اخبار داغ

با اجرای طرح گردشگری روستایی انجام می شود؛

بوم گردی در روستاهای زیبای استان زنجان/ روستاهای منحصر به فرد گردشگری زنجان تقویت می شوند

بوم گردی در روستاهای زیبای استان زنجان/ روستاهای منحصر به فرد گردشگری زنجان تقویت می شوند
بوم گردی در واقع اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری است که قرار است در استان زنجان نیز با تقویت 16 روستا اجرایی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  موج رسا; روستاهای هدف گردشگری از جاذبه‎های فرهنگی و تاریخی هر استانی محسوب می‎شوند که در استان زنجان نیز 16 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده و نوروز امسال این روستاها آماده بازدید گردشگران و علاقه‎مندان به طبیعت و تاریخ شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

یکی از ظرفیت‎های مهم این نوع روستاها داشتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که در استان زنجان در برخی از مناطق این موضوع برجسته‎تر است.
"ویر" یکی از روستاهای هدف گردشگری زنجان است که این روستای تاریخی به عنوان یکی از روستاهای دهستان سنبل‌آباد از بخش سلطانیه محسوب می‎شود.

,
,

این روستا در نزدیکی غار «داش‌کسن» به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مجموعه غارهای استانی قرار گرفته و در یک منطقه کوهپایه‌ای زیبایی و جذابیت خاصی دارد.

,

این روستا معمولا دارای هوای خنک تابستان، طبیعتی زیبا و منحصر‌به‌فرد است که چشم هر بیننده‎ای را به خود جلب می‎کند، این روستای زیبا تا کنون گردشگران زیادی را به خود دیده است که از استان‎های همجوار برای تفریح و بازدید از سوابق تاریخی به آن مراجعه می‎کنند.

,


"شیلاندر" یکی دیگر از روستاهای هدف‌ گردشگری زنجان است که در 37 کیلومتری شمال شهر زنجان واقع شده است، یکی از زیبایی‎های منحصر به فرد آن معماری سنتی پلکانی شکل است که از آن جاذبه‎ای زیبا ساخته و مشرف بودن این روستا به دره‌ای سرسبز به ویژه در ایام بهار زیبایی آن را دو چندان کرده است.
در واقع هر یک از روستاهای هدف گردشگری زنجان دارای جاذبه‎های منحصر به فردی هستند که از جمله داشتن مناطق بکر و دست نخورده به جذابیت‎های آنها افزوده است، روستاهای «قروه»، «دره‌سجین»، «خوئین»، «گلابر» و «ده‌بهار» نمونه‎های از این دست روستاهای استان زنجان محسوب می‎شوند.

, ,
,
,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت:تا کنون 16 روستای طرح گردشگری در استان زنجان شناسایی شده است که اقدامات لازم برای معرفی این روستاها انجام می شود.

,

یحیی رحمتی گفت: در کشور 500 روستای طرح گردشگری در برنامه پنج ساله ششم توسعه شناسایی شده است.

,

وی با بیان اینکه برای استان زنجان نیز 16 روستای طرح گردشگری معرفی شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید این روستاها به عنوان روستاهای گردشگری تقویت شوند.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: در سال جاری تقویت دو روستای استان زنجان برای گردشگری در دستور کار است که برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شده است.

,

رحمتی بیان داشت: روستاهای گلابر و شیت به عنوان روستاهای طرح گردشگری محسوب می شوند که تقویت زیرساخت های این روستاها مورد توجه قرار می گیرد.

,

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بخش گردشگری این روستاها برجسته سازی شده و برنامه ریزی های لازم برای معرفی این ظرفیت ها انجام می شود، ادامه داد: آثار فرهنگی و تاریخی این روستاها به منظور استفاده گردشگران معرفی می شود.

,

, ,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه در زمینه شناساندن این روستاها به مردم و گردشگران اقدامات لازم صورت می‏گیرد،افزود: در طرح جامع گردشگری استان زنجان 480 جاذبه برای استان تعریف شده است که با توجه به نوع کاربرد این جاذبه‎ها و پس از غربال، 98 جاذبه گردشگری در سطح بین‎المللی، منطقه‎‌ای و محلی شناسایی شده است.
رحمتی با بیان اینکه این روستاها به دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی خاص، معماری بدیع و آئین‎های سنتی خاص و زنده جزو روستاهای هدف گردشگری هستند، افزود: روستای گلابر به دلیل داشتن یکی از قدیمی‎ترین مساجد دوره سلجوقی جاذبه گردشگری است.

,
,

این مسئول بیان کرد: روستای شیت نیز دارای مناظر طبیعی بی‎همتایی است که می‎توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری این روستا عنوان کرد.

,

رحمتی با اشاره به اینکه روستای ولیدر با یخچال‎های طبیعی یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری است، تصریح کرد: بافت معماری شیلاندر از این روستای زیبا جاذبه گردشگری ساخته است.
 وی با بیان اینکه پایه اقتصادی روستاهای گردشگری بر اساس گردشگر استوار است، افزود: برنامه‎ریزی‏های لازم برای افزایش گردشگر در این روستاها با معرفی جاذبه‎ها صورت می‏گیرد.

,
,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه احیای کارکرد کوچه باغ‎ها و معرفی ظرفیت‏هایی از جمله یخچال‎ها و آبشارهای طبیعی می‎تواند به معرفی بهتر این جاذبه‏های گردشگری کمک کند، تصریح کرد: احیای آداب و سنن بومی مردم منطقه نیز می‏تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

,

رحمتی تصریح کرد: وجود قلعه ساسانی، سد «گلابر» و چشم‎اندازهای طبیعی  به این مجموعه زیبایی خاص داده است.

,

گفتنی است،شناخت بهتر جاذبه‎های تاریخی، مذهبی و طبیعی روستاها موجب ایجاد اشتغال و درآمد زایی در منطقه، ایجاد تعامل میان نسل‎های مختلف شهری و روستایی، یادآوری آداب و رسوم، مرمت و ساماندهی بافت‎های تاریخی و طبیعی و استفاده از آب و هوای مطبوع و توسعه فرهنگ سفرهای کوتاه گردشگری و طبیعت گردی می‎شود.

,

معرفی روستاهای هدف گردشگری به عنوان طرح های اکوتوریسم بر روی سایت‎های اینترنتی، چاپ بروشورها، ایجاد نمایشگاه و تهیه کتابچه‎های گردشگری روستایی می‎تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

,

سجاد صنعتی‌منفرد، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،با بیان اینکه توسعه گردشگری در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی جوامع محلی برای این امر جزو برنامه‌های مهم دستگاه‌ها است، اظهار داشت: می‌توان برای احداث واحدهای بوم‌گردی از تسهیلات مقاوم‌سازی روستایی استفاده کرد.

,

وی با اشاره به اینکه طرح ویژه بهسازی بافت با ارزش روستایی در روستای درسجین از توابع ابهر اجرا شده است، ابراز کرد: در مجموع 17 روستا برای تهیه و اجرای طرح گردشگری و بافت با ارزش روستایی در دستور کار قرار دارد.

,

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین استانداری، میراث‌ فرهنگی و بنیاد مسکن برای تقویت بوم‌گردی در استان زنجان، تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت‌های موجود در این سه دستگاه برای تحقق این امر استفاده کرد.

,

وی با بیان اینکه اگر این کمیته شکل بگیرد می‌توان اعتبارات دستگاه‌ها را به توسعه بوم‌گردی اختصاص داد، ابراز کرد: تسهیلات 15 میلیون تومانی ویژه برای مرمت واحدهای روستایی اعطا می‌شود که می‌توان در این کمیته برای احداث واحدهای بوم‌گردی از این تسهیلات استفاده کرد.

,

, ,

صنعتی منفرد خاطرنشان کرد: تهیه و اجرای طرح در روستاهای هدف گردشگری و بافت با ارزش روستایی شرح خدمات ویژه خود را دارد که در برنامه ششم چهار روستای دارای بافت با ارزش و 14 روستای هدف گردشگری بهسازی می‌شود.

,

وی افزود: روستاهای دارای بافت با ارزش روستاهایی هستند که از لحاظ کالبد فرهنگ و آداب و رسوم، زبان و پیشینه تاریخی منحصر به فرد هستند و از این رو بهسازی آن‌ها می‌تواند گام موثری در راستای توسعه گردشگری باشد.

,

گفتنی است،در استان زنجان قابلیت‌های گردشگری بسیاری به‌لحاظ تنوع اقلیمی و معماری روستایی وجود دارد که خود جاذبه‌ای برای جذب گردشگر است. وجود طبیعت بکر طارم، ییلاقات ماهنشان، روستاهایی که به‌دلیل تولید محصولات کشاورزی و دامی می‌توانند جاذبه باشند، همه و همه قابلیت جذب گردشگر را دارد.

,

به نظر می رسد ایجاد کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی بومی، مراکز تهیه و عرضه غذا برای گردشگران و مراکز اسکان به‌صورت بوم‌گردی، از ضروریات توسعه صنعت گردشگری روستایی به‌شمار می‌رود که باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

,

ایجاد فضای لازم برای برگزاری جشنواره‌های روستایی و ایجاد اماکن اقامتی برای اسکان روستایی، از اولویت‌های مطرح شده در این زمینه است.

,

توجه به صنعت گردشگری باعث توسعه اقتصادی می شود و اشتغال پایدار را به دنبال دارد.در جوامع پیشرفته صنعت توریسم پتانسیل و یک امتیاز مهم برای توسعه است که در استان زنجان نیز پرداختن به این موضوع می تواند زمینه توسعه استان را بیشتر فراهم کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه