اخبار داغ

نقش زندگی بر تار و پود «فرش آهنین جیریا»+تصاویر

نقش زندگی بر تار و پود «فرش آهنین جیریا»+تصاویر
در ۱۰ کیلومتری شهر ساروق روستایی با نام «جیریا» وجود دارد که زنان و مردان هنرمند آن،زندگی را بر تار و پود فرش هایی که به خاطر تراکم بالایشان با نام «آهنین» معروف شده اند،نقش می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ هنر قالی بافی از دیرباز توانسته ایرانیان را در جهان شهره کند،این هنر در استانها و شهرهای مختلف شرایط گوناگونی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

استان مرکزی توانسته با توجه به این هنر،قالی بافی را زنده نگه دارد و برندهایی جهانی را ارائه دهد.هرچند فرش ساروق اراک از آوازه زیادی در کشور و دنیا برخوردار است اما در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری اراک و در ۱۰ کیلومتری شهر ساروق روستایی با نام «جیریا» وجود دارد که زنان و مردان هنرمند آن،زندگی را بر تار و پود فرش هایی که به خاطر تراکم بالایشان با نام «آهنین» معروف شده اند،نقش می کنند.

,

این فرش ها در ۱۶۰ رج و گاه تا ۲۰۰ رج و بانقش های مهرجو و شاه‌عباسی، لچک ترنج،دسته‌گلی، تک‌بته و مرغ ماهی‌خوار بافته می شوند.

,

«فرش آهنین جیریا» که با سکوت و بی توجهی مسئولان،و تنها با همت اهالی روستا توانسته جایگاه خود را حفظ کند،این روزها دیگر نه به اسم فرش ساروق که با نام اختصاصی جیریا به بازار عرضه می شود.

,

مطهره مشایخی

,
,
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه