اخبار داغ

بازی با کلمات،دردی از گرفتاری کولبران پیرانشهر حل نمی کند

بازی با کلمات،دردی از گرفتاری کولبران پیرانشهر حل نمی کند
کوله فقر، بیکاری، بی توجهی مسئولان به معیشت و نبود سرمایه گذاری مناسب سالهاست بر دوش کولبران مرزنشین به خصوص در شهرستان پیرانشهر سنگینی می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کورد پیام،زندگی با این مردم خوب تا نکرده؛ مردمانی که هیچ هفته ای نیست که تیتر اول روزنامه ها، خبرگزاری ها و فضای مجازی کشور نشوند، آیا واقعا” تقدیر و سرنوشت آنها این است یا  سوء مدیریت و یک جهت نبودن مسئولان شهرستان پیرانشهرو استان آ.غ به دلایل نامعلوم؟!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کورد پیام,

این مردمان در شهرستان پیرانشهر زندگی می کنند که از روی اجبار شغلی را بعنوان کولبری برای خود انتخاب کرده اند که متاسفانه آنها به خاطر نبود سرمایه گذاری مناسب، واحدهای تولیدی و صنعتی در کنار محرومیت در مناطق مرزی موجب شده مردم برای امرار معاش دست به فعالیتهایی قانونی به نام کولبری بزنند. که منت هیچ مسئولی را نمی طلبد بلکه یکی از عنایات مقام معظم رهبری برای این مردم مرز نشین است.
اما همین فعالیت‌ها نیز به دلیل درآمدهای اندک و  تعطیلات پی درپی  تاکنون نتوانسته باری از دوش این مردم (کولبران) بردارد موضوعی که بی توجهی مسئولان به معیشت و اشتغال در این مناطق را به معضلی اساسی تبدیل کرده است.
از ۲۸ تیرماه دوباره معبر مرزی تمرچین تعطیل شده، هر چند این تمام ماجرا نیست و مشکلات معیشت مردم مرزنشین قصه امروز و فردا نبوده بلکه سالهاست به گونه‌ ای متفاوت روایت می‌شود که در ابتدا با سکوت خبری مواجه شده و اما با دامن زدن به آن در فضای مجازی و حاشیه سازی آن مسئولان را وادار به واکنش‌های متعدد می کند.
واکنش‌هایی که نشان داد باز هم بی توجه به حل ریشه‌ای مشکل اشتغال و معیشت مردم مناطق مرزی هر یک از مسئولان به دنبال توجیه اقدام و عملکرد خود هستند، در این میان جدال بین نماینده، فرماندار و استاندار و با اظهارنظرهای تند نماینده مبنی بر وجود مافیای سازمان یافته در معبرمرزی پیرانشهر و فریاد در مجلس و…  تاکنون هیچ اقدام مثبتی برای حل این مشکلات برنداشته اند.
در همین راستا در کانال های فضای مجازی شهرستان پیرانشهر اخبار به شرح ذیل پخش شده است:
(در طول چند روز گذشته چند قلم از کالاها و اجناس موجود در معبر مرزی تمرچین از سوی هنگ مرزی متوقف شده  و حق ترخیص برای صاحبان کالا وجودنداشته و از طرفی فرماندار محترم پیرانشهر با تصمیمی قاطع و شجاعانه در دفاع از مطالبات مردم  تا زمان اجازه ترخیص این کالاها و رفع توقیف آنها از سوی هنگ مرزی  این معبر مرزی را تعطیل نموده است.
نکته مهم اینکه  کلیه ی این تصمیمات منجر به بیکاری هزاران نفر از کولبران زحمتکش شده که نقطه امیدشان برای امرارمعاش همین معبر مرزی تمرچین است.
ما اصناف و بازایان ،صاحبان کالا ، و ترخیصکاران و کولبران حمایت خود را از حسن نظر فرماندار دلسوز اعلام میداریم و امیدواریم سرانجام این تصمیات در نهایت به نفع کسبه و کولبران زحمتکش و شهرپیرانشهر ختم به خیر شود، ان شاألله
از طرف: جمعی از اصناف و ترخیصکاران و کولبران معبر مرزی تمرچین
*معبر مرزی تمرچین پیرانشهر امروز نیز بسته ماند
پس از حضور بازرسان استانی و توقیف بخشی از کالاهای تجار پیرانشهر به دلیل آنچه اضافه بار خوانده شده بود، امروز به دستور فرماندار پیرانشهر آقای اردوان نوسودی و برای جلوگیری از توقیف بیشتر اموال تجار، معبر مرزی بسته ماند و اعلام کرده اند که تا نهایی شدن تکلیف بارهای توقیف شده و برگرداندن این اجناس به صاحبان کالا، معبر بسته خواهد ماند.
لازم به ذکر است که چند روزی است با حضور بازرسان استانی در معبر مرزی به دلیل آنچه اضافه بار خوانده شده است، مقداری از اجناس تجار پیرانشهر توقیف و مصادره شده و این امر باعث شده است که معبر مرزی بسته بماند.
*تلاش فرمانداری پیرانشهر جهت رفع مشکل بوجود آمده در معبر مرزی
پس از حضور تیم بازرسان در معبر مرزی و تاکید بر قانون حداکثر ۱۲۰ کیلوگرم بار مجاز حمل شده توسط کولبران، بار تعدادی از تاجران و همچنین دفترچه تعدادی از کولبران زحمتکش توقیف و مصادره شد. قانونی که برای اولین بار و یکدفعه و بدون تذکر قبلی اجرایی شد و برای کاسبان معبر مرزی مشکلاتی را بوجود آورد. پس از این اتفاق فرمانداری پیرانشهر آقای اردوان نوسودی، پیگیر مشکل بوجود آمده شدند و در این راستا پیام هایی از سوی کولبران و صاحبان بار جهت تشکر از فرماندار شهرستان دریافت شد.
امیدواریم تمامی مسئولین پیگیر مشکلات بوجود آمده در معبر مرزی و همچنین بازارچه پیرانشهر باشند تا قلب اقتصادی شهرستان به سلامت بِتَپَد.
نماینده پیرانشهر گفت: مشکلات روزهای اخیر کولبران پیرانشهری و مطالبات آنها در خصوص حمل کالا در محدود فنس کشی شده باعث شده است تا جهت رفع این مشکل شخصاً به دیدار رئیس جمهور بروم.
مشکلات کولبران و نارضایتی های اخیر بازاریان و اصناف و کسبه پیرانشهر باعث شده است تا نماینده این شهرستان در تذکراتی به وزارت کشور خواستار پیگیری موضوع و برخورد جدی و قانونی با فرماندار پیرانشهر شود./کردپرس)
سالهاست کوله فقر، بیکاری، بی توجهی مسئولان به معیشت و نبود سرمایه گذاری مناسب بر دوش مردم مرزنشین شهرستان پیرانشهر سنگینی می‌کند امید که این واکنش ها  منجر به توجه به اشتغال و معیشتشان شده و بخشی از سنگینی این کوله را از دوش مردم مرزی بکاهد. و بیشتر از این قربانی بی تدبیری و جناح بندی و مافیایی نشوند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه