اخبار داغ

در آستانه شروع موسم حج؛

چرا عده‌‌‌ای به دنبال حذف سفر معنوی حج هستند؟/ خروج بیش از یک میلیارد دلار ارز از کشور برای سفر به ترکیه

چرا عده‌‌‌ای به دنبال حذف سفر معنوی حج هستند؟/ خروج بیش از یک میلیارد دلار ارز از کشور برای سفر به ترکیه
نزدیک موسم حج که می‌‌شود بسیاری به دنبال گرفتن ماهی از آب آلوده هستند یکی از مسائلی هم که در این میان مطرح می‌‌‌شود صرف هزینه سفر حج برای کمک به نیازمندان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج،صحبت از کمک به نیازمندان که می‌‌شود همه کسانی که انسانیت در خونشان جاری است به اندازه وسع و توانشان آماده کمک می‌‌شوند اما عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هم آماده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند تا ایامی مانند موسم حج و یا محرم برسد تا سر نیزه انتقاداتشان را روی گلوی مذهبی‌‌‌‌‌‌‌ها بگذارند که چرا هزینه این سفرها را صرف نیازمندان نمی‌‌کنید که کعبه و بت خانه بهانه است و مقصود همین جاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

البته بیشتر کسانی که این موضوعات را مطرح می‌‌‌‌‌‌نمایند به این مسئله اشاره نمی‌‌‌کنند که چرا وقتی میزان مسافران و هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سفر آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در یک سال به ترکیه بسیار بیشتر از سفر حج در سال است پای کمک به نیازمندان به میان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌آید و تنها کمک به فقرا و انسانیت در گرو سفرهای معنوی استفاده می‌‌‌شود.

,

قطعا نیاز به سفر از نیازهای انسان محسوب می‌‌‌شود اما اینکه در سال چندین میلیون دلار برای سفرهای تفریحی به چند کشور معدود ریخته می‌‌‌شود و کسی هم برای کمک به فقرا سخنی نمی‌‌گوید جای تعجب دارد.

,

علی رغم اینکه چند سالی است سفرهای عمره متوقف شده و سال گذشته نیز سفر حج تمتع توسط زائران ایرانی انجام نشده است اما آمارهای سال 94 نشان می‌‌دهد که مجموع هزینه‌‌‌‌های حج عمره و تمتع به صورت سالانه 700 میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌‌کند در حالی که آمارهای سال 95 نشان می‌دهد سفر ایرانی‌‌‌ها به ترکیه در یک سال بالغ بر یک میلیون و سیصد میلیون دلار خروج ارز از کشور را سبب شده است.

,

با مقایسه این آمار می‌‌توان فهمید که سفر به کشور ترکیه تنها در یک سال بیش از اوج سفرهای حج تمتع و عمره سبب خروج ارز از کشور شده است و این مسئله نشان می‌‌دهد کسانی که با رسیدن موسم حج به انتقاد از این سفر معنوی می‌‌‌پردازند هیچگاه پیکان انتقادات خودشان را به سمت این سفرهای خارجی نمی‌‌گیرند و حتی از خودشان نمی‌‌پرسند که با هزینه یک سال سفر ایرانیان به ترکیه به چند خانواده فقیر می‌توان کمک کرد.

,

قطعا هزینه‌‌‌های اضافی و ریخت و پاش‌ها چه در برگزاری مراسمات مذهبی و چه غیر مذهبی امری مذموم و رد شده است اما اینکه با فرا رسیدن موسم سفرهای معنوی این هجمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها افزایش پیدا می‌‌‌کند مسئله‌‌‌ای است که باید به دقت بررسی شود.

,

علی رغم اینکه سال گذشته به دلیل مشکلات امنیتی و سیاسی حجاج ایرانی راهی سفر معنوی نشده بودند امسال نیز با نزدیک شدن به موسم حج دوباره زمزمه‌‌‌‌‌های کمک به فقرا با هزینه حج بر سر زبان برخی رسانه نیز افتاده است در حالی که این رسانه‌‌‌‌ها به این موضوع اشاره نمی‌‌‌‌کنند که در سال گذشته چند درصد از کسانی که به سفر تفریحی ترکیه می‌‌‌روند از سفر خود گذشته‌‌‌‌‌اند و هزینه‌‌‌‌های آن را صرف کمک به نیازمندان کرده‌‌‌‌اند.

,

فارغ از این که سفر حج در صورت وجود توان مالی یک واجب شرعی است بایستی به این مهم نیز توجه کرد که همانطور که عده‌‌‌ای مسیر اروپا را برای سیاحت انتخاب می‌‌کنند، هستند کسانی که مکان‌‌‌‌‌‌‌‌های زیارتی را ترجیح بدهند و در این میان عده‌‌‌ای با شیطنت ورزی با مطرح کردن کمک به فقرا در پی کوچک جلوه دادن این سفر معنوی هستند.

,

قطعا فرهنگ سازی برای جلوگیری از هزینه‌‌‌‌‌‌های اضافی10 در برگزاری مراسمات مذهبی امری ضروری است تا این مراسم‌‌‌‌های معنوی به تشریفات و تجمل گرایی آلوده نشوند اما از طرف دیگر پاسخ به این پرسش نیز ضروری است که آیا نمی‌‌‌توان درصد از هزینه های سفر به کشورهای خارجی را صرف کمک به نیازمندان کرد و یا اگر تنها درصدی از این سفرها به کشورهای خارجی صرف رونق به گردشگری داخلی شود با چه تحول عظیمی در حوزه گردشگری داخلی مواجه خواهیم بود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه