اخبار داغ

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد

تولید سالانه یک هزار تن گوشت ماهی در خراسان جنوبی/ اشتغال 340 نفر در استان در حوزه آبزی پروری

تولید سالانه یک هزار تن گوشت ماهی در خراسان جنوبی/ اشتغال 340 نفر در استان در حوزه آبزی پروری
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:سالانه به طور متوسط یک هزار تن گوشت سفید به ارزش حداقل 10 میلیارد و 500 میلیون تومان، در استان تولید می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، محمد سعید سعیدی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر 619 باب استخر دومنظوره گرم آبی، 77 باب استخر صنعتی و دو منظوره سرد آبی و 33 واحد صنعتی و سنتی ماهیان زینتی در خراسان جنوبی فعال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , خاورستان, , خاورستان, خاورستان, ،,

 

,

وی افزود: در سطح استان سالانه به طور متوسط یک هزار تن گوشت سفید به ارزش حداقل 10 میلیارد و 500 میلیون تومان و   930  هزار قطعه ماهی زینتی به ارزش 3 میلیارد و 255 میلیون تومان تولید می شود.

,

 

,

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  بیان کرد:  در سه ماهه اول سال 96 میزان ماهی گرم آبی تولید شده 150تن ، میزان ماهی  سردآبی تولید شده  15 تن و میزان ماهی زینتی تولید شده 130هزار  قطعه بوده است.

,

 

,

سعیدی  خاطر نشان کرد: ماهیان پرورشی خوراکی گرم آبی استان شامل کپور معمولی، کپور علفخوار، فیتوفاگ و ماهیان سرد آبی شامل قزل آلای رنگین کمان و ماهیان زینتی شامل گوارامی، گلدفیش، آنجل، گوپی، مولی، سوزاتیل دم شمشیری سیچلایدها، اوراتوس، فلاورهورن، سوروم، پلاتی، پرت وگرین تیلور می‌باشند.       

,

        

,

وی اذعان کرد: با توجه به تعداد استخرهای ذخیره آب کشاورزی در استان،  پرورش ماهی به عنوان شغل جانبی در کنار کار کشاورزی  و همچنین تولید کود محلول در آب و بهره وری بهینه از منابع آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,

 

,

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای توسعه آبزی پروری در ابتدا افزایش سرانه مصرف آبزیان و قرارگیری ماهی در سبد غذایی خانوار ضروری می‌باشد. سپس استفاده از استخرهای ذخیره آب کشاورزی همراه با اعمال تغییرات و انجام اصلاحات در استخرها جهت پرورش ماهی در این استخرها ، توسعه مکانیزاسیون و تجهیز مزارع پرورش ماهی که باعث ارتقاء بهره وری از آب، افزایش تراکم در واحد سطح و همچنین کاهش هزینه های تولید و افزایش عملکرد رشد آبزیان را به همراه خواهد داشت.

,

 

,

سعیدی با بیان اینکه بیش ترین میزان تولید ماهیان پرورشی خوراکی در شهرستان قاین با تولید 212 تن در سال 95 بوده، افزود:  بیش ترین میزان تولید ماهیان زینتی مربوط به شهرستان بیرجند  با تولید 498 هزار قطعه در سال 95 بوده است.

,

 

,

وی  ازافزایش 10 درصدی در زمینه تولید و پرورش نسبت به سال 94 خبر داد و اذعان کرد: خشکسالی های چندساله که کاهش دبی آب قنوات و چاه ها را به دنبال داشته است، افزایش دما که مستقیما باعث تبخیر در سطح استخرها شده و جبران افت آب را با مشکل روبرو می سازد، خرده مالکی منابع آبی از دیگر مشکلات آبزی پروری در استان می‌باشد.

,

 

,

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال 1395 تعداد اشتغال ایجاد شده در سطح استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم 341 نفر بوده است که پیش بینی می‌گردد این اشتغال در سال جدید با افزایش همراه باشد.

,

 

,

سعیدی خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی در زمینه شیلات و آبزیان اقداما تی  انجام داده است که شامل  اشاعه فرهنگ استفاده از ماهی به عنوان غذای سلامتی با برگزاری کلاس های ترویجی، دوره های آموزش طبخ آبزیان، برگزاری جشنواره طبخ آبزیان دراستان، مشاوره و راهنمایی کارشناسی به کشاورزان متمایل به پرورش آبزیان، مشاوره و نظارت بر احداث استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی، صدور مجوز پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره ذخیره آب کشاورزی و همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جهت صدور پروانه های صنعتی، معرفی متقاضیان استفاده از تسهیلات جهت احداث استخر، رهاسازی و پرورش ماهی ، توزیع رایگان و یارانه ای بچه ماهی گرم آبی در سطح استان که این تعداد در سال 95  بالغ بر 200 هزار قطعه بچه ماهی بوده است می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه