اخبار داغ

مدیر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

نیمی از سرطان ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری هستند

نیمی از سرطان ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری هستند
مدیر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: حدود 50 درصد سرطانها با خود مراقبتی شامل سبک زندگی صحیح و تغذیه مناسب قابل پیشگیری هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار پاک پرس، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود 50 درصد از سرطانها با خود مراقبتی شامل سبک زندگی صحیح، تغذیه درست و شناسایی عوامل خطر قابل پیشگیری هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ر پاک پرس,

مدیر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: پس از بیماری های قلبی و عروقی  و سوانح و حوادث، سرطان ها سومین عامل مرگ و میر انسان ها هستند؛ این در حالی است که بسیاری از سرطانها قابل پیشگیری و با تشخیص زود رس قابل کنترل هستند.

,

دکتر بیگلری سرطان را به معنای رشد بی رویه و آهسته و بد خیم با سرعت بالا و قابل انتقال به سایر بافتها و ارگانهای بدن تعریف و عنوان کرد: امروزه به دلیل سبک زندگی ماشینی، تغذیه نامناسب، استرسهای مزمن، افزایش سن امید به زندگی، موارد ابتلا به سرطان در دنیا افزایش نسبی داشته است.

,

وی افزود: برای پیشگیری از سرطان ها سبک زندگی انسانها از همان دوران کودکی و نوجوانی می تواند برای سنین آینده اثرگذار باشد که شامل داشتن زندگی پویا، کاهش مصرف نمک و شکر، عدم مصرف نوشابه و فست فودها، داشتن تحرک بدنی و ورزش، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی، عدم استعمال دخانیات، الکل و قلیان، استفاده از کرمهای ضد آفتاب با پوشش 30 درصد به بالا، کلاه و عینک مناسب در فصل گرما و تابش مستقیم نور آفتاب است.

,

دکتر بیگلری گفت: همچنین نقش برخی از میکروبها در بروز برخی از سرطانها به اثبات رسیده است به گونه ای که نقش ویروس پاپیلومهای انسانی در ایجاد سرطان دهانه رحم، میکروب هلیکو باکتر پیلوری در ایجاد سرطان معده غیرقابل انکار است بنابراین با انجام واکسیناسیون هپاتیت ب و درمان به موقع میکروب هلیکو باکتر پیلوری می توان از سرطان معده و کبد پیشگیری کرد.

,

وی با اشاره به اینکه سیگار دارای 400 ماده شیمیایی نظیر نیکوتین و قطران است افزود: سیگار شایعترین عامل ایجاد سرطان ریه در تمام دنیا و سپس سرطانهای کلیه، حنجره، پانکراس و مثانه است.

,

دکتر بیگلری گفت: برخی از سرطانها می توانند با عوامل شغلی در ارتباط باشند مانند کسانی که در تماس بلند مدت با ماده آزبست که در صنعت لاستیک سازی کاربرد دارد یا بنزن که در ایجاد سرطان خون نقش دارد.

,

وی افزود: انجام تستهای غربالگری برای بانوان از نظر پیشگیری و تشخیص زود رس سرطان سینه از سن 40 سلاگی به بعد با انجام ماموگرافی و در مردان از سن 40 سالگی به بعد انجام غربالگری از نظر احتمال به سرطان پروستات و از 50 سالگی از نظر احتمال ابتلا به سرطانهای روده برای همگان توصیه می شود.

,

دکتر بیگلری سرطانهای پوست، معده و ریه را شایعترین انواع سرطان دانست و گفت: کاهش وزن غیرقابل توجیه مساوی یا بیشتر از 10 درصد وزن بدن، اشکال در بلع غذا، تغییر شکل در ساختار خالهای پوستی، سرفه طولانی مدت یا خشونت صدا در افراد غیر سیگاری از جمله علائم هشدار دهنده احتمال ابتلا به سرطان است.

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه