اخبار داغ

راه کوتاه دوپلان تا تبدیل به روستایی سیاحتی-ورزشی

راه کوتاه دوپلان تا تبدیل به روستایی سیاحتی-ورزشی
قابلیت های متعدد در روستاهای شهرستان کیار و عدم بهره برداری از آنها در راستای رشد و بهبود وضعیت روستاها مساله ای است که سال های سال باعث اتلاف و هدر رفت بخش اعظمی از پتانسیل شهرستان کیار در جهت تبدیل این شهرستان به شهرستانی نمونه و سرآمد شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کیار بیدار شهرستان کیار یکی از شهرستان های ۹ گانه استان چهارمحال و بختیاری است که ظرفیت های متعدد تولیدی، کشاورزی، گردشگری، ورزشی و فرهنگی را یکجا در خود جای داده است.

وجود بسترهای تولید همچون کارخانه بهنوش در گهرو، آب معدنی سیرنگ در شلمزار، کلارمایه در ناغان، شهرک صنعتی شهدا تشنیز، کارخانه آرد روستای سرتشنیز، معادن سنگ و شن در اطراف روستای خراجی و قلعه ممکا، وجود اراضی حاصلخیز با قابلیت تولید محصولات متعدد زراعی و باغی در شلمزار، تشنیز، گهرو، ناغان، دستنا، سلم و جای جای شهرستان کیار و همچنین گذر روخانه های پرآبی همچون کیار و سرشاخه های کارون از شرستان کیار، وجود آبشارهای دیدنی و زیبای زردلیمه و تنگ زندان و دره یاس، قابلیت پرورش ورزشکارانی همچون برادران صمیمی و قرار گرفتن دو قلعه تاریخی موثر در تاریخ کهن ایران اسلامی در روستای دزک و شهر شلمزار... درواقع شهرستان کیار را به مجموعه ای زیبا و دیدنی و بکر از داشته ها بدل کرده است.

با وجود همه داشته های شهرستان کیار اما متاسفانه این شهرستان چه در سال های پیش از انقلاب و چه پس از آن آنگونه که باید و شاید مورد توجه مسئولان واقع نشده است و همواره رنج کمبودها و محرومیت ها مردم نجیب و فهیم کیار را آزرده خاطر کرده است.

یکی از روستاهای شهرستان کیار که در سال های اخیر مردمان آن دیار توانسته اند با بهره گیری از داشته های طبیعی وخدادای در سطح استان و حتی ملی حرف برای گفتن داشته باشند روستای دو پلان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیار بیدار,
,
,
,
,
,
,

,
,
, ,

روستای دوپلان در یکی از زیباترین و بکرترین مناطق کشور، در دهستان مشایخ از توابع بخش مرکزی شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

روستای دوپلان در منطقه زیست کره و ثبت جهانی شده تنگ صیاد و سبزکوه و در کنار رودخانه کارون در مسیر شهرکرد به خوزستان و در ۱۳۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است.

این روستا با چهره‌ای کوهستانی علاوه بر جاذبه‌های شگرف طبیعی، یک مرکز تفریحی ـ سرگرمی هم دارد که فعالیت‌های مختلف آبی و غیرآبی همچون رفتینگ (‌قایقرانی در امواج خروشان) در رودخانه کارون و بانجی جامپینگ (‌سقوط آزاد) از دره عمیقی که در روستا قرار دارد، در آن انجام می‌شود.

بعد از این روستا، مسیر تاریخی دز‌پارت (‌قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ایل راه منطقه) مشاهده می‌شود که تا همین چند سال پیش از آن استفاده می‌شد و قدمت آن به حدود چند هزار سال پیش برمی‌گردد. یک پل معلق هم در مسیر این ایل ـ که محل عبور بخشی از عشایر بختیاری بوده است ـ وجود دارد.

از نظر تاریخ معاصر نیز این منطقه دارای ارزش است؛ چراکه راه بختیاری (یعنی راهی که پس از اکتشاف نفت توسط انگلیسی‌ها و برای ارتباط جنوب به شمال کشور احداث شد)، در این منطقه قرار دارد. پل‌های فلزی که انگلیسی‌ها روی این راه زدند نظیر پل دوپلان، مروارید و شالو نیز هنوز باقی است.

حوادث جالبی نظیر تردد مشروطه خواهان به پایتخت نیز از طریق همین راه صورت گرفت. این منطقه برای گردشگرانی که علاوه بر طبیعت به تاریخ قدیم و معاصر نیز علاقه دارند،‌‌ بسیار جالب توجه خواهد بود.

بالغ بر ۲۵ هزار هکتار از این منطقه پوشیده از جنگل بلوط بوده و سایر گونه‌های درختی ازجمله کلخونک، پسته وحشی، آلبالوی وحشی، بادام وحشی و زالزالک نیز در این منطقه وجود دارد. در ضمن وجود باغات انار و مزارع شالی نیز زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

وجود قابلیت های دوپلان جهت ورزش مهیج بانجی جامپینگ، قایق رانی در آب های خروشان (رفتینگ) و اخیرا ایجاد سایت ورزش های هوایی می تواند روستای دوپلان دهستان مشایخ را به روستایی منحصربه‌فرد بدل نماید تا در کنار امکان کشاورزی، شیلات، گردشگری بستر لازم برای جذب و پرورش ورزشکاران بنام و افتخارآفرین در شهرستان کیار را فراهم نماید.

قطعا توجه به قابلیت های روستاهایی همچون دوپلان و البته سایر روستاهای شهرستان کیار و برنامه ریزی و سرمایه گذاری در جهت شکوفایی استعداد های مردم روستاها و توان بهره برداری از توان محیطی و طبیعی می تواند بسیاری از مشکلات دولت در این روستاها اعم از اشتغال، مشکلات فرهنگی و... را برطرف نماید.

مهدی بهزادی تشنیزی

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه