اخبار داغ

شهردار جنجالی برای شورای جنجالی

شهردار جنجالی برای شورای جنجالی
چهارشنبه هفته گذشته اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار دور هم جمع شدند ولی گزینه های نهایی آنان حتی با استقبال خودشان هم مواجه نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «چهارشنبه جنجالی» شاید مناسب‌ترین تعبیر برای ماجرای جلسه مستاجران جدید ساختمان بهشت باشد. منتخبانی که قبل از انتخابات با ماجرای راهیابی به لیست امید و جاماندن چهره‌های شاخص و سرشناس از این لیست رو به رو بودند، پس از نتایج انتخابات، درگیر ماجراهای فروش ردیف لیست برای راهیابی به شورا و پیشنهادهای میلیاردی برای جای گرفتن در لیست شدند و بالاخره در آخرین روز کاری هفته گذشته نیز انتخابات درون گروهی و پرحاشیه گزینه‌های شهرداری تهران را پشت سر گذاشتند. انتخاباتی که البته مثل همه روزهای حضور این گروه نوپا، سرشار از حاشیه و واکنش بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

صبح چهارشنبه 28 تیرماه، خیلی‌ها منتظر آن بودند که ببینند چه نامی از گلدان آرای منتخبان دوره پنجم شورای شهر تهران برای مدیریت پایتخت درخواهد آمد. گلدانی که پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره نام 24 نفر را به عنوان انتخاب‌های نهایی برای شهرداری تهران در خود می‌دید و قرار بود نام هفت گزینه نهایی مدیریت پایتخت، از دل این انتخابات بیرون بیاید.
قرار بود طبق توافق قبلی، در این جلسه که به ریاست آقای مرتضی الویری رییس سنی شورای پنجم در یکی از سالن‌های شورای شهر برگزار شد، هر عضو شورا سه گزینه خود را برای شهرداری تهران اعلام و از میان آنها افرادی که بیشترین رأی را کسب کنند به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران انتخاب شوند.

,
,

آغاز حاشیه‌های همیشگی
اما حاشیه‌ها، از همان ابتدا با انتشار نام 24 گزینه نهایی آغاز شد. «ایسنا» در این باره نوشت:« محسن هاشمی در جلسه امروز منتخبان شورای شهر پنجم تهران با وجود برخی درخواست‌ها برای داوطلب شدن وی برای سمت شهرداری تهران، به تصمیم جمعی اعضای شورا احترام گذاشته و اعلام کرد که منتخبان نامش را به عنوان نامزد شهرداری تهران پیشنهاد ندهند.»
اما، این تنها حاشیه‌ای کوچک برای این انتخابات بود؛ چرا که حاشیه‌های اصلی در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی برخی از اعضای جلسه شکل گرفت. شاید واکنش برانگیز ترین پست فضای مجازی در آن جلسه شورا، متعلق به آقای «افشین حبیب زاده» بود که خبر از انصراف آقای «علی اصغر احمدی» و دکتر «معصومه ابتکار» از کاندیداتوری شهرداری تهران داده بود.
از سوی دیگر«محمد علیخانی» دیگر عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران نیز اسامی 24 نامزد پیشنهادی شهرداری تهران را در کانال تگلرامش منتشر کرد که نکته جالب این پست، حضور احمدی و ابتکار در میان کاندیداهای نهایی بود.
علیخانی نوشت: «عباس آخوندی، معصومه ابتکار، علی اصغر احمدی، سید محمد علی افشانی، حبیب الله بی طرف، وفا تابش، اکبر ترکان، احمد ترک نژاد، قاسم تقی زاده خامسی، محمد پژمان، علیرضا جاوید، سید محمود حسینی، پیروز حناچی، محمدصادق خرازی، سید ابوالفضل رضوی، محمد ستاری فر، محمد شریعتمداری، الهه کولایی، سید حسین مرعشی، محسن مهرعلی زاده، حجت میرزایی، محمدعلی نجفی، محسن نریمان و رضا ویسه، کاندیدای پیشنهادی اعضاء برای شهرداری تهران هستند.»
این در حالی است که احمدی در گفت و گو با «باشگاه خبرنگاران»، انصرافش را تکذیب کرد. او با بیان اینکه هیچ گاه مانعی برای پذیرش پیشنهادهایی که در راستای خدمت به مردم بوده برایم وجود نداشته است، افزود: «از جلسه امروز شورای شهر اطلاعی ندارم اما اگر این شورا پیشنهادی برای تصدی شهرداری تهران ارائه دهد با آنها در این باره صحبت می‌کنم چراکه پیش از این سابقه فعالیت در شهرداری تهران را داشته‌ام.»
احمدی در واکنش به برخی اخبار منتشر شده درباره انصرافش از کاندیداتوری شهرداری تهران ادامه داد: «در این باره با بنده صحبتی نشده، مصاحبه‌ای هم نداشته‌ام و به هیچ عنوان انصرافی در کار نبوده است. به نظر می‌رسد برخی افراد با انتشار این خبر بداخلاقی کرده‌اند.»
معاون سیاسی وزیر کشور البته این طور هم به شایعه کنندگان استعفایش واکنش نشان داد:«برخی افراد تصور می‌کنند که باید این گونه رفتاری از خود نشان دهند به هر حال معتقدم درست نیست برای خدمت به مردم از دروغ استفاده کرد.»
به هرحال پس از شمارش آرای داوطلبان، هفت نفر که بالاترین رأی را داشتند، به عنوان گزینه‌های نهایی شورا برای شهرداری تهران به این شرح اعلام شدند:« محمدعلی نجفی با 21 رأی اول شد و حسین مرعشی با 20 رأی، الهه کولایی با 16 رأی، محمدعلی افشانی 14 رأی، حبیب الله بیطرف 12 رأی، محمد شریعتمداری 11 رأی و محسن مهرعلیزاده با 9 رأی به عنوان شش گزینه دیگر نهایی برای تصدی پست شهردار تهران برگزیده شدند.»
اما انتخاب سیاستمدار 66 ساله اصلاح طلب به عنوان شهردار غیر رسمی تهران، حاشیه‌های دیگری هم داشت. حاشیه‌ای که باز هم یکی از اعضای شورای منتخب، به آن اعتراض و از برهم خوردن توافق قبلی برای اعلام نشدن آرای کاندیداهای این انتخابات انتقاد کرد.
آقای «مجید فراهانی» به  «ایسنا» گفت: « اعلام آراء ۲۴ کاندیدای پست شهرداری تهران برخلاف مصوبه اعضای شورای پنجم بوده است. براساس اعلام هیات رییسه موقت، قرار نبود که آرای همه کاندیداها اعلام شود و آنچه که امروز در برخی شبکه‌ها به عنوان تعداد آراء گزینه‌های پیشنهادی مطرح شده است، خلاف واقع است.»
فراهانی البته درباره گزینه‌های دیگر برای حضور در این انتخابات هم گفت:« افرادی چون دکتر صادق خرازی از ابتدا تمایلی نداشت  که به عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح شود و در هفته‌های گذشته نیز نشانه‌ای دال بر علاقه وی نبود با این حال به خاطر سوابق ارزنده و شناختی که از توانایی‌های این فرد داشتیم از او به عنوان گزینه شهرداری تهران نام برده شد.»
او البته در اظهارنظری جالب، تعداد آرای اعلام شده منتخبان این انتخابات را هم تکذیب کرد و گفت:« متاسفانه در برخی فضاهای مجازی تعداد آراء گزینه‌ها آن هم به طور ناصحیح اعلام شد، گفت: «تعداد آرایی که به کاندیدای شهرداری تهران نسبت داده شده، صحت ندارد و این گونه شایعه‌پراکنی‌ها جای تعجب دارد.»

, آغاز حاشیه‌های همیشگی, آغاز حاشیه‌های همیشگی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

آنان که نیامدند و آنان که رفتند
اما رسمی‌ترین اظهار نظر در این باره، مربوط به رییس این جلسه بود. الویری درباره این انتخابات و برگزاری جلسه و حاشیه‌هایش گفت:« مرحله اول گزینش شهردار تهران در شورای شهر کلید خورد و هر یک از اعضا سه نفر را به عنوان کاندیدای موردنظر خود معرفی کردند. پس از این فرآیند که ۲۴ گزینه بودند، هفت نفر برگزیده و قرار است هر یک برنامه‌های خود را اعلام کنند.»
الویری، با تأیید انصراف سه عضو لیست 24 نفره، این انصراف را هم این طور توجیه کرد:« آقای آخوندی، خانم معصومه ابتکار و آقای علی اصغر احمدی با توجه به حضورشان در دولت انصراف دادند.»
او با اشاره به این که کار انتخاب شهردار پایتخت هنوز به نتیجه نرسیده و نجفی، هنوز شهردار منتخب شورا نیست هم گفت:« هفت برگزیده این انتخابات، باید طی دو هفته آینده برنامه‌های خود را آماده و در اختیار اعضای شورای پنجم قرار دهند و در نهایت از بین این هفت نفر، دو نفر انتخاب و در نخستین جلسه رسمی شورای پنجم، شهردار تهران مشخص می‌شود.»
به گفته الویری، طبق برنامه انجام شده، هفت گزینه انتخاب شهردار باید میثاق نامه‌ای را به امضا برسانند و در نهایت برنامه‌های اجرایی خود را برای شهرداری تهران اعلام کنند.   اما حاشیه دیگر این انتخابات غیبت نام آقای «محسن هاشمی رفسنجانی» در میان گزینه‌های شورا بود. حاشیه‌ای که الویری، این طور به آن پاسخ داد:«در جلسه امروز و قبل از آغاز جلسه، وی اعلام کرد که برنامه‌ای برای حضور در شهرداری ندارد.» محسن هاشمی رفسنجانی نیز که نامش در لیست نهایی وجود نداشت، غیبتش در میان نام‌های مطرح برای شهرداری تهران را این طور توضیح داد: «باتوجه به اینکه اکثریت اعضای شورا، تمایل داشتند که در بررسی گزینه‌های شهرداری تهران ، فردی از درون شورا مطرح نباشد، امروز قبل از رأی گیری از همکاران خود در شورا درخواست کردم که فردی نام بنده را به عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح نکند.»
او گفت:«همان گونه که بارها تاکید کرده‌ام، شورای شهر یک فعالیت جمعی است و حفظ انسجام شورا مهمترین اصل برای کارایی آن است. از این رو با توجه به تمایل اکثریت شورا مبنی بر عدم طرح نام اعضای شورا، به عنوان گزینه‌های شهرداری تهران، برای احترام به نظر همکاران این اقدام را انجام دادم.»
اما انصراف‌ها به همین جا نیز ختم نشدند چرا که در فاصله کمتر از 24 ساعت پس از این رأی گیری، یکی دیگر از منتخبان هم از ادامه رقابت انصراف داد. انصرافی که البته از دل گروه هفت نفره نهایی برآمد تا نام آقای «حبیب الله بیطرف» نیز از میان گزینه‌های شهرداری تهران خط بخورد.
بیطرف در نامه استعفایش نوشت: « با سلام و احترام. بدینوسیله به آگاهی می‌رسانم که اینجانب حبیب الله بیطرف، هیچگاه آمادگی خود را برای سمت شهردار تهران به اعضای محترم شورای پنجم اعلام نکرده‌ام و اکنون ضمن تشکر از حسن نظر منتخبان محترم پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، انصراف خود را از کاندیداتوری شهرد آری تهران اعلام می‌کنم. از پروردگار متعال توفیق روز افزون همه عزیزان را خواستارم.»

, آنان که نیامدند و آنان که رفتند, آنان که نیامدند و آنان که رفتند,
,
,
,
,
,
,
,

میز شهرداری رو میدم 5 میلیارد
به این ترتیب، شش ضلعی نهایی منتخبان شورای شهر پنجم برای انتخاب شهردار جدید شکل گرفت تا به گفته خودشان، شهردار جدید، یکی از این شش نفر باشد. شش نفری که البته دونفر اولشان با انتقادها و واکنش‌های شدید روبه رو شدند. انتقادهایی که البته بیشترشان هم از جانب فعالان اصلاح طلب فضای مجازی بود. یکی از کاربران فضای مجازی با اشاره به شنیده‌ها درباره فروش ردیف‌های لیست امید برای انتخابات و رانت‌هایی که در این باره وجود داشتند، نوشت:« میز #شهرداری_تهران رو میدم 5 میلیارد هرکی میخواد بیاد پی وی #علی_برکت_الله.»
اما بیشتر انتقادهای کاربران به انتخاب نجفی برای صندلی شهرداری تهران بود. یکی از کاربران در این باره نوشت:« مگه #محمد_علی_نجفی به دلیل عارضه قلبی و ناتوانی جسمی از ریاست #میراث_فرهنگی استعفا نداد؟!این آدم چطوری میخواد #شهردار_تهران بشه؟!» و کاربر دیگری هم این طور به انتخاب نجفی کنایه زد:« چطوری یک نفر همزمان برای تصدی ریاست سازمان برنامه و بودجه، وزیر آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران مناسبه »
کاربر دیگری هم به بیماری نجفی و عذر او برای نپذیرفتن مسوولیت در دولت یازدهم کنایه زد و نوشت:« ما که بخیل نیستیم ایشالا قلب مستر نجفی تا صد سال دیگه سالم باشه، ولی دروغ گفتن کار خوبی نیست.» کاربر دیگری هم نوشت:« آگه نجفی شهردار تهران بشه، نمونه غیر انتفاعی همه چیز عرضه می‌شه. مثلاً شما پول می‌دی و می‌ری توی پارک غیر انتفاعی.» همین کاربر، به احتمال حضور «حسین مرعشی» به عنوان شهردار تهران و اظهارات قبلی او درباره قلیان و سفره خانه‌های سنتی اشاره کرد و نوشت:« آگه #مرعشی شهردار تهران بشه، طبقه پایین هر خونه یه قهوه‌خونه می‌زنن و قلیون کشیدن اجباری می‌شه.»
اما شاید جنجالی‌ترین توییت درباره این ماجرا، واکنش تند دو تن از فعالان رسانه‌ای اصلاح طلب به حضور چهره‌ای چون «الهه کولایی» در این لیست بود. آقای «علی اصغر شفیعیان» در این باره با کنایه به کولایی توییت کرد: « خانم #کولایی گرامی! آیا خود شما خودتان را برای #شهرداری_تهران مناسب می‌دانید؟ امیدوارم پاسختان «نه» باشد وگرنه اندازه‌ توهم به 16+1 می‌رسد.» آقای «علیرضا خامسیان» یکی از چهره‌های نزدیک به دکتر «محمدرضا عارف» هم با انتقاد از گزینه‌های نهایی شهرداری تهران نوشت:«قرار بود شهردار تهران، یک اصلاح طلب ناب و چهره ملی باشد که بین 7 نفر، بعضی‌ها نه اصلاح طلب هستند و نه چهره ملی. بعضاً سابقه امنیتی هم دارند.»
به هرحال باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده، منتخبان پنجمین دوره شورای شهر تهران، به چه نتیجه‌ای درباره انتخاب نهایی شهرداری تهران خواهند رسید؟ شورایی که قبل از شکل گیری، درگیر حاشیه بوده است و حالا هم در حالی که هنوز کار خود را به صورت رسمی آغاز نکرده، درگیر حاشیه‌ها و جنجال‌های متعددی شده است؛ حاشیه‌هایی که البته، بیشتر درون گروهی و در میان طیف اصلاح طلبان است و بیش از هرچیز، خاطره شورای شهر اول و ماجراهای عجیب و غریبش را در ذهن‌ها زنده می‌کند.

, میز شهرداری رو میدم 5 میلیارد, میز شهرداری رو میدم 5 میلیارد,
,
,
,
,
,

منبع:صبح نو

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه