اخبار داغ

رئیس حوزه هنری استان اردبیل خبر داد/

اجرای نمایش «شاه اسماعیل صفوی» در 4 مرداد روز ملی اردبیل

اجرای نمایش «شاه اسماعیل صفوی» در 4 مرداد روز ملی اردبیل
رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: نمایش «شاه اسماعیل» بُرشی از زندگی شاه اسماعیل صفوی پس از جنگ چالدران را به قلم علی حسن زاده روایت می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آذرسلام، امیررجبی، رییس حوزه هنری استان اردبیل در تشریح برنامه های روز ملی اردبیل اظهار داشت: نمایش و تئاتر شاه اسماعیل صفوی توسط واحد نمایش حوزه هنری استان اردبیل و با اجرای گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد به کارگردانی غریب منوچهری تولید شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذرسلام,

رجبی گفت: نمایش «شاه اسماعیل» بُرشی از زندگی شاه اسماعیل صفوی پس از جنگ چالدران را به قلم علی حسن زاده روایت می کند.

,

رییس حوزه هنری استان اردبیل اظهار داشت: این نمایش در راستای معرفی مفاخر ملی کشور و جلوگیری از مصادرۀ چهره های شاخص این سرزمین به نفع بیگانگان تولید شده است، چراکه شاه اسماعیل صفوی از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی و از مشاهیر برجستۀ ایرانی است که نخستین حکومت ملّیِ شیعی در ایران را پایه گذاری نمود و عامل یکپارچگی این سرزمین بعد از سالها هرج و مرج و آشوب شد.

,

رجبی با بیان اینکه متأسفانه چهرۀ واقعی شاه اسماعیل صفوی در پشت پردۀ برخی ابهامات و حتّی اتّهامات مغرضانه، همچنان پنهان مانده و آن گونه که باید و شاید در جامعه، مخصوصاً برای نسل جوان، معرفی نشده است،گفت: در جنگ چالدران که در روز دوم ماه رجب سال ۹۲۰ هجری قمری بین سربازان شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم عثمانی رخ داد، نیروهای قزلباش نزدیک به چهل هزار تن و سپاه عثمانی قریب به یکصد هزار نفر بودند و در حالی که سربازان ایرانی با شمشیر، نیزه و تیر و کمان می‌جنگیدند، نیروهای عثمانی از توپ و تفنگ بهره می‌جستند. بنابراین قزلباشان به علت تعداد کمتر و نداشتن سلاح آتشین، از سپاه عثمانی شکست خوردند، هرچند که سربازان عثمانی نیز، توان تصرّف دائمی و اقامت بلندمدت در سرزمینهای شمال غربی ایران را نیافتند و پس از مدت کوتاهی، از ترس انتقام ایرانیان، به سرزمینهای خود عقب نشستند.

,

این مسوول اضافه کرد: پس از شکست در جنگ چالدران، شاه اسماعیل که با جمع آوری نیرو و تقویت قوا، قصد حملۀ مجدد به امپراتوری عثمانی و انتقام گیری از آنان را داشت، در نهایت به خاطر حفظ وحدت جهان اسلام و مصلحت مسلمانان از این کار صرف نظر کرد و همین تصمیم مهم، سرنوشت آتی او را رقم زد.

,

رییس حوزه هنری استان اردبیل تاکید کرد: نمایش شاه اسماعیل، ضمن روایت جنگ چالدران و عواقب آن، کش و قوس شاه اسماعیل و اطرافیانش را برای اتّخاذ تصمیمی بزرگ در مورد آینده کشور و جهان اسلام، روایت می کند.

,

این نمایش، روزهای چهارم و پنجم مردادماه 1396 به مناسبت هفتۀ بزرگداشت اردبیل ساعت نُه و نیم شب در مجتمع فرهنگی فدک اردبیل، به اجرای عمومی در می آید.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه