شد و بنا بود اصلاح شبکه انجام شود که تاکنون انجام نشده است.

,

رئیس شورای شهرستان بشاگرد با اشاره به اینکه مردم بشاگرد با گرفتاری آب مورد نیاز خود را تهیه می کنند، تصریح کرد: گاهی مردم آب مورد استفاده خود را خریداری یا از خانه های همسایه که فشار آب آنها بالا است تامین می کنند.

,

دانشمند خاطر نشان کرد: یک دستگاه تانکر به مرکز شهر جهت آبرسانی اختصاص داده اند اما به علت عدم بیمه در حال حاضر قابل استفاده نیست و تانکر بیمه شخص ثالث ندارد مگر بیمه کردن هزینه آن چقدر است که بیش از دو هفته درگیر بیمه هستند؟

,

چشمه های آب روستای اهون تخریب شده است

, چشمه های آب روستای اهون تخریب شده است,

صابر، حسن زاده عضو شورای زوستای اهون شهرستان بشاگرد با بیان اینکه چشمه های آب روستای اهون بر اثر بارندگی تخریب شده است ،گفت: یکی از چشمه ها به همت کشاورزان باز شده اما این آب چشمه هم جوابگو یک هزارو ۵۰۰ نفر جمعیت را ندارد.

,

وی بیان کرد: آب روستای اهون یک روز درمیان به مدت یک ساعت باز می شود که به بیشتر منازل هم این آب نمی رسد چرا که فشار آب بسیار پایین است که مردم را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

,

عضو شورای روستای اهون با بیان اینکه تنها توجیه مسئولان کمبود اعتبار است که این پاسخ قانع کننده ای نیست ،اظهار کرد: به دلیل کمبود آب آشامیدنی قریب به 20 خانوار روستای اهون به شهرهای همجوار مهاجرت کردند که اگر این روند بی آبی تدوام داشته باشد باید شاهد کوچ روستا نشینان به شهرها باشیم.

,

 

,

, ,

 

,

رنج مردم روستای کوئیک پایین جاسک از بی آبی

, رنج مردم روستای کوئیک پایین جاسک از بی آبی,

مردم روستای کوئیک پایین شهرستان جاسک در طول هفته فقط یکبار می توانند آب آشامیدنی مورد نیاز خود را ذخیره کنند که این میزان نه تنها جوابگوی آشامیدن آنھا ھم نیست بلکه مشکلات زیادی را در این زمینه برای مردم بوجود آورده است.

,

بهروزی، رئیس شورای روستای کوئیک پایین جاسک گفت: طی سال‌های اخیر خشک‌سالی و کمبود آب در سایر نقاط کشور به چشم می‌خورد و مردم روستای کوئیک پایین از این موضوع بی‌نصیب نمانده و قریب به یک ماه است با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستیم.

,

وی اظهار کرد:مردم روستای کوئیک پایین با مشکل کمبود شدید آب شرب مواجه هستند و حالت بحرانی را می‌گذرانند چون هفته ای یک بار، آن هم به مدت چند ساعت آب را باز می کنند اما سرعت آب بسیار پایین است ‌.

,

بهروزی ادامه داد: قبلا دو هفته الی سه هفته با  قطعی آب روبرو می شدیم و مواقعی که آب وصل است،فشار ضعیف می باشد و مردم از این قضیه رنج می برند در صورتی که مخزن اصلی با روستای کوئیک ۲ کیلومتر فاصله دارد.

,

رئیس شورای روستای کوئیک پایین بیان کرد: آب مردم شهرستان جاسک از روستای کوئیک پایین سرازیر می شود اما متاسفانه خود روستا با نبود آب دست و پنجه نرم می کنند و مجبور به خرید آب به وسیله تانکر می شوند و یا باید آب معدنی را خریداری کنند.

,

, ,

 

,

روستانشینان نریگی از نعمت آب محروم هستند

, روستانشینان نریگی از نعمت آب محروم هستند,

روستای نریگی شهرستان جاسک فقر تمام  این زیبایی ها و آرامش را لکه دار کرده و اندوه و درد  نداشتن آرامش را از مردم گرفته است ظاهرا ، خون مرد روستای نریگی کم رنگ تر از خون شهر نشینان جاسکی است چون به جرم زیستن در روستا و ترک نکردن خانه آبا و اجدادیشان  محکوم به دور بودن از  هر نوع خدمات شهری اولیه و نه تخصصی شده اند.

,

مشکل آب از مسائل دیرینه روستای نریگی است  که به فراموشی سپرده شده و مردم با تهیه آب های رو باز از چشمه ها  و رود خانه ها با آبی گل آلود و کدر که حاصل وجود خاک و املاح فراوان با انواع میکروب ها و هزینه بالاتر در عین فقر و کمبود مالی به اجبار تن به نوشیدن هر آبی می دهند که در آینده ای نه چندان دور به انواع بیماری های شناخته و ناشناخته دچار می شوند.

,

در حالی که که رود خانه پرآب جگین از این روستا می گذرد و به بزرگترین سد بتنی غلطکی خاورمیانه جگین که در فاصله دو کیلومتری از روستا واقع شده می ریزد وحال مردم مجبور هستند به خاطر نبود برق و پمپ انتقال آب، آب مورد استفاده خود را از طریق کوله بری و یا الاغ به روستا منتقل کنند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

آب شیرینکن هم پاسخگوی نیاز مردم نیست

, آب شیرینکن هم پاسخگوی نیاز مردم نیست,

آب شرب مردم سه شهر بندر سیریک ، بندر کوهستک و شهر گروگ و ۷۵ روستای شهرستان سیریک با جمعیتی بالغ بر ۴۵ هزار نفر  از چاههای راونگ شهرستان میناب تامین می شود که این شبکه انتقال آب فعلی که از حدود ۱۷ساله بیش راه اندازی شده در حال حاضر به علت فرسودگی ، افزایش جمعیت، فعالیت کارگاهها و صنایع جوابگوی مردم نیست و از ۱۰ سال گذشته تاکنون  در کنار خشکسالی های بر مشکلات آب شرب مردم شهرستان افزوده است.

,

در حال حاضر خیلی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان و برخی روستاهای  بخش بمانی برای تامین آب شرب ، نوبت آنها به بیش از ۲۰ روز الی یکماه می رسد و بسیاری از خانواده ها نیز حاضرند برای تامین آب شرب خود بصورت آزاد آب  با قیمت بالا خریداری نمایند و با استفاده از تانکر آب مورد نیاز خود را کنند که باز بعلت عدم وجود تانکر و مشکلات آبی شهرستان موفق نمی شوند .

,

 

,

, ,

 

,

زندگی تلخ مردم  سیک، هنج و سفید کوه در تشنه کامی

,

ساکنین روستای سفید کوه بخش سندرک  برای تهیه آب مجبورند از آب رودخانه برای مصارف خانگی و آشامیدن استفاده کنند و گاهی هم باید منتظر بمانند تا گل  لای درون خطوط لوله انتقال آب ته نشین شود تا امکان استفاده از آب فراهم شود.

,

این درحالی است که تجهیز ، خریداری لوله و منبع تامین آب و کلر زنی می تواند باری از مشکلات آب آشامیدنی سالم را برای ساکنین این روستا مرتفع سازد اما  در یک گمانه زنی ها متوجه شدیم که  مردمان روستا برای رفع این مشکل مراجعات زیادی به اداره مربوطه داشتند ولی پاسخگویی برای مردم وجود ندارد.

,

 

,

گهردو همچنان تشنه است

, گهردو همچنان تشنه است,

مشکل کمبود شدید آب شرب در روستای گهردو از توابع شهرستان سیریک طی چهار سال گذشته مطرح شده اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام موثر و قابل توجهی از سوی مسئولان مرتبط در این زمینه انجام نشده است.

,

طی سفر نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان به شهرستان سیریک و روستای گهردو و مساعدت آیت الله نعیم آبادی،  لوله انتقال آب به ساحل تامین شده ولی علی رغم تامین این لوله و  تقبل شورای اسلامی روستا مبنی بر پرداخت هزینه انشعاب و حفر کانال همچنان آبفای روستایی از نصب این  انشعاب برای صیادان و مردم روستا خودداری می کند.

,

با وجود مراجعات مکرر حضوری ، تلفنی و مکاتبه ای  با مدیران آبفای روستایی و شیلات  شهرستان و استان اکنون با گذشت بیش از چهار سال تدبیر آنها هنوز راه به جایی نبرده و صیادان و مردم روستا چشم انتظار فرجی از سوی مسئولان هستند.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه