اخبار داغ

افزایش بی سر و صدای نرخ حامل های انرژی در سال 96

افزایش بی سر و صدای نرخ حامل های انرژی در سال 96
بررسی های میدانی نشان می دهد که مبالغ بخش قابل توجهی از آخرین قبوضی که به دست مردم رسیده است، نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در نیمه آذرماه سال گذشته محمدرضا تابش نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه اعلام کرد که بنا بر مصوبات این کمیسیون، دولت اجازه می یابد تا قیمت آب، گاز و سایر حامل های انرژی را در سال 96 افزایش دهد. بر این اساس، مطابق ماده 49 برنامه ششم توسعه، دولت در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها این اجازه را خواهد داشت که قیمت حامل های انرژی را تا سال 1400 به تدریج افزایش دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

به رغم وجود این مصوبه، کمتر از دو ماه بعد محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 تصریح کرد «قیمت حامل های انرژی در سال 96 هیچگونه افزایشی نخواهد داشت»

,

با وجود تأکید سخنگوی کمیسیون تلفیق مبنی بر عدم افزایش قیمت حامل های انرژی در سال 96 به نظر می رسد قیمت حامل های انرژی در بسیاری از موارد نسبت به سال گذشته نه تنها ثابت نبوده بلکه با افزایش نسبی نیز همراه بوده است.

,

خبرنگار مرآت برای بررسی این موضوع به میان مردم رفت تا میزان افزایش یا کاهش قیمت حامل های انرژی را از زبان آنها جویا شود.

,

بررسی های میدانی خبرنگار مرآت نشان می دهد که مبالغ  بخش قابل توجهی از آخرین قبوضی که به دست مردم رسیده است، نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. نکات قابل تأمل در این ارتباط، افزایش نرخ آبونمان نسبت به سال گذشته و نیز افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در قبض های سال جاری است.

,

نرخ آبونمان در بسیاری از قبوض برق حدود 14 تا 15 درصد، در قبوض گاز 33 تا 35 درصد، در قبوض آب بین 21 تا 24 درصد افزایش یافته است.

,

جدا از موضوع آبونمان، قبوض گاز نیز از افزایش کلی قیمت مستثنی نبوده اند و اعتراضات بیشتری متوجه افزایش قیمت گاز در بخش خانگی شده است.

,

برخی از مشترکان گاز مدعی هستند با وجود اینکه میزان مصرف امسال آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته  تغییری نکرده است، بهای گاز مصرفی آن ها حدودا دو برابر بیشتر از سال گذشته تعیین شده است!  

,

بررسی قبوض گاز متعدد شهروندان توسط خبرنگار مرآت، البته این گفته شهروندان را تایید کرد. تنها در یک نمونه، یکی از شهروندان که افزایش بهای حامل های انرژی را خارج از توان بسیاری از مردم توصیف می کرد به خبرنگار مرآت اعلام کرد که بهای گاز مصرفی خانواده وی با مصرف 53 مترمکعب در سال گذشته به میزان 10 هزار و 100 تومان محاسبه شده است، این در حالی است که در مدت مشابه و با مصرف 60 مترمکعب 19 هزار و 200 تومان برای آخرین دوره مصرف این خانوار لحاظ شده است!

,

استعلام خبرنگار مرآت از سایر شهرهای ایران نیز نتایج مشابهی دربرداشت. البته در برخی از مناطق همچون استان لرستان با وجود کاهش نرخ آبونمان در قبض های آب اما آب بها در برخی از موارد با افزایش حدودا 30 درصدی همراه بوده است.

,

در برخی از استانهای شمالی و نیز برخی مناطق شمالی استان سمنان نیز مردم از افزایش حدودا 10 درصدی قیمت حامل های انرژی خبر داده اند. آبونمان قبض های برق نیز در بسیاری از شهرها دست کم 14 درصد افزایش یافته است.

,

در این میان واحدهای تجاری و اصناف بیش از دیگران، این افزایش قیمت را احساس کرده اند. در حالی که قرار بود قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا نکند برخی از مغازه داران سمنانی در گفتگو با خبرنگار مرآت ادعا کردند که بهای آخرین دوره مصرف برق آن ها حدودا 60 درصد بیش تر از مدت مشابه سال قبل بوده است و اعتراض آن ها به اداره برق نیز نتیجه خاصی در پی نداشته است.

,

یکی از مغازه داران سمنانی ضمن تایید این مطلب به خبرنگار مرآت گفت که با وجود تلاش برای مدیریت مصرف در سال جدید و با این که در طول یکسال گذشته لامپ های کم مصرف را جایگزین لامپ های پرمصرف کرده است، بهای تعیین شده برای برق مغازه اش با افزایش چشمگیری همراه بوده است.

,

برخی دیگر از مغازه داران نیز سیاست جدید وزارت نیرو برای افزایش قیمت حامل های انرژی را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

,

به اعتقاد این دسته از اصناف، قیمت حامل های انرژی در هر دوره به میزان نه چندان ملموسی افزایش می یابد تا تاثیر روانی نامطلوبی بر مردم نداشته باشد اما اگر افزایش قیمت ها در یک بازه زمانی دو تا سه ساله مورد بررسی قرار بگیرد، میزان چشمگیر این افزایش روشن خواهد شد.

,

با تمام این تفاسیر، نکته اساسی این است که در شرایط اقتصادی کنونی، بسیاری از مردم در پرداخت بهای حامل های انرژی با دشواری مواجه هستند، ضمن آن که باید روشن شود با وجود اعلام رسمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر عدم افزایش قیمت حامل های انرژی، آن چه مردم درباره افزایش قیمت ها احساس می کنند، چه توجیهی دارد؟

,

از این گذشته مطابق قانون هدفمندسازی یارانه ها قرار بود بخشی از درآمدهای حاصله از محل افزایش قیمت حامل های انرژی با افزایش مبلغ یارانه در اختیار مردم بگیرد. حال پرسش اساسی این است که در شرایطی که میزان یارانه اعطایی به مردم ثابت مانده است، چرا قیمت حامل های انرژی به صورت چراغ خاموش افزایش پیدا کرده است؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه