اخبار داغ

گزارش؛

کمبود آب ،مرگ خاموش زمین/سایبان خشکسالی فرش وسیع کمبود آب است

کمبود آب ،مرگ خاموش زمین/سایبان خشکسالی فرش وسیع کمبود آب است
سایه خشک سالی و کم آبی این روز ها سایبان بلندی بر سرمان نهاده و فرش وسیع و گسترده ای بر زیر پایمان پهن کرده است. به طوری که هر روز که به جلو پیش میرویم کمبودش بیشتر احساس میشود و بی توجهی قشری از جامعه نسبت به آن به وضوح چشمگیر تر میشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح کویر؛همه ی ما از سالیان دراز تا به حال بارها و بارها تابلو ها و بنر ها و دست نوشته هایی را به وفور دیده ایم که خبر از مایه ی حیاتی به نام آب می‌دهد. گاهٱ اکثراً چه به سهو و چه به عمد به راحتی از کنار این نوشته ها رد می شوند و حتی خمی بر ابروهایشان نمی آورند و حاضر نمی شوند اندکی تامل و تفکر کنند. اما آنچه که حائز اهمیت است اینکه همین عنصر اصلی حیات در واقع اساس کار و زندگی بشر را در پی دارد و چشم بستن و بی توجه بودن به این موضوع نه تنها نابودی نسل ما بلکه فنا شدن نسل‌های بعد از ما را هم به دنبال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح کوی,

در پی سالیان متمادی بحران کم آبی در بین سایر بلایای طبیعی سر و صداهای زیادی به پا کرده است و گاهٱ در اکثر نقاط صدایش گوش بشر را کر کرده است و حتی به جرأت می‌توان از آن به عنوان مرگ خاموش نام برد.

,

مرگ خاموشی که ریشه در اعماق زمین دارد و اگر چه تا حدودی با تدابیر مسئولیتی به وضوح شاهد آن نیستیم اما در حقیقت امر بسیاری از نقاط مختلف کشور مردمانش از نبود آن به عنوان بلای خانمان سوز یاد می کنند. عنصری که روزی وجودش و حضورش مایه ی سر زندگی و حیات بود و امروز نبودش باعث شرمندگی و بلایی خانمان سوز شده است.

,

در حقیقت حیات زیست بدون آب برای موجودات زنده غیر قابل قبول است و زندگی بدون آن آتشکده ای بیش نیست. سایه ی خشک سالی و کم آبی این روز ها سایبان بلندی بر سرمان نهاده و فرش وسیع و گسترده ای بر زیر پایمان پهن کرده است. به طوری که هر روز که به جلو پیش میرویم کمبودش بیشتر احساس میشود و بی توجهی قشری از جامعه نسبت به آن به وضوح چشمگیر تر میشود.

,

همه ی ما مزارع،باغ و باغچه های کوچک و بزرگی در اطراف زندگی روز مره خود داشته و داریم مزارعی که همچنان با وجود این زنگ خطر بزرگ و همگانی برای همه اما همچنان به صورت غرق آبی آبیاری می‌شوند و مالکین مزارع هر روز فقط در اندیشه دو برابر کردن ثمردهی محصول باغ خود است.

,

, , ,

اما اگر روزی نگاهی فراتر به شهرستان های محروم کشور و روستاها و مناطق صعب‌العبور بیندازید خواهید دید که چه بسیار خانواده هایی از نعمت بی آبی محروم اند، چه بسیارند مردمانی در مناطق صعب‌العبور که ظرف به دست در انتظار جرعه ای آب نوشیدنی نشسته اند، چه فراوان اند مزارعی که با داشتن درخت های قد بر افراشته در مقابل معضل خشکسالی و کم آبی سر تعظیم فرود آورده اند و با داشتن ریشه هایی تنومند در دل این خاک در حال دست و پنجه نرم کردن با این مصیبت هستند.

,

چه بسیارند خانواده ها و روستا نشینانی که حتی از آب شرب لوله کشی محروم اند، حتی هنوز هم با گذشت چندین دهه از انقلاب اسلامی باز هم شاهد محرومیت قشر عظیمی از سرمایه های جامعه هستیم که همچنان از عنصر آب سالم محروم اند و هم اکنون هم مشابه سالیان دور و دراز مجبور اند با چهارپایان آب مصرف خانوارهای خود را از روستایی به روستای دیگر حمل کنند. مسئولین تدبیری بیاندیشید این مردمان هم جزء همین جامعه و کشور هستند.

,

البته در مسئله بحران کم آبی دولت و وزارت نیرو هم وظایف قابل توجه ای بر عهده دارند همانند جایگزین کردن آبیاری نوین قطره ای به جای آبیاری سنتی، مقابله با حفر چاه های اب بدون مجوز و …

,

همه ی ما باید توجه داشته باشیم که زنگ خطری بزرگ به صدا در آمده است و رد شدن از این معضل نیازی مبهم و اساسی به اصلاح مدیریت مصرف از منابع طبیعی و زیر زمینی را میطلبد. همه باید به آگاهی کامل برسند که آب هست اما کم است.آب مایه ی حیات است یا بی آبی مایه ی شرمندگی نسبت به نسل های آینده.

,

خطری بزرگ برای نسل های بعدی در راه است. با اندکی اندیشه و تغییر هر کدام از ما به راحتی می توانیم این مایه ی حیاتی را به آیندگان هدیه دهیم. اگر مدیریت مصرف داشته باشیم این خود کار بزرگی است در مقابله با این مشکل پس همه با هم بیایید مصرف ها را مدیریت کنیم. به طور مثال ؛استفاده نکردن از آب آشامیدنی برای آبیاری مزارع کشاورزی،عدم استفاده از آب شرب برای نظافت و شستشوی حیاط منزل و ماشین،قرار دادن سهمیه برای هر یک از افراد خانواده،تغییر در ساعات آبیاری مزارع از روز به شب،استفاده چند باره از آب. (استفاده اب شستشوی میوه و سبزیجات وظرف برای آبیاری گل و گیاه)و چه بسیارند پیشنهاد هایی دیگر. شایان ذکر است انجام دادن این کارها همت و تلاش مسئولین را هم میطلبد.

,

, , ,

 

,

با برگزاری برنامه های کاربردی به جهت اصلاح الگوی مصرف گامی وسیع در حفظ و نگهداری این مروارید گرانبها برداریم و فرهنگ سازی گسترده ای صورت گیرد و شعار (من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی، همه برمیخیزند) را در جهت تلاش برای رد شدن و حل این چالش بزرگ را به یک استوره ای دست یافتنی تبدیل کنند.

,

امین باقری در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان ریگان شهرستانی بحرانی در زمینه خشکسالی است، مردم شهرستان در این زمینه صرف‌ جویی آب را در دستور کار خود داشته باشند.

,

فرماندار ریگان تصریح کرد:مردم از مصرف آب شرب برای شستشوی ماشین و غیره به جد خودداری کنند.

,

وی افزود:کاهش بارندگی و خشکسالی در شهرستان ریگان سبب  کم آبی شده و این موضوع هشداری جدی به مردم و مسئولان است.

,

باقری عنوان کرد:۴۰روستای شهرستان ریگان با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و آبرسانی در این روستاها به صورت سیار انجام می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه