اخبار داغ

گزارش:

بررسی جایگاه آذربایجان غربی در کشاورزی مهمترین قطب اقتصادی استان

بررسی جایگاه آذربایجان غربی در کشاورزی مهمترین قطب اقتصادی استان
آذربایجان غربی قطب برتر کشاورزی در کشور می باشد که با تولید سالانه حدود ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از سطح ۸۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزو استانهای موفق کشور محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،استان آذربایجان غربی با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، میزان بارندگی و خاک بسیار خوب ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد بطوریکه با توجه به این ظرفیت، کشاورزی را می توان به عنوان یکی از قطب های اقتصادی مهم استان برشمرد، استانی که نام و آوازه محصولات کشاورزی آن نتها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان نیز پیچیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

با نگاهی به میزان تولیدات کشاورزی ایران در سالهای اول پیروزی انقلاب آنطور که آمار و ارقام نشان می دهد مقدار تولید محصولات کشاورزی ۲۷ میلیون تن بوده که در حال حاضر این رقم به ۱۱۵ میلیون تن رسیده  و استان آذربایجان غربی نیز با ۶٫۳میلیون تن تولید انواع محصولات کشاورزی سهم بزرگی در مجموع تولیدات محصولات کشاورزی کشور دارد و حدود ۳۰ درصد اشتغال استان را نیز به خود اختصاص داده است.

,

به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گندم، سیب، چغندر قند و انگور از عمده محصولاتی است که در استان کشت می شود.

,

که البته اگر بر اساس رتبه بندی و کیفیت این محصولات در کشور نیز بخواهیم آماری ارئه نماییم می توان این استان را پنجمین تولید کننده انگور در سطح کشور عنوان کرد که البته از نظر کیفیت محصول در باغات داربستی مقام اول کشوری را دارد و یا اینکه این استان سالانه با تولید افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی قطب اول کشور را از آن خود کرده و حتی از نظر کیفیت گندم تولیدی نیز جزو استانهای برتر کشور به شمار می رود.

,

هر چند کاشت بیدمشک نیز در سطح استان متمرکزنیست و به صورت پراکنده در حاشیه باغات وجود دارد، ولی این محصول و مشتقات آن با سطح زیر کشت ۳۵ هکتار، تبدیل به برند برای استان آذربایجان غربی شده است.

,

اما با وجود چنین قابلیت های عظیمی در حوزه کشاورزی برخی عوامل قابل توجهی نیز وجود دارد که برای صاحبان سرمایه و افزایش فرصت‌های شغلی در استان بسیار موثر است.

,

به عنوان نمونه در بخش تولیدات کشاورزی به دلیل بسته بندی نامرغوب، صادرات محصولات کشاورزی استان در حد مطلوب انجام نمی شود،  در حالی که اگر به کشورهای موفق در کشاورزی توجه داشته باشیم می‌بینیم بیشترین ارزش افزوده این کشورها در بخش‌های جانبی غیر از خود کشاورزی می باشد.

,

پس با این حساب اگر به حوزه‌ های خدمات و صنعت در کنار بخش کشاورزی توجه اساسی شود، می تواند مزیت و تقاضای بالاتری برای محصولات کشاورزی استان در بازارهای بین‌المللی فراهم سازد.

,

از این رو لازم است مسئولان و کارشناسان حوزه کشاورزی با نگاه علمی تر و مهندسی تر و با برنامه ریزی منطقی تر ارزش افزوده و شرایطی برای استان فراهم کنند که بسیاری از مشکلات فعلی برطرف شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه