اخبار داغ

تشدید «معضل» کم آبی در بی توجهی مسئولان/ دشت سیلاخور دورود زیر سایه کویر +تصاویر

تشدید «معضل» کم آبی در بی توجهی مسئولان/ دشت سیلاخور دورود زیر سایه کویر +تصاویر
رودخانه دشت سیلاخور دورود به دلیل برداشت بی رویه آب و کشت محصولات آبدوست باعث از بین رفتن اکثر آبزیان این رودخانه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک؛ دشت سیلاخور روزگاری نه چندان دور یکی از پر آب ترین دشت های استان لرستان و کشور بود و به هر طرف که نگاه میکردی چشمه و قنات و سراب منظره ی خیره کننده ای به محیط پیرامون بخشیده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

اما امروزه این دشت وسیع با بحران بی آبی مواجه شده و به گفته ی کارشناسان اگر این روند ادامه پیدا کند طولی نخواهد کشید که اکثر زمین های این دشت از آبی به دیم تبدیل شوند.

,

 

,

, ,

 

,

محمدرضا نیک خواه کارشناس کشاورزی با اشاره به مهم ترین عامل بحران کم آبی در این منطقه افزود: یکی از عوامل مهم این بحران حفر چاه های زیاد آب جهت کشاورزی و برداشت بیش از حد مجاز آب در این دشت است.

,

 

,

نیک خواه در ادامه تصریح کرد: این برداشت ها به حدی رسیده است که چاه ها اب گل الود را پمپاژ می کنند بطوری که حتی آب شرب بسیاری از روستاهای سیلاخور گل الود شده و قابل شرب نیستند.

,

 

,

حسین یاراحمدی یکی از اهالی چالانچولان در این خصوص می گوید: می شود به اطمینان گفت در بعضی از روستاها اگر 100 خانواده زندگی می کند؛ 70 خانواده چاه عمیق دارند و ما بقی هم که ندارند اصلا کشاورز نیستند!

,

 

,

, ,

 

,

دکتر رحمانی کارشناس مردم شناسی می گوید که در چند دهه اخیر با بها دادن به کشاورزی بدون برنامه ریزی مناسب باعث برداشت بی رویه آب از دشت های کشور شده که به عنوان مثال اگر در دشتی برداشت آب باید از طریق صد حلقه چاه انجام بگیرد با دادن مجوزهای بی حد 12هزار حلقه چاه حفر شده است.

,

 

,

تا بیست سال پیش در هر جای این دشت که چاه حفر میکردی نهایتا در چهار یا پنج متری به اب میرسیدی و در چاه های عمیق تر در عمق چهل متری 10 اینچ اب برداشت میشد ولی در چند ساله گذشته عمق چاه ها هر سال بیشتر میشود به طوری که عمق چاه ها به 200 متر رسیده و هر جا چاهی حفر میشود در نهایت 2سال بیشتر آب ندارد و دوباره جای چاه را عوض می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

رضا یکی از کشاورزان سیلاخور می گوید: در گذشته چاه های آب؛ شب ها خاموش بودند ولی در حال حاضر با اجاره دادن زمین ها به پیاز کارهای اصفهانی و هندوانه کارهای قمی برداشت آب از چاه ها 24 ساعته است و در چند سال اخیر کشت هایی در دشت کاشته می شوند که مناسب این دشت نیستند مانند برنج، هنداونه و پیاز که میزان مصرف آب بالایی دارند و روند بحران آب را در سیلاخور سریع تر می کنند.

,

 

,

نیک خواه به دیگر عوامل بحران کم آبی در این منطقه اشاره و افزود: یکی دیگر از عوامل کم آبی دشت سیلاخور برداشت بی رویه اب از رودخانه گل رود است، این رودخانه از سیلاخور بالا شهرستان بروجرد تا سیلاخور پایین شهرستان دورود ادامه دارد و از اول اردیبهشت کشاورزان حاشیه این رود شروع به برداشت آب می کنند تا زمانی که دیگر آبی داخل رودخانه نباشد.

,

 

,

وی در ادامه تصریح کرد: در سال های اخیر با افزایش قیمت برنج محلی بسیاری از اقشار مختلف جامعه از راننده تاکسی گرفته تا مهندس متالوژی زمین های حاشیه رودخانه را اجاره کردند و به کشت برنج پرداختند که میانگین هر سی متر در طول رودخانه یک موتور اب وجود دارد که هر موتور آب چهار اینچ اب برداشت می کند.

,

 

,

, ,

 

,

رضا می گوید: جدیداً موتورهای دیزل 6 سیلندر اوردد و اب را به هزارمتر دورتر از رودخانه میبرن. مگر این رودخانه چقدر اب دارد. وقتی اب رودخانه خشک شود خود به خود سطح اب زمین های اطراف رود پایین می روند. برداشت بی رویه اب از رود و استفاده از سموم کشاورزی جهت دفع افات زمین و بازگشت شیرابه ان به رودخانه باعث نابودی محیط زیست رودخانه و اطراف ان شده به طوری که ماهی ها در چاله های اب گیر افتادن و توسط مردم محلی صید می شوند و بسیاری از انواع ماهی ها هم در نبود آب می میرند.

,

 

,

وی ادامه داد: منطقه سیلاخور مناسب برنج کاری نیست و در حال حاضر برنج کارها با بی ابی مواجه شدند و اب رودخانه رو به خشک شدن است و فقط از اب های ته رود برداشت می کنند و یا اینکه داخل رودخانه را با بیل مکانیکی حفر می کنند تا آب جمع شود که بتوانند پمپاژ کنند.

,

 

,

 

, ,

 

,

 از مسئولان انتظار می رود هرچه سریعتر به این موضوع ورود کرده و برای جلوگیری از این معضل و حل آن چاره ای بیاندیشند

,

 

,  ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه