اخبار داغ

تعلیق جذاب یا اثر فرهنگی؟

تعلیق جذاب یا اثر فرهنگی؟
اگر در یک فیلم چند نفر مشغول کارت بازی باشند و به یک باره بمبی زیر میز آنها منفجر شود ، یک سوپرایز برای بیننده رخ می دهد . ولی اگر بیننده بداند که یک بمب زیر میز است در حالی که افرادِ کارت باز از این موضوع اطلاع ندارند و هر لحظه ممکن است بمب منفجر شود ، این مصداق بارزیست برای بیان تعلیق که البته هردوی آنها هیجان انگیزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح شادگان،یک بار مشغول خواندن مصاحبه ی آلفرد هیچکاک کارگردان مشهور سینمای جهان با تروفو که یکی از فیلمبرداران برجسته ی دهه شصت میلادی بود ،بودم که در آن هیچکاک دو مقوله ی هیجان انگیز را توضیح میداد . یکی سوپرایز و دیگری تعلیقاو مثال خوبی برای بیان تفاوت این دو زد . او گفت اگر در یک فیلم چند نفر مشغول کارت بازی باشند و به یک باره بمبی زیر میز آنها منفجر شود ، یک سوپرایز برای بیننده رخ می دهد . ولی اگر بیننده بداند که یک بمب زیر میز است در حالی که افرادِ کارت باز از این موضوع اطلاع ندارند و هر لحظه ممکن است بمب منفجر شود ، این مصداق بارزیست برای بیان تعلیق که البته هردوی آنها هیجان انگیزند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح شادگان, یک بار مشغول خواندن مصاحبه ی آلفرد هیچکاک کارگردان مشهور سینمای جهان با تروفو که یکی از فیلمبرداران برجسته ی دهه شصت میلادی بود ،بودم که در آن هیچکاک دو مقوله ی هیجان انگیز را توضیح میداد . یکی سوپرایز و دیگری تعلیق, او مثال ,

سینمای امروز ، در حقیقت نسل آینده ی استاد تعلیق ( هیچکاک ) است که با تعلیق های پی در پی ولی غیر کلیشه ای در فیلمهای خود ، مخاطب و تماشاگر را پای نمایشگر ، میخکوب میکند و بدین گونه توانسته اثر فرهنگی خود را به واسطه جذاب بودن فیلمنامه و تعلیق ها القا کند . از جمله ی این فیلمها میتوان به فیلم « تلقین » اشاره کرد که محصول سال ۲۰۱۰ آمریکا است و توسط کارگردان برجسته ای به نام « کریستوفر نولان » ساخته شده است . داستان فیلم درباره فردی است که متخصص تغییر تصمیم دیگران است . بدین گونه که اگر شما بخواهید فردا کاری را انجام بدهید ، آن فردِ متخصص با شما دوست می شود و یک روز درحالیکه که به خواب رفته اید ، با دستگاه ها و داروهای شیمیایی خود وارد خواب تان میشود و اتفاقاتی جذاب ولی نا امید کننده را رقم میزند که شما پس از بیدار شدن ، از انجام آن کاری که مقرر کرده بودید منصرف می شوید و میگویید که این خواب نشانه ی خوبی نیست ، پس بهتر است آن کار را انجام ندهم . می بینید؟ افرادِ قربانی در این فیلم به واسطه چند تصویر غیر واقعی که در ذهن خود متصور می شوند ، از انجام یک کار واقعی منصرف می شوند . این دقیقا کار رسانه است که با نشان دادن یک تصویر دروغین ، غیر واقعی و جذاب ، عقیده ی و عمل واقعی شما را از شما میگیرد و شما را از عقایدتان دور میکند .

,

کارگردان این اثر به قدری در ساخت این فیلم دقت به خرج داده است که تحسین منتقدان را بر انگیخته است به گونه ای که این فیلم در سایت « بانک اطلاعات فیلم ها و سریالها » با حدود یک میلیون رای ، رتبه ی چهاردهمین فیلم برتر تاریخ سینما را به خود اختصاص داده است .

,

یاسین بستوانچی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه