اخبار داغ

امام زاده اجاق مراد بم را بهتر بشناسید؛

تشریح مسئله سیادت ایل اسحاقی بم توسط جمعی از سادات

تشریح مسئله سیادت ایل اسحاقی بم توسط جمعی از سادات
اجاق مراد سیدی جلیل القدر، شریف و بزرگوار بود که همچون اجداد پاک و طاهرش به زهد و تقوا و پرهیزگاری متصف بوده و اخیرا در مراجع رسمی به اثبات رسیده است که ایشان از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ارگ نیوز؛ با تائید مراجع عظام تقلید جمع زیادی از اقوام دریجانی، جزینی، پورطاهری و اسحاقی از سلسله سادات شناخته شدند و این سادات به امامزاده اسیری و امام حسن مجتبی (ع) منتسب هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , ارگ نیوز, ؛ با تائید مراجع عظام تقلید جمع زیادی از اقوام دریجانی، جزینی، پورطاهری و اسحاقی از سلسله سادات شناخته شدند و این سادات به امامزاده اسیری و امام حسن مجتبی (ع) منتسب هستند.,

اجاق مراد سیدی جلیل القدر، شریف و بزرگوار بود که همچون اجداد پاک و طاهرش به زهد و تقوا و پرهیزگاری متصف بوده و اخیرا در مراجع رسمی به اثبات رسیده است که ایشان از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است.

,

مرقد مطهر ایشان در روستای گوروییه از روستاهای کوهستانی بخش مرکزی بم که در اصطلاح بومی منطقه به زیارتگاه اجاق مراد معروف می باشد که در گذشته بدلیل ظلم وستم حکام جور در کوههای صعب العبور زندگی می کرد و در همان مکان هم مدفون شده است و چون نگینی می درخشد و سالها پناهگاه مومنان و دلدادگان اهل بیت بوده و مردم از نقاط مختلف برای برآورده شدن حاجات از روح پاک و مطهر ایشان به درگاه خداوند استمداد می گیرند و با تمام وجود ارادت خود را به این سید جلیل القدر و بزرگوار که صاحب کرامات و معنویات است ابراز می دارند.

,

وارثان اجاق مراد از طایفه اسحاقی شامل طوایف (اسحاقی؛ بخشی از فامیل دریجانی؛ پورطاهری و جزینی) هستند.

,

برای شناخت بیشتر اجاق مراد به سراغ سید خدارحم اسحاقی سر طایفه ایل اسحاقی و برخی از نوادگان اجاق مراد رفتیم و مصاحبه ای را ترتیب دادیم که شرح آن در متن ذیل آمده است:

,

سید خدارحم اسحاقی درباره ایل اسحاقی و وصل آنها به اجاق مراد برای ما توضیحاتی بفرمایید؟

, سید خدارحم اسحاقی درباره ایل اسحاقی و وصل آنها به اجاق مراد برای ما توضیحاتی بفرمایید؟,


ایل اسحاقی شامل فامیل اسحاقی؛ دریجانی؛ پورطاهری و بخشی از فامیل جزینی است و این فامیل برگرفته از جد ما اسحاق می باشد و دلیل انتخاب دریجانی یا پورطاهری یا جزینی با توجه به سکونتشان در روستاها نام همان روستا برای آنها انتخاب شده اما واقعیت مشهور به طایفه اسحاقی بودند و از نوادگان اجاق مراد هستند.

, , ,
,

سابقه پیگیری شما برای اثبات مسئله سیادت چند سال است؟

, سابقه پیگیری شما برای اثبات مسئله سیادت چند سال است؟,

بیش از چهل سال و منشاء آن بر می گردد به زمان کودکی ام که از پدر و فامیل که گه گاهی می شنیدم  و همین باعث شد تا در جوانی دنبال این کار را بگیرم.

,

چگونه توانستید سیادت خود را اثبات کنید؟
با مراجعه به علمای اعلام از جمله آیت الله اراکی رحمه الله علیه و آیت الله خویی و ... و استفتا ازز ایشان که فرموده بودند مشهوریت و شهادت عادل٬ بنده هم توانستم بر اساس این دو مبنا سیادت ایل رو به اثبات برسانم. البته وجود قبر مطهر جد بزرگوارمون یعنی اجاق مراد و کرامات و شهرت ایشان بر این که از نسل اهل بیت است نه بر طایفه و نه غیر طایفه پوشیده نیست که به این امر کمک کرد و با توجه به نقش ایل اسحاقی بعد از انقلاب در هشت سال دفاع مقدس و همچنین با توجه به ورود منطقه به مسائل سیاسی دیگر مجالی برای پیگیری نماند و اکنون بعد سالها با مسافرت به نقاط مختلف و تحقیقات درباره ایل اسحاقی که خواستگاه آن در کوههای جبال بارز است الحمدالله بنده توانستم حقی که آشکار نشده بود که حق شرعی و قانونی ایل اسحاقی میدانم را به اثبات برسانم.

, چگونه توانستید سیادت خود را اثبات کنید؟,
,

بنده به عنوان خبرنگار چون از کرامات این سید جلیل القدر زیاد شنیده ام، اگر امکان دارد شما هم کرامتی از این سید بزرگوار مطرح کنید؟

, بنده به عنوان خبرنگار چون از کرامات این سید جلیل القدر زیاد شنیده ام، اگر امکان دارد شما هم کرامتی از این سید بزرگوار مطرح کنید؟,

سید خدارحم اسحاقی : شکستن سنگ قبر ایشان و جسارت به سنگ قبر ایشان توسط فردی قبل انقلاب که همه اهل محل هم می دانند این هتک حرمت اثر وضعی خودش را گذاشت و آن فرد با ابتلا به بیماری صعب العلاج پس از چند روز از دار دنیا رفت.

,

و همچنین استمداد از روح بلند و ملکوتی این بزرگوار برای برآورده شدن حاجات که تعدادشان قابل شمارش نیست و حقیقتا کسی هم دنبال ثبت و ضبط این کرامات نبوده است اما مصداق آنها هست و ان شالله بنا داریم از زبان خودشان ثبت و ضبط کنیم.

,

حجت الاسلام سید رضا دریجانی از دیگر نوادگان اجاق مراد در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد.

,

, , ,

با توجه به این که شما از نوادگان اجاق مراد هستید آیا از سیادت جدتان خبر داشتید و چرا تا کنون هیچ اقدامی نکردید؟

, با توجه به این که شما از نوادگان اجاق مراد هستید آیا از سیادت جدتان خبر داشتید و چرا تا کنون هیچ اقدامی نکردید؟,


اولا در این که از نوادگان اجاق مراد هستیم شکی نیست چراکه از همان طفولیت همراه با پدر بزرگ وو ابوی مرتب به زیارت قبر شریف ایشان می رفتیم و یاد آور می شدند که ایشان جد بزرگوار ما هستند و غریبه ها را میدیدم که برای زیارت می آیند و با اعتقاد به کرامات اجاق مراد و این که از نسل اهل بیت است به آنجا می آمدند. به هر حال سینه به سینه٬ نسل به نسل٬ منتقل شده بود و در طایفه از همان قدیم گه گاهی یاد آور بودند که نسل ما به اهل بیت می رسد

,
,

وی افزود: این که اقدامی نشد حقیقتا قبل انقلاب موقعیت نبود بعد انقلاب هم مسائل جنگ در اولویت بودند که همه میدانند که بیشترین آمار شرکت کننده در جنگ نسبت به جمعیت از این طایفه ها بود و شهدای عزیزی را هم تقدیم انقلاب نمود و یادم هست که در دوران طفولیت شنیده بودم اشخاصی چون سید خدارحم اسحاقی یا عموی بزرگوارم که مرحوم شده است به دنبال اثبات این قضیه بودند و خود من از قدیمی ترین افراد یعنی بزرگان طایفه، در دوران طلبگی ام یعنی حدود سالهای ۷۵ به بعد تحقیقاتی را داشتم که بعضی از آنها سنشان از ۹۰ سال هم بالاتر بود

,

علت آمدن اجاق مراد به این منطقه صعب العبور چه بوده است؟

, علت آمدن اجاق مراد به این منطقه صعب العبور چه بوده است؟,

سادات برای در اماندن از شر حکام زمان قاجار مجبور به رفتن به مناطقی می شدند که از لحاظ جغرافیایی کوهستانی و صعب العبور بود تا اینکه از امنیت بیشتری برخوردار شوند چراکه سادات دسته، دسته گرفتار و تبعید می‌شدند و از حقوق عمومى که همه مردم بهره‌مند بودند، محروم گشتند، در هراس و بیم زندگى می‌کردند، خون آنان و یاورانشان محفوظ نبود، اگر دستگیر می‌شدند، در زندان‌هاى مخوف شدیدترین شکنجه‌ها را تحمل می‌کردند، دست‌ها و پاهاى آنان قطع می‌شد، به طرز فجیعى کشته می‌شدند، اموالشان به غارت می‌رفت، منازل آنان را بر سرشان ویران می‌کردند. از زنده دفن شدن تا به دار زدن، از سوختن تا حبس، منع از خوراک و آب و در زندان از دنیا رفتن، گرفتارى عمومى آنان بود.

,

حجت الاسلام دریجانی در ادامه گفت: آن سنگدلان گوهرهاى گران‌بهایى را که از اقیانوس نبوت و دریاى امامت به دست می‌آمدند، به‌دار می‌آویختند و به همان حال رها می‌کردند تا پیکرشان دچار تعفن گردد، آن گاه جسدشان را سوزانیده، خاکسترشان را در معرض باد قرار می‌دادند، حتى مردم از اینکه بر فرزندان خود نام علی، حسن، و حسین بگذارند، منع شده بودند. گر چه بنى عباس پس از این همه درندگى و قساوت برافتادند، اما تعدی به سادات و علویان از جانب برخى زمامداران ستمگر ادامه یافت. نمونه آن امامزاده اسیری که قبر مطهر ایشان اکنون در خیابان طباطبایی بم است و این بزرگوار را به شهادت رساندند. در عصر کنونى نیز برخى رژیم‌هاى حاکم بر کشورهاى اسلامی، برخوردهاى عادلانه‌اى با سادات و علویان ندارند. همین دلایل نیز باعث شد اجداد ما هم در گذشته فرار را بر قرار ترجیح دهند و به مناطقی بروند که صعب العبور باشد تا حداقل قطع نسل نشوند محل زندگی اجداد ما در منطقه ای بوده که بسیار صعب العبور بود اما چند نسل بعد منطقه دریجان را انتخاب می کنند.

,

پورطاهری یکی دیگر از نوادگان این سید جلیل القدر است که به گفتگو با ما پرداخت.

,

ارگ نیوز: از اجاق مراد بگویید؟ اعتقاد شما نسبت به سیادت این فرد و سیادت خود و فامیل چیست؟

, ارگ نیوز: از اجاق مراد بگویید؟ اعتقاد شما نسبت به سیادت این فرد و سیادت خود و فامیل چیست؟,

, , ,

از قدیم الایام به زیارت جدم اجاق مراد به همراه خانواده میرفتم و در این که این بزرگوار جد ماست هیچ شکی ندارم اما اسناد و مدارک جانبی هم که در بین فامیل بود و خصوصا اشتهار دلالت بر این است که این طایفه سید بودند و بنده هم ظن قریب به یقین دارم.

,

عکس العمل مسئولین دادگستری نسبت به این موضوع چه بوده است؟ شما با توجه به این که خود تحصیل کرده حوزه علمیه قم هستید و اکنون وکیل هستید؛ آیا وکالت پرونده ای را تاکنون در این راستا داشته اید؟
شنیدم همراهی خوبی صورت نمی گیرد البته با ایرادهای شکلی؛ بنده تاکنون با رییس دادگستریی صحبتی نداشتم.

,
,

اثبات سیادت به چه طریقی است و آیا این راهها برای این طایفه هم امکان دارد؟
کلا طبق فتوای مراجع تقلید از دو راه است. یک اشتهار و دوم شهادت شهود. بله اشتهار اینن طایفه ادله اثبات سیادت است ضمن این که مدارکی هم در کنار اشتهار موجود است.

,
,

صحبت پایانی من با فامیل و کسانی که نسب شریفشان به سادات می رسد این است که اکنون که سیادت ما ظهور و بروز در جامعه کرده است، سعی کنند با توجه به این که از ذریه پیامبر هستند نسبت به گذشته بیشتر مراقبت کنند و در انجام واجبات و ترک محرمات دقت بیشتر داشته باشند و در گرفتن شناسنامه زیاد نگران نباشند و عجله نکنند این موضوع دیر یا زود بتدریج حل خواهد شد.

,

یعقوب دریجانی یکی از سیاسیون با سابقه بم و از نوادگان اجاق مراد؛

,

ارگ نیوز: با توجه به این که شما از نوادگان اجاق مراد هستید در مورد اجاق مراد بگویید و نظر شما راجع به سیادت طایفه دریجانی چیست؟

, ارگ نیوز: با توجه به این که شما از نوادگان اجاق مراد هستید در مورد اجاق مراد بگویید و نظر شما راجع به سیادت طایفه دریجانی چیست؟,

, , ,

یعقوب دریجانی: اجاق مراد یا انسان بسیار شری بوده یا بسیار متشرع. بر اساس نوشته های روی سنگ قبر شریفش و کراماتش شر نبوده پس می شود متشرع این انسان متشرع چه کراماتی داشته این سنگ با این عظمت با آن متن در قدیم الایام که صعب العبور بوده از کجا آوردند که متاسفانه توسط انسانهای اهل عناد یا بی اطلاع بعد از هتک حرمت سنگ قبر شریف توسط شخصی مجدد شکستن؛ خود این مقبره که گروه گروه از اطراف و اکناف از مسکون تا جبال بارز و روستاهای اطراف و حتی شهرهای اطراف؛ گوسفند قربانی می گردند و استمداد می طلبیدند بالاخره دلیلیش این است که کراماتی دیده بودند و من خودم بسی کرامات دیدم.

, یعقوب دریجانی: ,

دوم این که طوایف دریجانی و قراء وابسته ایمانشان و تشرع به ائمه اطهار وارتباطشان با قرآن و اهل بیت و این حسن سلوک و پاک طینت بودن این طایفه و عدم تجاوز به حقوق دیگران بر کسی پوشیده نبوده و نیست و علتش این است که یک خونی در رگهای این مردم جاری است که باعث شده این مردم این چنین باشند و من با توجه به اشتهار این طایفه بله مثل روز برایم روشن است که سید هستند.

,

ارگ نیوز: چرا مقبره ایشان این قدر ساده است؟
ناشی از وجود حکام جور است بطوریکه حتی زمانیکه قبل از انقلاب هم قصد داشتیم گنبد و بارگاه درست کنیم پدرم مانع شدند که این کار را انجام دهیم و گفتند امکانن دارد تخریب کنند اما بعد انقلاب چند سالی است که گنبد و بارگاه ساده ای درست کردند.

, ارگ نیوز: چرا مقبره ایشان این قدر ساده است؟,
,

ارگ نیوز: برای روشن شدن اذهان عمومی چه مطلبی دارید؟
من صحبتهای امام جمعه بم را تایید میکنم و از ایشان تشکر می کنم برای اولین بار یک انسان متشرع پاک نیت پیدا شد و حقی را در بم جاری ساخت و خودش را بهه پیغمبر و فرزندانش نزدیک کرد این حقی بود که پایمال بود ولی ایشان با تاییدشان ظاهرش کردند.

, ارگ نیوز: برای روشن شدن اذهان عمومی چه مطلبی دارید؟,
,

رضا دریجانی برادر شهید محمد دریجانی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس

,


ارگ نیوز: بنا به گفته عامه مردم ابوی گرامی شما از جمله کسانی بوده که نسب شناسی فامیل رو بلد بود و اطلاعات خوبی داشت. خواهشا آنچه از پدر شهید درباره اجاق مراد و سیادت این طایفه شنیدید بیان بفرمایید؟

,
, ارگ نیوز: بنا به گفته عامه مردم ابوی گرامی شما از جمله کسانی بوده که نسب شناسی فامیل رو بلد بود و اطلاعات خوبی داشت. خواهشا آنچه از پدر شهید درباره اجاق مراد و سیادت این طایفه شنیدید بیان بفرمایید؟,

 

,

, , ,

من بیش از ۶۰ سال سن دارم سن پدرم هم زیاد بود و از همان بچگی شاهد بودم پدرم در جواب کسانی که از نسب شناسی طایفه سوال می کردند تاکید داشتند که طایفه ما از نسل اجاق مراد هستند و نسل به نسل توضیح می دادند و وقتی جلسه ای تشکیل میشد پدرم درباره اجاق مراد و کرامات و معنویات ایشان زیاد سخن میگفتند و تابستان زائران قبر شریف ایشان زیاد بودند که با پای پیاده می رفتند و پدرم گاهی اوقات سحرگاه با بیل و کلنگ می رفتند تا جاده را برای زائران هموار کنند پدرم برای جدش گوسفند قربانی می کرد و تقریبا این رسم در همه فامیل بود.

,

وی گفت: بحث سیادت از همان قدیم مطرح بود و من از پدرم سوال می کردم چرا در شناسنامه نیست؛ ایشان استناد به فامیل پدرش و عمویش می کردند که فامیل پدر بزرگ ما دریجانی اما عموی پدرم جزینی و دنبال نبودند و چرا در شناسنامه نبود اصلا نسل گذشته مایل به مطرح کردن سیادت نبودند به دلیل خفقان و ترسی که بر گذشتگان بوده است. و علت این که زندگی را در منطقه گوروییه آنهم صعب العبور انتخاب کردند با این که می توانستند در روستاهای دریجان یا دربر یا جزین یا اطراف باشند به نظر می آید با توجه به ظلم حکام جور جایی رو انتخاب کردند که هیچ کس دسترسی به آنها نداشته باشد و سختی زیادی رو با ماندن در آنجا متحمل می شدند؛

,

این جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس تاکید داشت: همین الان که برکات انقلاب بر همه جای ایران تابیده هنوز راه مناسبی این منطقه ندارد و با ترس و لرز باید به آنجا رفت و اگر می بینید الان طایفه اسحاقی در روستاهای دریجان و اطراف یا کوههای جبال بارز هستند نسل های بعدی آمدند و سکنی گزیدند و الا خواستگاه آنها همان گوروییه بوده و مشهوریت سیادت در بین خود فامیل و طایفه اسحاقی سینه به سینه مطرح میشد.

,

وی در پایان گفت: سیادت افتخار بزرگی است و خداوند توفیق دهد سیادت را حفظ کنیم و خدا را شاکریم حلقه گمشده ای که سالهای سال مطرح بود برای نسل جدید و آینده مشخص شد ان شالله بتوانیم از این مسئله حفاظت کنیم.

,

انتهای خبر/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه