اخبار داغ

قضاوت های نابه جا، دلسردی سرمایه گذاران و مهاجرت پزشکان را در پی دارد

قضاوت های نابه جا، دلسردی سرمایه گذاران و مهاجرت پزشکان را در پی دارد
قضاوت های نا آگاهانه در زمینه طبابت و انعکاس آنها در رسانه های عمومی از یکسو باعث بی اعتمادی به پزشکان و مراکز درمانی و از سوی دیگر با ایجاد رعب و وحشت در بین پزشکان باعث مهاجرت آنها به مناطق توسعه یافته تر می شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک بدون تردید سلامتی، مهمترین سرمایه هرفرد و عامل اصلی برخورداری او از سایر مواهب زندگی است و تلاش برای حفظ و ارتقاء آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

رجوع به پزشک برای درمان بیماری ها هم، از این جنبه حائز اهمیت است و اهمیت کار پزشکان و پرستاران نیز به همین علت است.

,

 

,

به همین دلیل است که پرداختن و اهمیت دادن به خطای پزشکی از دیرباز، بسیار بیشتر از خطاهای سایر رشته هاست که مورد بحث و تفحص قرار گرفته است.

,

 

,

به عبارت دیگر در سایر رشته ها هم خطاو قصور، بی تردید بسیار شایع تر است ولی ازآن جا که اهمیت کمتری دارد و کمتر به آن پرداخته می شود طبیعتاً در آمارها و اخبار، ظهور کمتری دارند.

,

 

,

ولی تحلیل و تبیین خطای پزشکی مانند سایر امور در کشورهای توسعه نیافته، فاقد اصول وشاخص های علمی است.

,

 

,

بارزترین اشکال در برخورد و مواجهه با خطای پزشکی در کشورهای جهان سوم ، برخورد احساسی و هیجانی در محافل و رسانه ها ی عمومی و به اصطلاح کشاندن آن به کف خیابان است!

,

 

,

حساسیت کار درمان و پیچیدگی های آن باعث شده در تمام دنیا هرگونه ادعا یا شکایت مبنی بر قصور پزشکی در مراجع کاملا تخصصی و فوق تخصصی از پزشکان خوشنام و بی طرف مطرح شود و در صورت اثبات قصور یا تقصیر، طبق قانون با آنها برخورد شود.

,

 

,

قضاوت های افراد غیر متخصص و نا آگاه در زمینه طبابت و انعکاس آنها در رسانه های عمومی از یکسو باعث بی اعتمادی به پزشکان و مراکز درمانی و در نتیجه عدم مراجعه بیماران به آنها و خود درمانی های خطرناک شده و از سوی دیگر با ایجاد رعب و وحشت در بین پزشکان باعث مهاجرت آنها به مناطق توسعه یافته تر و یا حداقل از بین رفتن اعتماد به نفس و ریسک پذیری آنها در انجام عملهای سنگین و پر خطر و در نتیجه لاعلاج ماندن بسیاری از بیمارانی که قابل علاج بوده اند، خواهد شد.

,

 

,

دومین اشکال در مواجهه با خطای پزشکی، عدم تفکیک خطای پزشک از بیمارستان است. حال انکه قانون تکلیف هردو را ، روشن نموده و سهم پزشک، پرستار و بیمارستان هر یک به تفکیک تشریح شده است.

,

 

,

به عنوان مثال، اشکال در تجهیزات ، قصور بیمارستان است ولی تشخیص نادرست یا عدم بکارگیری صحیحح وسایل میتواند خطای پزشک باشد ( البته در صورتی که سایر شرایط هم موجودباشد). طبیعی است که بستگان بیمار، انتظار دارند که بیمارشان با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شود.

,

 

,

در واقع به همین منظور هم مراجعه کرده اند و طبیعی است که در صورت عدم تحقق خواسته شان ناراحت شوند ولی تفاوت در نحوه برخورد آنها با این مسئله است که یکی از تفاوتهای جوامع توسعه یافته و عقب مانده را روشن می کند.

,

 

,

درگیری با کادر درمان و ضرب و جرح آنها، شکستن درب و پنجره و تجهیزات بیمارستان، کشاندن موضوع به رسانه های عمومی و ایجاد التهاب در فضای عمومی جامعه، غیرازتخریب سرمایه ها و داشته هایمان نتیجه دیگری ندارد.

,

بدون تردید هیچ پزشک و بیمارستانی نمی خواهد نتیجه کارش ناخوشایند باشد و اغلب بسیار بیش از بستگان بیمار دغدغه درمان او را دارند ولی باید توجه داشت که پزشک و بیمارستان یک طرف قضیه هستند و همه عوامل در اختیار انها نیست.

,

 

,

صرف نظر از هزاران و میلیونها عوامل شناخته نشده بیماری باید به ژنتیک ، بهداشت، تغذیه ، ورزش ، عوامل فیزیکی و محیطی مثل سیگار، عوامل سرطانزا، تشعشعات، عوامل روحی ، خانوادگی ، سطح سواد و سطح اقتصاد خانواده و هزاران عامل ریز و درشت دیگر که در مثمرثمر بودن یا نبودن درمان تاثیر گذارند هم توجه نمود.

,

 

,

بدون تردید یک درمان مشخص برای یک بیماری مشخص در دو نفر با توان فیزیکی، روحی ، سطح سواد و بهداشت و تغذیه و... ، نتیجه متفاوتی خواهد داشت و همه آن را به گردن پزشک و بیمارستان انداختن فقط یک فرافکنی نادرست است!

,

 

,

کسی که در تمام طول عمرش ورزش نکرده، از کم کاری یا پرکاری هورمونهای مختلفی رنج برده و بافتهای بدنش تخریب شده و آسیب دیده ولی درمان نکرده ، پرخوری کرده ، سیگار کشیده و هزاران بی توجهی به سلامت خود نموده نباید انتظار داشته باشد که با یک مراجعه به بیمارستان همه مشکلاتش برطرف شود.اعضا و ارگانهای بدن بهم مرتبطند و بیماری و ضعف یکی بر دیگران تاثیر گذار است.

,

 

,

البته می توان باقضاوتی نادرست همه تقصیرها رابه گردن دیگران انداخت ولی بدون تردید حاصل چنین رویکردی وضع را از آنچه هست بدتر می کند!

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه