اخبار داغ

پایگاه اصلی داعش پس از سوریه کجا است؟

پایگاه اصلی داعش پس از سوریه کجا است؟
کارشناس برجسته افغانستان در نشست جریان شناسی داعش در افغانستان گفت: پایگاه اصلی داعش بعد از شکست در سوریه و عراق افغانستان خواهد بود و داعش در سه منطقه این کشور مستقر خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فارس، نشست و بررسی جریان شناسی داعش افغانستان و اهداف و پیامدهای آن با حضور «پیر محمد ملازهی»، کارشناس برجسته افغانستان و شبه قاره، و جمعی از کارشناسان حوزه افغانستان در سوی مؤسسه مطالعاتی «ایران شرقی» مشهد برگزار شد.

پیر محمد ملازهی کارشناس افغانستان و شبه قاره در آغاز این نشست به بررسی جریان داعش در جهان و افغانستان پرداخت و اهداف و پیامدهای ظهور این گروه تکفیری را تشریح کرد.

وی ضمن بررسی ریشه‌های فکری گروه داعش به تفاوت این گروه با القاعده و طالبان اشاره کرد و گفت: داعش یک گروه تکفیری است که نه تنها شیعیان را تکفیر می‌کند بلکه هرکسی که این گروه و عملکرد آن را قبول نداشته باشد را نیز کافر دانسته و مبارزه با آن را واجب می‌داند.

وی در ادامه ضمن اشاره به پیشینه ظهور گروه داعش افزود: آمریکا و غرب به وجود آورنده داعش نیستند ولی به عنوان ابزار در راستای اهداف خود، آمریکا از آنها استفاده می‌کند.

این کارشناس منطقه خاورمیانه با اشاره به شکست داعش در سوریه و عراق خاطرنشان کرد: داعش در منطقه خاورمیانه به دلایل متفاوتی دچار مشکل شده و نقش این گروه تکفیری از نظر غرب و آمریکا در منطقه خاورمیانه تمام شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس طراحی غرب و اسرائیل کارکرد داعش بر هم زدن آرامش در خاورمیانه بود و بعد از شکست داعش در سوریه و عراق توجه عمده داعش در بخش شرقی، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.ملازهی تاکید کرد: بعد از این پایگاه اصلی داعش بعد از شکست در سوریه و عراق افغانستان خواهد بود و داعش در سه منطقه افغانستان مستقر خواهد شد و این البته با طراحی غرب است که داعش در مناطق استراتژیک افغانستان مستقر شود.

وی در ادامه گفت: شمال، جنوب و غرب افغانستان سه منطقه مهمی است که به احتمال زیاد داعش در آنجا استقرار خواهد یافت.

ملازهی در مورد احتمال حمایت پاکستان از گروه داعش در افغانستان افزود: امکان دارد که پاکستان نیز در حمایت از داعش در افغانستان پیش قدم شود چرا که پاکستان این پیشینه را دارد که از گروه‌های تندرو در جهت تامین منافع بلند مدت خود به عنوان یک ابزار استفاده کند.

وی در ادامه تصریح کرد: عربستان سعودی برای نفوذ خود در منطقه، اردن، امارات و ترکیه در مرحله بعدی می‌توانند حمایت کننده داعش باشند و در جنگ‌های گذشته هم این کشورها نشان دادند که از داعش حمایت کرده‌اند.
وی به نقش ترکیه در حمایت از داعش اشاره و خاطر نشان کرد: اکثریت نیروهای داعش از افغانستان و آسیای مرکزی هستند که از طریق ترکیه به داعش پیوسته‌اند و هم‌اکنون دوباره از همین مسیر داعش به افغانستان و آسیای مرکزی منتقل خواهد شد.

ملازهی در مورد حضور گسترده داعش در افغانستان و آسیای مرکزی افزود: شواهد نشان می‌دهد که بازی بزرگ جدیدی در منطقه و افغانستان با حضور داعش ایجاد خواهد شد که البته هنوز این بازی بزرگ شکل نگرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه