اخبار داغ

دانا گزارش می دهد/

اما و اگر های انتخابات نظام پزشکی/ پشت پرده‌ لغو انتخابات الکترونیکی چه بود؟

اما و اگر های انتخابات نظام پزشکی/ پشت پرده‌ لغو انتخابات الکترونیکی چه بود؟
در تکاپوی تلاش وزارت بهداشتی ها به ویژه قاضی زاده هاشمی برای ماندن در کابینه روحانی انتخابات نظام پزشکی در حاشیه قرار گرفت و برای اولین بار این انتخابات ملغی شد. هرچند انتخابات در نهایت برگزار شد ولی آنچه اهمیت دارد این است که چگونه وزیری که قابلیت برگزاری یک انتخابات را ندارد از پس طرح تحول سلامت با این وسعت بر آمده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفتمین انتخابات سازمان نظام پزشکی بسیار حائز اهمیت بود چرا که جایگاه نظام پزشکی در قانون و در رابطه با سیاستگذاری‌های حوزه سلامت و دفاع از حق و حقوق جامعه پزشکی و مردم بسیار مهم است، از طرفی طی سال های گذشته با مساله مهمی هم چون طرح تحول سلامت روبرو هستیم که همه اینها ایجاب می‌کند این تشکل صنفی تشکلی قدرتمند، توانمند و میدانی باشد، چرا که این نهاد از بازوهای اجرایی مهم حوزه سلامت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

از مدت‌ها قرار بر برگزاری الکترونیکی انتخابات نظام پزشکی بود تا جایی که این موضوع مورد تأکید مسئولان وزارت بهداشت و برخی چهره‌های شناخته شده جامعه پزشکی قرار گرفته بود و اصرار بر اجرای این شیوه رای‌گیری در انتخابات پیش رو را داشتند.

,

قربانی رییس هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی  پیش از این اعلام کرده بود که تمام تلاش بر این است که انتخابات به صورت الکترونیکی انجام شود؛ وی همچنین گفته بود که دوستان ما در بخش IT وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی براساس داده‌ها و اطلاعات از جامعه پزشکان در حال تعریف سامانه انتخابات هستند و ما بسیار خوش‌بین هستیم که تا زمان برگزاری انتخابات مقدمات فراهم شود.

,

به اعتقاد مسئولین وزارت بهداشت و هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی انتخابات الکترونیکی مشارکت را بالا می‌برد و احتمال نفوذپذیری اعمال سلیقه‌ها را کاهش می‌دهد. و در نهایت هیات نظارت بر انتخابات اعلام کرد که  فرآیند انتخابات با هدف تسهیل و افزایش مشارکت، به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد که امکان رأی دهی حضوری برای رای دهندگانی که موفق به رای دهی نمی شوند نیز فراهم شده است.

,

از طرف دیگر منتقدان این انتخابات پیش بینی می کردند که این انتخابات به نسبت سایر 6 دوره گذشته از استقبال خوبی برخوردار نباشد چرا که علاوه بر انتقاداتی مانند شبهه دولتی بودن این انتخابات، الکترونیکی برگزار شدن آن امکان پذیر نخواهد بود.

,

روز انتخابات که با اصرار برخی این انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شده بود، در کمتر از ۳ ساعت از شروع انتخابات، به یکباره موضوع اختلال در آرای الکترونیکی رای‌دهندگان پیش آمد و در نهایت با صدور اطلاعیه‌ای از سوی وزارت بهداشت، این روند رای‌گیری ملغی اعلام شد؛ در ادامه پیرحسین کولیوند دبیر هیئت نظارت بر ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، اعلام کرد: انتخابات الکترونیک به دلیل اشکالاتی که در رمزنگاری به وجود آمد، به خاطر صیانت از آرای جامعه پزشکی لغو و آرای آن نیز باطل شد.

,

یکی از اشکالات اساسی اشتباه بودن اطلاعات محل مجاز شرکت در انتخابات نظام پزشکی بود، به طوری که حوزه اخذ رای برای بسیاری از رای دهندگان مکانی مجزا از محل زندگی آنها درج شده بود؛ گفته می شد وزارت بهداشت برای برگزاری الکترونیک انتخابات از بانک اطلاعاتی نظام پزشکی استفاده کرده است.

,

علاوه بر اشکالات اساسی مانند خرید و فروش آرای الکترونیک در حوزه های مختلف برخی از رزیدنت ها و پزشکان جوان هم نتوانستند آرای خود را به صندوق بریزند. در نهایت هیات اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی تهران بزرگ اعلام کرد که در نظر دارد به منظور پاسخگویی به سوالات و ابهامات کاندیداهاى محترم انتخابات، یک جلسه توجیهی برگزار می‌کند.

,

از طرف دیگر هنگام لغو انتخابات الکترونیکی قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در ستاد انتخابات نظام پزشکی اعتراض پزشکان را برانگیخت هر چند در ساعات پایانی وزیر بهداشت خود را به ستاد انتخابات رساند اما دیگر انتخابات لغو شده بود.

,

 موج گسترده ای از اعتراضات در میان جامعه پزشکی براه افتاده و حتی عده زیادی از پزشکان خواستار لغو کلی این انتخابات و برگزاری آن در روز دیگری شدند. عده ای معتقدند نتایج این انتخابات نمی تواند نمایندگان واقعی جامعه پزشکی را مشخص کند. برخی هم خواستار معرفی و توبیخ افرادی شدند که وظیفه شان را به درستی انجام ندادند .

,

در حالی که انتظار می‌رفت، این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی از حساسیت بیشتری برخوردار باشد، اما به نظر می‌رسد که ضعف‌های نظارتی و اجرایی در مسیر روند برگزاری انتخابات، کارنامه قبولی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. قرار گرفتن چهره‌های مشهور جامعه پزشکی نزدیک به جریان دولت در سر لیست گروه‌های انتخاباتی، ملغی شدن انتخابات الکترونیکی و برخی ردصلاحیت‌های بدون توجیه، نشان از ضعف‌های آشکار این دوره از انتخابات دارد.

,

در تکاپوی تلاش وزارت بهداشتی ها به ویژه قاضی زاده هاشمی برای ماندن در کابینه روحانی انتخابات نظام پزشکی در حاشیه قرار گرفت و برای اولین بار این انتخابات ملغی شد. هرچند انتخابات در نهایت برگزار شد ولی آنچه اهمیت دارد این است که چگونه وزیری که قابلیت برگزاری یک انتخابات را ندارد از پس طرح تحول سلامت با این وسعت بر آمده است.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه